Graupner Amigo II (verslag)

  • Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
De AMIGO II van tekening schiet nou lekker op. Al lang niks meer van een tekening gemaakt. De handvaardigheid is er met wat oefening nog wel.

De romp zit in elkaar. Het stabilo idem dito.
Tegen mijn gewoonte in als laatste de vleugel in aanbouw. Is klaar op de bovenindekking na. Nou zit ik voor een dilemma: sta op het punt om er een stel remkleppen in te bouwen, maar aarzel toch. Het vleugeltje is erg dun en kan met een beetje passen en meten een servootje herbergen. Maar een normale AMIGO heeft helemaal geen remmen...

Wie zou wat doen?

Al knutselend vind ik trouwens het bouwen van deze kist geen beginnerswerk. Dat viel best wel tegen. Het vliegen gelukkig weer wel.

Groet, JH
 
Hallo Jan Hein,

ik kan je echt aanraden om ze er toch in te bouwen. Zoals je weet vlieg ik hem zelf ook en het ding gaat maar door in de landing. Er zijn kleine servootjes genoeg te koop die zelfs in die vleugel passen, het is mij ook gelukt.
En dat ie geen beginner is met bouwen kan ik beamen, je moet goed opletten bij alles wat je doet..

Succes!

Foto's ???

Groeten,

Paul.
 
Serge, Hier liggen nog 2 van dergelijke kleine servootjes te liggen. Ook nog 2 10 grammetjes die ook zouden kunnen passen wb dikte.

Paul: Deze constructie zou ik eens willen proberen. Komen van de site van Skybench:

full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De AMIGO II van tekening schiet nou lekker op. Al lang niks meer van een tekening gemaakt. De handvaardigheid is er met wat oefening nog wel.

De romp zit in elkaar. Het stabilo idem dito.
Tegen mijn gewoonte in als laatste de vleugel in aanbouw. Is klaar op de bovenindekking na. Nou zit ik voor een dilemma: sta op het punt om er een stel remkleppen in te bouwen, maar aarzel toch. Het vleugeltje is erg dun en kan met een beetje passen en meten een servootje herbergen. Maar een normale AMIGO heeft helemaal geen remmen...

Wie zou wat doen?

Al knutselend vind ik trouwens het bouwen van deze kist geen beginnerswerk. Dat viel best wel tegen. Het vliegen gelukkig weer wel.

Groet, JH
Jan Hein, ik zou ook voor remkleppen gaan. Ik heb ook een amigo 2 en heb met landen weliswaar geen problemen, maar ben de kist wel een keer bijna kwijt geraakt door een thermiekbelletje. Ik kwam er gewoon niet meer uit, totdat ik in de wolken zat en hem kwijt was.
Down gestuurd en ik zie mijn kist naar beneden komen, maar vraag niet hoe!
Gigantische flutter en wonder boven wonder ben ik heelhuids beneden gekomen!
Een paar remkleppen zijn dan toch wel handig

Amigo 2 was mijn eerste kist. En idd niet echt een beginnerskist om te bouwen! :p

Ben benieuwd naar het resultaat!
 
Ed,
Heb al eens eerder in de 80 er jaren de II van tekening gemaakt. Vloog wonderbaarlijk, zolang ik maar van mijn zender afbleef. Was te vliegen met de trimhevels. Ik weet niet waar ie gebleven is.

full


De III idem. Kon 'm voor mijn voeten landen bij de eerste vlucht.
Zo op het eerste gezicht ziet de II die ik nu aan het bouwen ben er snaartje strak uit.
Paul: foto's maken is niet mijn sterkste kant. Na de vakantie probeer ik wel wat. Heb het een en ander veranderd:
Vleugels met liggers van 6x3 ipv 5x3 vuren. Boven en onder ingedekt in de zgn D-box constructie dus aardig flutterbestendig. Tis wel een geinig ding. Even afwachten wat het uiteindelijke gewicht zal worden. Misschien wat te zwaar naar mijn zin.
Een motoropzetje staat ook op de verlanglijst. Helaas heb ik de vorige weggedaan. Fabriceer zelf wel wat.

Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Zover is ie nu.
De handel provisorisch op elkaar gelegd (voordat ik weer commentaar krijg :D)
De remmetjes daar ga ik me na de vakantie over buigen.
Zal proberen wat plaatjes te schieten. Dat zal niet meevallen.

Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ed,
Heb al eens eerder in de 80 er jaren de II van tekening gemaakt. Vloog wonderbaarlijk, zolang ik maar van mijn zender afbleef. Was te vliegen met de trimhevels. Ik weet niet waar ie gebleven is.
Bedoel je dat ie is verdwenen in de wolken? :D
full


foto's maken is niet mijn sterkste kant.
Gaat je anders goed af!

Een motoropzetje staat ook op de verlanglijst. Helaas heb ik de vorige weggedaan. Fabriceer zelf wel wat.
Volgens mij heb ik er 1 liggen! ;)
Je hebt pm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er al goed uit Jan Hein !
De constructie van de remklepservo in jou tekening moet ook wel werken lijkt me als je genoeg ruimte voor de servo hebt. Omdat ie onder de remklep zit kon het wel eens krap worden..
Mijn constructie lijkt op deze, alleen heb ik de servo aan de andere kant van de hoofdligger geplaatst en ga dan met een klein stuurstangetje naar de remklep. Aan de remklep zit een normale roerhevel.
En ik ben het met Spedter eens, komt de Amigo een keer in een goede bel dan moet je van goede huize komen om hem daar weer uit te krijgen zonder kleppen. Ik weet niet of jij je Wichmond nog kunt herinneren, toen we met 9 man in dezelfde bel zaten. Ik heb flink moeite moeten doen om hem weer fatsoenlijk naar beneden te krijgen... Zonder de kleppen was het een stuk moeilijker geweest, als het al gelukt was.......

Succes verder met de bouw!

Groeten,

Paul.
 
Bedoel je dat ie is verdwenen in de wolken? :D

Nee Ed, dat niet, maar of ik 'm toen heb weggegeven of verkocht?

Ondertussen nog wat gefröbeld tussen de bedrijven door. Deze vleugel is toch wel een waardeloze klus geweest. Veelsteveel werk. Maar de remkleppen werken nu toch wel.
Nog even een voorlijst bouwen dan kan het grote schuren beginnen. Het gewicht van deze vleugel valt me ook al niet mee 150 gram per helft.
Nog even een plaatje. Let niet op de knijper, die gaat er nog vanaf.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat ziet er keurig uit jan erg mooi en strak gebouwd:yes: erg leuke vintage zwever de amigo suc6 met de verdere bouw ik kijk met erg veel plezier mee naar je verslag jan:wink:
 
Voor mijn Bird of Time moet ik ook nog eens kijken naar spoilers. Het grondeffect maakt hem soms onmogelijk om te landen. Het blijft maar doorgaan.

Nu heb ik twee rode kunststof spoilers a la graupner, maar dit is toch ook wel een mooie vintage oplossing die ik goed zou kunnen toepassen.

De klep zelf. Heeft deze een driehoekige doorsnede, zoals een eindlijst? Het lijkt alsof er materiaal aan de bovenzijde van de ribben is verwijderd in een dergelijke vorm.

Zou je nog een close-up kunnen maken / plaatsen van de servo en de aansturing?
 
Laatst bewerkt:
Deze constructie heb ik gepikt van deze site:

SKYBENCH AEROTECH

Daar staat alles luid en duidelijk afgebeeld rechtsonder het kopje "spoilerconstruction".

Het was alleen flink geklungel om de servo op de goeie plaats te lijmen. Daarna nog de juiste lengte van het staaldraad.
De spoilers zijn gemaakt van restanten achterlijst die in de ribben zakken.
@MaartenX adviseerde om kleine magneetjes te gebruiken om de boel tijdens de vlucht gesloten te houden. Zal eens kijken hoe het met de speling staat als de vleugel bekleed is.

De BOT heeft een wat dikker profiel en is misschien wat makkelijker te maken.

In mijn foto album staat nog wel een paar plaatjes. Zal er nog wel wat bijplaatsen de komende dagen.

Succes, JH
 
Laatst bewerkt:
De Amigo schiet nou lekker op. Alleen de cockpitkap (van hout) moet nog. Verder het inbouwen van de stuurstangen en servo's.
Het bekleden doe ik eerst. Deze kan bekleed worden met doorzichtig folie omdat de 1.) bouwfouten zoveel mogelijk zijn verdoezeld en 2.) de constructie sterk genoeg lijkt zo.
Tot slot nog een motoropzetje uitzagen voor een klein buitenlopertje.

Kleinzoon is bij ons te logeren en vindt het allemaal erg interessant.

Nog even een plaatje van de 2 modellen.

full


Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Amigo schiet nou lekker op. Alleen de cockpitkap (van hout) moet nog. Verder het inbouwen van de stuurstangen en servo's.
Het bekleden doe ik eerst. Deze kan bekleed worden met doorzichtig folie omdat de 1.) bouwfouten zoveel mogelijk zijn verdoezeld en 2.) de constructie sterk genoeg lijkt zo.
Tot slot nog een motoropzetje uitzagen voor een klein buitenlopertje.

Nog even een plaatje van de 2 modellen.


Groeten, JH

Dat ziet er erg mooi uit Jan-Hein:D:D, heb je al een idee wat voor kleurstelling je gaat gebruiken?

groet


Terence
 
Vorig leven

Ed,
full


De III idem. Kon 'm voor mijn voeten landen bij de eerste vlucht.
Zo op het eerste gezicht ziet de II die ik nu aan het bouwen ben er snaartje strak uit.

Groeten, JH
Heb in jaren 70 van vorige eeuw (vorig leven) ook tweemaal de II gebouwd.
Prachtige introkist.
Deze op de foto is nog met papier bespannen.
Besturing was zo'n (toen) revolutionaire Sanwa mini zender op 27mhz.

Kon heel traagjes binnenkomen zodat je hem met de hand uit de lucht kon plukken.
Mooie tijden.

Mijn vraag is de volgende.
Wat was het wezenlijke verschil met de III.
Heb de III nooit gebouwd.

Aurectar


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aurectar,

Persoonlijk vind ik de AMIGO II nou niet erg makkelijk te bouwen voor een beginner. Er zitten naar mijn smaak veel te veel onderdelen aan. Daarom is de III wat makkelijker. De maten zijn precies hetzelfde, Alleen de rompconstructie is veeeeel eenvoudiger. Verder zijn de tips naar achter gepijld. Ook het kielvlak is wat moderner vormgegeven. De vliegeigenschappen zijn eigenlijk eender: erg goedmoedig.

full


Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de Amigo nooit erg mooi gevonden... die step aan de onderkant van de romp bijvoorbeeld, en ook het oorspronkelijke cockpitje vond ik nogal plomp. Als ik de tekening van de III zie is dat in elk geval wel een stuk fraaier.
Ik heb de oer-Amigo (heette helemaal geen I, gewoon Amigo) gebouwd begin jaren 60. RC had ik helemaal niet, dus vrij vliegen. Uiteindelijk vloog-ie dan ook weg in thermiek. Samen met een vriend er achteraan op één fiets, en toen we stopten bij een fietsenmaker om gauw de achterband op te pompen verdween de Amigo in een wolk...
 
Ik heb de Amigo nooit erg mooi gevonden... die step aan de onderkant van de romp bijvoorbeeld, en ook het oorspronkelijke cockpitje vond ik nogal plomp. Als ik de tekening van de III zie is dat in elk geval wel een stuk fraaier.

Ach Bart wat is mooi? Wel apart met die step. Minder mooi vind ik het lompe staartstuk: te breed en vierkant. Vele Amigo-vliegers hebben bijzondere dingen meegemaakt met dat kistje en even zovele hebben ermee leren vliegen. Ben blij dat ik er weer eentje heb. Op een of andere manier verdwijnen ze allemaal en niet in de wolken. Weggegeven of verkocht? Eentje is er in ieder geval aan flinters gegaan in een thermiekbel.

Morgen bekleden. @Terence: heb nog wat blauw en geel liggen in een doos. Dat zal het wel worden.
 
ik heb vroeger ook leren vliegen met de amigo 2 als ik het nog goed heb . deze had een blauwe romp en geel transparante vleugels en stabilo.

een heerlijke zwever die ik zelfs nog op de helling heb losgelaten (met 250 gram lood in de romp extra)

dingetje vloog heerlijk in de thermiek en was redelijk stevig . ik had hem toendertijd zonder remkleppen .
wat er mee gebeurt is weet ik niet meer ,dat is voor mij te lang geleden .wel heb ik er vaak ondanks zwakke thermiek heerlijk lang mee boven kunnen blijven (en dat toendertijd op 13 jarige leeftijd )
 
Back
Top