Multiknikspant Eurokotter

Multiknikspant Eurokotter.

Nou heren, hier nog even de laatste foto van de kleine radar.


Uploaded with ImageShack.us

Het schilderwerk moest even snel, dus gaat echt nog wel over.

Heren, morgen gaan we kijken welk nummer ze heeft gekrgen, en welke mooie naam ze heeft.

Groet, Paul UK-104
 
Paul, dat ziet er inderdaad mooi uit en heb je netjes in beeld gebracht, ik heb alle foto's bestudeerd!
Kan je ook een schema laten zien van die diode's naar het motortje, met de waarde waaraan zo'n diode moet voldoen??
Zelf ben ik niet zo technich aangelegd!
 
Multiknikspant Eurokotter.

Dank je heren.

Brandaris: Het schema van de diodes komt volgende week met de grote radar aan bod, staat zelfs op de foto. Komt goed.

Dordtsebank. Ja ik heb hem op zolder gespoten, maar komt echt een verslag van met de nodige foto's.


Maar eerst??, morgen. De naam en het nummer en de filosofie hier achter.

Groet Paul
 
Laatst bewerkt:
Dank je heren.

Brandaris: Het schema van de diodes komt volgende week met de grote radar aan bod, staat zelfs op de foto. Komt goed.

Dordtsebank. Ja ik heb hem op zolder gespoten, maar komt echt een verslag van met de nodige foto's.


Maar eerst??, morgen. De naam en het nummer en de filosofie hier achter.

Groet Paul

Paul bedankt voor je PBtje .
ik blijf het volgen!
 
Multiknikspant Eurokotter.

Nou heren, het is zover.

De naam en het nieuwe nummer van de Multiknikspant Eurokotter zal zijn.

Sola Fide UK-401

De naam is afkomstig van de WN-1, een kotter waar ik menig uur op vertoefd heb in de Harlinger haven en eigendom is van Rederij de Boer uit Urk met als schipper Andries de Boer.
Ook de betekenis van de naam is een reden om de kotter zo te noemen Sola Fide = ALLEEN DOOR GELOOF.

Het nieuwe nummer is een knipoog naar de legendarische UK-104.Een van de allermooiste kotters in de Nederlandse kottervloot.
104 en de naam Neeltje had het dus nooit zullen worden.
Tot dat we op het idee kwamen, we draaien de nummers om 401.
Een nieuwe kotter met een nieuw nummer.Ja, en dat UK laat zich wel raden.Een voorliefde die eenmaal in het bloed zit.

Maar heren, hier dan de foto's.
Even met nummer en naam, en na de spuitbeurt van het onder en boven waterschip. Jawel, met waterlijn.




Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Groet Paul UK-104
 
Ik dacht dat het nummer een combi van de WN en UK zou worden, maar die verwijzing naar de WN was alleen maar vanwege de naam, en niet vanwege het nummer. Ik zocht het dus te moeilijk...

Mooi spuitwerk trouwens.
 
Multiknikspant Eurokotter.

Hallo heren maar weer.

Even een beetje bekomen??
Indoorvlieger zat echt wel heel erg in de goede richting, proficiat hoor.

En Baggeraar, het is inderdaad een plaatje, nog 1 keer en dan moet het goed zien.

Brandaris, ja ze glimt inderdaad op de foto, maar deze was net na het spuiten gemaakt. Inmiddels na 1 1/2 week is ze mooi in de zijdeglans gekomen.De Histor verf heeft als kenmerkt, hoe langer het uithard hoe mooier het wordt..


Maar heren, we gaan weer even verder met de 2e radar.

Op zich zelf niet een moeilijk opject maar je moet het wel bedenken.

Gekozen is voor de allenieuwste FURUNO radar. Meneer Furuno moet dit ding overgens nog bedenken.
Zo zie je maar heren, wij kijken in de toekomst.

Het idee was om een radar huis te maken, met de motor in de schoorsteen.

Al met al, prima gelukt.
Het huis hebben we gemaakt van 3 lagen pvc. Als top 5 mm, tussen laag 3 mm en onderbak 10 mm.



Uploaded with ImageShack.us

Nadat we deze hadden verlijmd ,zijn we gaan tekenen en gaan vijlen.
Na een uurtje hadden we de perfecte bovenkast klaar.
Even in de verf, en klaar.


Uploaded with ImageShack.us
Jawel heren, het schilderwerk komt echt wel goed, moest even snel.

Als aandrijving hebben we gekozen voor een simpele servo.
Het binnenwerk er uit gesloopt, en laten draaien op ongeveer 2,9 volt.
De kleine radar in de voormast loopt op 2,2 volt.



Uploaded with ImageShack.us

Boven in de servo een 3mm rvs stang gedrukt en daarna de complete servo in de schoorsteen geschroefd.


Uploaded with ImageShack.us

Zowel de kleine radar in de voormast en de grote op de schoorsteen worden gevoed uit 5 volt.
5 volt komt uit het Bec systeem wat reeds eerder is beschreven.

De motoren van deze servo's draaien normaal tussen de 4,8 en 6 volt.
Om nu de juiste omwentelingen te krijgen hebben we gebruik gemaakt van een serie dioden.
Voor de liefhebbers, hier even het schema.


Uploaded with ImageShack.us

Met dit schema konden we de kleine radar op ca 30 omwentelingen krijgen en de grote op 45.


Heren, tot zover maar weer.

Met dank voor de nodige info aan de heren van de electronica tak en Dhr Corien van Robbe TD.

Tot zover maar weer.
Groet Paul UK-104


Maar wat nog komen gaat.


Uploaded with ImageShack.us

Het spuiten en het uit zetten van de waterlijn???

Of ???


Uploaded with ImageShack.us

De allernieuwste Led beeldschermen.

Heren, we zullen het wel zien.
 
Multiknikspant Eurokotter.

Ja inderdaad Indoorvlieger, je zou het haast gaan proberen. Maar schermpjes van 13 x 20mm ben ik nog niet tegen gekomen.
En hoe zou je dan het radar scherm er op projecteren?? Of de haven van Harlingen?? Of een Fish Finder?? Afgezien dat ik er een stuks of 9 nodig heb. Maar de oplossing is inmiddels gevonden. Gaan we zeker zien in een bouw verslag.

Maar we gaan eerst de waterlijn er op zetten.Binnenkort.

Groet Paul UK-104
 
Multiknikspant Eurokotter.

Heren, zoals beloofd we gaan de waterlijn er even op zetten.
Dus Meneer Haasje uit Oude Pekela, let goed op.

De afgelopen zomer hebben we al een paar keer zitten denken hoe we de waterlijn er op gaan zetten.
Het principe is heel eenvoudig, de ervaren boys hoef ik dit niet uit te leggen, maar we hebben ook de jonkies, en daar gaan we het toch even voor doen.

Nadat we in November het gehele spul weer naar boven hadden gebracht , zijn we eerst maar eens grondig gaan schuren.
De eerste keer met 380 waterproof, en daarna na geschuurd met 600 waterprof.


Uploaded with ImageShack.us

Voor het schuren gebruik ik altijd een hulp je. Een paar stukjes gesneden rubber. Het is gegranuleerde tegeldrager.
Lekker stevig maar buigt wel iets mee.


Uploaded with ImageShack.us

Na een dagje schuren hadden we de hele romp geschuurd.
Dat we nog niet helemaal vlak waren blijkt wel uit de vele witte plekken op de romp. We hebben met het rubber zover door geschuurd dat alle KNOBBELS er uit waren, en met een rubber gaat dit uit stekend.



Uploaded with ImageShack.us

Nadat we de gehele romp geschuurd hadden, hebben we eerst het boven waterschip geheel afgeplakt.


Uploaded with ImageShack.us

Nadat we romp enkelemalen hadden schoon gemaakt, hebben we de romp naar boven gehesen.
Hiervoor maakten we gebruik van een fietsen lift.
Even een beetje aanpassen, en je kan de romp op elke hoogte hangen.

We zijn begonnen met de onderkant, en doordat de romp zo hoog hing konden we makkelijk bij de achterkant van de kimkielen en de onderkant van de dooskiel.


Uploaded with ImageShack.us

We hebben gespoten in lagen, in 1 keer alle witte plekken er uit te spuiten gaat echt niet lukken.

Na ruim 1 1/2 uur hadden we de romp in een effen kleur. Hierna hebben we hem nog 2 keer vol in de verf gespoten.
Al met ben je dan ruim 2 1/2 bezig.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Voor het spuiten hebben we toch maar een nieuw speeltje aangeschaft.
Een fluisterstil compressor tje. Je hoort het dingetje amper, en ideaal voor binnenshuis.


Uploaded with ImageShack.us

Na een week van drogen en uit harden zijn we begonnen met het boven waterschip.Na een week is de glans verdwenen en is de verf mooi in ei glans gekomen.

Maar nu de waterlijn, Haasje let op.

Het probleem was niet, hoe doen we het, maar waar zetten we de romp op. We hebben hier voor een volledig vlakke plaat nodig.
Nadat ik na het spuiten van het onder waterschip even zat na te blazen, kwam ik op het slimme idee. We halen de deur van de hobby kamer er uit.Even op een paar bokjes leggen, en we hebben een perfecte vlakke ondergrond om zo de waterlijn af te tekenen.


Uploaded with ImageShack.us

Afgelopen zomer hadden we tijden het proefvaren al 2 merktekens gezet op de bulb en op de spiegel. Dit zou dus nu de waterlijn moeten worden.
We hebben net zolang geschoven dat we deze 2 tekens op gelijke hoogte boven de tafel hadden. In dit geval 22,5 cm.
Nadat we de romp exact op hoogte hadden staan hebben we de zijkanten gecontroleerd. Ook hier moest iets geschoven worden om de romp perfect pas te krijgen.

Maar nu de waterlijn.

22,5 cm hadden we inmiddels. Dus een stokje gemaakt met deze hoogte.
Vrij simpel, we nemen 2 verf stokjes, maken deze op hoogte en plakken deze even goed aan elkaar vast.


Uploaded with ImageShack.us

Op deze manier konden we rondom de romp een lijn zetten.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Nadat de gehele waterlijn er op stond, hebben we het onderwaterschip en de dekken af geplakt.
Als laatste hebben we de waterlijn afgeplakt. Deze moet er na het spuiten direct afgetrokken worden. Op deze manier kan de verf nog een beetje vloeien zodat je een perfect strakke lijn krijgt.

Tussen het spuiten door hebben we de verf een beetje geholpen. Even met de verffohn er bij langs en de verf strekt even wat sneller in.


Uploaded with ImageShack.us

Na 2 uur hadden we de romp geheel in de verf staan, en zelfs 2 maal volledig vol gespoten.


Uploaded with ImageShack.us

Hierna hebben we direct de tape van de waterlijn verwijderd, en de afplakking van het onder waterschip.


Uploaded with ImageShack.us

Na een klein weekje uitharden hadden we hier ook de perfecte ei glans te pakken.


Uploaded with ImageShack.us

Nou heren, tot zover maar weer.

Misschien genoeg stof tot nadenken, en graag tot de volgende keer.

Groet Paul UK-104.

Voor de liefhebbers en de statistieken.

Onderwaterschip RAL 3013.
Bovenwaterschip RAL 5018
 
Multiknikspant Eurokotter.

Hallo Ferry.

Begint inderdaad heel mooi te worden. Wil de romp nog wel 1 keer helemaal spuiten zodat ze wat voller in de verf komt.
Ik zal morgen even naar de tape kijken, hoor je het dan wel.

Groet Paul UK-104
 
Hallo Ferry.

Begint inderdaad heel mooi te worden. Wil de romp nog wel 1 keer helemaal spuiten zodat ze wat voller in de verf komt.
Ik zal morgen even naar de tape kijken, hoor je het dan wel.

Groet Paul UK-104

Hey Paul,

Een laagje verf er op kan idd geen kwaad hé.
Ik hoor het wel morgen.

Grt,
Fer.
 
Hey Ferry.

Er zal inderdaad nog een laag op moeten. Komt ze nog wat mooier in de glans en vol in de lak.
Ik heb de tape even voor je nagekeken.
Ik gebruik als laatste de Scotch soft tape.
Eerst alles afplakken tot ongeveer 5 mm van de waterlijn, en dan als laatste de Scotch tape, deze moet er dan ook weer als laatste af.
Vergeet niet op het einde van de tape deze even om te vouwen, heb je direct een stukje om los te trekken.
Je moet bij deze tape de rand bij de waterlijn goed aandrukken. Het voordeel van deze tape is dat je geen kans hebt dat je de onderliggende laag mee trekt.
Je kan de tape herkennen aan de lichtblauwe kern.

Succes er mee.

Groet Paul UK-104


Uploaded with ImageShack.us
 
Ha Paul,

Bedankt.
Scotch tape ken ik wel. Ik gebruik dat normaal als gewoon plakband voor van alles en nog wat. Heb er nog nooit mee afgeplakt eigenlijk.
Is het proberen eens waard.

Fer.
 
Heren, het is wederom weer gelukt.
Ik had nog wat beeld materiaal liggen en heb er even een leuk filmpje van gemaakt.

[URL="
euro-2 - YouTube[/URL]

Groet Paul UK-104.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top