(Electro)-Supra-(XL)

okee die is duidelijk , hoe meer vstelling ,des te stabieler het vliegtuig des te meer roeroppervlak er nodig is om het toestel om te zetten

Nope; omgekeerd. Berrie schreef:
In de origeneel gekozen V-stelling had deze zwever door het te grote kielvlak de neiging de neus naar beneden te laten zakken. Nadat de V-stelling vergroot was bleek dit probleem uit de wereld.
Ik begrijp de samenhang... maar niet helemaal. Het lijkt me dat dat neus-omlaag effect bij een groot kielvlak, zou kunnen gebeuren als je relatief veel rolhoek, of relatief weinig snelheid hebt (toestel wil naar binnen schuiven, neus gaat richting rolhoek).
Als de bocht goed gecoördineerd is zou het toch niet uit moeten maken ook al zat er een belachelijk groot kielvlak aan?
 
Nee. Er is een relatie V-stelling versus KIELVLAK als het over spiraal stabiliteit gaat.
In het programma van tailwind is die invloed maar heel gering. Een halvering van het kielvlak geeft geen verandering op de spiral stability. Vreemd...
Vergroten van de V-stelling van de (XL)tips van 5 naar 6 graden geeft wel weer de originele waarde.

Patrick,
Naast de rekentools van Tailwind is er ook een andere fantastische Excel sheet om mee te stoeien: PREDIMRC van Franck Aguerre.
Dat ziet er inderdaad mooi uit! Daar ga ik eens rustig mee experimenteren! Thnx.
 
low-tech

Houtbouw kan low-tech.
Het vereist wel enige ambachtelijke vaardigheid die je verwerft na enige ervaringen in dit verband.
De liefde voor het hout(natuurlijk materiaal) is daarin wel een vereiste.
Kenmerkend is toch zijn lager prijskaartje, laat daar geen twijfel over bestaan.

Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat ik het experimenteren met exotische Hy-tech materialen niet waardeer.
De vereiste vaardigheden daarvoor vereisen ook heel wat ervaring.
Met alle respect voor deze die dit domein verkennen en beheersen.
Maar het kostenplaatje ligt hier wel duidelijk hoger dan bij houtbouw.

Het zijn duidelijk twee duidelijk twee verschillende benaderingen.
Ik hou het om bepaalde redenen bij low-tech.
Ik werk graag met hout.
Hout is ook een materiaal die op een natuurlijke wijze afbreekbaar is.
Waar het bij carbon en kevlar heel wat moeilijker ligt op dit gebied.





Hoi Rick,
Een high tech vleugel in hout heeft ook een prijskaartje en is naar mijn mening een stuk meer werk....
 
Houtbouw kan low-tech.
Hout is ook een materiaal die op een natuurlijke wijze afbreekbaar is.
Waar het bij carbon en kevlar heel wat moeilijker ligt op dit gebied.
Daar heb je absoluut een punt en is geen speld tussen te krijgen.
Zolang het hout wel verantwoord wordt geproduceerd...
Gelukkig komt er een electromotor op....;-)

De prijs van 1m2 composiet, opgebouwd uit 2 lagen 50 grams glas en geimpregneerd met epoxy is ongeveer gelijk aan die van 1 m2 oracover...
Maar laten we deze discussie hier maar niet voeren. Ik vind houtbouw ook heel gaaf en ben daar nog lang niet klaar mee...

Groet!, Patrick
 
Berrie bedankt!
Hier heb ik zeker wat aan, tenminste het is een bevestiging van de richting waarin ik zat te denken.
De afstand tussen de TE en voorkant kielvlak van deze Maxa is vrijwel gelijk aan die van de supra.
Mijn plan is om het kielvlak van mijn supra iets te vergroten: de koorde 1cm en de hoogte 2 cm. Dit geeft voor de supra én de supra XL waarden binnen de aangegeven grenzen liggen.
Dan kom je op vrijwel dezelfde maten voor het kielvlak als bij de Maxa.

Ik denk dat ik voor het middenpaneel volledig 66 grams carbon/kevlar (CAL66) ga gebruiken. Ik heb daar nog behoorlijk wat van liggen nadat ik per vergissing 4m2 had besteld voor de D-Box van mijn DLG...:oops:
De tips worden dan een combinatie van carbon/kevlar D-box met daarachter 50grams glas (of toch 61grams kevlar...?)
Uiteraard met carbon/kevlar doublers voor de flaps en ailerons. Eigenlijk op dezelfde manier als dat ik m'n DLG vleugel gemaakt heb.
Nog een reden om deze combinatie te kiezen is dat ik het er erg mooi uit vind zien. Deze supra wordt niet geverfd, behalve wat felrood op de tips en in blokken op de onderkant.
Uit een draadje over zichtbaarheid van een DLG kwam naar voren dat een donkere kleur op hoogte het beste zichtbaar is.

Waar ik nog over twijfel is of de lengte van de ailerons van de verlengde tippanels een probleem kan opleveren. Deze worden 127,5 cm lang! Ik vraag me af of ik die niet ergens halverwege moet gaan aansturen ipv helemaal aan het begin, zoals bij de originele supra.
Van de andere kant, die van de supra zijn 90 cm lang en zijn berekend op monsterstarts en dat ga ik met die grote tippanels niet doen.

Ik ben nu eerst nog een DLG vleugel aan het maken om nog wat meer ervaring op te doen met deze manier van bouwen dus tijd genoeg om erover te prakkizeren...;-)
 
Ik zou wel iets naar buiten gaan met de aansturing van de roeren. 1,3 meter is behoorlijk lang, risico op flutter wil je niet. Dan maar dat beetje massa wat verder naar buiten. Je moet je roeren wel heel stijf kunnen bouwen om deze lengte aan de wortel aan te sturen.
 
Plan maar 2 servo's in per kant ............

Leuke kans om met een 6 klappen vleugel te werken! kan je de binnenste vier met remmen volledig naar onder en boven draaien, heb je op de buitenste twee nog vol aileron ter beschikking! Ha, alsof je tegen een muur op vliegt!

Je kunt dan ook nog 4 servo's in het middenpaneel houden, zoals per originele Supra plan.
 
Dit zou mooi passen bij een andere mogelijkheid om de spiralstability van de supraXL gelijk te krijgen aan die van de supra, nl door de laatste 30% vd tippanel weer een V-stelling te geven.
Ik heb dit een keer uitgezocht in saleplanecalc.

Bij de supra heeft de middenvleugel totaal 5° V-stelling, 2.5° aan elke kant. De tip maakt hiermee weer een hoek van 5°.
Om dezelfde spiralstability te krijgen bij de grotere buitenvleugels zou ik deze hoek met 1 graad moeten vergroten, naar 6°.
Maar een andere mogelijkheid is het laatste 1/3e deel van die buitenvleugel weer 5° V-stelling te geven. Een beetje zoals bij de AVA. Ook dit geeft weer een spiralstability die gelijk is aan de originele supra.
In dat laatste stuk van 43cm kan dan een lichte servo.

Overigens heeft die maxa een aileron van 122cm die zo te zien ook door 1 servo wordt aangestuurd
 
spiral stabillety

Aandachtig heb ik nog eens het een en ander hier door zitten lezen. Er worden wat vragen gesteld over de mate van V-Stelling versus oppervlak van het kielvlak want het is wel duidelijk dat daar een relatie ligt wanneer het gaat om de mate van spiraal stabiliteit ............

FF terugdenkend (jeugdherinneringen) deden wij in het verleden van onze vrije vlucht toestellen een volledig zijaanzicht knippen uit karton. Dus incluis het zijaanzicht van de vleugel met V-stelling. Dit geheel werd dan, ik meen 1/2 vleugelkoorde achter de achterlijst van de vleugel gebalanceerd en het kielvlak werd op een dusdanige maat gemaakt/geknipt dat het zaakje balanceerde. Dat was dan het formaat van je kielvlak t.o.v. je V-stelling.

Er is dus gewoon een directe relaties tussen deze waarden. een langere of kortere staartboom zit in dit trucje ingebakken .

Mijn suggestie hier zou dus zijn om eens een zijaanzicht van de Supra en die Maxa en eventueel nog een andere kist te maken en kijken op welke waarden de zaak balanceerd ................... Ik heb zo het idee dat je daar ergens een verband zult ontdekken8-)
 
Arno,
Leuk zo'n benadering! Back to basic...
In jouw benadering maakt het echter niet uit waar die V-stelling zit. Opstaande tippen of een meeuw-vleugel, het zou niet uitmaken. Ik zal eens kijken wat dat programma hiermee doet.
De spiralstability van een supra is veel groter dan van een gemiddelde rolroerkist dus een graadje meer of minder, ik vraag me af hoeveel dat echt uitmaakt;-)

En nu ga ik een weekje op vakantie. DLG en parapent mee...8)8)

Groet, Patrick
 
De snijmalletjes zijn klaar.
Gisteren heb ik 4 mooie kernen voor het middendeel gesneden.
Ik heb nu voor het eerst de malletjes uit HPL gemaakt ipv triplex.
Stom dat ik dat niet eerder heb gedaan! Het is echt perfect geschikt voor dit doel en superglad te polijsten met korrel 2000.
Foto's volgen als alle 21 :shock: delen gesneden zijn.
 
Laatst bewerkt:
HPL is inderdaad ideaal om snijmallen mee te maken. Mooi glad oppervlakte waar de snijdraad langsmoet.
 
Back
Top