bouw dockwise type-0

  • Topicstarter Topicstarter lisanne
  • Startdatum Startdatum
Lisanne
om te beginnen hartelijjk gefeliciteerd met je sweet sixteen.
na bovenstaande aandachtig doorlezen te hebben, zie ik raakvlakken met mijn beroep.
en misschien kan een tip helpen.
meestal zit bij ons de boyancy (ingepakt schuim oid) aan de bovenzijde
blokken lood en/of zware tools aan de onderzijde.
ooit was een van onze ROV's te hoog om in een onderwaterframe een afsluiter open/dicht te draaien, waarop we besloten het tool naar de bovenkant te plaatsen gewicht in water 45 kg.
om iets te compenseren hebben we extra drijflichamen onder het tool geplaatst.
lang verhaal kort te maken instabiel als een dronken badeend.
maar zou het kunnen helpen als onderdeks, en aan de zijkanten een paar platen styreenschuim ingepakt in epoxy voor een bijdrage voor de stabiliteit?
lijkt me in ieder geval voor een model stabieler als een luchtbel die zich kan verplaatsen.

mvg Loek

Sorry Loek, dan heb je die raakvlakken verkeerd ingeschat:

Zolang de romp droog is waar hij droog hoort te zijn, maakt het niks uit of je daar piepschuim of welk ander materiaal dan ook zit. Zolang er geen water is wat zich verplaatst is er namelijk ook geen luchtbel die zich verplaatst....
Bij jullie ROV's zitten die drijflichamen in het water, waar ze een opwaartse krach ondervinden. In dat schip zitten ze op een plek die droog is en zou moeten blijven, en dan maakt het niets uit of ze er überhaupt wel zijn, of waar ze zitten.

Groet, Bert
 
Dat kan Bert ik dacht aan ondergedompelde lichamen.
nog een vraag uit interesse, wordt er nog rekening gehouden met densiteit van het zeewater?
je heb natuurlijk het plimsoll merk qua lading, maar heeft dit ook invloed op het afzinken?
in sommige gebieden moeten we soms lood weghalen zoals in riviermondingen.

groet Loek
 
Ik neem aan van wel: Ik heb nog niet een zeeschip mee gemaakt waar NIET rekening gehouden werd met de densiteit van zeewater.

Zelfs op die kleine bootjes waar ik nu op zit word nog een enkele keer de densimeter er bij gepakt.

Als je zoals bij de grote zware lading schepen van 70000 ton of meer er geen rekening mee houd, praat je gelijk over een misrekening van 1750 ton of zo....

Dus ik denk van wel, ja... ;)

Groet, Bert
 
denk dat door de schaling bij dit model er geen rekening mee hoeft te worden gehouden :)

Nou, dat kon nog wel eens tegen vallen:

Bij een model van deze afmetingen praat je over pak hem beet, 250 liter water verplaatsing....

Nou verwacht je niet op zout water te varen, maar je praat toch over een afwijking van 4 tot 6 kilo, en dat is toch het verschil tussen "het dek is 10cm onder water en hij drijft mooi op de casings" en "oeps, de casings hebben nét niet voldoende drijfvermogen"....

Het maakt meer uit dan je denkt, en dat schaalt gewoon mee....
Gelukkig komt het ding juist hóger te liggen op zeewater.... Phew!

Groet, Bert
 
bedankt voor alle tips!!!!
ik ben beezig met de tekeningen, en aangezien ik het gelijk op schaal wil tekenen is het nog al een hell of a job. buiten dat het idee van die pompjes die ze in een caravan/camper gebruiken redelijk rendabel qua prijs. met ruimte hoef ik geen zorgen te maken, het kan bij mij op de kamer of bij ons in de schuur die aan het huis aansluit net 100m2 dus groot zat voor dit project. en aangezien wij naast de fixit wonen, en mijn vader veel gereedschap heeft is dat nog geen probleem. de veiligheid is ook geen probleem(ik mag er mis wel uit zien als een engeltje(A) maar haal soms hals brekende toeren uit met somige dingen) aangezien ik ook behoorlijk druk ben met school, aangezien dit mijn examenjaar is is het nog al lastig om met vwo tijd vrij te maken om te tekenen, of om dingen op te zoeken.......... maar ze gaan hopelijk voor het einde van dit seizoen op het forum terecht komen.

greetz lisanne lelie
 
daar zijn wij wederom nog steeds mee beezig. ik zit de denken om de tanks dan of in 2en splitsen of 3en. alleen ik zit nu met het probleem met die caravan pompjes die je dan in de tank hang hoeveel ruimte dat in beslag gaat nemen of ik die nou wel of niet neem. als dat te veel ruimte kost neem ik gewoon motortjes met een schroefje er en met terug slag klepjes die ik dan ook wil kunnen splitsen.(buiten het feit gezien dat dat een uitdaging gaat worden).

greets
 
daar zijn wij wederom nog steeds mee beezig. ik zit de denken om de tanks dan of in 2en splitsen of 3en. alleen ik zit nu met het probleem met die caravan pompjes die je dan in de tank hang hoeveel ruimte dat in beslag gaat nemen of ik die nou wel of niet neem. als dat te veel ruimte kost neem ik gewoon motortjes met een schroefje er en met terug slag klepjes die ik dan ook wil kunnen splitsen.(buiten het feit gezien dat dat een uitdaging gaat worden).

greets

Niet vervelend bedoeld: Geen motortjes met schroefjes nemen. Dat gaat absoluut niet werken, omdat je veel te weinig druk kunt opbouwen om het water weer naar buiten te krijgen: als je schip bijv 30 cm afgezonken is, moeten die schroeven het water tegen 30 cm waterkolom in drukken. Dat komt overeen met dat het water achter een bootschroef 30 cm omhoog komt. Dat haal je niet, zonder heel grote vermogens.
Gewoon pompjes gebruiken, dan weet je zeker dat het werkt. Die zijn maar klein hoor, ongeveer zo groot als een D-cel batterij. En belangrijker: het zijn complete eenheidjes. In de tank hangen en klaar. Met motortjes en schroeven moet je buizen, kleppen etc aanleggen, maar ook moet je waterdichte schroefassen zien te vinden, de motoren in een droge ruimte plaatsen met alle risco's van lekkage etc etc

Wat tanks betreft: er is al voldoende in dit topic geschreven over waarom je veel kleine tanks wilt in plaats van twee of drie grote. Daar moet je niet vanaf wijken, stabiliteit is een lastig begrip, maar het werkt op schaal exact gelijk aan de werkelijke wereld.

Met 3 tanks aan weerszijden denk ik dat je al behoorlijk kritisch bent qua stabiliteit, maar goed, dat is je eigen keuze.

Groet, Bert
 
brutus, heb je een link naar die pompjes?

en kunnen die ook langzaam draaien? of zijn het aan/uit pompjes?

Nee, geen link, kun je gewoon bij iedere campingzaak of zo kopen. Waarschijnlijk heeft Conrad bijvoorbeeld ze ook wel. Ze zijn in principe geschikt om continue ondergedompeld te zijn (zijn bedoeld om IN een watertank van een caravan of camper te hangen) en dus prima geschikt om in de ballast tank van een schip als in dit topic (die in principe leeg is tijdens normale vaart) te hangen.

Zijn gewoon 12V borstelmotortjes die er in zitten dus je kunt ze regelen als je dat wilt, alleen zie ik daar het nut niet van (lagere druk, weinig zinvol in de toepassing als ballast pomp).
Ze kunnen wel maar een kant uit pompen, ompolen levert alleen maar een slechter rendement op.

Groet, Bert
 
hmmm dus alleen leeg pompen, moet je alsnog schakelingen hebben om het vol te laten lopen op een of andere manier

denk dat pneumatiek toch nog de beste oplossing blijft
 
Hoezo? hoe wil je hem met pneumatiek volballasten dan? Vacuum compressors bestaan niet, vacuum pompjes wel, maar die hebben volumetrisch maar een heel kleine capaciteit.

Bodemkleppen lijken mij slecht haalbaar (moet ook betrouwbaar blijven) en je kunt natuurlijk naast iedere ballast pomp IN de tank, ook een ballast pomp BUITEN de tank hebben om vol te pompen.....

Maar bodemkleppen blijven een mogelijke optie....

Groet, Bert
 
ik zat inderdaad te denken aan bodemkleppen...

hoorde trouwens bij een duikboot ook een aardig systeem.

men neme een cylinder, aan het ene eind een elektromotor die hem op en neer kan bewegen, aan het andere eind een opening naar water, op dezelfde manieren worden duikboten ook getrimd vaak, maar als je de cylinder groter maakt, kun je ook meer water innemen.
 
Klinkt een beetje dom maar als je hem gewoon met een pomp vol laat lopen van de boven kant en als je hem dan helemaal lucht dicht hebt boven een compressor/zuurstof fles en een klepje aan de zeikant zodra er genoeg druk op is (je zet er een veer op dus hij kan nooit uit zich zelf open gaan) dan blaas je er lucht in (en als je het goed doet gaat het klepje weer naar beneden) en als je weer water erin wilt heb je een soort ontluchter nodig dus een rc klepje ofzo
 

Zou je de moeite willen nemen om al die 96 woorden in een paar zinnen te verdelen?
Je begint dan met een hoofdletter, ergens halverwege eventueel een komma en aan het eind een punt.
Daarna op dezelfde manier tot je woorden op zijn.
Lees het daarna zelf ook een keer, dat scheelt onzin en plaats dan je verhaal pas hier.
Dat leest voor alle anderen wat makkelijker.
 
Klinkt een beetje dom maar als je hem gewoon met een pomp vol laat lopen van de boven kant en als je hem dan helemaal lucht dicht hebt boven een compressor/zuurstof fles en een klepje aan de zeikant zodra er genoeg druk op is (je zet er een veer op dus hij kan nooit uit zich zelf open gaan) dan blaas je er lucht in (en als je het goed doet gaat het klepje weer naar beneden) en als je weer water erin wilt heb je een soort ontluchter nodig dus een rc klepje ofzo

Lees het topic eens door.....

Is allemaal al mn of meer precies zo een keer beschreven, alleen dan met een copressor, want flessen hebben de nare eigenschappen dat ze leeg raken.

Punten en komma's zijn inderdaad geen overbodige luxe.....

Groet, Bert
 
Back
Top