F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Ontwerp gewoon wat zelf! MH32 is een fijn profiel wat zich prima leent voor ailerons en flaps en ook prima als ribben vleugel is te bouwen (alweer; zie onze Sioux maar er zijn er meer). Leuk DLG-achtig rompje er bij en klaar ben je.

En dan wil ik ook wel zo'n licht rompje bouwen voor onze Sioux want daar is nog wel wat winst te halen....)

Mijn plan!
Dat is eigenlijk precies waar ik mee bezig wil gaan, en waar mijn vorige reactie over ging.

Er ligt hier alleen nog zoveel :D

....... Vandaar de Climaxx......

Ik kan hem van harte aanraden! Thermiek en snelheids instellingen voor flaps en rolroeren zijn heel effectief en kan op elke pet geland worden.

Ga dan wel voor de EVO romp, die staart zit een heel stuk degelijker/stabieler/steviger in elkaar. (Mijn v-staart romp is bij windkracht 4 op het duin aan bonken geflutterd, met de evo staart al windkracht 5 gehad zonder problemen.)

Justus

Ontwerp gewoon wat zelf! MH32 is een fijn profiel wat zich prima leent voor ailerons en flaps en ook prima als ribben vleugel is te bouwen (alweer; zie onze Sioux maar er zijn er meer). Leuk DLG-achtig rompje er bij en klaar ben je.

En dan wil ik ook wel zo'n licht rompje bouwen voor onze Sioux want daar is nog wel wat winst te halen....)

Mijn plan!
Dat is eigenlijk precies waar ik mee bezig wil gaan, en waar mijn vorige reactie over ging.

Er ligt hier alleen nog zoveel :D
1. Tja, wie heeft er niet 'nog zoveel liggen'... :confused:
2. Zelf bouwen is leuker en goedkoper (niet onbelangrijk voor een student!)
3. Zelf ontwerpen is nog veeel leuker.

Ik heb vorige week een hele avond heerlijk met Berrie bij mij thuis zitten babbelen over een ontwerp van een grote e-zwever (5 à 6 m). OK, errug groot, maar verder voldoet het denk ik aardig aan het F5J-concept.

Berrie had al heel wat ontwerp-energie gestoken in berekeningen mbv. XFLR5 (als je echt wilt gaan ontwerpen een onmisbaar [ en momenteel het beste] tool, en nog gratis ook).

Een paar conclusies:
  • HQ-x/y (HQ-20/13 meen ik), MH32, RG15 lagen erg dicht bij elkaar qua minimaal dalen en beste glijhoek.
  • HQ leek in de simulaties geen voordeel te halen uit een thermiekstand van de flaps. Iets wat door de grote ASH31mi van Arno bevestigd wordt, en er gaan meer geruchten in die trend.
  • Vervolgens had Berrie in een doe-eens-raar-moment de serie AG40d t/m AG43d gepakt en opgedikt. De wortel AG40d van 7% naar 13%(!!!), de rest naar 12%, 11% en 10%.
    Deze serie stak met kop en schouder boven de rest uit. Dwz. minimaal dalen nagenoeg identiek aan de rest (verschil <<5 mm/s), maar voor de rest was de inzet veel breder. Tot ruim over de 100 km/u was de daalsnelheid beter dan alle andere, en dus de glijhoek!
Succes zou ik zeggen met je eigen kist,
Dirk

kleine correctie: Ik heb alleen de AG40 opgedikt. Van 13, 12, 11, 10, 9%, verdeeld vanaf de wortel tot ergens halverwege de halve spanwijdte. Rest van AG serie naar de vleugeltip toe origineel gelaten. Eigenlijk dus de Supra vleugel maar dan door de spanwijdte met dikker gemaakt wortelprofielen te vergroten vanwege structurele redenen.

Voor ribbenbouw vleugels zou ik niet de MH-32 pakken. Voor de "build up" gliders heeft M.Drela wat speciaals ontworpen:

Charles River Radio Controllers - Mark Drela's AG and HT Airfoils

De AG31-32-33 serie bijvoorbeeld. Deze profielen zouden minder moeite hebben met weerstand die gecreerd wordt doordat de folie tussen de ribben in doorzakt.

.
[*]Vervolgens had Berrie in een doe-eens-raar-moment de serie AG40d t/m AG43d gepakt en opgedikt. De wortel AG40d van 7% naar 13%(!!!), de rest naar 12%, 11% en 10%.
Deze serie stak met kop en schouder boven de rest uit. Dwz. minimaal dalen nagenoeg identiek aan de rest (verschil <<5 mm/s), maar voor de rest was de inzet veel breder. Tot ruim over de 100 km/u was de daalsnelheid beter dan alle andere, en dus de glijhoek!
Dirk

Nou ff praktisch gezien ..:rolleyes:

De getallen over de Drela profielen die uit jullie programa's komen ken ik natuurlijk niet.
Wat ik echter wel weet is dat alle Drela profielen en toestellen uitermate goed presteren onder labaratorium omstandigheden :rolleyes:
Wat ik bedoel is dat alle Drela spul het goed doet onder rustige omstandigheden maar dat het daarbuiten stukken minder is. De wereldberoemde Supergee F3K wordt op wedstrijdnivo echt nergens en door niemand gebruikt (ook niet door de Amerikanen zelf). Hetzelfde geld voor zijn Bubbledancer en de rest van zijn spullen. Misschien dat het veel meer toegepast wordt in de VS maar ik kan je vertellen dat de gemiddelde Amerikaan het al over een "storm" heeft vanaf windkracht 3 ;)
Europese condities vragen echter iets anders ............ ; ik weet ff niet in hoeverre je vliegcondities mee kunt laten wegen in je rekenslagen maar persoonlijk vind ik praktijkgegevens interessanter :rolleyes:

@Dirkschipper
Ik heb vorige week een hele avond heerlijk met Berrie bij mij thuis zitten babbelen over een ontwerp van een grote e-zwever (5 à 6 m). OK, errug groot, maar verder voldoet het denk ik aardig aan het F5J-concept.

Je moet van die 6 meter er wel twee verwijderen om binnen de F5J regelementen te vallen

Het ging me om het type zwever (erg F5J like) en om de profiel-bevindingen. Niet om (met die kist) mee te doen.
Zowiezo zou ik met zo'n kist geen doel(prik)landing willen maken. Dan kun je net zo goed een kettingzaag pakken ... :rolleyes:

Dirk

Laatst bewerkt:
Het wordt zo te lezen tijd voor een koude, strenge winter want er moet behoorlijk gebouwd worden!
Voor de enkele wedstrijd die ik mee kan doen heb ik een arf kistje besteld en ik zit te tekenen aan een nurflugel en vliegende plank.
Hopelijk staat er volgend jaar een hoop huisvlijt aan de start en worden daarmee de veel te dure glasbakken zoek gevlogen.

GJ

1. Tja, wie heeft er niet 'nog zoveel liggen'... :confused:
2. Zelf bouwen is leuker en goedkoper (niet onbelangrijk voor een student!)
3. Zelf ontwerpen is nog veeel leuker.

Berrie had al heel wat ontwerp-energie gestoken in berekeningen mbv. XFLR5 (als je echt wilt gaan ontwerpen een onmisbaar [ en momenteel het beste] tool, en nog gratis ook).

Dirk

In dat programma ga ik me maar eens wat verdiepen! Lijkt me interessante materie;)

Bedankt voor de tip!

Rick

Nou, ik ga mijn Elipsoid een afslankkuur geven. Als ik kijk naar de wedstrijd, is 1 x omhoog voldoende. toen ik de Elipsoid bouwde keek ik naar de lange motorloop omdat ik meerdere keren omhoog wilde gaan.

Nu ga ik het anders doen. Een lichtere accu, (100 gram minder) andere regelaar (15 gram) lood eruit (60 gram) en een koolstof vleugelpen voor het lichte weer. (50 gram). Totaal een gewicht van 225 gram minder.

Net de Elipsoid nog gewogen, net 1700 gram. Na de afslankkuur kom ik op een 1475 gram vlieg gewicht. Ik dank dat alles zal schelen.....

Van de week maar eens proberen...

Denk je er wel aan dat het CG weer goed moet uitkomen?
In mijn (oude) Ellipsoïd zat een 4S accu, en toch ook nog wat lood daarnaast. (De nieuwe komt dezer dagen in het stadium van uitwegen). Je kan er wel een lichtere accu in stoppen maar als er dan ook lood bij moet heb je niks gewonnen...
Hooguit zou je de hoogteroerservo naar voren kunnen halen, dát zou wel winst zijn. Maar dat zou natuurlijk weer indirecter sturen...

Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat F5J heel wat losgemaakt heeft :)
Ik ben erg benieuwd waar jullie volgend jaar mee "aan de start" verschijnen.
Vooral de zelfbouw projecten zijn leuk om te volgen, maar ook de resultaten van het beter aftrimmen van een bestaand model zijn erg leuk om zien.
Door in groepsverband te vliegen merk je ineens dat er verbeteringen mogelijk zijn. Terwijl je daar voorheen misschien niet eens over nadacht. Ik vind dat erg leuk om te zien, een wedstrijd is ineens geen toetsing van je vaardigheden, maar een aanleiding om je vaardigheden te vergroten. En uiteindelijk heb je zo nog meer plezier in je hobby, door een stukje extra beheersing en controle.

Gaan jullie bouwverslagen maken van de nieuwe modellen? Lijkt me leuk!

Gerben

Nou ff praktisch gezien ..:rolleyes:

De getallen over de Drela profielen die uit jullie programa's komen ken ik natuurlijk niet.
Wat ik echter wel weet is dat alle Drela profielen en toestellen uitermate goed presteren onder labaratorium omstandigheden :rolleyes:

Voordat het te diep wegzakt in dit draadje: Ik kom er vanavond ff op terug. Ik geloof dat ik bij Dirk wat door elkaar heb gegooid...... :sorry: Ik vindt het belangrijk dat de juiste dingen de wereld in worden geslingerd.

Denk je er wel aan dat het CG weer goed moet uitkomen?
In mijn (oude) Ellipsoïd zat een 4S accu, en toch ook nog wat lood daarnaast. (De nieuwe komt dezer dagen in het stadium van uitwegen). Je kan er wel een lichtere accu in stoppen maar als er dan ook lood bij moet heb je niks gewonnen...
Hooguit zou je de hoogteroerservo naar voren kunnen halen, dát zou wel winst zijn. Maar dat zou natuurlijk weer indirecter sturen...

Inmiddels ben ik de 60 gram lood kwijt, zonder mijn instelhoekverschil te veranderen. Hij vliegt er echt veel beter mee. Vleugelpen van koolstof en ik ben zo weer 100 totaal lichter zonder al teveel veranderingen. Nu de accu nog... Hoogteroer servo laat ik zitten, daar doe ik echt niets aan.

Back