Multiknikspant Eurokotter

Hier de voormast waar inmiddels alle draden inzitten.
Hier is de mast de - pool ( ja lekker moeilijk doen als het makkelijk kan., was even een foutje)
Het inbrengen is even een truuckje, mag je zelf uitzoeken.

Het eerste dat was goed de PLUSPOOL AAN DE MAST
Want je schakelt over de min multiswitch
mvg
Frederik:D :D

Hier is de mast de - pool ( ja lekker moeilijk doen als het makkelijk kan., was even een foutje)
Het inbrengen is even een truuckje, mag je zelf uitzoeken.

Het eerste dat was goed de PLUSPOOL AAN DE MAST
Want je schakelt over de min
mvg
Frederik:D :D

Zo !! Ben je er weer?

Frederik, het meest domme vind ik dat er nu twee verschillende systemen op één schip zitten.

Wees dan consequent en doe alles goed of alles fout.
Als je later een storing hebt zoek je je de krampen.
Mocht er een led stuk gaan heb je weer zo een verkeerdom fout gemaakt.

@Ferry,

Lekker bezig knul !

Frederik, het meest domme vind ik dat er nu twee verschillende systemen op één schip zitten.

@Ferry,

Lekker bezig knul !

Heb ik het dan verkeerd

:bad-words:, gaat weer lekker, zitten de heren weer op een klaag bankje ??

Ieder bouwt op zijn eigen manier, Als iedereen het zelfde zou doen hoe zou het er dan uit zien, daar wel eens over na gedacht ??
Denk dat Paul hierover wel heeft nagedacht over hoe hij het gaat doen,

Heeft niets met een klaag bank te maken.

Zo'n + en - verwisseling valt in de categorie fouten als bedradingkleur zwart voor + en rood voor -.

@Ferry,

Lekker bezig knul !

Verklaar je nader.

Hij geeft zelf ook toegeven dat het een foutje was, maar als je relais gebruikt maakt dat niet uit, (en volgens mij wou hij die ook gebruiken)

Ikm heb alleen geschreven als dat de mast de plus moet zijn
Omdat de multiswich alleen over de min schakeld wat is daar verkeerd aan\mvg
Frederik

Vincent heeft gelijk. Jullie gaan iets te ver met de manier waarop je zegt dat je het niet eens bent met de ander. En maak het vooral niet te persoonlijk. Dit zorgt ervoor dat de ander zich zelf openlijk aangevallen voelt. Anders krijgen we een soort discussie van ik ben het niet met jouw eens want jij hebt een lelijk hoofd.

Ik vind het een mooi systeem. Als daar wat aan verbeterd moet worden kan het nu nog want hij is nog niet geverfd.

Gr Geert

Multiknikspant Eurokotter.

Nou heren.

Wat een discussie over een rood en zwart draadje.Maar er is over het gehele systeem goed nagedacht.
De mast als een pool nemen en de lampen schakelen via de andere pool.
Echter, we hebben hier 1 ding over het hoofd gezien.
We werken met Led's en die kunnen we dus niet omdraaien + naar - en - naar + zoals een gewoon gloeilampje.

Zoals het was had ik niet via 1 schakelaar alles kunnen schakelen.

Wat dat betreft had Frederik het helemaal goed.
Ze zeggen wel eens hoe ouder hoe gekker, maar in dit geval, hoe ouder hoe slimmer.
Bedankt Frederik.

Nu even de stand van zaken. De voormast is inmiddels gesloopt en gaat binnenkort de + pool worden, en de led's schakelen via de - pool.

Hier wil ik het graag bij laten.

Groet Paul UK-104

ehm, misschien nog meer olie op het vuur, maar mij is altijd geleerd dat iets wat met water in aanraking kan komen (bijv mast) massa moet zijn. dit omdat je dan niet risico loopt op kortsluitingen... is dat hier anders?

enneh.. waarom wordt een - geschakeld? bij 1 op 1 wordt dat zelfs verboden...

ehm, misschien nog meer olie op het vuur, maar mij is altijd geleerd dat iets wat met water in aanraking kan komen (bijv mast) massa moet zijn. dit omdat je dan niet risico loopt op kortsluitingen... is dat hier anders?

enneh.. waarom wordt een - geschakeld? bij 1 op 1 wordt dat zelfs verboden...

Een multiswits schakeld over de min
Als je het met je zender wil bedienen
Dat is nu eenmaal zo
mvg
Frederik

:teacher: In de elektronica is het gebruikelijk om de min te schakelen. Dit komt door de eigenschappen van transistoren. Gewone transistoren heb je om het populair te zeggen minschakelend (npn-transistoren) en plusschakelend (pnp). Ook veldeffect transistoren (fets) heb je minschakelend (n-kanaal) en plusschakelend (p-kanaal).
De minschakelende versie is altijd robuuster en kan meer stroom schakelen. Daardoor is dit type gangbaarder en goedkoper. Bij multiswitchen zie je dan ook altijd, dat deze minschakelend zijn, ongeacht het merk of type.

Zo, nu we dit ook weer hebben opgehelderd kan Duohuis weer ongestoord verder bouwen...

Mutiknikspant Eurokotter.

Heren,
Wederom weer bedankt voor de vele reacties, tips en noem maar op.
Corien, bedankt.

Heren we gaan verder waar we gebleven zijn.

Nadat alle led's op de mast waren gesoldeerd, zijn we begonnen met het maken van de lampenkappen.

Je weet wel, die dingen die op 1 poot staan op de dressoirkast bij oma, en er moest om de 3 jaar een nieuwe op.

Hier voor hebben we 7 mm messing pijp genomen met een wand van 0,5.
Om alles handteerbaar te houden hebben we een lengte van ongeveer 5 cm genomen.
Allereerst hebben we hier een kapje op gesoldeerd. Een plaatje messing van 0,2 mm.

Uploaded with ImageShack.us

Daarna hebben we met een stalen as van 6 mm met ronde kop er op, er even een flinke slag op ge geven.
Doe dit op een blokje hout met een gat er in van 6 mm.
Let er op dat je naderhand de soldering even naa gaat vloeien, deze gaat zeker gedeeltekijk los zitten.

Hierna knippen we de rest van de messing plaat weg, en vijlen we de kop rond.
Als laatste het geheel even in de boorkop zetten en met het schuurlinnen er bij langs.

En zie hier, het begin van een navigatielicht.

Daarna de opening afgetekend en met de proxen flex, de opening uit geslepen.

Als laatste hebben we de opening uitgevijld met een vierkant vijltje van 4 mm. Op deze manier krijgen alle lampen de juiste opening.

Hierna hebben we de kappen op lengte gemaakt.

Na een paar uurtjes noeste arbeid hebben we alle lampenkappen klaar.

Als laatste hebben we aan de achterzijde een gleufje geslepen, die om de messing pijp van de mast past, en de kappen op de mast gesoldeerd.

En na weer een tijdje hebben we toch een een leuk resultaat gekregen.

En jawel heren, zelfs de vlag staat al op de achter mast.
De UK-104 had deze er ook op staan, dus..... deze traditie houden we trouw.

Tot zover maar weer.

Volgende keer?? Hoe we al die rode, neeeeee zwarte draadjes door de mast heen trekken.

Groet Paul UK-104

Back