De test: Turnigy VS Gens Ace

Mooie test Anko!
Ik weet dat je dit objectief bekijkt dus heb alle vertrouwen in je ongemanipuleerde uitslagen ;)
Trouwens je werkt niet bij mij en toch free advertisement...klasse pik!
 
Thanx Gerben! ik vroeg me al af hoe dat ooit goed ging, 200A voor meer dan 10 seconden rookt alles op. bedrading en esc... En zoals je zelf schreef, zoon meting is niet representatief voor een accu in continu gebruik..

Zoals ik schreef, ging er in de Gens Ace meer mAh, dat zou het langere laden kunnen verklaren(ging om iets meer dan 50mAh meer tov turnigy). Ik zal hier de volgende keer wat meer aandacht aan besteden. en het op beeld vastleggen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik schreef, ging er in de Gens Ace meer mAh, dat zou het langere laden kunnen verklaren(ging om iets meer dan 50mAh meer tov turnigy). Ik zal hier de volgende keer wat meer aandacht aan besteden. en het op beeld vastleggen.

Ik denk dat als je 2x met dezelfde accu de test doet, dit marginale verschil ook aanwezig is, dus op naar die 50 keer !
 
[mod] met de botte bijl opgeruimd. Kijk later nog wel wat beter wat er weer terugkomt of evt nog weg moet. Posts zijn niet compleet verwijderd alleen niet meer zichtbaar, het wordt dus niet weggemoffeld en komt wellicht in een ander topic terug en zal nog bekeken worden door Robert en andere mods.[/mod]
 
Zoals ik schreef, ging er in de Gens Ace meer mAh, dat zou het langere laden kunnen verklaren(ging om iets meer dan 50mAh meer tov turnigy). Ik zal hier de volgende keer wat meer aandacht aan besteden. en het op beeld vastleggen.

50 mAh op een totale capaciteit van 2200 mAh is niet echt schokkend. Tussen 2 packs van hetzelfde merk kun je al zo'n verschil hebben. Dan zou je toch een aantal packs van beide merken moeten gaan testen om een representatief beeld te krijgen.
 
50 mAh op een totale capaciteit van 2200 mAh is niet echt schokkend. Tussen 2 packs van hetzelfde merk kun je al zo'n verschil hebben. Dan zou je toch een aantal packs van beide merken moeten gaan testen om een representatief beeld te krijgen.

Daar moet ik eigenlijk ook wel mee eens zijn:
Ik vlieg iedere Donderdag avond 6 tot 7 paketten leeg (allemaal 3S 2600 mAh 25C, toevallig ook GensAce) in dezelfde heli. Steevast, en rotsvast 10 minuten plus of min 10 sec, uitsluitend hooveren. Niks meer, niks minder. En daar zitten al grotere verschillen tussen bij het terug opladen...

Denk ook niet dat de verschillen in teruggeladen capaciteit aan de LiPo te zoeken zijn, maar aan het stroomverbruik van die individuele vlucht.....

Groet, Bert
 
mmm, wat ik niet begrijp is dat de interne weerstand afneemt gedurende het laden (11mOhm naar 7mOhm).

De lader verhoogt namelijk steeds een beetje de spanning om op de gewenste stroom
(6.6A) uit te blijven komen. Dan zou dus de interne weerstand van de LiPo moeten toenemen

en ten tweede: hoe meet de lader deze Ri ?

Help me uit de brand plse.......

Toffe test Anko !
 
mmm, wat ik niet begrijp is dat de interne weerstand afneemt gedurende het laden (11mOhm naar 7mOhm).

De lader verhoogt namelijk steeds een beetje de spanning om op de gewenste stroom
(6.6A) uit te blijven komen. Dan zou dus de interne weerstand van de LiPo moeten toenemen

en ten tweede: hoe meet de lader deze Ri ?

Help me uit de brand plse.......

Toffe test Anko !

Hoe en wat met de toe en afname van de interne weerstand, zal iets met de chemie of de materiaalstructuur te maken hebben. Dat weet ik niet.

Dat de lader de spanning moet verhogen om die laadstroom vast te houden is niet helemaal de juiste voorstelling van zaken: de open klemspanning van de batterij neemt toe tiijdens het laden. Dat is iets anders als dat de interne weerstand toeneemt. De lader drukt er gewoon een gereguleerde stroom op, en waar de spanning uitkomt, word door open klemspanning, plus interne weerstand en weerstand in kabels en connectors bepaald.

Tuurlijk is stroom een gevolg van de spanning, en reguleert de lader de laadstroom door de spanning te verhogen of verlagen, maar die spanning richt zich dus naar de open klemspanning (plus de weerstandsverliezen).

Vergelijk het maar met een zuigercompressor die met een vast toerental een drukvat op pompt. Die levert een vaste hoeveelheid lucht, maar moet met het vol raken van het vat steeds meer werk verzetten om die lucht in dat vat te krijgen: het is ook hier niet zo dat de compressor automatisch de druk verhoogt, maar de persdruk van die compressor richt zich naar de druk die in het luchtvat heerst....

Meten van interne weerstand is niet een heel groot probleem als je een balanceer aansluiting hebt: meet de spanning in onbelaste toestand, dat geeft de open klemspanning. Je belast de accu met een relatief geringe maar gecontroleerde en nauwkeurig bekende stroom, en je meet de spanning aan de klemmen, via een NIET stroomvoerende geleider (anders meet je de weerstand in de kabels en connectors namelijk mee). Hiervoor kun je de balanceeraansluiting gebruiken. De spanningsdaling bij deze geringe belasting is een maat voor de interne weerstand, en is gewoon te berekenen via R=U/I, waarbij voor U de spanningsdaling (delta U) ingevuld moet worden.

Als je de meting bij verschillende stroomsterktes doet, krijg je overigens een wat beter beeld.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Weerstand neemt ook flink toe bij het ontladen. Daarom wordt de accu in het laatste ontlaad stuk ook veel warmer dan daarvoor. Dat is ook de reden dat je hem niet leger dan 80% moet gebruiken.

Hyperion (en vermoedelijk ook andere) pauzeren steeds even tijdens het laden. Deze pauze gebruiken ze om de klem spanning tijdens de laadstroom te vergelijken met de klemspanning zonder laadstroom. Het verschil staat over de weerstand en zo kunnen ze die berekenen. Ook hebben ze dan de accu spanning waarmee ze de capaciteit kunnen schatten (%).
 
Hyperion (en vermoedelijk ook andere) pauzeren steeds even tijdens het laden. Deze pauze gebruiken ze om de klem spanning tijdens de laadstroom te vergelijken met de klemspanning zonder laadstroom. Het verschil staat over de weerstand en zo kunnen ze die berekenen. Ook hebben ze dan de accu spanning waarmee ze de capaciteit kunnen schatten (%).

Klopt!

En als je het laden gaat uitleggen:
een lader drukt geen stroom in de accu, een accu trekt aan de lader, en de lader begrenst.
Ofwel, de lader heeft gewoon een vaste spanning van 12.6V op de output staan, hang je hier nu een 3s lipo van 11.2v(leeg dus) zal er vanzelf een gigantisch hoge stroom gaan lopen net zolang tot de spanning vereffend is. dit kunnen 20,30ampere zijn bij een lege accu. aangezien daar de accu stuk van gaat, en we de laadstroom in willen stellen, hebben wij de optie om op de lader, de laadstroom te limiteren. Het is niet zo dat er vanuit de lader 6.6A in de accu gedrukt wordt.

Ook daaraan kan je interne weerstand meten.
De hyperions doen het iig door de laadstroom/spanning een paar seconden te laten vallen, en het verschil in accu spanning gebruikt ie om te berekenen.
 
..... En als je het laden gaat uitleggen:
een lader drukt geen stroom in de accu, een accu trekt aan de lader, en de lader begrenst.
Ofwel, de lader heeft gewoon een vaste spanning van 12.6V op de output staan, hang je hier nu een 3s lipo van 11.2v(leeg dus) zal er vanzelf een gigantisch hoge stroom gaan lopen net zolang tot de spanning vereffend is. dit kunnen 20,30ampere zijn bij een lege accu. aangezien daar de accu stuk van gaat, en we de laadstroom in willen stellen, hebben wij de optie om op de lader, de laadstroom te limiteren. Het is niet zo dat er vanuit de lader 6.6A in de accu gedrukt wordt. .........

Anko je snapt het heel goed. :thumbsup:
Het komt verrekte weinig voor dat jongelui zoals jij zo duidelijk weten hoe het zit. Het is een haast onuitroeibaar idee dat de lader de accu volpropt.
Ok, voor het gemak wordt er wel vaak min of meer zo geschreven. Dus geldt ook voor mij dat ik daar wat beter op moet letten. :oops: Één klein puntje van kritiek Ampère is met een hoofdletter.;)
 
Laatst bewerkt:
Ofwel, de lader heeft gewoon een vaste spanning van 12.6V op de output staan

De eerste stap in het laadproces van een LiPo is CC (Constant Current).

Mijns inziens is de spanning dan ook echt niet constant (12.6V) aan de output connectoren van de lader.
 
Het komt verrekte weinig voor dat jongelui zoals jij zo duidelijk weten hoe het zit. Het is een haast onuitroeibaar idee dat de lader de accu volpropt.
Hoi Ernst, ik proef nog enige irritatie uit een ander topic ;).

Van lezen wordt je wijzer, ook in dit draadje heb ik weer veel geleerd.
 
De eerste stap in het laadproces van een LiPo is CC (Constant Current).

Mijns inziens is de spanning dan ook echt niet constant (12.6V) aan de output connectoren van de lader.


De output is niet constant omdat je het limiteerd, bij 6.6A zal je gewoon geen 12.6 zien omdat de accu niet tot zoveel V zal gaan stijgen vanwege het lage Amperage(jaja Ernst, een hoofdletter A!). maar zou je de accu in eens lostrekken tijdens het laden(NIET DOEN, laders kunnen er NIET goed tegen) zul je zien dat de spanning ineens omhoog schiet naar 12.6V bij een 3s lipo.(om vervolgens een output error te geven)Sterker nog, een standaard 6/7s hyperion gooit in onaangesloten toestand een volt of 30 eruit om een accu te kunnen detecteren.
Spanning is inderdaad niet Constant, daarom heet het CC=Constant CURRENT=stroom:) na het CC laden gaat de lader over naar CV mode om zo de accu de laatste 10 procent vol te krijgen(of meer procent bij accus met hogere IR. Je zal aan de lader altijd een hogere spanning gaan vinden dan bij de accu.. anders komt ie gewoon niet vol.
Accus gaan stuk tijdens het laden omdat het voltage boven het max voltage uitstijgt.. een accu die je met 1c mag laden zal gerust ook met 5 c geladen kunnen worden, maar je zal zien dat de spanning in 1 keer naar 12.6V gaat, en je daarna alleen nog maar aan het CV laden bent. (neem hier als voorbeeld eens een 4 cellen nimh AA pakketje, ga je die met 1 of 2c laden, zie je al snel dat de spanning tegen de 2v (Of zelfs meer) per cell wordt, en de cellen gigantisch heet worden.. maar het laden gaat er niks sneller door, accu gaat echter wel stuk...



Het is hetzelfde principe als een auto met lege accu.. koppel je er met startkabels een andere aan met 13.8v klemspanning(volle accu, lopende motor) zul je zien dat de spanning in gaat zakken tot de spanningsniveau's vereffend zijn. ook hier geld weer, de accu met de lage spanning onttrekt stroom aan de accu met de hoge spanning.
In elektriciteit heb je gewoon geen geduwde vermogens.. stroom wordt getrokken door een verbruiker.

Ik geloof overigens dat er in duitsland hele dure instelbare voedingen verkocht worden, die vrolijk door mensen worden gebruikt om te laden(16 of zelfs 20S in 1 keer).. zelfde principe. als je een lader in kan stellen op een max voltage(eindvoltage accu) en de stroom kunt limiteren(wordt dan de laadstroom) heb je gewoon een lader. wat denk je van die adaptortjes voor een zenderaccu.. is niks meer dan een voeding/trafo met een weerstand om het boeltje te limiteren.... ;)

@Ernst, Dankje:) Mensen kijken tegenwoordig teveel naar leeftijd en nemen daardoor de opmerkingen/tips/uitleg niet vaak serieus..... terwijl ik al 1/2 van mn leven met bijv Lego technic, Mecano en talloze van die Elektro voor kinderen setjes bezig ben...
 
Laatst bewerkt:
Dan ben ik toch wel redelijk nieuwsgierig hoe dat werkt dan, die accu die aan de lader "trekt".

Voor zover ik weet is een stroom een gevolg van een spanningsverschil. Een accu heeft een spanning (al dan niet vol) en een lader heeft een hogere spanning.

Hoe de regeling in zijn werk gaat, geen flauw idee, of die daar en weerstand, spanningsregeling of wat dan ook voor gebruikt.

Ik kan me best voorstellen dat je het als "trekken" kunt beschouwen, maar als ik de kraan open draai, dan "zuig" ik daar ook geen water uit, dat water gaat stromen omdat de druk in de leiding hoger is dan de luchtdruk ter plaatse van mijn wasbak. Als ik daar een fles op aansluit zonder ontluchting, dan loopt de druk in die fles op, tot de druk gelijk is aan de leiding druk en dan stopt het met stromen
Zet ik een orifice in de leiding om de volumestroom water te beperken, dan zal er minder water stromen en is de druk vanaf orifice tot aan het tappunt ook lager dan de leidingdruk, tot het moment dat de druk in de fles (en dus ter hoogte van het tappunt) gelijk is aan de leiding druk.
Ik heb echter nog steeds niet aan de leiding gezogen....

Maar wat er ook gebeurt, als het waterleidingbedrijf geen druk op de leiding zet, stroomt er ook geen water....
En al ga ik zuigen tot ik een ons weeg, als er geen water toegevoerd word, krijg ik er ook geen drup uit

Ik wil zowel Anko als Ernst niet tegenspreken, maar begrijp niet hoe het dan WEL zou moeten werken.

Ik wil WEL ten sterkste tegenspreken dat een stroom "getrokken" word. Zonder spanningsbron kun je verbruikers aansluiten zo veel je wilt, er gaat géén stroom lopen.

Ik ben het volledig met iedereen eens, dat bij iedere vorm van geregelde spanningsbron, de verbruiker de stroom bepaalt, en bij geregelde stroomsterkte, de gebruiker de spanning. Maar als je op een weerstand met een vaste waarde, een hogere spanning zet, gaat er meer stroom lopen: de spanning "duwt" wel degelijk de stroom. In een gesloten circuit gaat er stroom lopen ten gevolge van de spanning, niet andersom.

de wagen duwt het paard tenslotte ook niet vooruit, de fiets duwt je voet niet omhoog en naar beneden op de trapper, zuigers gaan niet op en neer omdat de motor loopt.

Maar uiteraard, als iemand mij kan uitleggen waarom het wél zo is, dan heel graag: Is absoluut niet cynisch bedoeld, als Ernst iets beweert, doet ie dat niet zomaar, alleen deze "zie" ik écht niet....

Groet, Bert

EDIT: PS Anko, ik neem je echt wel serieus hoor.... maar ik ben net als jij ook al vanaf héél jong met dat soort zooi bezig: mij pa was electriciën
 
Laatst bewerkt:
Bij het opladen word er wel degelijk electriciteit in de accu gestuurd,hierdoor word er een chemisch proces in gang gezet waardoor de de elektronen weer worden opgenomen door de chemicalien. Stroom zijn elektronen die van + naar - lopen en alleen geactiveerd worden wanneer deze aan elkaar verbonden worden.
Wanneer de batterijen opgeladen worden, zorgt de lader dat de chemicalien in de accu voorzien worden van electriciteit waardoor deze weer elektronen opnemen,hoe meer elektronen stroom in ampere hoe sneller de chemicalien weer voorzien worden van elektronen. Als de batterij vol is dan kunnen de chemicalien geen elektronen meer aan en zit de batterij vol...bij gebruik van de accu werkt het de andere kant op,door de plus en min te verbinden (met een verbruiker er tussen) zullen de chemicalien hun elektronen weer afstaan op het moment dat er stroom ( van elektronen) gevraagd word. De capaciteit (opname capacitiet van de chemicalien) loopt dan terug en zo raakt ook je batterij leeg. Door de chemicalien samenstelling in de lipo bestaat de kans dan als alle elektronen verbruikt worden dat het kan gaan ontbranden. Dit kan ook gebeuren met over capaciteit de accu.
Er word een proces in werking gesteld waarbij veel zuurstof vrij komt vandaar het brandgevaar en moeilijk te doven is. ( brandcirkel = zuurstof + brandstof + temperatuur )

Heb het vroeger allemaal op school gehad en zo even uit het blote hoofd werkt het zo...
De capaciteit van de lader is gewoon het vermogen om elektronen te versturen,dus hoe harder hij dat kan,hoe sneller de accu vol is...(ligt natuurlijk aan de opname capaciteit van de chemicalien). De meeste accus kunnen tegenwoordig wel wat ampere verdragen tijdens het laden, dit komt door de verbeterde samenstelling van de accu's.
Dus ook al heb ik een 5C laadbare accu,als ik maar een lader heb die 1C aan kan,dan kan de lipo zuigen wat hij wil....dus de accu trekt niet aan de lader maar de lader pompt de elektronen de accu in...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top