Nee dan heb je het verkeerd begrepen.
Jij gebruikt electronische stabilisatie, en dan maakt het theoretisch niks uit hoeveel bladen je aan de kop hebt hangen. In de praktijk wel omdat het ene systeem er beter mee om schijnt te gaan als het andere, maar we gaan even uit van een goed werkend systeem, ongeacht het fabrikaat. Vraag me niet welk systeem hier beter of slechter is, dat weet ik niet.
Maar het is nogal wiedus dat jij weinig (of in elk geval niet super veel) verschil merkt, want een FBL systeem is juist een stukkie electronica wat bedoeld is om die flybar langs electronische weg te imiteren, en dat zelfs "beter" doet dan een echte flybar. Geloof me vrij, dat als je jouw heli met FBL rotorkop maar zonder FBL electronica had proberen te vliegen, dat je je dan een hoedje geschrokken was....
Ook zonder die electronica, zit er weinig verschil in pure stabiliteit tussen 2, 3 of 4 blads rotors. Kijk maar op dit filmpje: bij 2:30 laat ik een paar seconden beide sticks los, en het was die dag absoluut niet windstil:
3 blads: [URL="
Estab multiblade trainer with ballast.AVI - YouTube[/URL]
Heb ook nog wel wat filmpjes hier en daar van mijn 4 en 2 blads rotors, en die zijn niet stabieler of minder stabiel, maar vliegen gewoon "anders". Maar dan word dit bericht zo'n filmfestival....
Het "stuurgevoel" kan dus wél heel anders zijn en ook de manier waarop de "vervelende" rigid-eigenschappen naar voren komen kan heel verschillend zijn afhankelijk van het aantal bladen, en het merk en type van die bladen, als ook het gewicht van de heli.
Ondanks dat het er op dat filmpje heel "makkelijk" uitziet, moet je je daar ook weer niet in vergissen, zo'n kop reageert héél anders dan wat jij gewend bent, en zonder die electronische stabilisatie moet je dat zelf met de hand compenseren. En dát bedoel ik met "opnieuw leren vliegen"....
Groet, Bert
Jij gebruikt electronische stabilisatie, en dan maakt het theoretisch niks uit hoeveel bladen je aan de kop hebt hangen. In de praktijk wel omdat het ene systeem er beter mee om schijnt te gaan als het andere, maar we gaan even uit van een goed werkend systeem, ongeacht het fabrikaat. Vraag me niet welk systeem hier beter of slechter is, dat weet ik niet.
Maar het is nogal wiedus dat jij weinig (of in elk geval niet super veel) verschil merkt, want een FBL systeem is juist een stukkie electronica wat bedoeld is om die flybar langs electronische weg te imiteren, en dat zelfs "beter" doet dan een echte flybar. Geloof me vrij, dat als je jouw heli met FBL rotorkop maar zonder FBL electronica had proberen te vliegen, dat je je dan een hoedje geschrokken was....
Ook zonder die electronica, zit er weinig verschil in pure stabiliteit tussen 2, 3 of 4 blads rotors. Kijk maar op dit filmpje: bij 2:30 laat ik een paar seconden beide sticks los, en het was die dag absoluut niet windstil:
3 blads: [URL="
Heb ook nog wel wat filmpjes hier en daar van mijn 4 en 2 blads rotors, en die zijn niet stabieler of minder stabiel, maar vliegen gewoon "anders". Maar dan word dit bericht zo'n filmfestival....
Het "stuurgevoel" kan dus wél heel anders zijn en ook de manier waarop de "vervelende" rigid-eigenschappen naar voren komen kan heel verschillend zijn afhankelijk van het aantal bladen, en het merk en type van die bladen, als ook het gewicht van de heli.
Ondanks dat het er op dat filmpje heel "makkelijk" uitziet, moet je je daar ook weer niet in vergissen, zo'n kop reageert héél anders dan wat jij gewend bent, en zonder die electronische stabilisatie moet je dat zelf met de hand compenseren. En dát bedoel ik met "opnieuw leren vliegen"....
Groet, Bert
Laatst bewerkt door een moderator: