Daalsnelheid modelzwevers

PH_AJH

Forum veteraan
Vandaag was de lucht zp plat als een pannekoek en heb ik mijn oude Graupner Cirrus eens echt netjes geprobeerd te vliegen, met de Sky Assistant aan boord om de vlucht te loggen.

Ik ben eerlijk gezegd best verbaasd over de gevonden waarde: gemiddeld over 4 minuten in "still air" een daalsnelheid van 50cm/s.

Cirrus_still_air_waarden.jpg


Zoals te zien op dit plaatje, er zit echt geen thermiek bij.

Cirrus_still_air.jpg


Zijn er meer mensen die dit soort gegeven wel eens bekijken? Ik zou het leuk vinden eens wat van andere kisten te zien. Gegevens moeten natuurlijk wel onderbouwd worden, dus met een plaatje zoals die van mij zodat we echt kunnen zien dat er niet ge-thermiekt is. Bijvoorbeeld van minimaal 100m naar een meter of 10-15 een rechte lijn.

Ik ben benieuwd! (en ga binnenkort mijn Starlight F3J eens op dezelfde manier vliegen....)

Als het een beetje leeft zal ik in deze post de scores steeds aanvullen :-)

1. Edge DLG, 0,31m/s
2. Milan F3B, 0,42m/s
3. Graupner Mosquito, 0,49m/s
4. Graupner Cirrus, Valenta Sioux, 0,50m/s
 
Laatst bewerkt:
bij gebrek aan nongebreken en meetapperatuur ,zal ik je hier het antwoord schuldig moeten blijven (zou best wel eens willen weten wat de metrick doet)
 
Arjan,

De daalsnelheid bekijken doe ik ook regelmatig. Meestal niet zo bruikbaar, maar er zijn dagen dat er betrouwbare data uit komt. Hier een log van een vluchtje van een jaar geleden. De daalsnelheid viel me wat tegen; 70 cm/s.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Svenson Sunny bij zuinig vliegen 0,8 m/s, maar loopt ook makkelijk op naar 1,2 m/s (down trimmen bij iets wind).
Elefant 0,8 m/s
Fantasy 0,8 m/s (jeetje, wordt saai) in cruise stand (getrimd op glijhoek), weet nog niet wat hij in float condities doet (ik schat ook zo'n 0,5 m/s, maar dat is een gok)
Easyglider 0,7 m/s
 
Mijn Alpina doet ongeveer 1 m/s, de Möwe iets meer 1,1 à 1,2 m/s. Die grote Horten zit op z'n 0,9 m/s.
Dit zijn grove schattingen adhv. de deadzone (geen geluid-instelling) van mijn vario.

Rekenkundig zouden goed afgestelde DLG's op zo'n 0,3 m/s moeten kunnen komen, of zelfs 0,25 m/s

Dirk.
 
Ja precies, ik zit ook meestal rond de 0,7 (Sioux) tot rond de 1m/s voor mijn Ka-8. Ik heb egrens gelezen dat een Super Ava 0,30m/s zou doen, ik was dan ook erg verrast door de 0,50 van een gewone Cirrus.......
 
Die 0,5 m/sec heb ik in een ander draadje ook wel eens gerapporteerd ik weet niet meer of het van de Cirrus of van de Tonga was. Ik denk niet dat deze twee ver uiteen lopen.
 
Graupner Mosquito doet zo'n 0,6 tot 0,7 m/s en daar is denk ik meer uit te halen met zwaartepunt en instelhoek. Daar ben ik mee aan de slag. Mocht het significant richting Cirrus gaan dan hoor je het van me.

Jacob Bos
 
Nou...ik zit net de onboardfilmpjes te monteren. Je ziet op een gegeven moment een blauwe Cirrus zeker 70 meter lager vliegen. Precies 25 seconden later lukt het me op short final, ik denk zo'n 6 meter boven de grond, dezelfde Cirrus op 30cm te missen (echt waar, je hoort op het filmpje zelfs "woesh"! heel gaaf). Reken het dan zelf maar uit......(ik kom op een geschatte 2,7m/s :-) )
 
Bijna wel, maar dan met een stuk meer charme.

Wat halen de huidige F3J modellen voor minimale daalsnelheden?

Gerben
 
METEN is WETEN,
Ik heb de SA uitdraai van zondag eens bekeken en de volgende constatering gedaan.
Gemiddelde stijgsnelheid van de Robbe Tonga is 3 a 3,5 max m/sec.
Dus met 30 seconde motorloop kom ik op slechts 105 meter dat wordt dus nog strakker omhoog sturen, zondag deed ik dat met tussenstappen.
De daalsnelheid was tussen 0,62 en 0,82 m/s waarbij ik niet extreem mijn best heb gedaan. dus vanaf 200 meter(als ik dat al haal) ben ik in 4:44 minuten beneden :D
Dat gaat dus heelveel strafpunten opleveren..........
Ik ben voor de poedelprijs genomineerd denk ik zo.
De remkleppen op het doel moeten het dan goed maken:D

Misschien dat de Carrot beter scoord
 
dan doet een DLGtje het stukken beter hierin ;) wellicht een topper in de algemene modelvliegerij?
 
Van horen zeggen en eigen ervaring. Niet zelf gemeten:
F1A en F1B (Wakefield) Vrije vlucht modellen zitten op ong. 0.3m/s
Waarvan F1A iets beter dan F1B schat ik.

F1N (indoor vrije vlucht zwever) 34 sec in een 8m hal...2 sec voor het smijten naar 7,5 meter blijft 32 sec/7.5 meter=
0.234 m/s.!

Topkist! :) En dan te bedenken dat ik met die tijd nog verloor van Marc Benns (40sec)
F1D (zonder prop) zou het nog beter doen, maar die kun je weer niet gooien.....
 
Back
Top