DG-600 bouwen volledig glas

Ik kan, uit eigen ervaring, dringend adviseren de welving, zoals Dirk zegt, niet hoger dan de genoemde 2.5% te kiezen.
Kies je de welving te hoog, dan leid met name daar je mogelijkheid tot lekker steken onder.

Daarnaast is mijn gevoel dat een sneller profiel (minder % welving) makkelijker langzaam is te maken door met flaps bij te welven, dan een langzaam profiel (meer % welving) snel te maken door negatief welven met de flaps.

Kort door de bocht: voor zwevers met deze afmetingen kies je eerder teveel, dan te weinig welving.

Laatst bewerkt:
Ik kan, uit eigen ervaring, dringend adviseren de welving, zoals Dirk zegt, niet hoger dan de genoemde 2.5% te kiezen.
Kies je de welving te hoog, dan leid met name daar je mogelijkheid tot lekker steken onder.

Daarnaast is mijn gevoel dat een sneller profiel (minder % welving) makkelijker langzaam is te maken door met flaps bij te welven, dan een langzaam profiel (meer % welving) snel te maken door negatief welven met de flaps.

Kort door de bocht: voor zwevers met deze afmetingen kies je eerder teveel, dan te weinig welving.

Dag Berrie.
Ik krijg het gevoel dat de keus qua profiel steeds definitiever wordt. Nu eerst maar eens goede mallen tekenen en laten vrezen. Dit breng ik dan weer onder bij mijn clubgenoot ;).

Dan heb ik nog wel een vraag Berrie! (iedereen mag advies geven)
Wat zou jij adviseren qua glasdikte om de vleugelkernen (roofmade) te bekleden. Een huid van 25 grams met daaronder 160/200 grams??? De vleugels van mijn Mustang (de eerste vleugel die ik in vacuum gemaakt heb) zijn sterk zat maar druk niet te hard op de vleugel en je hebt er een deuk in.:(

Ik krijg het nog druk. Ben op dit moment ook nog bezig met de Mustang (hellingkist) en een 2meter zwever vierkleppen vleugel.
Groet, Gerhard

Klopt, had je vertelt. Maar ik voel wel wat voor dat nieuwe profiel.

Dat Ritz zou ik ook echt niet gebruiken :rolleyes:

De DG600 zal ingezet moeten worden als thermiek kist die lekker door vliegt. Niet te langzaam. (mijn gevoel zegt dat:rolleyes:)
Maar als ik naar Duitsland ga om helling te vliegen moet de DG600 zich ook thuis voelen. Spelen met instellingen wolfkleppen/airelons.

Wanneer ik lees wat je van plan bent zit je wel goed met dat HQ2.5 Maar bedenk wel dat een gewelfd HQ2.5 minder is als een neutraal HQ3 ...

Krijgt mijn aandacht.;) Zo als het plan nu is komt er een carbon staaf in als ligger. Of ik snij de ligger uit de schuimkernen en maak er een (vierkante) ligger van. Voorzien van carbon en glasvezel. Deze loopt dan van wolfrib taps toe tot eindrip.

Een carbon staaf als ligger :confused::confused: :confused:
Misschien handig om Berrie's Supra draadje nog een keer door te nemen;)

Dan heb ik nog wel een vraag Berrie! (iedereen mag advies geven).

Ik zou dit rekenblad gebruiken dat Prop-er gemaakt heeft:

Hij heeft gigantisch veel tijd in dit rekenblad gestoken, en voor jouw vraag lijkt me dit rekenblad ideaal!

De vleugels van mijn Mustang (de eerste vleugel die ik in vacuum gemaakt heb) zijn sterk zat maar druk niet te hard op de vleugel en je hebt er een deuk in.

Die deukgevoeligheid hou je toch, tenzij je de huid zo dik maakt dat het voor de sterkte al lang niet meer zinvol is. Dat is nu eenmaal het nadeel van de vacuumbouwtechniek.

Je kunt overigens deze deuken er gemakkelijk uitstomen door de deuk boven de stomende snelkoker te houden.

Laatst bewerkt:

Niet helemaal mee eens.
Lees het artikel maar eens van Helmut Quabeck over de profielkeuze van zijn Diamant II. Eerst had hij die ook van een 2,5% welving voorzien, met het idee die middels flaps zowel langzamer als sneller te maken.
Uiteindelijk bleek dat die kist met 3% welving efficiënter langzakmer was, en met 3% welving en de flaps op speed efficiënter snel.

Dat gebeurt echter alleen bij hogere vleugelbelastingen, dichter bij 100 dan 75 gr/dm2.
Ik schat in dat deze kist daar ver onder blijft (zoals ik al gesuggereerd had).

Dus voor deze kist heb je inderdaad gelijk. Maar flap-uitslagen moeten klein zijn. Hooguit 5mm omlaag voor thermieken, en 2 mm omhoog voor speed.

Ter info ook voor de anderen:
F3J-kisten hebben weer een lagere vleugelbelasting (dan deze DG zal krijgen), en een welving die oha. rond de 2 tot 2,25% ligt.

F3K (HLG/DLG) hebben een nog lagere vleugelbelasting, en vaak profielen met een welving tussen de 1,5 en 2 %.

En beiden zijn keien in thermieken. Toch?!

Het hangt niet enkel van welving af ...

gr. Dirk.

Romp met gel-coating

Omdat we meerdere rompen gaan maken met de mal, leek het ons wel interessant wat het verschil zou zijn in rompen voorzien van gel-coating of niet. Op de foto zie je de mal voorzien van gel-coating. Deze is aangebracht met een airbrush.

Uploaded with ImageShack.us

De volgende romp die we gaan maken zal de mal voorzien worden van witte acryl verf. Op deze wijze kunnen we mooi zien wat het voor een resultaat oplevert.

Ik ben met de vleugels nog aan het tekenen. Hier volgen nog update's van.

Groet, Gerhard

Gerhard,

Zodra je wat meer weet van de vleugelafmetingen wil ik je kist wel even door m'n Excel sheet halen. Maar als je een beetje handig bent, moet het je zelf denk ik ook wel lukken.

Vincent

Gerhard,

Zodra je wat meer weet van de vleugelafmetingen wil ik je kist wel even door m'n Excel sheet halen. Maar als je een beetje handig bent, moet het je zelf denk ik ook wel lukken.

Vincent

Hoi Vincent,
dit aanbod neem ik graag aan. Ik heb het al vermeld. Ben een bouwer geen theoretisch wonder die zich helemaal vast bijt in dit soort dingen. Ik heb je sheet wel gedownload, maar verder ben ik niet gekomen.
Vind het allemaal zeer interesant. Steek er dus wel wat van op.;)

Hoe moet ik dit aan gaan leveren?
Een tekening met alle maten erop?

Groet, Gerhard

Laatst bewerkt:
Stuur maar gewoon per PM een opgave van de afmetingen. Als ik wat mis, laat ik dat gewoon even weten.

Luister en huiver.

Bij de opgegeven vleugelafmetingen behoort een vleugeloppervlak van 48dm². Als ik dan eens uitga van een totaal vlieggewicht van 2800 gram, krijgen we een nette vleugelbelasting van 58 gram/dm².

http://www.rcplans.nl/bwc/Bagged wing calculation_v0.8 BETA_DG600_example.zip

Het model is voornamelijk een thermieksnuffer, en part-time hellingkist. Aan de helling doe je natuurlijk wel eens een duikvluchtje, en trek je daarna weer flink op. De kist moet dit kunnen weerstaan. We gaan uit van een bocht met een vliegsnelheid van 150 km/u, en een CL van 1,0. De bochtradius is dan 9m en de kist ondergaat 18G.

Het mag desgewenst ook minder, afhankelijk van je vliegstijl en discipline.

Lier heb ik momenteel niet meegenomen.

In het midden van de vleugel zit een forse belasting, en met glas is dat toch wat lastig op te vangen. Een carbonbuis verbinder doet hier goede zaken.
In de sheet staat nu een 14x12 van in totaal een meter lang.

Over de gehele vleugel een laag 220 UD, een laag 80 grams RECHT, en een laag 25 grams BIAS.

Dan komen we in het midden nog niet helemaal uit. Daarom een extra trapeziumvormig stuk weefsel, 280grams, lengte 750mm, met een eindkoorde van 50mm.

Opbouw vleugel boven/onder geheel symmetrisch.

Theoretische doorbuiging is 218mm, wat ik voor glas een zeer nette waarde vind.

Totaal gewicht per vleugelhelft is 500 gram. Dit is een conservatieve waarde, reken gerust op 25% extra. Dan hebben we dus al snel 1250gram voor de set vleugels, en blijft er na aftrek van 250 gram lood en 250 gram RC spul nog maar een kilo over voor de romp en de staart.

Het kan lichter en stijver, maar dan moeten we overstappen op Carbon.
Maar dat is voor morgen.

Alle commentaar is van harte welkom.

Vincent

Luister en huiver.
Alle commentaar is van harte welkom.

Vincent

Ik ga me er even een voorstelling van maken.:rolleyes:

Iets wat ik er nog aan toe wil voegen qua info is:

Ik las kort geleden iets over een vleugel ligger die ze gebruiken in de F3B kisten.

Dit lijkt me wel mogelijk om ook zo'n ligger te bouwen. Deze gaat dus door de hele vleugel.
Is daar met de berekening ook rekening mee gehouden?

Gerhard

Ik heb zojuist nog even het bestand ge-update, dus als je rond 23:00 iets gedownload hebt, graag nog een keer opnieuw.

Momenteel is er geen ligger ingevoerd, maar die mogelijkheid zit er wel in.

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is de hierboven beschreven ligger methode bedoeld voor schaaldieren, en niet voor bagged vleugels.

Een ligger kan best wat extra werk met zich meebrengen, maar een goede ligger neemt vrijwel alle buigkrachten op, waardoor je vleugel lichter en stijver wordt.

Ik kan een voorbeeldje doorrekenen van een "Drela" style ligger.

Ik heb zojuist nog even het bestand ge-update, dus als je rond 23:00 iets gedownload hebt, graag nog een keer opnieuw.

Ik heb het bestand gedownload.
Ziet er indrukwekkend uit. Moet me even inleven in deze materie.

Momenteel is er geen ligger ingevoerd, maar die mogelijkheid zit er wel in.

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is de hierboven beschreven ligger methode bedoeld voor schaaldieren, en niet voor bagged vleugels.

Zij gebruiken abachi fineer in combinatie met glas om een schuim kern heen. Dit gaat dan in de vacuüm zak. Ik wil geheel glas zonder fineer.

Een ligger kan best wat extra werk met zich meebrengen, maar een goede ligger neemt vrijwel alle buigkrachten op, waardoor je vleugel lichter en stijver wordt.

Ik kan een voorbeeldje doorrekenen van een "Drela" style ligger.

Dat zou ik ook wel een willen weten.
In ieder geval bedankt voor zover.

Groet, Gerhard

Totaal gewicht per vleugelhelft is 500 gram. Dit is een conservatieve waarde, reken gerust op 25% extra. Dan hebben we dus al snel 1250gram voor de set vleugels, en blijft er na aftrek van 250 gram lood en 250 gram RC spul nog maar een kilo over voor de romp en de staart.

Dat kan aardig kloppen. Ik heb de romp gewogen en kwam op 620 gram.
Excl. cockpit cap, achter vleugels en richtingsroer.
Dit is de originele romp. Het is nog even afwachten wat de nieuwe romp gaat wegen.:rolleyes:

Gerhard

eerste romp

We hebben een eerste romp uit de mal :p

Dit is mooi gelukt.
Gebruikt zijn 3x 160 grams glas matten.
Deze romp heeft een gel-coating.
Alleen op de naden moet er iets bijgewerkt worden.

Tevens zal het vleugelprofiel wat in de romp staat aangepast moeten worden naar het nieuwe profiel. Als dit gedaan is incl. de naden dan zal er wat bij gespoten moeten worden.

De romp voelt stevig genoeg aan.
Nu moet ik langzaam maar zeker met de vleugels verder.

Groet, Gerhard

gewicht romp

De DG-600 romp origineel weegt 620 gram.
De nieuwe romp weegt 450 gram.:p

Dit scheelt toch 170 gram. Niet dat dat zo belangrijk is,
maar een lichtere kist kan je altijd zwaarder maken.;)

Moet nog even tijd vrij maken voor de vleugels.
Ben te druk met andere dingen op dit moment.:(

Groet, Gerhard[FONT=&quot][/FONT]

Back