F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Het verschil tussen die lui (wedstrijdvliegers met topkisten) elk jaar (paar jaar) een nieuwe kist maken (of kopen) en die nieuwe is dan afgeleid van 'een' voorganger, krijgt wat modificaties (nieuw profiel is afgeleid van een ander goed profiel, meer kool, minder dikte, ...).
Berrie en/of ik investeren toch net een tikke minder. :rolleyes:

Niet helemaal korrekt Dirk ............ (alhoewel het natuurlijk wel waar is dat de echte toppers wel elk jaar modificeren /verbeteren)
Ik voor mij, spreek hier over dezelfde kisten die uit dezelfde mallenset zouden moeten komen. En zelfs daar zaten verschillen tussen; tenminste ik konstateerde die :confused:
 
Over het rekenen aan vliegtuigen: ik blijf erbij dat dat nut heeft.
Ik ben ook overtuigd dat het nut heeft, en rekenen doe ik ook altijd.

Natuurlijk zit er een zekere onnauwkeurigheid in onze modellen. Maar een model X -dat 2% bouwonnauwkeurigheid heeft (hoe je dat ook moet meten..... ik noem maar iets)- dat in berekeningen beter presteert dan een model Y -ook met 2% bouwonnauwkeurigheid- zal in werkelijkheid toch ook beter moeten presteren? Het enige is dat het ene profiel mogelijk meer verlies heeft door die 2% bouwonnauwkeurigheid dan het andere profiel.

Het probleem is dat dit niet altijd opgaat. Sommige profielen bv zijn gevoeliger dan andere. Dit kan zich uiten in gevoeligheid voor bouw afwijkingen, maar evenzo een gevoeligheid voor de beperkingen die de rekenmodellen met zich mee brengen.
Hierdoor kan een profiel dat beter lijkt in de praktijk slechter presteren.

Rekenen aan aerodynamica is niet perfect, vooral niet in het Reynoldsgebied van 10.000 tot 100.000. Het is daarmee een hulpmiddel zoals b.v. een matige draaibank. Een genie kan hiermee de mooiste dingen maken, maar een leek zal regelmatig 'op z'n bek'gaan.

Je wordt z'n een genie door aanleg, studie en een hele hoop praktijk ervaring.
Daarom helemaal eens met het onderstaande:
Ik zeg: blijven rekenen en proberen te optimaliseren (al is het alleen maar als bezigheidstherapie, het is een hobby!). Anders kan je net zo goed de ClarkY voor alles blijven gebruiken.

Rick
 
Niet helemaal korrekt Dirk ............ (alhoewel het natuurlijk wel waar is dat de echte toppers wel elk jaar modificeren /verbeteren)
Ik voor mij, spreek hier over dezelfde kisten die uit dezelfde mallenset zouden moeten komen. En zelfs daar zaten verschillen tussen; tenminste ik konstateerde die :confused:
Was dat in de tijd dat je nog niet wist dat je staar had? :rolling:

Sorry, inkoppertje kon ik niet laten liggen. ;)

Serieus:
Dat verbaast me enorm!
Weet je zeker dat het niet een nieuwe versie van de mal was?

Dirk.
 
Niet helemaal korrekt Dirk ............ (alhoewel het natuurlijk wel waar is dat de echte toppers wel elk jaar modificeren /verbeteren)
Ik voor mij, spreek hier over dezelfde kisten die uit dezelfde mallenset zouden moeten komen. En zelfs daar zaten verschillen tussen; tenminste ik konstateerde die :confused:
Die bouwverschillen komt door handwerk .Bij 1 stuks zul je volledig geconcentreerd alles nameten voor je bevestigd , bij 100 stuks krijg je routine . En schuilt het gevaar .Bij routine let je niet meer op en maak je verschillen (heeft mij 3 tanden gekost om weer bij de les te zijn ,dus ervaring is hier aanwezig wat routine betreft.)
 
@ Arno het verschil zit in de temperatuur van de mal en de tijd van lossing.
Wij hadden dit ook al eens geconstateerd dat er verschil in modellen zat zelfs uit de zelfde mal.
In een mal zit een rek en een krimp en als je het model gaat lamineren bij bv 18 graden en daarna in een oven plaatst zit er een te groot temperatuur verschil. Veel modellen worden met een hars gemaakt die hard uit in 24 uur bij kamertemperatuur maar moet daarna nog 15 uur op 60 graden in een oven. Je kunt je dan wel voorstellen wat je mal gaat doen en wat het met je profiel doet.

Wat ook kan zijn en dat gebeurt heel vaak dat het model te vroeg uit de mal wordt gehaald en het product nog niet 100 % is uitgehard dus het laminaat bij lossing vervormt.

Ik heb een twee maand terug met de Pike F5J mogen vliegen en ik moet zeggen dat hij echt goed vliegt. Die zit in 30 seconden echt wel op 200 metr +. Maar wat mij daar op viel dat de modellen geen seconde te lang in de mal zitten 's middags waren ze met een vleugel bezig en die werd de volgende morgen gelost en dat bij een disser opbouw.
 
Wat het juist zo leuk maakt aan F5J is de laagdrempelige instap.

Dat heb ik nou al een paar keer voorbij zien komen. Waarom is dat bijvoorbeeld bij f3j niet zo dan? Is de laagdrempelige instap nu alleen omdat het nieuw is? Of zien we over 5 jaar nog steeds schuimpjes vliegen bij f5j? Zou het niet zo zijn dat als dit populair wordt ook hier kisten van 1000 euro + de norm gaan worden?

Ik heb geen kaas gegeten van wedstrijden, maar bij f3j mag je toch ook meedoen met een schuimpje (bij wijze van spreken), maar niemand doet dat omdat het kansloos is..

Iemand een argument waarom het bij F5J anders zou gaan?


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Laatst bewerkt:
Simpel, het hoeft niet persé om winnen te gaan. En zolang het voor iedereen al leuk is om mee te doen, iedereen elkaar helpt en aanmoedigt, op welk niveau je ook vliegt, blijft het een laagdrempelige sport waar je gewoon een leuke dag aan kunt beleven.
Er voetballen tig-duizend mensen in Nederland (of tenissen of hockeyen of whatever). Daarvan is 99.999% niet "de beste". En so what, ze hebben er wel plezier aan. En zolang we dat in het oog kunnen houden, kan iedereen gewoon lekker meedoen met wat hij heeft.

Tuurlijk zullen er mensen zijn die voor de winst gaan. Als je dat wilt is het niet zo ingewikkeld. Koop materiaal wat net iets boven je huidige niveau ligt (en dat hoeft in 1e instantie echt niet het duurste en beste te zijn, als het je maar niet afremt), en ga 4x in de week gericht trainen. Als je dat wilt, prima, dat kan en zolang je van die uitdaging geniet en er plezier aan beleeft is dat super natuurlijk. Als je dan ook nog de ervaring die je hebt opgedaan deelt met anderen, ben je ook nog eens stimulerend bezig met je hobby.
De meesten van ons zullen die investering niet willen maken en beleven op een andere manier plezier aan het modelvliegen in het algemeen en F5J in het bijzonder. Je hoeft niet te winnen om plezier te hebben (en het zou nog wel eens heel goed kunnen dat je meer lol hebt als je niet voor de winst mee doet).

Gerben
 
Gerben,

Ik ben het met de strekking van jou verklaring eens, maar je vergeet één aspect: het was deze keer (en nog enkele volgende keren) nog kleinschalig en niet serieus. Ja, het was een wedstrijd. Maar nog zoals een clubwedstrijd (met BBQ erna oid.). En iedereen had een kans, ook de wat minder professionele kisten en piloten. Zodra dit een serieuze klasse wordt stijgt het niveau van zowel de pilootvaardigheid als investering. Zonder een 'dikke' kist en stevig oefenen, maak je dan geen kans meer.
Bij ons in de club is er één die serieus met de F3B heeft meegedaan en doet. Hij is zowiezo de beste piloot van onze club, maar met veel oefenen (3-4x per week) en een kist met een prijskaartje waar anderen er 3 à 4 voor kopen, komt hij 'slechts' bovenin de middenmoot. Niet verkeerd, zeker niet, maar gezien de financiële en sociale investeringen erg duur bekocht in mijn ogen.

Ik heb voor mij al jaren geleden besloten dat modelvliegen een hobby is. Clubwedstrijdje met BBQ of zoiets, is hartstikke leuk, maar zodra het daarboven uit stijgt, verdwijnt voor mij het hobby-aspect een beetje teveel.
Dus: ja, ik had die F5J wedstrijd waarschijnlijk ook heel leuk gevonden. Maar nu het een klasse lijkt te gaan worden ...
En ook: ja, dat ligt een beetje aan mij, maar ik vermoed dat er meer zo over denken.

Dirk.
 
Japies opmerking is niet geheel onterecht. Het risico bestaat inderdaad dat een aantal mensen fanatieker gaat worden, wat nieuwkomers dan af gaat schrikken. Volgens mij vliegt in de F3J inderdaad niemand meer met simpele goedkope kisten.

Een voorbeeld van hoe het wel kan is F3K. Daar worden nieuwkomers van harte aangemoedigd te komen. Daar is wel een harde kern van toppers die de rest het snot om de oren vliegt, maar toch staan er ook af en toe 'prutsers' tussen die net 2 middagen geslingerd hebben, met goedkoop gekocht of zelfgebouwd materiaal. Die mensen worden beetgepakt en men probeert ze het dlg-en bij te brengen. Die beginners leren daar enorm van en gaan gemotiveerd weer naar huis. De sfeer binnen de groep is alles bepalend, en dat lijkt voorlopig hier goed te zitten.
 
Was dat in de tijd dat je nog niet wist dat je staar had? :rolling:
Dirk.

Dat was voordat ik echte problemen met mijn ogen kreeg :|
De verschillen zag je niet aan de kist wanneer die voor je op tafel lag maar je moet meer denken aan (minimale) verschillen in vliegsnelheid en in verschillend bochtengedrag.

@Rob

Bedankt voor je uitleg. Dat verklaart natuurlijk het e.e.a.
 
Ik heb voor mij al jaren geleden besloten dat modelvliegen een hobby is. Clubwedstrijdje met BBQ of zoiets, is hartstikke leuk, maar zodra het daarboven uit stijgt, verdwijnt voor mij het hobby-aspect een beetje teveel.
Dus: ja, ik had die F5J wedstrijd waarschijnlijk ook heel leuk gevonden. Maar nu het een klasse lijkt te gaan worden ...
En ook: ja, dat ligt een beetje aan mij, maar ik vermoed dat er meer zo over denken.

Ik ben het helemaal met Dirk eens (en ik vermoed dat F3K eenvoudigweg nog te kort bezig is om ook die weg te gaan, maar dat kan niet uitblijven).
Vandaar ook dat ik bij de keuze van een winterproject het hele F5J gebeuren gewoon links laat liggen. Ik stel me voor er voorlopig aan mee te doen, met mijn Elipsoïd die misschien niet optimaal maar lang niet gek is (zolang ik 'm niet aan gort vlieg), en na verloop van tijd zal ik wel zien of ik een meer F5J gericht toestel wil, óf het wedstrijdgebeuren laat lopen.

Overigens denk ik dat, als de prijs van die loggertjes nog een béétje zakt, dit type wedstrijd heel geschikt is voor een club; en dát zou wel eens een grote toegevoegde waarde van F5J kunnen worden. Electrozwevers zijn immers heel populair juist bij mensen die níet zo fanatiek zijn.
 
@Bdoets
(en ik vermoed dat F3K eenvoudigweg nog te kort bezig is om ook die weg te gaan, maar dat kan niet uitblijven).

Ik denk dat de F3K als wel zo ver is alleen is de markt voor F3K kleiner omdat het geen afgeleide is van.

Het "probleem "voor de F5J is dat het veel lijkt op F3J alleen de modellen niet wat opbouw betreft. Je ziet het goed bijvoorbeeld bij de Pike F5J deze heeft in grote lijnen de zelfde romp maar de vleugel opbouw is weer ter vergelijken met de F3K concept het zogenaamde disser systeem waardoor hij lichter wordt.
Maar als je dan verder kijkt in de wereld naar het aanbod F5J dan zijn het geen vol glasbakken. Neem bijvoorbeeld Engeland daar kwam ik 2 jaar terug al "F5J" modellen tegen die zijn al wat verder als wij maar kijk je naar hun aanbod modellen Electric RC Gliders - Larger & F5J Electrics
van de 13 modellen zijn er 4 glasbakken.
De opbouw van een F3J model is vele malen sterker dit is puur nodig door de manier van starten, aan de lier komen zoveel krachten kijken daar sta je versteld van. Dit is al niet nodig voor een F5J als ik dan bijv. de Pike als voorbeeld neem de Pike perfect is 300 gram zwaarder dan de F5J versie.
en in die 300 gram zit een hoop geld want dit is vooral koolstof en aramide.

Maar moeten de modellen de sfeer van de wedstrijd bepalen NEE dat doen wij vliegers. Ik zal daar als wedstrijdleider ook voor gaan waken. Mijn doorslag om me kandidaat te stellen om de F5J te gaan leiden was de reactie's op het forum dat iedereen het mega gezellig vond. en ja wie weet dat we op de duur de wedstrijd formule ook moeten aanpassen je zult altijd de fanatieke vliegers houden, maar dit hoeft totaal niet de sfeer te bepalen. Oja en wat de BBQ na de tijd ik ben er voor te vinden als iemand de afwas doet;).
 
Dekt de vlag de lading ?

Veel leverancies/fabrikanten misbruiken in mijn opinie de term F3J voor hun modellen.
Deze modellen zijn kwalitatief onvoldoende voor de F3J taak en zul je ook zelden of nooit op een wedstrijd zien.
Hetzelfde zal gelden voor F5J, zeker als het een "modelvliegsport" zal worden met een serieuze benadering.
 
Als je alleen maar mee doet om te winnen heb je bij voorbaat al verloren.

Zo simpel is het.
Gerben
 
Ik lees de discussie met grote interesse. De F5J gaat een serieuse klasse worden, met de nodige budgetten, kisten alsook de instelling om te winnen. Dat weerhoud mij er niet van om mee te doen. Het is gewoon te leuk om links te laten liggen. Zolang ik mij persoonlijk kan verbeteren op vlieggebied zal ik het niet laten. Het zou zo maar kunnen dat ik op een gegeven moment besluit om het vliegen naar en hoger nivo te tillen.

Ik merk in mijn omgeving (F3B, F3J vliegers) dat ze er voor open staan om een nieuweling te verwelkomen. Dat zal bij de F5J (F5B) niet anders zijn. Voor nu ga ik lekker mee met de flow...

De gezelligheid vind ik belangrijk ,maar als ik de instelling van Rob mag lezen komt dat wel goed...

Maar moeten de modellen de sfeer van de wedstrijd bepalen NEE dat doen wij vliegers. Ik zal daar als wedstrijdleider ook voor gaan waken. Mijn doorslag om me kandidaat te stellen om de F5J te gaan leiden was de reactie's op het forum dat iedereen het mega gezellig vond. en ja wie weet dat we op de duur de wedstrijd formule ook moeten aanpassen je zult altijd de fanatieke vliegers houden, maar dit hoeft totaal niet de sfeer te bepalen. Oja en wat de BBQ na de tijd ik ben er voor te vinden als iemand de afwas doet:wink:.
 
Ik heb geen kaas gegeten van wedstrijden, maar bij f3j mag je toch ook meedoen met een schuimpje (bij wijze van spreken), maar niemand doet dat omdat het kansloos is..

Iemand een argument waarom get bij F5J anders zou gaan?
Precies omdat het reglement zo gemaakt is dat je met een schuimpje NIET kansloos bent.Om dat te proberen heb ik met een schuimpje deelgenomen en ben net onder de F3J mannen geëindigd. Analyse van de cijfers heeft me geleerd dat dit vooral te wijten was aan verkeerde beslissingen en onvoldoende stuurmanskunst van mij en dus niet aan het model. Natuurlijk zal de kans dat je met een schuimpje wint kleiner zijn, maar alleen al het feit van zo'n stratocruiser te verslaan in 1 ronde geeft me al een kick (een landing 1 meter dichter bij het landingspunt was voldoende geweest om de eerste ronde te winnen met mijn schuimpje...)
 
Laatst bewerkt:
Precies omdat het reglement zo gemaakt is dat je met een schuimpje NIET kansloos bent

Precies, dat denk ik ook.
Bij F3J onder thermische omstandigheden haalt vrijwel iedereen de 10 minuten. De enige manier om meer punten te halen is:
mega-snel van de lijn dus snoeihard omhoog; en een doellanding, precies op het einde van de werktijd. Meer mogelijkheden zijn er niet om méér punten te scoren. En daardoor liggen de scores akelig dicht bij elkaar.

Bij F5J heeft hard omhoog gaan geen enkele tot nauwelijks zin; je punten beginnen te lopen zodra je het model los laat. De strafpunten die je verkrijgt door hoger stijgen geven al direct grote verschillen; 20 meter hoger klimmen kost je 10 tot 60 punten. Er zullen dus veel grotere verschillen in scores ontstaan. Daardoor heeft het ook nauwelijks invloed als je 3 seconden te vroeg landt en kun je je veroorloven wat minder risico's te nemen met de landing.

Kortom, ik ben er behoorlijk zeker van dat je vooral door goed en slim sturen met een "mindere" kist heel hoog kunt eindigen.

Ik zag laatst een (hilarisch) filmpje op Vimeo wat hier bij aansluit. F3J vliegers moeten zich niet aangesproken voelen :-)


Ik ga volgend jaar in ieder geval proberen te bewijzen dat je ook met een gewoon vliegtuig mee kunt doen en lol kunt hebben. Dat zal zijn met mijn oude Cirrus als ik de tijd heb er remkleppen in te bouwen en/of met onze Sioux. Ik ga er denk ik niks bijzonders voor aanschaffen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top