DG-600 bouwen volledig glas

Wouw zeg! Ik vind het zo gaaf om iemand een kist helemaal zelf te zien bouwen, respect hoor!

En inderdaad, dit ziet er allemaal weeer veelbelovend uit! Zet 'm op!


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Wouw zeg! Ik vind het zo gaaf om iemand een kist helemaal zelf te zien bouwen, respect hoor!

En inderdaad, dit ziet er allemaal weeer veelbelovend uit! Zet 'm op!

Je moet er gewoon aan beginnen. Al doende leert men.
Ook ik was zeer onder de indruk van de mogelijkheden van baggen.
Als je het eenmaal kunt, dan is een project als deze niet meer zo moeilijk.

Hierna ga ik een 2.5 m zwever a la Librato bouwen. Dan kun je weer smullen.;)

Gerhard
 
[offtopic]

Ik ben me al volop aan het oriënteren :D

Ik ben nu het Supra bouwdraadje helemaal aan het lezen. Ik krijg er helemaal zin in! Maarja, eerst de benodigde theoretische basiskennis opdoen :-) Zal wel een meerjarig traject worden. In ieder geval kijk ik nu alweer uit naar de bouwdraad van de 'grote libretto'

[/offtopic]
 
Nee, hier ben ik niet bang voor.
We hebben dan ook niet zomaar een alu buis uit de winkel gehaald.
Deze is speciaal besteld bij een Duits bedrijf, die vleugel buizen maakt.

Dit aluminium is behandeld. En de buis waar je hem in schuift lijkt op karton.
Deze worden in verschillende doorsnedes verkocht. Ook voor grotere kisten.
Link naar deze site komt nog.

Hier de link waar je de vleugel pennen kunt bestellen.

Gerhard
 
Glasmatten knippen

vandaag eens rustig begonnen met het knippen van de glasmatten.
Gezien de grote van de vleugels, was ik blij met onze keukentafel.
Hier kan de rol mooi uitgerold worden. Het blijft een klusje waar je voorzichtig te werk moet gaan. Wanneer iets haakt of je het niet alles door geknipt, dan trek je het glasdoek uit zijn vorm. Dat krijg je niet meer goed.

De reeds geknipte Mylar dient als mal. Hier knip ik rondom 1,5 cm het glas uit.

Op de foto licht 110 grams op tafel.
25 grams doek als huid voor het vleugel oppervlak is ook geknipt.

img1132oz.jpg

By gdegroot at 2011-09-17

De delen 2/3 en 1/3 vleugellengte heb ik onder 45 graden geknipt.

img1133w.jpg

By gdegroot at 2011-09-17

Nu de vleugelkernen voorbereiden op het baggen.
Dat betekend Kevlar stroken (4 cm breed) voor de scharnieren flaps en airelons.
Carbon stroken knippen voor de versteviging op diverse punten.
Glas stroken knippen om de voorlijst te om plakken.

Vanavond misschien de eerste vleugel in het vacuüm.:p

Groet, Gerhard
 
Jij gaat lekker hoor!


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Ik snap ik grote lijnen het principe en de volgorde van het baggen van een vleugel. Alleen het aspect ''spuiten van de Mylars''. Als je de vleugel een kleur wilt geven, begrijp ik hieruit dat je dit doet door de mylars met een spuitbus te spuiten op het contactvlak met het glas en dat de verf tijdens het baggen van de mylar los komt en in de glas/epoxy laag wordt gefixeerd?
 
Mylar spuiten

Ik snap ik grote lijnen het principe en de volgorde van het baggen van een vleugel. Alleen het aspect ''spuiten van de Mylars''. Als je de vleugel een kleur wilt geven, begrijp ik hieruit dat je dit doet door de mylars met een spuitbus te spuiten op het contactvlak met het glas en dat de verf tijdens het baggen van de mylar los komt en in de glas/epoxy laag wordt gefixeerd?

Helemaal correct.:yes:

De mylar wordt eerst voorzien van autowax. Men zegt dat je bij nieuwe mylars twee maal in de wax moet zetten. Dit heb ik niet gedaan bij vorige projecten. Moet zeggen dat de mylar mooi los kwam. Maak je nog een vleugel uit de zelfde mylar, dan heb je al twee keer wax. ;)

Hierna kun je de mylar spuiten in de kleur die je hebben wilt. Twee kleuren betekent, eerst de donkerste, dan de lichtere kleur.
Let op! mijn ervaring hierin is dat wanneer de eerste verf een beetje gedroogd is (10 min) nog een keer moet spuiten. Dit moet niet te dik (2 a 3 maal dun spuiten). Daarna meteen de andere kleur gaan spuiten op de zelfde manier. Het effect zal een iets transparante verflaag opleveren.

Gebruik hiervoor Acryl verf. Dit wordt goed opgenomen door de epoxy.

Wanneer je na het baggen de mylar van de vleugel afhaalt, dan moet die er schoon vanaf komen. (zonder verf dus).

Groet, Gerhard
 
ok, duidelijk. In dat geval ook de tekening en tekst die je met een stift hebt aangebracht zoals op je foto's te zien?

En zo ja, want voor een stift (permanent)?
 
ok, duidelijk. In dat geval ook de tekening en tekst die je met een stift hebt aangebracht zoals op je foto's te zien?

En zo ja, want voor een stift (permanent)?

De tekening is voor controle. Dan kun je goed zien of je alles goed hebt gelegd. Servo versteviging en kevlar scharnieren.

Dit breng je aan de buitenzijde aan, met een permanente stift.
Zou je dit aan de binnenzijde doen dan komt het in de epoxy te staan.

Gerhard
 
Het baggen van de vleugel

Nou, na alles goed voorbereid te hebben kan het baggen beginnen.

Op de schuimkern breng je de kevlar scharnierstrook aan. Dit gaat heel gemakkelijk door een beetje UHU por heel dun uit te smeren en daarna meteen de kevlar strook erop. Dit doe ik ook met de rest. (neuslijst met glasmat en servo versteviging met carbon).

img1134ax.jpg

By gdegroot at 2011-09-18

Het gebruikte epoxy voor 1 vleugel is 120 gram hars en 30 gram verharder.
Alle glas matten wogen samen 150 gram.
Dus een mooie vuistregel: gewicht aan glas = de hoeveelheid hars wat je aan moet maken.

Mijn hars heeft een verwerkingstijd van 90 min. Nou moest ik stevig door rollen om dit binnen de tijd te doen.
Mylars voorzien van glasmatten.
Kern voorbewerkt insmeren met epoxy daar waar glas, kevlar en carbon zit.
Alles op elkaar pakken.
Mylars met plakband een beetje vast zetten.
Alles in de zak
Twee laag keukenrol papier boven en onder.
Dicht kitten.
Plank op de vleugel leggen met gewicht. (om krom trekken te voorkomen tijdens het vacuüm zuigen.)
Vacuüm erop :p

img1136x.jpg

By gdegroot at 2011-09-18

Als het vacuum erop staat gaat alles weer in de schuimblokken waar het uit gesneden is. Dan een plank erop met gewicht. Dit mag 24 uur (in mijn geval) staan.

Hier een zijaanzicht van de vleugel.

img1137ya.jpg

By gdegroot at 2011-09-18

Groet, Gerhard
 
De tekening is voor controle. Dan kun je goed zien of je alles goed hebt gelegd. Servo versteviging en kevlar scharnieren.

Dit breng je aan de buitenzijde aan, met een permanente stift.
Zou je dit aan de binnenzijde doen dan komt het in de epoxy te staan.

Gerhard

Op zich kan dit ook wel een leuk effect geven. Een strakke gladde vleugel met de grove cartoon style tekening van waar alles zit met benaming en een strakke handtekening ernaast ;).
 
Nog even t.a.v. de laatste post:

De kevlar strook lijkt redelijk kort. Heeft deze vleugel dan ook alleen ailerons aan de het uiteinde van de vleugel zitten (en dus geen welfkleppen), of was deze foto een tussen opname?

Verder is de strook voor de neuslijst goed te zien. Hoe overlappen de glasmatjes deze strook? Aan beide zijden tot de helft, of komt er ook op de neuslijst nog een extra laag bij en vouw je het er omheen?
 
Nog even t.a.v. de laatste post:

De kevlar strook lijkt redelijk kort. Heeft deze vleugel dan ook alleen ailerons aan de het uiteinde van de vleugel zitten (en dus geen welfkleppen), of was deze foto een tussen opname?

De kevlar strook is lang genoeg. ;)

Airelon scharniert aan de bovenzijde
Welfkleppen scharnieren aan de onderzijde.

Daar moet je dus rekening mee houden als je gaat baggen.
Je kan er ook voor kiezen om alles aan de bovenkant te laten scharnieren.

Verder is de strook voor de neuslijst goed te zien. Hoe overlappen de glasmatjes deze strook? Aan beide zijden tot de helft, of komt er ook op de neuslijst nog een extra laag bij en vouw je het er omheen?

De mylar is rondom 3 mm groter gemaakt als dat de vleugel wordt.
Aan de neuslijst zit dus een glas strook omheen geplakt. De mylar zal beide zijden om de neuslijst heen buigen tot ze mekaar bijna raken. Tot zover komt dan ook de overlapping. Als je de neuslijst gaat afwerken dan schuur je de voorzijde tot op de glasstrook.
Ik hoop dat het zo duidelijk omschreven is.

Gerhard
 
Vleugel vanavond uit het vacuüm gehaald.

Altijd spannend hoe die eruit komt.
Kan alleen maar zeggen, dat het een geslaagd vleugel baggen is geweest.:p
Gewicht niet afgewerkt 500 gram.

foto's volgen.

Groet,
Gerhard
 
Jep, alles duidelijk :). Alleen als je de neuslijst gaaf afwerken, hoe zorg je dat deze weer net zo glad en glanzend wordt als de rest van de vleugel als deze uit de zak is gekomen? Als je gaat schuren wordt alles dof toch?

Jaja, veel vragen, maar ik wil het t.z.t. ook eens zelf proberen en de meeste stappen niet zelf uit hoeven vinden ;).
 
Back
Top