Topic defect Dagelijks heli beslommeringen..

Zeker. Accu's liggen alweer aan de lader. Morgen zeker weer vliegen. Aangezien ik enorme vooruitgang maak de afgelopen dagen moet ik er meteen even van profiteren.

mCX2 accu's aan de lader gelegd, die vliegt vanavond ook nog wel in het rond. Zag dat ik er ook al 3 extra accu's bij besteld had.

Heb je Nanoo'tjes van HK besteld? Ik heb er 4 voor 17,- incl. verzendkosten. En het scheelt echt een hoop. 300 Mah, en 35c. Echt veel meer powerrrr. :D
 
Ja, geen probleem. Alleen schakel je de LiPo's dan parallel.

En geen 300 mAh want ik heb de mCX2 ipv de mCP (die komt er ook wel)
 
Ja, geen probleem. Alleen schakel je de LiPo's dan parallel.

En geen 300 mAh want ik heb de mCX2 ipv de mCP (die komt er ook wel)

Ja, ik bedoelde voor de mCPx, maar jij hebt de mCX2. Ik zat zelf te denken aan een verloopje, om ze aan mijn hyperion lader te laden, en dan 4s zodat ze alle vier tegelijk geladen kunnen worden. In serie
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik bedoelde voor de mCPx, maar jij hebt de mCX2. Ik zat zelf te denken aan een verloopje, om ze aan mijn hyperion lader te laden, en dan 4s zodat ze alle vier tegelijk geladen kunnen worden. In serie

Kan wel, maar dan moet je ze voor het laden eerst allemaal even leeg trekken (via een spannigsafslag o.i.d.) en dan toch balanceren, anders loop je een heel groot risico om de minst lege op te blazen.

Parallel gaat dan beter, al is het dan ook aan te raden om ze eerst via een flinke weerstand (10 Ohm, 10 Watt per cel) te laten vereffenen tot alle cellen gelijk zijn aan elkaar. Anders loop je het risico dat er kortstondig stevige vereffeningsstromen gaan lopen als je een 50% ontladen cel parallel aansluit met een 80% ontladen cel.

Tenminste, ik vlieg altijd mijn mCPx tot aan de spanningsafslag van de heli, en het valt mij op dat de restspanning een variatie van meer dan 0.3 V vertoont. Met een inwendige weerstand van zeg, 0.1 Ohm per cel gaat er nog gauw een vereffeningsstroom van 1.5 A lopen dan....

Groet, Bert
 
Wat ik eigenlijk bedoel is net als met een 3s lipo die je gebruikt voor de 450. Die laadt, en balanceerd elke cel apart met het balanceer stekkertje maar dan 4s. Ik zorg dan wel dat alle accuutjes op het zelfde ontladen niveau zitten.

Als je parallel gaat laden, en er zit een slechte cel tussen, dan worden toch niet alle cellen goed geladen? :confused:
 
Wat ik eigenlijk bedoel is net als met een 3s lipo die je gebruikt voor de 450. Die laadt, en balanceerd elke cel apart met het balanceer stekkertje maar dan 4s. Ik zorg dan wel dat alle accuutjes op het zelfde ontladen niveau zitten.

Als je parallel gaat laden, en er zit een slechte cel tussen, dan worden toch niet alle cellen goed geladen? :confused:

Die balancering heeft ook maar een maximale capaciteit (stroom). De totaalspanning bepaalt nog steeds de afslag, en als het verschil te groot is, krijgt de balancer niet alles weggewerkt. Tenzij je een lader hebt die afslaat op individuele cellen.

Hetzelfde ontladen niveau is erg moeilijk met meerdere cellen die niet "gematched" zijn, dus de kans dat dat fout gaat is best groot.

Als je meerdere niet matchende cellen parallel laad, dwing je ze om op de zelfde spanning te zitten, en dan maakt het niet uit of de ene cel wat meer capaciteit heeft als de andere; 4.2 volt is 4.2 volt en daar komen ze allemaal op uit. De verschillen verdelen zichzelf. De parallelle methode is dus veel veiliger, mits je de vereffeningsstromen op het moment van aansluiten weet in de hand te houden.

Het verschil is dat je bij serieschakeling in principe de exact gelijke laadcapaciteit door alle cellen laat lopen en vertrouwt op de (beperkte) capaciteit van de balancer om alles recht te trekken, bij parallel schakeling zit je met de aanvankelijke vereffening, maar zodra dat klaar is, verdeelt de laadstroom zichzelf, en kun je theoretisch zelfs een 500 mAh cel parallel laden met een 1000 mAh cel (let wel, theoretisch, ik raad het niet aan)

Groet, Bert
 
Nou, de modelbouwwebshop meneer heeft besloten dat hij vanaf dinsdag wel weer in staat is om kleine spulletjes in enveloppen te stoppen. Dus ik mag rustig wachten..
 
Fijn hè, bij de meeste winkels krijg je de zelfde dag nog een mailtje, met de bestelling is verzonden. :|

Het beste kan je bestellen bij winkels die de voorraad aangeven.
 
Tís niet anders. Ik ga in de wachtkamer zitten. Morgen de maiden van de Gaui als alles technisch lukt.. Dus dat wordt spannend :)
 
Vandaag eindelijk weer m'n heli in elkaar na een week geleden gecrasht te zijn.
Ik was van plan lekker het hele weekend te gaan vliegen maar de LOL is er alweer van af:mad:

De buurman die zelf ook veel aan de modelbouw doet kwam even meekijken en merkte meteen op dat die een rauw geluid maakten. Geland en we hebben even gekeken en het kwam uit de motor(2 jaar oud maar elke dag gebruikt).

Nadat we hem hadden opengemaakt, wisten we niet wat we zagen: Zwarter kon het niet worden van binnen:D De as in het midden was uitgesleten dus de motor schraapten telkens tegen de magneten of tegen de buitenkant.

De motor is dus helemaal op en ik moet maar eens gaan kijken wat ik ga doen.
Of nog een nieuwe motor kopen en er verder mee vliegen of de heli verkopen en een grotere Trex kopen.

Dus het wordt weer een weekendje niet vliegen helaas:(
 
Vanmiddag me nieuwe HK mini swift vliegtuigje binnengehad en kan nu al weer plakken haha. Valt me toch ff tegen. Dacht dat het zo'n slowfly zwevertje was maar helaas issie bloedsnel.
 
Motor is toch zo vervangen?? En zijn ook de kosten niet echt..

Ja snap ik, alleen ik begin nu een beetje 3d te vliegen en met een trex 450 moet je de snelheid er goed inhouden wil je niet stil komen te hangen en dan uit de lucht komen vallen. Een grotere is wat zwaarder en 'vind ik zelf' ook wat fijner vliegen met 3d.
 
Ja snap ik, alleen ik begin nu een beetje 3d te vliegen en met een trex 450 moet je de snelheid er goed inhouden wil je niet stil komen te hangen en dan uit de lucht komen vallen. Een grotere is wat zwaarder en 'vind ik zelf' ook wat fijner vliegen met 3d.


Hij is ondertussen ook al 2 jaar oud en heeft vrijwel elke dag gevlogen. Dus alles begint ook een beetje oud te worden.

---
Ik heb er nu een 3700Kv motor in zitten en met een nieuwe 3500Kv zit je al rond de 50 Euro.
Dus heel goedkoop is het nou ook weer niet..
 
Laatst bewerkt:
Back
Top