Graupner Amigo II (verslag)

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Jon van Dijk, 4 jul 2006.

  1. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.

    Zeker gaan bouwen Arnhold!

    Vliegen met de Amigo is errug leuk !! :p:p:p

    Groeten Paul.
     
  2. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Een poos geleden kwam ik op het duitse zusterforum ook een motoropzet tegen voor een AMIGO.
    Echt mooi is het niet maar wel bruikbaar voor klapprops.
    Kun je ook een motor gebruiken met een laag kV.

    [​IMG]

    Groeten, JH
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. GeeW

    GeeW

    Lid geworden:
    29 apr 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Crowthorne, UK
    A couple of weeks ago I went up to Ivinghoe Beacon (a very good slope flying site) and there was a Amigo II being flown in a surprisingly strong wind without trouble, and having seen Paul Rc's version of the Amigo II with a folding motor mount I have also decided to build an Amigo. It is a shame that Graupner seem to be getting out of wooden glider kit production, they list the Amigo III as out of production.:(
    I have a copy of both plan and RC update but would like to get a scan of the instructions and if there is one, the parts list, as I am having trouble identifying which parts are made from which type/size of wood.
    Can anyone help please?

    Gordon
    p.s. I am never sure whether to translate my post into Dutch with google translate before posting as I do not know whether the translation is very accurate?
     
  4. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.

    Hello Gordon,

    please don't translate. Most pilots here can handle Englisch I think :p.
    I don't know if you ask this guy about his Amigo but I can asure you that this plane is not build originally, the Amigo is by far not a slope plane!
    Maybee if you strengthen the construction it could be working but this plane is not designed for it! It is a perfect plane to use in light winds and lots of thermals and I can hardly find a plane that does his job better than the Amigo II under these conditions.

    If you want a real slope plane than better choose a different design :(.....

    In case you still decide to build the Amigo, I will gladly help you. Also last autumn I improved the folding motor design and it works well now.


    I agree that it is a shame that Graupner seem to be getting out of wooden glider kit production. I think because there is no demand for these kits anymore :confused:. It is mutch easier to buy and build a RTF plane.....

    I have send you already a personal message about the instructions and part list.

    Cheers,

    Paul.
     
  5. GeeW

    GeeW

    Lid geworden:
    29 apr 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Crowthorne, UK
    Paul
    Many thanks for the PM, reply sent.
    I know that the Amigo, was not designed as a slope plane. What really surprised me was that it could be sloped in less than ideal conditions, this only adds to its appeal to me as I was thinking of it for days where there is not quite enough or only just enough wind on the slope, as well as for flat field flying.
    If you could give a few more details, or better still a couple of images of your improved motor mount, I (and others) would be very interested.

    Gordon
     
  6. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hello Gordon,

    No thx :D.

    Ok, when you think to use the Amigo only in light winds on the slope it could be working... But note that the contruction of the wing is not that strong and only will hold in these light conditions.

    My first motor mount was made from wood, it was working pretty well, but not perfect. Too big...
    When I discussed this with a friend of my, he offers me to make the mount from stainless steel and cut it out with a lazer-cutter.
    So I made a drawing and one week later he came with this new and beautiful mount. I only had to weld it on a little pipe that later goes in the fuselage.
    Then I drilled 2 holes in the fuselage, put a M4 bolt through the holes and the pipe and everthing was hinged, perfect ! :p:p.
    Don't forget to fix this bolt with glue !

    I first started testing with a 5000 kv brushless motor on a 3s lipo. It works well but also made an awful lot of noise :confused:..... not good........
    Later that season I made a new, longer motor mount for mounting a newTurnigy 3000 kv brushless motor. It had to be longer because of the bigger propellor I had to use for this motor, a 4x4 instead of a 3x3 for the 5000kv.
    With this new motor running he makes an acceptable amount of noise and climbs within 2 minutes to 100 meter high, more than enough for the Amigo :D!

    I just made some pics:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Please note some things looking at the pics:

    * I loosend the motoraxis en pushed it to his other side.
    * I extended the motor wires, the ESC is underneath the servo's.
    * You can see 2 holes on top of the fuselage, the left one was for the 5000kv, I still have to close this one..
    * Underneath the motor, in the fuselage, you can see a little peace of foam, this is for protection when the motor is falling in.
    * You can see that I situated most of the components in the front of the plane. The more components there, the less lead ;). With this setup I needed 150 grams extra lead in the nose for a good CG.
    * The lipo battery (1300 Mah, 3s) fits perfectly into the front of the nose, together with the lead.

    So..... I think I forgot anything...... When there are more questions, feel free to ask :cool:!

    P.s. you also have PM and my apologies for my bad Englisch :oops::oops::oops:.

    Cheers,

    Paul.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2011
  7. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Ziet er goed uit Paul.
    Zelf zit ik te denken om voor deze te gaan.
    http://www.vogel-modellsport.de/images/product_images/popup_images/5507_1.jpg
    Ja je ziet het goed, opzet staat op een Amigo IV. :cool:
    Ik heb nog een opzet van een forumlid hier gekregen, maar vind deze die op de Amigo 4 staat wel erg mooi!
    Aangezien ik het ook erg leuk vind om te lieren en ik mijn Amigo zo origineel mogelijk te houden, wil ik de motor er dus ook van af kunnen halen. Gisteren weer met 1 lier startje 20 minuten boven gehangen. :banana:
    Ik weet alleen niet of deze zal passen op de Amigo II.
    Misschien eens een mailtje richting Graupner sturen.

    En oja! Heb een bouwdoos gescoord op Marktplaats van een AMIGO II. Helemaal compleet!
    Ik heb um voor een vriend van me gekocht, aangezien hij nog dolgraag een keer een Amigo II wilde bouwen en zijn Amigo II er niet al te best meer uit ziet..
    Echt mazzel dat ik die tegen kwam!
     
  8. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Waarom zie ik dit soort bouwpakketjes nooit op Marktplaats, grrrrrr.

    Mooi mazzel voor je vriend.
    Goede tip: bouw hem zo licht en secuur mogelijk, dan heb je het meeste plezier van dit toestel.

    Zo'n motoropzet is inderdaad ook een mogelijkheid. Natuurlijk een voordeel dat het demontabel is, maar nadeel dat je toch een hoop weerstand krijgt en dat ga je merken bij de Amigo. Zijn sterkste punt is juist om met weinig wind zo lang mogelijk in de lucht te blijven. Met zo'n ''imperiaal'' op het dak gaat dat toch ietsje minder goed.....

    Ik heb gisterenavond mijn Amigo weer in orde gemaakt na zijn crash. De regelaar is me vorige week compleet uitgebrand en de Amigo kwam in een spiraal naar beneden. Goddank was de enigste zichtbare schade een gaatje in de bekleding, was met een stukje plakband snel opgelost ;-).
    Hij heeft nu een compleet nieuwe setup en met een beetje geluk en goed weer gaat hij vanmiddag weer omhoog.

    Succes met jullie Amigo's !

    Groeten,

    Paul.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2011
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Electro

    Ik vind die uitklapbare motor geen mooie oplossing om een Amigo te motoriseren.
    Deze oplossing betekent een enorme verzwakking van de rompstructuur
    En estetisch is het ook dat niet.

    Mgv,

    Iemand die veertig jaar geleden ook Amigo's gebouwd heeft.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    hallo vintage liefhebbers zoals ikzelf:grin: de amigo is ook weer als kit te koop evenals arf!! met evt een elektro moteropzetje erg leuk:yes: denk er zelf over er een aan te schaffen in de toekomst erg leuk vintage model en erg goed vliegend als ik het mooie verslag van onze paul bekijk:yes:
     
  11. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Tis niet zomaar de AMIGO 4. !!!
    Ik was al bang dat ie helemaal zou verdwijnen. De ARF versie is nog niet eens zoveel duurder. Ongeveer 30 euro.

    Gelukkig heb ik nog de 2 en de 3 in een doos liggen. (in geval van slechte tijden)

    Groet, JH
     
  12. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    okeee de amigo 4:oops:foutje nee inderdaad jan en ook nog niet eens zoveel duurder met die 30 euro daar kun je niet tegen bouwen denk ik wel??:wink:
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    zelf bouwen is altijd leuker dan dat er chinese klodderlijm op zit
     
  14. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Wat ik wil zeggen Johan is dat de AMIGO al sinds 1961 in produktie is in verschillende versies I, II, III en nu IV en dat doen ze niet met elke kist. Dit is echt een uitzondering.

    Serge moet ik gelijk geven !!! Bij ARF weet je niet hoe de handel in elkaar steekt. Bovendien is de bekleding niet wat je gewend bent. Meestal geen Oracover.
    Heb wel eens een ARF vleugel moeten repareren, maar alle folie moest er helemaal af.

    Groet, JH
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    dus bij 1 reperatie ben je die 30 euro verschil in folie ook al kwijt . en bij arf wordt gekeken om het toestel zo snel mogelijk en goedkoop mogelijk in elkaar te zetten . dus of er wel de goede houtkeuze is gedaan ...................
     
  16. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Kijk, over smaak valt te twisten maar is een opzetstuk dan wel estetisch verantwoord ?
    Waar het mij om ging is dat ik de Amigo moest motoriseren omdat ik geen andere mogelijkheid had om omhoog te komen. Ik wist dat de Amigo een erg goede thermiek zwever was en wilde deze eigenschappen zo goed mogelijk behouden. De truc was dus om een systeem met motor te bedenken die zo min mogelijk weerstand zou geven.
    Ook houd ik wel van een technische uitdaging en heb om deze redenen voor deze oplossing gekozen. En.... het werkt!

    En jou bewering over verzwakken van de romp ben ik het niet mee eens. De romp is in de hoeken door mij extra verstevigd en als er een zwakke plek geweest was dan had ik dat vorig weekend wel gemerkt toen hij redelijk hard gecrasht is. De romp heeft helemaal geen schade terwijl de vleugelpen krom gegaan is.....

    Maar iedereen is natuurlijk vrij om zijn mening te geven en zijn eigen oplossingen te bedenken ;-)!

    Groeten,

    Paul.
     
  17. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Paul,

    Voor de AMIGO is een motor opzetje verkrijgbaar. Werkt prima, maar de oplossing die jij hebt bedacht werkte ook goed. Heb ik zelf gezien. Het enige waarvan ik onder de indruk was, was de herrie van de veel te hoogtoerige motor. Een motor met een wat lager kV en dus ook een wat grotere prop kan een hoop schelen.

    Groet, JH
     
  18. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    inderdaad arf is niet altijt ok:nooo: dan is het meschien toch intresanter om het kitje te kopen:yes: ik zal het wel ns bekijken welke het gaat worden jan:wink: ook de e setupje (motoraufzats) vind ik erg leuk bij de amigo4 we zullen wel zien we hebben de tijd! eerst nog wat ander verzamelwerk doen:wink:

    en paul jou elektro construktie vind ik ook helemaal geniaal !!:yes:
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2011
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    motoriseren

    Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen visie wat dit betreft.
    Maar vintagetoestellen hebben naar mijn gevoel ook hun rechten.

    In jouw plaats ging ik twee rompjes bouwen voor dit cult-object.
    Een pur-sang zonder motor en een met een motor in de neus.
    Uit ervaring weet ik wanneer je een Amigo licht (800gr) en volgens het plan maakt je hem bij ideaal weer zelf met een handstart de ruimte in krijgt.


    Ik had vroeger ook 2 rompjes voor mijn Amigo II, waarvan één met een cox 0.8 in de neus.
    Nu zou ik opteren voor een klein bruschllesje met een batterij van twee Lipocelletjes van 500ma
    Ruimschoots genoeg voor dit toestel.

    Zelf heb ik die formule van 2 rompen toegepast met een andere thermiekzwever.
    Zeer handig.

     
  20. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Het zou inderdaad een idee zijn om 2 rompen te hebben, ga ik over nadenken ;-).
    Ik heb inmiddels wel het grote gat in de romp verder dicht gemaakt en afgewerkt, met de motor erin ziet het er nu heel acceptabel uit.
    Het gewicht van mijn Amigo, vliegklaar met een 3s 1350Mah lipo, is net geen 900 gram. Prima dus.
    Ik heb hem vanmiddag nog gevlogen en hij deed het weer als vanouds. Bij een zuchtje wind stond hij zowat stil in de lucht. Het verbaast mij nog telkens weer hoe weinig vliegsnelheid dit toestel nodig heeft om te blijven vliegen, heel apart..

    Jan Hein, ik heb die herriemotor inmiddels vervangen door eentje met veel minder kv's en een groter propje. Hij is een stuk stiller nu :).

    Johan, bedankt voor je compliment ;-).

    Groeten,

    Paul.
     

Deel Deze Pagina