Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Naar je gevoelen. Heb ook een hotliner met de zaak aan de BEC.
De Jeti telemetrie waarschuwt me wanneer de sap opraakt :D
Voor een boot ben ik er al helemaal niet bang voor..

Ik heb het aan boord filmpje even opnieuw opgezet... takke herrie is iets gedimd!
Elke keer weer een stapje verder...
 
Op zich kan het natuurlijk met BEC, en in mijn Vegesack komt wel een BEC systeem. Maar in de Denker heb ik de ruimte en moet ik anders lood gaan regelen om de boot op diepte te krijgen. Dan heb ik liever nuttige ballast. Bovendien weet ik van mijn RC-auto's dat de spanning ineens snel kan inzakken, en soms bleef een auto dan onbestuurbaar langzaam doorrijden. Dus in de Denker blijft een ontvangeraccu.

Ik begin trouwens te vrezen dat die Profi 40R ook dat "elke keer de stick vol naar voren en dan naar achteren bewegen-ritueel" nodig heeft. De handleiding noemt die procedure wel, maar vertelt er niet bij of dit elke keer moet, of alleen de eerste in gebruikname. Ik heb een vraag erover naar Graupner gestuurd, of weet iemand anders die deze regelaar heeft het antwoord nu al?
 
Regelaar? Hmmmm... Dan hoort het blijkbaar toch zo... moet er niet aan denken bij 3.5 kw op mijn Enigma zwever...

Beziet de zelfbouw gearboxjes. De assen lopen keurig onder de motoren door. Motoren achterstevoren... Het was ook hier een gewichtskwestie om het model goed uitgeballast te krijgen, de NiMh cellen moesten er dicht voorkomen te staan. Het pakte prachtig uit. Zonder extra lood ligt het model zowat schaal op de waterlijn...

full



Hier nog even de lekkerij van de schroefassen... geen speling sinds 2005 (paar vaarten en heel veel stilstand is niet goed voor rubbertjes in de afdichting)...

full


Water komt er niet door. ook de uitgaande assen uit de kastjes hebben geen noemenswaardige speling.


Zo zit het dan geschroefd in het schip... je haalt het er in een oogwenk uit... Bij inbouw hoef je niet alles na te stellen. Alles had ik uit en ter na uitgemeten. Met de zes kruiskopjes los bouw je de zaak uit... en hop... er weer in...

full


Maar nu is het wel genoeg voor het Denkerdraadje! Moet geen FL8 draadje worden! Maar het leuke ervan is dat het allemaal 'scratch' bouw is, met materiaal dat je de kop niet kost.

Overigens staat er weer een 'Veegezakje' op eBay.de :p

Waar is die Denker nu eigelijk van gemaakt? Graupner Perfekt Rumpf. Is dat ABS? Of een vettig soort kunststof? Wat bijna niet te lijmen is? De romp is prachtig scherp. Veel scherper dan van de Theodor Heuss of Adolph Bermpohl. Veel meer een opgeschaalde Vegesack of Tedje. Opvallend!


Beziet de Heuss...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar is die Denker nu eigelijk van gemaakt? Graupner Perfekt Rumpf. Is dat ABS? Of een vettig soort kunststof? Wat bijna niet te lijmen is? De romp is prachtig scherp. Veel scherper dan van de Theodor Heuss of Adoph Bermpohl. Veel meer een opgevoerde Vegesack of Tedje.

Dat is ABS, het "perfekt" gedeelte zit hem dacht ik in dat dek en romp al 1 stuk zijn, met ook de dekopeningen al uitgesneden, en ik meen me te herinneren dat gaten voor reling, schroefas en roerkoker al voorgeboord zijn. Dus scheelt een hoop werk, en je weet zeker dat de verbinding tussen dek en romp waterdicht is. Wel een fijn idee als je ermee over golfjes wil surfen. De romp is ook vrij dik, en heeft geen spanten nodig om mooi stijf te zijn.

Romp is prima te lijmen, stabilit, epoxy en secondenlijm hechten prima. Enige nadeel is dat er blijkbaar een serie is waarvan de weekmaker vrij vlot verdwijnt, waardoor de romp bros wordt.

Ik heb trouwens even op het forum gezocht naar ervaringen met de Profi 40R, en ik krijg de indruk dat als de regelaar technisch in orde is, je hem 1 keer instelt, en hij dat dan vast houdt. Hoe je hem dan later op een andere zender in kan stellen, is alleen wel weer onduidelijk, er zit namelijk geen setup knop op...


Edit: Ik vind die boot van je trouwens zeker wel een eigen topic waard. Die eenvoudig uitneembare vertragingsunits lijken me bijvoorbeeld ook voor andere bouwers erg interessant.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag vrij, en hier nog droog weer, dus maar eens een proefvaart gedaan met de andere schroef, een Robbe Dynamic 40 mm 3-blad. De huidige messing schroef bleek namelijk de bolling van de bladen de verkeerde kant op te hebben, wat ten koste gaat van het rendement. Hij zat dan ook op een statisch bootje, maar zag er verder wel bruikbaar uit.

Helaas werkte de accu van de camera niet mee, dus geen bewegend beeld waarmee ik het eenvoudig had kunnen vergelijken, maar voor mijn gevoel gaat hij ietsje sneller, en maken de tandwielen minder lawaai. Aan de voorkant was soms een beetje omklappende golf te zien, wat vorige keer, bij ruwer water, niet het geval was. Motor en regelaar blijven ook iets koeler, de regelaar werd niet meer zo heet dat het neutraalpunt gaat verlopen, en de motor met stick neutraal nog bleef draaien.

Ik heb ook getest met 2 accu's aan boord, maar het vaarbeeld werd daarmee niet mooier. Voorlopig blijft de Robbe schroef erop, totdat ik eventueel een 40 mm Raboesch neem, die, althans zo heb ik gehoord, altijd een hoger rendement zal hebben dan een kunststof schroef. En ik ga meten of de nieuwe regelaar (Profi 40) een hogere spanning aan de motor levert (minder verlies) dan de huidige. Dat zal de Denker nog iets sneller maken, al ben ik nu best redelijk tevreden.
 
En ik ga meten of de nieuwe regelaar (Profi 40) een hogere spanning aan de motor levert

Dat is volgens mij niet te meten
Daar de motor altijd de volle spanning krijgt
Het toerental woord geregeld door snel aan en uit te schakelen Pulsen dus
Die aan of uit zijn
En dat kan een multimeter niet aan
Een scoop kan dat wel hoor

mvg
Frederik:D
 
Laatst bewerkt:
En ik ga meten of de nieuwe regelaar (Profi 40) een hogere spanning aan de motor levert

Dat is volgens mij niet te meten
Daar de motor altijd de volle spanning krijgt
Het toerental woord geregeld door snel aan en uit te schakelen Pulsen dus
Die aan of uit zijn
En dat kan een multimeter niet aan
Een scoop kan dat wel hoor

mvg
Frederik:D


Ligt die frequentie niet dermate hoog (1 khz of hoger) dat de multimeter het gewoon als een stabiele DC spanning ziet?
 
Voor een paar testruns heb ik een deksel gemaakt met daarop een analoge amperemeter en voltmeter... moest ik wel heel goed kijken om de zaak op volle snelheid af te kunnen lezen... het ging hard... maar het ging...
heb de waarden toen niet opgenoteerd...

je hebt natuurlijk altijd iets verlies over kabels en regelaar. Als de regelaar vol gas afgeeft, is de motor niet afgeknepen, kan er gewoon gemeten worden.
Meten kan je voor de regelaar of erna... toch?

Voltage laat zich met mijn multimeter in ieder geval wel meten bij de motor...
 
Voor een paar testruns heb ik een deksel gemaakt met daarop een analoge amperemeter en voltmeter... moest ik wel heel goed kijken om de zaak op volle snelheid af te kunnen lezen... het ging hard... maar het ging...
heb de waarden toen niet opgenoteerd...

je hebt natuurlijk altijd iets verlies over kabels en regelaar. Als de regelaar vol gas afgeeft, is de motor niet afgeknepen, kan er gewoon gemeten worden.
Meten kan je voor de regelaar of erna... toch?

Voltage laat zich met mijn multimeter in ieder geval wel meten bij de motor...

Bij de motor meten was inderdaad het idee, kijken hoeveel volt er bij volgas op komt. Ik heb een vermoeden dat de bijna 25 jaar oude "Quatronic" meer verlies gaat geven dan een meer recent exemplaar. In die tijd was het in ieder geval nog gebruikelijk om naast de regelaar een "speed-schakelaar" in te zetten, zodat bij volgas de accuspanning direct op de motor werd gezet, om het verlies in de regelaar te voorkomen. Als het maar om een paar tiende van een volt zou gaan, merk je het verschil misschien niet eens. Ik had begrepen dat het verlies vaak hoger was.
 
Naar wat ik ooit gelezen heb had je op de 'vroegere' versies regelaars meer verlies.
Betekende dan 6 volt op de accu, 5 volt op de collector. Weerstand van de borstels
Ga je dan op 12v zitten, dan was het verlies nog maar een 0,5 volt...
Met een hogere spanning heb je minder weerstand... etc.. naja...wet van Ohm..

Alleraardigst boekje om te hebben is dat van André Veenstra, Varende scheepsmodellen. Oud boekje van Kluwer.
 
Laatst bewerkt:
Iemand die nog wat directe vergelijkingservaring heeft met Robbe "Dynamic" schroeven en Raboesch? Messing is natuurlijk mooier, maar het gaat me meer om de prestatie. De Robbe Dynamic lijkt sterk op de D-type Raboesch, dus met wat bredere bladen.
 
Niet een beetje een onmogelijke vraag? Ieder schip is anders... en helaas... vrijwel niemand meet iets... of berekent iets...
Denk dat je het beste de schroef kunt aanschaffen en dan testen door bijvoorbeeld trekkracht te meten aan een (digitale)vishaak?
Dan heb je een gegeven voor statische trekkracht.
Kan je gelijk een meting doen op toerental en ampères.

En dan een vaartest met een gps aan boord... of een andere manier om je snelheid te testen.

Bij wedstrijdzwevers al lang in zwang... Unilog met sensoren. Telemetrie als je zender daarvoor geschikt is... aflezen op je zender... of uitlezen via de computer... Meten is dan weer weten...
SM-Modellbau online Shop - UniLog 2
 
Daar heb je gelijk in, maar ik krijg vaak het idee dat bijna iedereen zweert dat een messing schroef per definitie beter is, maar ik vraag me af of dat in alle situaties geldt. Vergeleken met die "sikkelvormige" schroeven die je vaak standaard bij kits aantreft misschien. Ik kan een schroef aanschaffen, maar 15 euro en de bijkomende verzendkosten maken het wel wat kostbaar voor even wat iuttesten.

Daarom was ik benieuwd of iemand die Robbe schroeven wel eens met messing schroeven heeft vergeleken, en of het verschil duidelijk te merken was. Ik heb de spullen niet om het te meten.
 
Wat ik weet van de kunststof schroeven is dat deze hydrodynamisch gevormd zijn, dus een stroomlijnprofiel hebben. De Raboesch zijn uit vlakke messing plaat gestanst en gezet in een vorm. Vervolgens wordt het blad hardgesoldeert.
Dat zal vast met een laser gebeuren omdat het er zo netjes uitziet.

Een groot blad oppervlak geeft een betere afgifte van vermogen onder bepaalde condities en binnen limieten. Je zie die schroeven met een groot "DAR" (Disk Area Ratio) oppervlak vaak terug in de schroeven van sleepboten etc... maar thans ook bij de moderne vloot DGzRS schepen. Bij de modernste zo oogt het zowat een dekking van 100%... bij wat ik op het internet tegen kwam... het gaat dan om fixed propellers.

De maanvormige propellers van Raboesch pogen een schaalweergave van de werkelijkheid na te bootsen. Of ze even efficiënt zijn als hun grote broers? Vraag ik me af. Ik heb het vermoeden dat ze in de markt staan vanwege de optiek.

Ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk. Maar het valt wel te overleven zo een prijsje. Niet om het een of ander... maar ik heb een aardige zak met Graupner propjes aangeschaft om te testen voor mijn bootje. En een tevredenheidskeuze kunnen maken.

Of... je moet ergens even een propje kunnen lenen natuurlijk...

Het mooiste is als je weet wat er origineel voor een schroef onder heeft gezeten, welke spoed en formaat en met welk toerental de boel draaide. Dan kan je alles naar schaal omrekenen...
 
Laatst bewerkt:
Als je het zo hoort zou je verwachten dat kunststof juist beter is, met dat profiel, ipv vlakke plaat als basis... Of slijpen ze er naderhand nog wel een profiel in?


Op zich is het ook weer geen rib uit mijn lijf, maar ik moet ook nog een extra ontvangertje hebben, ik had wat stekkertjes nodig, een kabeltje hier en daar, en je bent zo weer 50 euro of meer verder. Tel daarbij de alu pijpjes voor het restaureren van de Vegesack, de verschillende potjes verf die daarbij ook weer nodig zijn, en het budget loopt al snel leeg. En ik zou het dan zonde vinden om een mooi ogende Raboesch te bestellen, om er daarna achter te komen dat de Robbe schroef toch beter was.

Anders maar even wachten tot ik toch wat meer moet bestellen bij een shop die Raboesch levert, dan kan ik de verzendkosten verdelen. 4,50 verzenden voor enkel een schroefje vind ik wel een beetje uit proportie.
 
Als je het zo hoort zou je verwachten dat kunststof juist beter is, met dat profiel, ipv vlakke plaat als basis... Of slijpen ze er naderhand nog wel een profiel in?

Mijn ervaring met Raboesch schoeven is tot nu toe altijd in hun voordeel uitgevallen. Nee, ik heb (behalve bij m'n Schnellboot) geen speedschroeven onder mijn modellen nodig, maar vergeleken met een "werkschip-schroef" van Robbe of Graupner is de investering in een Raboesch schoef tot nu toe altijd goed geweest. Om een paar schepen te nomen: Norderney, Happy Hunter, RV-162, Schnellboot S-100 klasse. Meer power bij dezelfde diameter. En met "power" bedoel ik niet de snelheid, maar de bollard pull, vastgesteld met een unster.

Indoorflyer zei:
Anders maar even wachten tot ik toch wat meer moet bestellen bij een shop die Raboesch levert, dan kan ik de verzendkosten verdelen. 4,50 verzenden voor enkel een schroefje vind ik wel een beetje uit proportie.

Geduld is inderdaad een schone zaak. De kosten een beetje spreiden. Als je op een gegeven moment een Raboesch-produkt nodig hebt, kan ik je deze webwinkel aanbevelen:

HOME

Fred (eigenaar) is zelf scheepsmodelbouwer en weet veel. Ik heb daar kortgeleden 2 Raboesch schroefassen besteld. Normaal moet je bij andere webshops een paar weken wachten, bij Topf had ik de assen binnen 4 dagen in huis. Een kijkje in zijn digitale winkeltje loont de moeite.
 
Bedankt voor je ervaring, Roel. Alleen ben ik benieuwd of je bij het vergelijken dit type schroef van Robbe/Graupner had:

BF0398L.jpg



Of deze:

P1001_1-1473.jpg


Laatste is een een "Dynamic" schroef, die heb ik er nu onder zitten.
 
Back
Top