Hulp gevraagd met zoeken naar een f5j zwever

Bertus,

ik vlieg zelf een Pike Superior (+ Kontronik Kira 500 + 3S zie mijn foto album). Samba levert een aangepaste electro romp voor zowel de Superior als Perfect. Voordeel vd electro romp is dat de richting & hoogteservos al ingebouwd zijn in de staart en dat natuurlijk het motorschot al kant en klaar is (een zweef Perfect ombouwen zal je moeite kosten denk ik: de neus is ovaal en heel smal (<3cm) - en dan ongetwijfeld nog wat lood in de staart ...). Maa eeeh, reken op ca. 400€ + 60€ transport - enkel voor de romp.
Een volledige electroversie komt met een 'lichtere' vleugelset: een standaard C68 vleugelset weegt 1440g, de electroversie 1300 (mijn (ex) Pike Superior).
 
Bertus,

ik vlieg zelf een Pike Superior (+ Kontronik Kira 500 + 3S zie mijn foto album). Samba levert een aangepaste electro romp voor zowel de Superior als Perfect. Voordeel vd electro romp is dat de richting & hoogteservos al ingebouwd zijn in de staart en dat natuurlijk het motorschot al kant en klaar is (een zweef Perfect ombouwen zal je moeite kosten denk ik: de neus is ovaal en heel smal (<3cm) - en dan ongetwijfeld nog wat lood in de staart ...). Maa eeeh, reken op ca. 400€ + 60€ transport - enkel voor de romp.
Een volledige electroversie komt met een 'lichtere' vleugelset: een standaard C68 vleugelset weegt 1440g, de electroversie 1300 (mijn (ex) Pike Superior).

Ik kan jou foto album niet openen.
Ik denk dat het aan mijn computer ligt maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen.
Hij doet de laatste tijd steeds meer dingen die ik niet wil.:(
 
Hi Arjan, thx voor het corrigeren (copy/paste foutje)

FF terug naar de basics wat betreft Bertus. Wat is nu eigenlijk je verlanglijstje?
* sportief stijgen op de motor (500W of meer? 400W is bij 2-2.5kg al genoeg voor meer dan behoorlijk stijgen, de rest voegt niets toe aan de zweefervaring en is enkel nuttig in geval van nood/F5J aspiraties)
* liefst geen ribbenvleugel+bespanning (i.v.m. te gevoelig voor schade neem ik aan)
* F3J zweef performance
* vliegbaar bij 0-4 Bf
* looks? (wil je een schaal model, bepaalde grootte (size does matter ...))
What else? (budget?)
 
Hehe deze keer ligt het een keer niet aan mij of mijn computer.;)

Volgens mij heb ik mijn lijstje al een keer opgenoemd.
Maar dat maakt niet uit ik weet al wat beter wat ik nu wil dus het spitst zich al wat meer toe.

Het model wil ik vol gfk hebben glas of koolstof maakt mij niet veel uit.
Ik wil als ik een keer toch besluit om een wedstrijd mee te doen (wat weinig zal gebeuren) toch bij de eerste 5 a 6 kunnen eindigen.
ik bedoel eigenlijk het model :D

Het model het liefst rond de 3.5 meter span.
Hij moet langzaam kunnen thermieken maar ook een beetje behoorlijk kunnen steken.

Een minimale stijgsnelheid van 6.7 meter per seconden hebben.
Een kruisstaart.
wolfkleppen.
De motor die er in zal komen hangt af wat de kist kost.
Misschien dat mijn kontronik die ik al heb er in komt anders een low butget ding tijdelijk.
Mijn butget vliegklaar is max. 1500 euro.
Er moet een vario in passen.

Ik heb net nog via pb contact gehad met een ander forumlid die is naar de.
Elektra van Mibo aan het kijken ik moet me daar nog wat in verdiepen.
Ik ben eigenlijk een beetje druk in de weer thuis en heb nog maar weinig energie in het zoeken gestoken.
Mijn probleem is dat ik geen talen ken en die profielen zeggen mij ook niets, en interesseren me eerlijk gezegt ook niets.
Alleen is dat wat lastig zoeken.:p
Vandaar dat ik ook Berrie heb gevraagd met me mee te denken.
 
Ik heb zo ongeveer de beslissing gemaakt om voor deze te gaan.
Electra V

Ik wil dan wel de kruisstaart.
Mijn maat wil ook deze zwever.

Arno hier ook op het forum wil kijken wat hij kan doen als we er 3 kopen.

Ik ben erg benieuwd.
Wordt dus vervolgt
 
Mooie keuze Bertus!

En als je dan toch op de F5J langskomt met je Excel zie ik hem graag eens in het echt.

Groet,

Jacob
 
Afgesproken
Nu de keus wat zwever betreft redelijk zeker is.
Welke servo's zou ik waarop gebruiken?
Ik ben zelf nogal een voorstander van kunststof tandwielen vanwege de ruimt van de metalen tandwielen.
Maar daar dit mijn eerste kist in dit sigment is begin ik bij nul voor de keuze.
 
Welke servo's zou ik waarop gebruiken?


Oke, een voorzetje. Ik heb 6x S3150 op mijn Supra. Op mijn electrozwever (welke ik op de wedstrijd vloog) zit 5x S3150 en een HS-81 op richting. Al jaren naar tevredenheid.

Maar, Bertus, let op, nu komen de voor- en tegenstanders ;).......
 
Oke, een voorzetje. Ik heb 6x S3150 op mijn Supra. Op mijn electrozwever (welke ik op de wedstrijd vloog) zit 5x S3150 en een HS-81 op richting. Al jaren naar tevredenheid.

Maar, Bertus, let op, nu komen de voor- en tegenstanders ;).......

haha dat maakt niet uit als het maar met argumenten is en niet om de centen. ( ik kan dan altijd nog een afweging maken;))

Maar als ik even op google zoekt zie ik dat er metalen tandwielen inzitten.
Durf jij het niet aan om kunstof te gebruiken?
Ik hoef niet aan de lier dus de krachten zullen veel lager zijn.
Je heb dan minder speling wat zoals ik steeds weer begrijp erg belangrijk is.
 
De 3150 zijn de meest toegepaste servo's in deze categorie van modellen.
Je hebt dus goede en betrouwbare servo's waar je zeker niets fout mee doet.
Er is nu nog een andere range van servo's populair, ben ff de naam kwijt, maar die schijnen nog eens nauwkeuriger te zijn maar zijn daarvoor wel 50% duurder als de 3150's ..........
 
De 3150 zijn de meest toegepaste servo's in deze categorie van modellen.
Je hebt dus goede en betrouwbare servo's waar je zeker niets fout mee doet.
Er is nu nog een andere range van servo's populair, ben ff de naam kwijt, maar die schijnen nog eens nauwkeuriger te zijn maar zijn daarvoor wel 50% duurder als de 3150's ..........

Laat die dan maar deze zijn al aardig aan de prijs haha.:D:D

Maar op die nauwkeurigheid terug te komen.
Je kan nog zulke nauwkeurige servo's hebben maar met metalen tandwielen hou je altijd speling.
Daar blijf ik toch een beetje mee zitten.
 
De 3150's wordt door nagenoeg iedereen in de F3 Klasses toegepast; zouden die het allemaal mis hebben ? En de F3B en F3J jongens gebruiken zetten in hun dure kisten (modieuze uitdrukking) echt geen foute servo's ..............
 
Daar heb je een punt.
Maar heb er ook lol in om wat te zoeken.
Enne ik moet toch wat te zeuren hebben.:music:
 
Ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoordt op mijn vraag.
F5j is in mijn ogen een heel andere tak van sport.
De snelheden liggen zo ver uit elkaar, dat bij mij de vraag blijft, metaal of kunstof en waarom.

Al lijkt de futaba het meeste gebruikt te worden.

Los van het feit van kunstof of metalen tandwielen ben ik namelijk ook een beetje bang dat straks alles op 7.4 volt over gaat dan heb ik niets meer aan die servo's

Als ik een keuze maak wil ik altijd graag het waarom weten.
Ik heb altijd zo'n idee als iedereen in de sloot springt hoef ik het toch nog niet te doen? ;)
 
Bertus,

bij F3J/F5J heb je vleugelservos nodig die niet alleen een goed koppel hebben, nauwkeurig en spelingsvrij zijn, maar vooral ook de fysieke afmetingen zijn beperkend (<13mm en bij voorkeur licht). Zoveel (betaalbare) servos zijn er niet die deze eisen verenigen ...
Wat betreft 7.4V - ik vermoed/verwacht dat er zich eerder een aparte klasse van high power servos zal ontwikkelen die rechtstreeks op 2S lipos kunnen draaien. 7.4V betekent voor de meeste servos toch een extra onboard regulator om die 'hoge' spanning om te zetten naar gangbare spanningen voor de electronica (3.3V/1.8V) - en dat kost componenten en dus centen/gewicht.
 
F5j is in mijn ogen een heel andere tak van sport.
De snelheden liggen zo ver uit elkaar, dat bij mij de vraag blijft, metaal of kunstof en waarom.

De vliegsnelheden bij een F5J zoals jij aan wilt schaffen liggen veel lager dan tijdens de lierstart met een F3J. Dus qua kracht zal het wat minder kunnen.
Bij F3J worden veelal metalen tandwielen gebruikt omdat kunststof (vooral op de flaps) de priklanding niet overleeft.

Dus metaal is noodzakelijk bij hoge piekbelastingen (zoals lierstart en priklanding), kunststof vaak geeft iets minder speling en kun je dus gebruiken als de piekbelastingen niet zo hoog worden en je liever extra nauwkeurigheid wilt.

In twijfelgevallen ga ik zelf voor metaal; liever een heel geringe speling (al vind ik dat zelf erg meevallen) dan na iedere landing een kapotte servo.
 
Back
Top