Ash-31

Ik weet niet of Arno precies hetzelfde verstoordersyseem heeft maar hieronder mijn momentele ervaringen:

Ik ben momenteel aan het vechten met de 74 cm lange verstoorders van mijn 1:2,5 schaal ASK21. Deze zijn opgebouwd uit één aluminium profiel wat in de vleugel vast zit en uit de bewegende delen van twee 37 cm lange standaard verstoorders. Het eerste gedeelde aan de wortelzijde van de vleugel wordt in het midden via een 1,2 mm draadje door de verstoorderservo open en dichtgestuurd. Het midden van het tweede gedeelte wordt door een stangetje van 1,2 mm, aan beide zijden L-vormig gebogen, gekoppeld aan het eerste gedeelte.

Nu hoeft dit koppelstangetje maar een fractie te lang of te kort te zijn of beide verstoordergedeelten lopen bij het openen of sluiten niet exact gelijk. Dit lijkt bij mij het geval te zijn. Wanneer dan beide verstoorders aan de bovenkant via een strip zijn gekoppeld (om aan het oppervlak van de vleugel het één verstoorder te laten lijken) dan
bestaat er een grote kans dat het gehele mechanisme wil blokkeren. Verder heeft het koppelstangetje de neiging om iets uit te buigen bij weerstand hetgeen de afstemming van de twee verstoordergedeelten ook belemmert.

Ik ben van plan om het koppelstangetje aan één kant los te maken en het L-vormige einde te vervangen door een een verstelbare kwiklink. Hiermee kan ik de exacte lengteafstemming maken. Verder schuif ik voor het aanslderen van de kwiklinkbus eerst een kort stukje buis over het stangetje. Dit buisje lijm ik halverwege vast aan de achterkant van het onderprofiel zodat het uitbuigen van het stangetje wordt tegengegaan.

Arno, ik zou als ik jou was de aluminium delen van de verstoorders demonteren en beproeven of beide pootjes welke worden aangestuurd wel exact parallel bewegen. Verder kijken of bij lichte tegendruk (simuleert de weerstand in de verstoorder door de vliegwind tegen de geopende verstoorder) het koppelstangetje niet uitbuigt en de zaak daardoor laat blokkeren.

Wat ik wel van het gehele gedoe geleerd heb. Als ik er zelf invloed op heb zorg ik in het vervolg voor dat ik professionele verstoorders uit één stuk ingebouwd heb, bijvoorbeeld die van Ernst Reiff of Florian Schambeck. Kost misschien wat meer maar dan heb je ook wat.

De weg om maar een veel te sterke verstoorderservo in te bouwen lijkt mij minder zinvol. Blokkeert het mechanisme dan moet er iets anders meegeven of de servo brandt door.

Arno, ik zou als ik jou was de aluminium delen van de verstoorders demonteren en beproeven of beide pootjes welke worden aangestuurd wel exact parallel bewegen. Verder kijken of bij lichte tegendruk (simuleert de weerstand in de verstoorder door de vliegwind tegen de geopende verstoorder) het koppelstangetje niet uitbuigt en de zaak daardoor laat blokkeren.

Harm, ik heb de "standaard" verstoorders van Landeklappen.de en die zijn 50 cm lang. Deze worden over het algemeen als zeer goed omschreven :confused: Het punt wat jij noemt heb ik ook gechecked en ik zie daar niets vreemds aan. Ik heb sterk de indruk dat bij deze ene klep (de ander werkt tadelloos) het probleem is dat de afdekstrip niet haaks op de mechaniek staat. Wil dus zeggen dat ik het hele zooitje niet excact ingelijmd heb :confused: Maar wat hou je aan als raaklijn bij het inbouwen ? Ik heb het geheel nu dusdanig bewerkt dat er niets meer kan klemmen (hoop ik dan :rolleyes:)

De weg om maar een veel te sterke verstoorderservo in te bouwen lijkt mij minder zinvol. Blokkeert het mechanisme dan moet er iets anders meegeven of de servo brandt door.

Jein
Het zou ook zo moeten kunnen maar een bietje extra kan vlgd mij geen kwaad :rolleyes:

Laatst bewerkt:
TEK

Toch nog maar geprobeert wat nuttigs te doen vanochtend en de TEK aansluiting gemonteerd.

img278p.jpg

Vanmiddag maar eens achter de draaibank gaan staan en proberen een Braunschweiger Düse te maken (bedankt voor de afmetingen Arnout ;) )

Wordt volgende weekend een druk vliegprogramma :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Jein
Het zou ook zo moeten kunnen maar een bietje extra kan vlgd mij geen kwaad :rolleyes:
Als die extra sterke servo toch geen soelaas biedt, staat hij wel dikke stroom te trekken. Nu is het wel zo dat je die kleppen pas aan het einde van de vlucht gebruikt, dus onderweg je accu leegtrekken zal wel meevallen, maar het is zeker wel denkbaar dat de blokkeerstromen de servo mollen. Voor de zekerheid ook hier even een zekering inbouwen lijkt me geen verkeerd plan.

Gr. Dirk.

Voor de zekerheid ook hier even een zekering inbouwen lijkt me geen verkeerd plan.

Ja en Nee is hierin mijn persoonlijke mening (niet dat iemand er naar vraagt maar allez :) ),
Als je voor zulke gevallen zekeringen in moet gaan bouwen is het i.m.o. vrijwel hetzelfde als een anker met ketting in je auto leggen als je weet dat de remmen van die auto niet goed werken.
Dat valt dan echt onder symptoom bestrijding en drogoplossingen.
Repareer dan gewoon je remmen.

Ik snap natuurlijk ook wel dat de opmerking van Dirk als zodanig was ter bescherming van je installatie en zeker niet als oplossing van het feitelijke probleem was bedoeld.
Daarnaast begrijp ik ook wel dat je soms met een probleem kan zitten waar je de oplossing niet van denkt te kunnen vinden.

Zoals anderen ook al opmerkten, het probleem zal toch ergens moeten zitten en zeker als de andere klep wel goed werkt.
Brute kracht of zinvol geweld is dan eigenlijk niet 'DE' oplossing.

Zal toch ook zonde zijn om deze kist af te schrijven door een haperende remklep.

Just my 2 cents.

Bezorgheid

Een servo die uitfikt is wel het laatste wat ik wil, al was het maar omdat er een verdomd leuke kist aan die servo vastzit :rolleyes::rolleyes:

Maar deze ene klote remklep (sorry, maar nu moest het er echt een keer vol uit ;) ) moet me niet elke landing gaan dwarszitten.
Het mechaniek van de klep ken ik intussen vrij goed en er zijn nu geen plaatsen meer die echt kunnen blokken. Een aantal scharnierpunten heb ik gedemonteerd en de kop van die pennen op de draaibank echt afgerond. Dat waren de eerste verdachten van deze storing :2gunfire:
Vanochtend heb ik een andere plek die echt zou kunnen blokken aangepakt en daar kan nu (fysiek) gewoon niets meer blokken. Op een andere plek heb ik vastgesteld,zou wel wat wrijving kunnen ontstaan, maar geen blokken.

En om eerlijk te zijn, wanneer het vanmiddag wat vliegbaarder weer was geweest was ik gewoon met de huidige set-up gaan vliegen. Na de werkjes van vanochtend heb ik er echt alle vertrouwen in dat het goed zou moeten gaan !! En ook een redelijk ventilator op de max stand kon de klep niet tegenhouden. Maar zoals jullie allemaal wel weten; thuis in het hobbyhok functioneert alles altijd een stuk beter als op het veld :rolleyes:

Maar andere servo's komen er ook in ! Mochten de kleppen een keer wijfelen of ze echt wel helemaal dicht willen gaan, heb ik wat meer overtuigingskracht achter de hand :rolleyes:

Maar andere servo's komen er ook in ! Mochten de kleppen een keer wijfelen of ze echt wel helemaal dicht willen gaan, heb ik wat meer overtuigingskracht achter de hand :rolleyes:

:mrgreen: Wellicht zie je, wanneer ze toch blijken te blokkeren, dan ineens aan de ene vleugel een klep open gaan en iets aan je andere vleugel bungelen/fladderen.
Dat die sterke servo je klomplete mechaniek eruit drukt :twisted:

Just kidding.:wink:

Ik hoop gewoon dat de aanpassingen hebben geholpen en het daardoor nu goed werkt en blijft werken :D

Oorspronkelijk geplaatst door DirkSchipper
Kun je thuis mbv. perslucht geen wind simuleren en zo veilig testen/oefenen?
Tismaareenidee ...
Dirk.
Overigens Dirk; heb jij zaterdag iets gezien van excessieve V-stelling ??
Nee! Het is me niet opgevallen, ik heb er ook niet op gelet. Maar het zou me zeker zijn opgevallen als die erg groot zou zijn geweest.

Overigens: wat heeft dit met perslucht te maken? :confused:

Dirk.

Overigens: wat heeft dit met perslucht te maken? :confused:
Dirk.

Helemaal niets :rolleyes: Maar jij leest ook niet alles :morning:

In #666 staat mijn testapparaat genoemd; jammer genoeg heb ik er niet bij stilgestaan om mijn windmeter er ook even naast te houden.

Denk dat ik vlgd weekend maar vrijaf pak, of het verleng tot een dag of tien.
Het programma wordt alsmaar voller ;)

soms zit het mee; soms wat minder

Gisteren nog ff tijd gevonden om deze afdekband over de flaps van de binnenpanelen te zetten. Moet zeggen dat dit spul niet verkeerd is want alles wordt mooi afgedicht en de band ligt over de hele lengte goed aan. Moeilijk te vatten in een plaatje maar je krijgt zo ongeveer dit effect : (mijn excuses voor de minder optimale foto)

img254k.jpg

De band is licht voorgevormd waardoor het geheel goed aanlicht; op een helft van deze band zit (goede) dubbelzijdige tape en het spul is 0.13 mm dik. Iets wat je toch goed voelt :( met de band gewoon over de folie heengeplakt.....

Dirk kon het verleden week al vaststellen maar gistermiddag heb ik bij een inspectie van de vleugels (het was weer eens geen vliegweer :( ) het afdekband opnieuw vast moeten zetten. Blijkt dat de originele dubbelzijdige tape die er op zit toch niet zo heel goed is.
Ondanks dat de vleugel ter plekke nog eens extra schoongemaakt was (met methanol) vertoonde de strip toch loslatingsverschijnselen. Wordt dus ff afwachten hoe dit zich in de toekomst verder gaat gedragen :confused:

zwp goed

Vandaag opnieuw een aantal starts gemaakt met de 31. Het ZWP voor deze vluchten was geplaats op 160 mm VKV, de postie die vlgs de meeste rekenslagen optimaal zou moeten zijn (zie o.a. #604) en eigenlijk "redelijk ver naar achteren" is. Moet zeggen dat met dit zwp het meest optimale vlieggedrag tot nu toe naar voren is gekomen. De wel bekende duikproef gaf de langzame pull-out en het bochtengedrag was redelijk naar mijn smaak :rolleyes:
De kist overtrekken is bijna niet mogelijk en de 31 vertoont ook geen rare streken met plotsklaps wegdraaien/vallen over een vleugeltip. Met dit ZWP kan verder gewerkt gaan worden. De log geeft overigens tot nu toe 15 starts :banana:

Aleen een beetje frustrerend dat ondanks het prachtige weer, dat we ook hier in het zuiden hadden vandaag, de thermiek slechts matig was. In verhouding tot vandaag was het zaterdag "super" Dirk !

Tests met de TEK hebben nog niet het optimale resultaat opgeleverd, dus daar gaan we ook nog verder aan knutslen.

Hee,

Blij te horen dat het zaterdag een goede dag was.
Wordt het toch tijd om ook eens een elektro-kist aan te schaffen. Voor die dagen dat de slepers je in de steek laat, en een kennis je aanbiedt te vliegen met een verkeerde stick-mode ... ;-)

Ik ben ook verheugd te horen dat het berekende zw-punt ook het goede is. Dat bewijst de betrouwbaarheid van FLZ-Vortex.

Je schrijft:
De kist overtrekken is bijna niet mogelijk en de 31 vertoont ook geen rare streken met plotsklaps wegdraaien/vallen over een vleugeltip
- Dus tip-stall heb ik er goed 'uit-ontworpen'.
- "Overtrekken is bijna niet mogelijk": beschrijf eens wat je hebt gedaan om tot die conclusie te komen?

Gr. Dirk.

Ik ben ook verheugd te horen dat het berekende zw-punt ook het goede is. Dat bewijst de betrouwbaarheid van FLZ-Vortex.

Je schrijft:
- Dus tip-stall heb ik er goed 'uit-ontworpen'.
- "Overtrekken is bijna niet mogelijk": beschrijf eens wat je hebt gedaan om tot die conclusie te komen?

Gr. Dirk.

Ik heb mijn best gedaan om de snelheid er nagenoeg helemaal uit te halen. Een simpel dipje was alles wat gebeurde......Bij "normaal" vliegen laat je het natuurlijk niet op dat dipje aankomen :rolleyes:

Verder denk ik dat de gekozen profielenstraak (de vraag aan Quabeck was een profielenstraak voor een thermiekkist) ook niet helemaal verkeerd was. Wat verder een positieve bijdrage levert, is dat ik in de buitenste1700 mm een negatieve verdraaiing van 1 1/2 graad heb zitten (w.o.)

De thermiek vandaag was meer als matig maar op sommige momenten bij de spaarzame thermiek kreeg ik die 7 meter toch aardig gedraaid op een bierviltje :rolleyes:

De thermiek vandaag was meer als matig maar op sommige momenten bij de spaarzame thermiek kreeg ik die 7 meter toch aardig gedraaid op een bierviltje :rolleyes:

Ik had gehoopt u eens te ontmoeten in Someren, daar was wel goede thermiek en een prachtige graspiste
Uw clubgenoot Tony was ook daar met de XL PAF....

Laatst bewerkt:
Ik had gehoopt u eens te ontmoeten in Someren, daar was wel goede thermiek en een prachtige graspiste
Uw clubgenoot Tony was ook daar met de XL PAF....

En gisteren was diezelfde Tony op het veld van Therniek 58 in Nuth waar hij ook lid is en daar heeft hij met de XL-PAF (met een DA 150 aan boord) ervoor gezorgd dat mijn ASH-31 vlucht 16 tot en met 19 kon maken.

Condities gisteren waren goed en ondanks dat mijn vario niet funktioneerde (of misschien juist daardoor :rolleyes:) heb ik een aantal mooie vluchten kunnen maken en is het ook mogelijk gebleken de 31 van minder als 100 meter hoogte weer omhoog te draaien.
Na mijn grote twijfels verleden week zondag toen er geen fatsoenlijke bel te vinden was (zelfs niet met vario) ben ik na gisteren weer helemaal gerust gesteld. Alles werkt en reageerd zoals gehoopt en met de kleppen een beetje up kun je je in een redellijk rap tempo verplaatsen..... (weg uit een minder gebied).
Met de flaps down (thermiekstand) vliegt het bijzonder rustig zijn bochtjes en klimt het heerlijk lekker weg (in een bel dan) .
Een snelle fly-bye vanaf een metertje of 100 ziet er best wel gaaf uit en ook het landingsgedeelte (ook best wel belangrijk :rolleyes:) komt er nu heel netjes uit.

Met dank aan Dirk S voor zijn zwp calculaties die toch wel errugg goed blijken te kloppen ........ ;);)

Tot nu toe alleen dus maar :D :D :D :D :D :D :D

En hoe ging het met de remklepjes dit weekend?
Weer heel erg extrovert en niet-naar-het-baasje-luisteren?
Of eindelijk gehoorzaam?

Dirk.

En hoe ging het met de remklepjes dit weekend?
Weer heel erg extrovert en niet-naar-het-baasje-luisteren?
Of eindelijk gehoorzaam?

Dirk.

De werking van de remkleppen is top in elk geval :cool: Het functioneren nog licht problematisch :rolleyes:
Het weer is de voorbije weekends te mooi geweest om veel te sleutelen. Wil niet zeggen dat ik zit te wachten op slecht weer maar onder deze omstandigheden gaat mijn voorkeur uit naar andere aktiviteiten ;)

De "landingstactiek" met de 31 is nu anders. Tijdens het aanvliegen voor de landing, gaan op ca 100 meter voor de baan en 20 meter hoogte, als eerste de binnenste flaps 50 graden omlaag. Hierdoor wordt de snelheid al wat lager en zakt de kist lekker door. Net voordat ik boven de baan zit gaan dan de remklepper uit, zodat ook het laatste beetje oversnelheid weg gehaald wordt. Deze tactiek werkt erg goed.

Gisteren gevlogen van 10.00h tot 16.30. Acht starts gemaakt en zeker na twaalven heerlijk ge-thermiekt....
Je weet dat bij ons, wanneer een jet vliegt er niets anders in de lucht mag zijn; tot 2 keer toe moest ik dus landen :(
Hoe goed de landingen eruit komen bleek wel uit het feit dat ik vanuit het clubje vaste toeschouwers/experts de vraag kreeg welke gyro ik gebruikte .......:):)

Back