Top Flite Douglas DC-3 (foto update 12/10)

In het filmpje zie je enkel de flaps, de ailerons zijn hier nog niet aangebracht, deze komen ernaast tot aan de vleugeltips.
ik bedoel dat je allen het middenstuk van de flaps kunt gebruiken en de rest van de flaps vastzet
67192524.jpg


en hoe doe jij dat met de lipo?
om je moet hem toch kunnen vervangen en opladen zonder het hele toestel los te schoefen?

Niek
 
Laatst bewerkt:
Het is perfect mogelijk om alle 3 de flap oppervlakken apart te laten bewegen. Ik heb er voor gekozen om ze samen te voegen met de schuifscharniertjes. Waarom zou je deze apart willen bewegen?

Voor de lipo's ga ik nog iets maken om ze in de neus te schuiven. Hiervoor heb ik de cockpit afneembaar gelaten.
 
Het is perfect mogelijk om alle 3 de flap oppervlakken apart te laten bewegen. Ik heb er voor gekozen om ze samen te voegen met de schuifscharniertjes. Waarom zou je deze apart willen bewegen?

Voor de lipo's ga ik nog iets maken om ze in de neus te schuiven. Hiervoor heb ik de cockpit afneembaar gelaten.
ik wel niet de flaps in 3 en bewegen maar de (buitenste) flaps gewoon vastzetten om dat is voor mij makkelijke, en dan alleen het midden te laten werken.

als het zover is kun je dan even paar fotos maken van de neus, ben wel benieuwd hoe je dat gaat doen.

Niek
 
Dat is ook geen probleem om te doen maar waarom zou je dat doen? Technisch gezien is er niet veel aan om de flaps te maken en je kan de landing snelheid nog verder terugbrengen.

Verder gaat de bouw traag op het moment. Er vallen veel kleine dingetjes te doen die behoorlijk wat tijd vragen.
Even overlopen: De romp is klaar evenals het staartvlak. De vleugel hoeft alleen zijn motor cowlings nog te krijgen. Enkel rest er dan nog imperfecties op te vullen en egaal te schuren, glasvezel met G4 aanbrengen en het spuitwerk.

ps: Ondertussen ben ik ook nog bezig met de restauratie van men piper cub en een funtana pro van EMHW aan het bouwen. :D
 
Update time!

We zijn ondertussen met de algemene bouw klaar. Enkel moet de motor cowling nog beplankt worden en that's it. Nu de o zo belangrijke afwerking. De wing fillets heb ik er ook op gezet en met licht gewicht plamuur de overgang gevuld.



Het systeem voor de batterijen:

Plaats zat niet waar?
Tevens zie je hier ook de 3 magneetjes die de cockpit vast houden.


Plaatje, waar de batterij op rust,in brengen waar later velcro op komt.


resultaat voor batterij 1


Hetzelfde principe voor batterij 2 maar het plaatje waar de batterij op rust zit nu in het midden op 3 tussen schoten.

Waarom moeilijk doen als het ook zeer simpel kan!
En trouwens het CG komt perfect uit zo!

Groeten
 
Zijn deze motoren van NMT ? 35-42 ?
Zoja, het bevestigingskruis der erbij zit zet je normaal op je motor met 4 kleine vijsjes.

Weet gij toevallig (of kunde dat meten) of dit M2 of M3 boutjes zijn ?
Heb deze motor ook, maar de vijsjes zijn te lang. Moet er ergens langere kunnen kopen.

Grt,

Lindert
 
Nou vraag je weer wat hoor. :)
Ik zal eens kijken maar het zijn er in ieder geval zeer korte!
Ze zijn idd voor de 35-42.

groeten
 
Je ze zijn schandalig kort ;)
Die motormount dat je daar hebt voor je motors, past die 35-42 daar goed op of heb je nieuwe gaten moeten boren ?
 
is dit een balsa plankje waar je accu op komt?
zoja zou ik eventueel een triplex steken, een paar weken geleden een medepiloot gezien waarvan het accupack ervandoor ging na een rol...met plank en al:p
succes met dit mooie toestel
 
@ Lindert: ik heb inderdaad nieuwe gaatjes moeten boren. Kleine moeite!

@ eclipse: balsa is het gebruikte materiaal omdat hij normaal gezien enkel scale zou gaan rondvliegen en dus geen rolls en loops. (normaal he :) ) In ieder geval ge ik het nog wat verstevigen hoor maar het is maar om het principe te tonen omdat iemand er achter vroeg.

groeten
 
Plamuren, schuren, plamuren, schuren,......... het blijft maar komen! :)

Nu heb ik ook nog een probleempje.
Zoals jullie weten ga ik hem uitrusten met counter rotating props om de reactie krachten van de motoren op te heffen. Ook heeft dit een groot belang bij eventuele motorpanne omdat je dan geen kritieke motor hebt.
Dus het probleem: ik monteer de motoren achterom en komt dus de prop over de dikke as die je er nog op moet monteren. De prop nut houd de prop dan op zijn plaats. Bij een normaal roterende motor, rechtsom langs achteren bekeken, schroeft de reactiekracht van de motor de prop nut extra vast aan zodat het bijna onmogelijk is dat de prop er af draait. Nu bij de counter rotating prop heb je de reactiekracht andersom en schroeft dus de prop nut los. Bij de engine runup gisteren vloog dus deze prop eraf... Heeft iemand hier een oplossing voor?

groeten
 
Mischien is dit een idee.
2 Pennetjes iin het achterste.????
Klein gaatje boren.
Kun je gewoon vastpalkken met secondenlijm
Goed vast draaien en hij gaat nooit meer los.!!!

100_2171.JPG


Han.
 
Het resultaat van 2 weken schuren en plamuren aan de overgang tussen de romp en vleugel!







Ik heb tevens ook besloten om geen glasmat meer te gebruiken omdat de romp en vleugel bekleding sterk genoeg is. De G4 ga ik in ieder geval wel aanbrengen. Heeft goed geholpen op de dunnen beplanking van men funtana!

groeten
 
Het resultaat van 2 weken schuren en plamuren aan de overgang tussen de romp en vleugel!







Ik heb tevens ook besloten om geen glasmat meer te gebruiken omdat de romp en vleugel bekleding sterk genoeg is. De G4 ga ik in ieder geval wel aanbrengen. Heeft goed geholpen op de dunnen beplanking van men funtana!

groeten

Wat geeft alleen G4 aan sterkte?
Ik zit ook te twijfelen voor mijn Corsair..
Wil deze namelijk spuiten met auto lak.

Gr., Thijs
 
Denk dat bongose een beetje tegen het werk op ziet van een glasmatje.
Ik zou wel een matje gebruiken.
Aan het eind van de rit is het ook nog lichter.
En zoveel werk is het niet.

Groeten Han.
 
G4 geeft naar mijn gevoel wel een beetje meer stijfheid aan het hout. Het hout gaat er niet veel sterker van worden op vlak van buig of draai belastingen maar op vlak van "deuk weerstand" door hem tegen je auto of deur te tikken ga je het verschil zeker merken en dat was net hetgeen wat ik zocht. Ik ben nog aan het zoeken naar geschikte verf. Het zullen ook spuitbussen worden want ga niet verder investeren in een airbrush.

groeten
 
Denk dat bongose een beetje tegen het werk op ziet van een glasmatje.
Groeten Han.

Nee absoluut niet hoor maar ik kwam tot de conclusie dat het helemaal niet nodig is. Het geheel is zeer stijf en de verwachte belastingen die er op gaan komen zullen zeker niet hoog zijn.

Is het een goed idee om nog een laag spuitplamuur over de G4 te spuiten, opnieuw te schuren, grondlaag en spuiten?
groeten
 
zijn er van dit model nog kits of arf's te verkrijgen?
mooi bouwverslag! blijf ik volgen , wil ik mss later ook eens gaan vliegen( vliegen er momenteel ook al 2bij ons( van marutaka)
 
Back
Top