Ash-31

De werking van de remkleppen is top in elk geval :cool: Het functioneren nog licht problematisch :rolleyes:
Het weer is de voorbije weekends te mooi geweest om veel te sleutelen. Wil niet zeggen dat ik zit te wachten op slecht weer maar onder deze omstandigheden gaat mijn voorkeur uit naar andere aktiviteiten ;)
Ja, ik zit ook zo in elkaar ...

... als eerste de binnenste flaps 50 graden omlaag. Hierdoor wordt de snelheid al wat lager ...
Dat lijkt me een understatement, een heel behoorlijk understatement zelfs. Als ik nog voor me zie hoe verrekte langzaam die 7 metertjes van jouw zijn na ontkoppelen van de sleper, dan moet het met flaps 50 gr down helemaal een DLG-met-reuzengroei lijken ...

Je weet dat bij ons, wanneer een jet vliegt er niets anders in de lucht mag zijn; tot 2 keer toe moest ik dus landen :(
Gelukkig blijven die jets op brandstof boven, en verbruiken ze die ook nog eens in hoog tempo. Stel je voor dat ze ook op thermiek boven konden blijven ... :???:

Hoe goed de landingen eruit komen bleek wel uit het feit dat ik vanuit het clubje vaste toeschouwers/experts de vraag kreeg welke gyro ik gebruikte .......:):)
Kennen die experts het stabiliserende effect van gezette flaps niet?! Dan wil een kist nauwelijks meer rollen, en richting houdt hij ook zeer strak vast. Toch! Goedkopere gyro's ken ik niet.

Gr. Dirk.
 
Dat lijkt me een understatement, een heel behoorlijk understatement zelfs. Als ik nog voor me zie hoe verrekte langzaam die 7 metertjes van jouw zijn na ontkoppelen van de sleper, dan moet het met flaps 50 gr down helemaal een DLG-met-reuzengroei lijken ...
Gr. Dirk.

Klopt helemaal; in een F3b wedstrijd zou ik geen enkele kans maken :rolleyes: In een DLG wedstrijd overigens ook niet ;)

Maar, de kist is door verschuiving van het zwp van 150 naar 160 mm vkv toch wel een tikkeltje sneller geworden en bij het aanvliegen voor de landing probeer ik "door" te vliegen. Die 7 meter komen dan toch redelijk vlotjes binnen en ik ben blij een wielrem te hebben ondanks dat ons veld niet echt klein is.
(gisteren stond ik toch één keer net over het randje :oops: )
 
Zondag, 2 oktober 2011

Zo ziet ons veld eruit op een "luie" zondagochtend; het is wachten op de eerste belletjes van die dag. De ASH-31 is prominent aanwezig :rolleyes:

lufothermiek01.jpg

Met dank aan Air-Vision voor dit (en andere) mooie plaatje(s)
 
Laatst bewerkt:
Poe hee, ziet er uit als het modelvliegwalhalla! Prachtige locatie.

Groet,

Jacob Bos
Het is ook een modelvliegwalhalla! Eigenlijk een modelzweefvliegwalhalla. Gezien de thermiek die ik daar tot nu toe heb mogen ervaren.
Waarom denk je dat ik bij Arno ben gaan gastvliegen?
Niet om gezellig met Arno te keuvelen ....

Gr. Dirk.

Sorry Arno, kon het niet laten. :rolleyes:
 
Waar is dit eigenlijk?

Dit is aan de Baarsgrubbeweg, Nuth, Z-Limburg. Een kleine 300 km bij jouw vandaan, Jacob ;)

En houd Arno ook van Vintage Zwevers (VGG Meeting 2012????)

Los van het feit of ik al dan niet van Vintage Zwevers hou, lijkt me deze locatie niet zo geschikt voor een landelijke meeting. Het veld en de omgeving is weliswaar prima maar echt centraal gelegen is het niet natuurlijk :confused:
 
Dat is inderdaad een leuke afstand! Het gaat mij niet om de prijs die je betaald maar vooral of de prijs die je betaald de juiste is bij wat je er voor krijgt. Als ik deze locatie zie ben ik zeer bereid de prijs te betalen... Via Duitsland haal je best wel een hoge gemiddelde snelheid op een zondag...

En tja, locatie is niet entraal, anderzijds is het gros van de VGG-deelnemers min of meer uit het midden van het land afkomstig en dan wordt het weer een stuk interessanter. Wie weet...

Zijn er nog bewegende beelden van je ASH gemaakt de laatste tijd? Ben zeer nieuwsgierig naar het vliegbeeld!

Groet,

Jacob Bos
 
Dat is inderdaad een leuke afstand! Het gaat mij niet om de prijs die je betaald maar vooral of de prijs die je betaald de juiste is bij wat je er voor krijgt. Als ik deze locatie zie ben ik zeer bereid de prijs te betalen... Via Duitsland haal je best wel een hoge gemiddelde snelheid op een zondag...
En tja, locatie is niet entraal, anderzijds is het gros van de VGG-deelnemers min of meer uit het midden van het land afkomstig en dan wordt het weer een stuk interessanter. Wie weet...

Ik wil wel eens aankaarten bij het bestuur van onze vereniging of er interesse bestaat om iets te organiseren .................
Dit zelf doen is voor mij door persoonlijke omstandigheden niet mogelijk; ik ben namenlijk alleen in de weekenden thuis.


Zijn er nog bewegende beelden van je ASH gemaakt de laatste tijd? Ben zeer nieuwsgierig naar het vliegbeeld!

Groet,

Jacob Bos

Nee die zijn er niet, behalve een enkele foto. Er wordt bij ons meer gevlogen en ge-oh'd in plaats van het maken van foto's en filmpjes :rolleyes:
 
Ondanks de koude en toch wel redelijk forse wind, 5-7 m/sec, vandaag toch een vijftal redelijk goede vluchten kunnen maken met de 31. Er was zelfs volop thermiek :)

15102011.jpg

Zeer tot mijn verrassing kon ik bij deze wind (het meeste tot nu toe bij de 31) goed wegkomen. Extra ballast leek mij ook bij deze wind onnodig. Het werd vandaag wel duidelijk dat ik met het zwp op de achterste grens zit want zo nu en dan moest ik aardig in up richting corrigeren. Desondanks/desalniettemin was het toestel goed te vliegen en kon ik de bellen aardig uitvliegen ;)

Alleen het zicht was enigzins kl..t.. met die strakblauwe lucht. Ook onder deze condities heeft de 31 mijn verwachtingen waargemaakt.
Morgen opnieuw aan de slag en dan nog eens wat gaan spelen met de differentiatie; daar moet vlgs mij nog wat te halen zijn 8)
 
Laatst bewerkt:
Ahum. Hebben jullie gebeld met Beek?
En zeer bijzondere toestemming gekregen?

Dirk

Een nadeel, als je het zo wilt noemen, van de Sky Assistant (vario) is dat wanneer je TEK gebruikt je hoogte uitlezing niet meer correct is (tè hoog) :confused:
Zoals ik al eerder aangegeven heb ben ik buiten het "invliegen" van de 31 ook aan het experimenteren met verschillende TEK düsen ........ :cool:
Dus; de gelogde hoogtes zijn niet correct en de WStech vario is weer een plekje gestegen op mijn wenslijstje:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
verder afstellen

Vandaag natuurlijk, net als overal in Nederland, een prachtige vliegdag met beduidend minder wind als gisteren ! Natuurlijk heerlijk gevlogen met opnieuw een vijftal starts tussen 12 en 16.00 uur en er was inderdaad opnieuw vodoende thermische aktiviteit. Geen bellen,(quote Asselbergs) waar "paard en wagen omhoog gaan" maar hele mooie gebiedjes waar je hard moest "werken" om hoogte te houden en te maken.
Hieronder een voorbeeldje uit zo'n vlucht waar het bijna 5 minuten heftig knuppelen was om een metertje of wat te pakken. Deze vlucht was best grappig want na 5 minuten peultjes zweten wist ik toch nog vrij aardig te centreren en ging het plotsklaps met meer als een halve meter per seconde omhoog ....

16102011ash31.jpg

(alles op legale hoogtes; Dirk :rolleyes: )

Vandaag ook nog flink wat gespeeld met het differentiëren van de ailerons. De preciese uitslagen moet ik nog opmeten maar differentiëren was in mindere mate nodig als dat ik gewend ben te doen. Circa 15 mm up en 10-12 mm down was in elk geval beter als 15 up en 4-6 mm down. Ook leuk het vergelijk met gisteren. Bij condities met wat meer wind bracht het voordelen de flaps, in zeer beperkte mate mee te laten lopen met de ailerons. Vandaag bracht dat geen enkel voordeel.
Beter is voor mij in deze het gemak/het soepele waarmee ik een bocht in een bel kan uitdraaien/doordraaien....

Wel is er nog een ander puntje waar ik nog niet helemaal uit ben c.q wat ik niet goed weet te beoordelen. Vaker als één keer gebeurde het dat ik in het eerste gedeelte van een bocht wat "doorzakte" en dat in de rest van de bocht de vario weer stijgen aangaf..... (1/3 dalen en 2/3 stijgen)
Hier ben ik nog niet helemaal uit; bij de 31 is deze tendens wat sterker als bij mijn andere kisten:confused:
 
Wel is er nog een ander puntje waar ik nog niet helemaal uit ben c.q wat ik niet goed weet te beoordelen. Vaker als één keer gebeurde het dat ik in het eerste gedeelte van een bocht wat "doorzakte" en dat in de rest van de bocht de vario weer stijgen aangaf..... (1/3 dalen en 2/3 stijgen)

Het zal de leeftijd zijn Arno, je begint je scherpte te verliezen :rolling:
Maar serieus, zal dit niet gewoon gewenning zijn?
 
Back
Top