bouw dockwise type-0

• Topicstarter Topicstarter lisanne
  • Startdatum Startdatum
ik zat inderdaad te denken aan bodemkleppen...

hoorde trouwens bij een duikboot ook een aardig systeem.

men neme een cylinder, aan het ene eind een elektromotor die hem op en neer kan bewegen, aan het andere eind een opening naar water, op dezelfde manieren worden duikboten ook getrimd vaak, maar als je de cylinder groter maakt, kun je ook meer water innemen.

We praten hier over 150 liter of meer.... dat worden hele grote zuigertanks....
Het grote probleem met ronde of cylindrische objecten in schepen is dat ze zo veel ruimteverlies hebben. (In werkelijkheid speelt dat momenteel nu men pogingen doet om schepen op LPG of LNG als brandstof te laten varen; door de cylindrische tanks kan er niet echt veel brandstof meegenomen worden).

Dat zal dus zeer waarschijnlijk ook niet echt gaan werken.

COmpressor, of pompjes, het zijn allebei reële oplossingen, met allebei hun technische moeilijkheden. Bij gebruik van compressor zit je onherroepeleijk vast aan bodemklepen of floodgates, en die zijn niet bevordelijk voor de veiligheid van het model. Pompjes lijkt me de meest kansvolle optie.

Maar ja, da's uiteindelijk aan Lisanne om die beslissing te nemen, niet?

Groet, Bert

in dit geval gaat het niet niet om de vorm... ik had "zuiger" moeten zetten of plunjer...

mag ook vierkant zijn :).

en ik zou niet 1 plunjer gebruiken maar een heleboel.

misschien 1 hoofdplunjer van voldoende afmeting (of een klein aantal)

grootste voordeel van plunjer zie ik als dat je geen vrij vloeistof oppervlak meer hebt.

hallo

een plunjer die je vol trekt word twee keer zo lang
er komt namelijk een drijfstang uit de plunjer naar buiten
dat is soms ook een probleem in een duikboot
daarom worden er ook andere systemen gebruikt zoals een baxterzak
en daarin heb je ook geen vrij vloeistof oppervlak

gr raf

@raf: en een draadeind door een plunjer heen? is dat af te dichten?

met dus schroefdraad in de plunjer zodat deze over het draadeind loopt...

dan heb je ook geen drijfstang nodig.

@raf: en een draadeind door een plunjer heen? is dat af te dichten?

met dus schroefdraad in de plunjer zodat deze over het draadeind loopt...

dan heb je ook geen drijfstang nodig.

Onmogelijk. De draad is niet af te dichten, maar buiten dat moet je ook nog een geleidingsconstructie verzinnen om te voorkomen dat de plunjer mee gaat draaien.

Niet-vierkante plunjers is ook een no-go area.... Dat krijg je gewoon niet fatsoenlijk dicht. Het is niet voor niets dat ALLE zuigers/cylinders rond zijn (op de Honda NR na, maar vraag niet hoeveel miljoen het gekost heeft om dat te ontwikkelen, en het was in geen enkel opzicht een succes).

Groet, Bert

ehm... zuigers zijn rond omdat rond het sterkst is ivm grote krachten die er vaak in spelen... in de hoeken ontstaan altijd scheuren.

hier komt geen hoge druk op te staan, dus ik denk dat vierkante plunjer wel zou kunnen

waarom zou je schroefdraad niet dicht kunnen krijgen? als je zorgt dat er 10 windingen doorheen gaan is dat voor 99.9% waterdicht volgens mij.

en als je de plunjers vierkant maakt, kunnen ze niet draaien in hun zitting.

hallo

een draadstang gaat niet door de piston heen
de draadstang komt naar buiten naar gelang je water op trekt
tankvol is dus haast dubbele lengte die je nodig hebt
een plunjer draait niet in de buis daar er geen draaiende krachten op komen
er wordt door de draadstang alleen maar aan getrokken en geduwt

erg dat mensen die er niets over weten info gaan geven en de wildste ideen gaan versprijden

begin maar eens met een vierkante dichting te vinden die overal even hardt drukt
dan een draadstang is voor 99.9% dicht
dus met andere woorden ze "lekt"
als een zuiger met een diameter van 10 cm water moet opzuigen door een opening van 1 cm dan komt daar een grote onderdruk op te staan
laat nu lucht veel beter door een kleine opening "0.1%" willen dringen dan water
je piston gaat geen water trekken maar wel lucht

gr raf

Laatst bewerkt:
@raf: ik weet hoe een normale plunjer werkt, hoef je me niets over te vertellen, echter wat ik voorstel is bijv een afdichting langs een draadeind te laten lopen.

n/p :) ik dacht dat die plunjer met schroefdraad wel een aardig idee was

die kun je met vet volgens mij makkelijk afdichten... het hoeft geen grote druk te weerstaan of op te bouwen.

en al maak je dat gat in de bodem diemeter van 3 cm maakt het nog niet uit

Laatst bewerkt:
hallo

ik had zelf een plunjer duiktank gemaakt
probleem was dat de overbrenging van de motor steeds te snel was zodat bij het vol en leeg trekken de plunjer veel te snel bewoog
resultaat was dat als de plunjer aan het einde was hij nog steeds water aan het opzuigen was
hij trok hem dus gewoon vacuum
bij het leeg maken spoot het water ongeveer een meter of 9 ver weg en dit onder hoge druk
bij een openning van 3 cm was die druk veel minder geweest dus hier bij de grote van de aanzuig opening maakt zeker wel iets uit
vooral het verbruik van de motor zal bij een grotere aanzuig opening veel minder zijn dan bij een klein gaatje

gr raf

ouch... hmmm kun je wel weer een brandweermonitor op aansluiten :):):)...

maar ff serieus... ik denk dat schroefdraad met vierkante plunjer en flink uitstroomgat geen gek idee is om dit geheel veilig en stabiel te laten afzinken als model.

echter, hoe groot maak je de plunjerkamers...

ouch... hmmm kun je wel weer een brandweermonitor op aansluiten :):):)...

maar ff serieus... ik denk dat schroefdraad met vierkante plunjer en flink uitstroomgat geen gek idee is om dit geheel veilig en stabiel te laten afzinken als model.

Vierkante plunjers :onweer:
Geloven jullie in sprookjes
Die krijg je namelijk nooi goed dicht
En als je bent afgezonken
Gaat druk wel een rol spelen hoor
mvg
Frederik :D

Frederik heeft gelijk: Vierkante plunjers krijg je niet afgedicht. Echt niet, en wie het niet gelooft, daag ik uit om het tegendeel te bewijzen.

Daar durf ik wel een maandloontje tussen te zetten....

Een schroefdraad afdichten lukt ook niet, ook niet met vet. Vet is vervormbaar, en kan slecht tegen water, dus word binnen twee bewegingen gewoon opzij gedrukt door het water.
En ook daar, het is allemaal al geprobeerd, en het is nog nooit iemand gelukt (en dan praten we over machinefabrieken, niet goedbedoelende hobbyisten)

Maar goed, ik zou zeggen, probeer het zelf....

Groet, Bert

Kom op mannen... Ik lees pas een jaar of 7 mee met de "aan de verkeerde kant van het wateroppervlak varende schippers" en heus:
die mannen hebben een aantal zaken van voor tot achter en van boven tot onder uitgeprobeerd. Zonder succes. En sommige zaken heb ik ook wel op een model toe proberen te passen... Zonder succes.
Als lekvrije vierkante zuigers en plunjers mogelijk waren, hadden de subschippers die allang toegepast. Zouden in een sub (waar het altijd woekeren met ruimte is) zeer veel ruimte schelen.
Eén klein lekje en ook op "slechts" 50cm diepte maakt je model enkele reis bodem. En dan praat je over subs met een gewicht van "slechts" een kilootje of tien tot vijftien.
Laat staan een bakbeest van een submersible waar je over ballasttanks van tientallen liters praat.

Overigens Lisanne: als jij in je examenjaar VWO zit, zou ik wat meer aandacht aan je Nederlands besteden. Anders zit je volgend jaar in je examenjaar VWO.
Iets kriebelt bij mij als ik jouw berichten lees...

@ roel:
ik ben beetje dislectiesch dus niet altijd even goed in het verwoorden typen/schrijven

Wij zijn nu dus beezig met het bereken van het aantal liters wat nodig zal zijn om het model aftelaten zinken, komen wij uit op 125liter(afgerondt).
en wij zijn nu al 10% begonnen met de tekeningen. Dus ze kom er spoedig op te staan(hoop ik)

hoe groot maak je de boot nu en hoe zwaar eigen gewicht?

met je eerste maten kwam je op een zinkgewicht van ongeveer 240 kilo uit namelijk

nogsteeds 1:100. dit voor het gemak van de maten(ben te lui om om te rekenen. weet wel hoe het moet. maar vindt dit het gemakkelijkste) en ook omdat ik iets bijzonders wel hebben en niet iets wat meer mensen hebben.

Eerst plaats je dit: (x aantal berichten terug)
En aangezien wij idd nog beezig zijn met de tekeningen, en daar ongeveer mee op 39% op vooruitgang zitten

En nu dit:

en wij zijn nu al 10% begonnen met de tekeningen. Dus ze kom er spoedig op te staan(hoop ik)

Wat is het nu :confused:

En wat rekenvaardigheden mag je toch echt je centen terug halen op school, want met 125 kg ga je haar echt niet onder krijgen....

Zoals in het begin al aangegeven is door Roel.:

Even rekenen...
275 x 70 x 15 = 288750 kubieke centimeter...
Da's 288 kilo waterverplaatsing in lege toestand.

Je gaat het echt niet redden met 125 kg....

Back