Esky HB king 3

  • Topicstarter Topicstarter Cremerhm
  • Startdatum Startdatum
Ik snap het echt allemaal niet...

Vanmorgen dacht ik, aangezien ik er alvast nieuwe rotorbladen op heb gezet, ik ga het bladetracking verhaal eens controleren in afwachting van de nieuwe servo (moet vandaag binnen komen).

Dus heli in de tuin gezet en heel rustig laten optoeren.
Bladen gingen niet helemaal gelijk, aangepast en op lage snelheid ok.

Met hogere snelheid echter gooit hij de bladen nog steeds achterover, probeer ik ze recht te zetten met hover pitch (om dit te doen moet ik deze naar de - draaien) dan komen ze horizontaal maar de heli probeert niet eens van de gron te komen.
Nog meer "gas" geven resulteert en bladen die weer achterover gedrukt worden (kan niet meer verder naar de - draaien) en de blade tracking gaat dan helemaal mis (m.a.w. het ene blad staat dan ineens vele malen hogen dan het andere).

Wie kan me uitleggen wat ik fout doe.....of wat er in de heli fout zit....?

Natuurlijk weer een filmpje:

[media=youtube]BI876XL4JGM[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
paar dingen.

Wat is er mis met welke servo?
Blade tracking kun je alleen zien tijdens vliegen.
Klopt je pitch richting wel? Dus positieve pitch als je de stick naar voren duwt?
Waardoor gaat hij achterover drukken? zit alles vast in de kop? Kantelt de swash achterover?
 
Hallo Danny,

Dank voor je bericht.
De richt servo is stuk, deze slipt op sommige extreme standen door..zie ook mijn eerdere post en filmpjes.

Mbt: "staat alles wel goed ingesteld?"

Wellicht kun jij me dat op basis van onderstaand (en eerdere) filmpje vertellen en misschien valt er nog wel meer op??

Bij de zender staat: ail en ele op reversed, thr en rud staan op (zo heb ik hem gekregen).

Toen ik het laatste filmpje maakte stonden alle trims en pitches op het midden.

[media=youtube]FfyPW5--Bzc[/media]

Ik hoop dat iemand iets simpels ziet...zou het fijn vinden als ik dit weekend heel voorzichtig zou kunnen hooveren ;-)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=51.174603,5.972573
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Harm,

Volgorde van de `nor/rev` schakelaars op de zender:
ail(eron): "nor"
ele(vator): "rev"
thr(ottle): "nor"
rud(der): "rev"

in principe moeten alle trims in het midden staan, behalve de trim voor gas, deze naar beneden !

De King V3 heeft zg CCPM (Collective Cyclic Pitch Mixing), betekent dat 3 servo's samen zorgen voor zowel collective pitch (stijgen/dalen) en cyclic pitch (vooruit/achteruit/links/rechts).

In de normale stand (schakelaar linksboven op de zender), als je van "0" gas geeft (en de rechterstick niet beweegt!), moet de tuimelschijf recht omhoog bewegen. Als je bij 50% gas de schakelaar linksboven naar je toe beweegt (idle-up stand), moet de tuimelschijf niet bewegen (als hij dit iets doet heb je de stick niet volledig op 50% staan. Beweeg je dan de linkerstick weer naar "0" moet de tuimelschijf recht omlaag gaan. In de normale stand, hebben de bladen bij "0 gas" ongeveer -2° graden bladhoek (bij idle-up is de bladhoek bij de "0 gas" (dit is 100% vermogen !) ongeveer -7°)
Bij 50% gas (zowel in normal als idle-up stand) en "hov.-pitch" op 12 uur moeten de rotorbladen 0° bladhoek hebben (NIET "op het oog controleren, maar met een bladhoekmeter !!!)
Het kantelen van de tuimelschijf "veroorzaak" je met de rechterstick. Stick naar voren=tuimelschijf kantelt voorover, stick naar links=tuimelschijf kantelt naar links (van achter gezien) enzovoort.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.....

En het allerbelangrijkste: bovenstaande controleren met de motordraden los (en ook nooit "iets proberen" met een defect onderdeel zoals een servo); daarna controleren met motordraden aangesloten en de rotorbladen eraf.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat er gebeurd als je bij een onbestuurbare heli de volgas spinnende hoofdrotor tegen je aan krijgt !

Groet,
Robbie
 
Laatst bewerkt:
Harm,

Net ook nog even het 2e filmpje bekeken, en "er klopt geen moer van" :(

Als jij de gasstick beweegt, kantelt de tuimelschijf ('volgas=naar links') :confused:
Als je de rechterstick naar voren beweegt, gaat de tuimelschijf omlaag (=dalen) :confused: en rechterstick naar links kantelt de tuimelschijf naar voren.....:confused:

Controleer eens of alle stekkertjes op de ontnanger wel juist zijn aangesloten:
Kanaal 1: rechter servo
Kanaal 2: voorste servo
Kanaal 3: ESC (motorregelaar)
Kanaal 4: staart servo
Kanaal 5: gyro
Kanaal 6: linker servo

Witte draadkleur aan de kant van de sticker (is normaal de bovenkant bij gemonteerde ontvanger).

Rechterstick "kantelt" de tuimelschijf, linkerstick vooruit/achteruit beweegt de tuimelschijf op/neer en linkerstick links/rechts beweegt de staartservo.

Denk aan wat ik in de vorige post heb gezegd over veiligheid. Je mag blij zijn dat je zo niet het geprobeerd te vliegen. Ik hoop oprecht dat de verkoper hem niet zo heeft 'afgeleverd' :rolleyes: indien wel zo "zou hij zich kapot moeten schamen" :onweer: :onweer: :onweer: :onweer: :onweer: :onweer: :onweer: :onweer:

Groet,
Robbie
 
Robbie,

Dank je voor de 2 bovenstaande post! Was net (met de handleiding op mijn scherm) eigenlijk ook een beetje tot die conclusie gekomen....

Ik ben bang dat ik inderdaad de kabeltje vanuit de servo's niet goed gevolgd heb en dus e.e.a. verkeerd heb gedaan.

Wellicht dat ik vanavond laat nog ga proberen de nieuwe servo aan te sluiten. Hiervoor moet ik dan toch alle kabels losmaken en kom ik meteen erachter welke domme domme fout ik gemaakt hebt!

Ik zal eerlijk genoeg zijn om het te posten ;-) ... En ben inderdaad blij dat het me niet gelukt is van de grond te komen want dat had vast voor de nodige schade gezorgd.

De verkoper treft geen blaam in deze! De ontvanger zat los in de doos...dus de fout mag geheel op mijn onervarenheid/ontwetendheid geschoven worden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik het zie, zijn de stekkertjes van de ESC (kanaal 3) en van de staartservo (kanaal 4) wél goed aangesloten....

Het kán natuurlijk een fout ergens in de elektronica zijn :rolleyes:

Ben alsnog erg benieuwd ;)

(En nog even een vraag: heb je de helikopter zelf zien vliegen (of in ieder geval werkend gezien??)

Groet,
Robbie
 
Robbie,

Nee, ik heb de heli niet werkend gezien. Wellicht naïef, maar ik ga ervan uit dat iemand op een forum als dit actief is de boel niet gaat bedonderen...

Ik krijg ook nog steeds gewoon netjes antwoord van de verkoper dus ik blijf deze hoop koesteren.

Gisteren erg lang bezig geweest met de nieuwe servo. Deze maakt namelijk een "krakend" geluid en blijft , in uiterste stand ook piepen hetzelfde geldt wanneer je hem terug laten komen naar de beginstand dan blijft ie soms ook piepen.

Ik heb de oude servo uitelkaar gehaald en daar zat vet in. In de nieuwe niet. Dus heb ik wat kogellagervet op de tandwielen gesmeerd...probleem blijft bestaan...of kan ik beter vaseline gebruiken?

Ander probleempje met de servo: als ik het armpje (rod?) van tuimelschijf naar servo op het servo-armpje wil vastschroeven blijkt het schroefje en stuk dikker te zijn dan het gaatje. Het gaatje (heel voorzichtig) iets groter maken resulteerde in...een scheurtje. Armpje dus niet meer gebruiken. Nu zit er ook een ander armpje in de verpakking, een recht armpje zonder de uitsteeksels bovenop. Aangezien het originele armpje in het middelste gaatje zat kan ik, denk ik, ook het rechte armpje gebruiken toch??
 
Uitgaande van een normale ccpm heli met goede zender het onderstaande
Over de servo richtingen.
Als je er zeker van bent dat je servos in de juiste kanalen zitten dan zou je met de "gasknuppel" (is ook pitch) het voor elkaar moeten krijgen om de swash horizontaal omhoog en omlaag te laten bewegen. Kantelt deze tijdens de beweging dan zul je moeten spelen met de aileron, elevator en pitch reversing totdat de servos wel de swash horizontaal laten bewegen.
Daarna gebruik je het swash mix menu om de richtingen voor de commandos aileron elevator en pitch goed te krijgen.
Het verwarrende is dat met ccpm de servos de naam hebben gekregen van de oude stuurfuncties. ze hadden het beter servo 1,2 en 3 kunnen noemen oid.
Dus reversing heeft invloed op de individuele servos en swash mix op de ccpm werking.
 
Pfoe...ingewikkeld verhaal hierboven :-( ... Ik werk met de standaard esky zender en ontvanger, dus instellen in menu's zit er niet in.

Kan het zijn dat eea anders werkt omdat de verkoper met een futuba zender werkte? Lijkt me niet, de aanpassingen vinden plaats in de zender en niet in de heli, toch?
 
zie inderdaad net in de esky manual dat mijn post niet relevant is voor jouw heli.

Simpele vraag (hopelijk :) )
Als jij pitch geeft (zonder motor aangesloten) gaat de swash dan horizontaal naar boven en beneden?
 
zie inderdaad net in de esky manual dat mijn post niet relevant is voor jouw heli.

Simpele vraag (hopelijk :) )
Als jij pitch geeft (zonder motor aangesloten) gaat de swash dan horizontaal naar boven en beneden?

Uit mijn hoofd wel (sinds gisterenavond reageert de swashplate iig anders dan daarvoor), maar ik zal vanavond (nu aan het werk) eens een nieuw filmpje maken en deze posten.

Smeren jullie de servo's of laten jullie ze gewoon zoals ze zijn?
 
I-de-aal als "de baas" er niet is ;) kun je je tenminste nog even met zaken bezighouden die écht leuk zijn :rolleyes:

Ik denk dat alle 3 de servo's voor de tuimelschijf hetzelfde armpje moeten hebben (omdat niet 1 servo voor 1 taak/functie bedoeld is, maar de servo's "moeten samenwerken" door dat CCPM systeem.

En nee, ik smeer de servo's niet (servo's zijn al zo klein, hoe minuscuul moeten de tandwieltjes dan wel niet zijn...).
Bij mij kraken of piepen de servo's niet, tenzij ze worden tegengehouden.

Groet,
Robbie
 
Nou,

Ik heb weer 2 filmpjes gemaakt.
In beide filmpjes bedien ik eerst de pitch (linkerstick) naar boven/onder/links/rechts en daarna hetzelfde voor de elevator (rechter stick)

Ik hoop dat jullie er iets op zien.

Volgens mij is de rechterstick in orde.
De linkerstick daarentegen.....volgens mij moet hij juist naar voren kantelen ipv naar achteren....(zo staat het in de manual tenminste maar die klopt op wel meer punten niet)

[media=youtube]9W7mJiNRevU[/media]

[media=youtube]iTsbsrzHQDQ[/media]

Om rechts links goed te laten functioneren heb ik overigens we de betreffende knopmop de zender op rev moeten zetten...

Zo, wat moet ik allemaal omdraaien!?
Is hogere wiskunde dit.... :-(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Harm,

Ik kan het op de filmpjes niet goed zien (misschien bril nodig ;) )
Maar bij het bedienen van de linkerstick mag de tuimelschijf niet kantelen !!! (Alleen dus omhoog omlaag, en bij zijdelings bewegen moet de staartservo reageren.

Het kantelen dus alleen met de rechter stick.

Heb net nog een keer gekeken en zie dat de links/rechts bewegingen wel kloppen, maar dat de voor/achter
bewegingen de verkeerde servo's aansturen, dus als je nu deze twee stekkertjes op de ontvanger omwisselt zou
het goed moeten zijn.

Als je de stekkertjes aansluit zoals ik eerder heb aangegeven "klopt er dan nog steeds niets van" ???

Trouwens: je kunt natuurlijk ook de 3 stekkertjes in de 3 contactjes "gewoon proberen" net zolang totdat de bewegingen juist zijn. Zijn maar 27 mogelijkheden (3 tot-de-macht 3) Is geen hoger wiskunst hoor

Hoop dat je er iets aan hebt :rolleyes:

Groet,
Robbie
 
Laatst bewerkt:
het lijkt wel mode 1 op deze manier, hoe stel je dat in met de zender of is dat niet aan te passen?

Op een Esky zender kun je bijna niets instellen. Als je van mode 1 naar mode 2 wilt omschakelen moet je in de zender zelf aan het rommelen gaan :cool:

Ik heb er wel respect voor dat Harm zo rustig blijft, tenminste ik had hem allang in een hoek gezet en er een tijd niet meer naar omgekeken...

Groet,
Robbie
 
Danny en Robbie,

Dank jullie beiden voor de antwoorden en Robbie dank voor het compliment ;-)
Natuurlijk wordt ik er een beetje moedeloos van, maar van de andere kant is er voor mij gewoon de uitdaging om dit goed te krijgen ....zodat ik daarna met de uitdaging van het hooveren kan beginnen!

M.b.t. "mode 1", dat kan toch niet? Want dan zou de throttle aan de rechterkant zitten i.p.v. aan de linker....en dat is toch echt niet het geval....

Ik ga straks het omwisselen van de stekkers proberen, ze zijn nu aangesloten zoals in de handleiding.
Helaas ligt nu de lipo aan de lader en volgens mij is het niet aan te raden om deze van de lader te halen voordat deze helemaal vol is, toch? Dus tja......duurt maar een uurtje of 5 :-)

Ik heb nogmaals met de verkoper gemaild en deze geeft aan dat de heli echt helemaal in orde is (of was voordat ik die domme fout maakte), en dat hij echt geen rotzooi verkoopt omdat hij wel meer in de RC wereld doet.
Wel is het zo dat hij altijd met een andere (Futuba) zender en ontvanger heeft gevlogen....maar dat maakt niet uit voor de set-up nu toch!?
 
Ik ga straks het omwisselen van de stekkers proberen, ze zijn nu aangesloten zoals in de handleiding.
Helaas ligt nu de lipo aan de lader en volgens mij is het niet aan te raden om deze van de lader te halen voordat deze helemaal vol is, toch? Dus tja......duurt maar een uurtje of 5 :-)

Ik heb nogmaals met de verkoper gemaild en deze geeft aan dat de heli echt helemaal in orde is (of was voordat ik die domme fout maakte), en dat hij echt geen rotzooi verkoopt omdat hij wel meer in de RC wereld doet.
Wel is het zo dat hij altijd met een andere (Futuba) zender en ontvanger heeft gevlogen....maar dat maakt niet uit voor de set-up nu toch!?

Een LiPo accu heeft geen geheugeneffect, dus je kunt zonder problemen de LiPo eerder van de lader halen (is hij uiteraard niet vol, maar er ontstaat geen blijvende schade). Het is veel slechter om een LiPo te ver te ontladen.

De set-up als gebruikt met de Futaba heeft geen invloed op de nu gebruikte (met de Esky zender/ontvanger). Je kunt (helaas) maar bar weinig instellen op de Esky zender, en op de ontvanger helemaal niets.

Ben (nog steeds) wel erg benieuwd "wat er nu uitkomt" ;)

Groet,
Robbie
 
Back
Top