TIM-Challenge, Serious Fun, Tamiya M-chassis, 9-11 maart 2012

MAW jullie rijden met het grootste motortandwiel wat is toegestaan,knetterharde veren en olie,supersofte inserst rondom in de banden,alles bovenop het chassis geplakt e.d.??
Het gaat niet om mij maar meer om de mensen die misschien net een M-chassis gekocht hebben en aan de TIM-challenge mee willen rijden en dus geen clue hebben hoe ze een beetje normaal bij de Mach indoor rond kunnen komen.
Dat is dus waarom het het vroeg.
Niet iedereen kan direct perfect en foutloos een M-chassis zonder een beetje afstelwerk rond krijgen zo als onze "top" coureurs hier:cool:
Voor mij is het ook reeds een aantal jaren terug dat ik met de M-chassis heb rond gereden en al helemaal niet indoor.
Voor de jongeren onder ons die nog nooit dit hebben gedaan of nog nooit binnen hebben gereden zijn er toch enige afstel tips.
Het is niet zo dat je een M-chassis ffies in elkaar zet op de baan plemt en dan meteen voorin mee rijd.
Tenminste ik kan dit niet beweren;)

mvg Roy

Afstelling? Ik rij met de M03, en daar kun je niets aan afstellen. Het enige wat ik bijregel is het signaal tussen mijn ogen en duimen. ;)
 
Oke, de tips en ervaringen die ik tot nu toe heb:
Buitenste rand van de voorwieltjes voorzien van een randje secondenlijm, zodat de banden niet in het tapijt happen, wat een griprol veroorzaakt. Bij de geprofileerde bandjes om en om een blokje schijnt genoeg te zijn. Moet ik zelf nog proberen.
Auto zo laag mogelijk zetten
Stuuruitslag flink beperken
Auto maximaal vertanden/gearen (anders duurt het rechte stuk zo erg lang, ik ga niet weer over de topsnelheid beginnen)
Accu moet ik nog iets op verzinnen. Ik rij nu met 2.200mah softcase's, maar daarmoet ik og hardcase omheen zetten.
Lagers, moet ik nog schoonmaken en voorzien van dunne, soepel olie
Voorwielen ietsjes toe-out.
Verder moet ik nog iets verzinnen tegen die irritante toerwagens en 1:12, die ook zo nodig rijtijd wilen hebben ;-) . Voor je het weet zijn de 10 minuten rijtijd alweer voorbij, terwijl mijn accu nog lang niet leeg is
 
Ik heb een uitgebreid artikel geschreven over het tunen en afstellen van de M05. Dat artikel heb ik aan M-Auto gestuurd. Ze zijn nu nog even bezig met het afronden van de nieuwe uitgave, maar van de week wordt het afstel en tuning artikel op de TIM-Website gepubliceerd onder het kopje 'tuning'.
In dat artikel beschrijf ik het gebruik en de effecten van de tuningparts.

Als je niet kan wachten, staat hier de voorlopige 'RC-Junkies' versie van dat artikel. Ik heb het nu even op mijn 'wall' geplaatst, maar zodra het op de TIM website staat, publiceer ik het op de 'normale' RC-Junkies website.....
 
Is daar ook remmenreiniger voor te gebruiken, of vervliegt dat?
Beetje stomme vraag natuurlijk, zou het zelf ook kunnen proberen
 
Remmenreiniger werkt ook, maar dat zit vrijwel altijd in een spuitbus en daarom is het lastig om in de ultrasoon reiniger te doen...
 
Remmenreiniger is er ook een can's van 5 liter te krijgen net als koud ontvetter.
Alleen het laatste is wel goedkoper als remmenreiniger.
Je kunt ook spiritus gebruiken voor het reinigen van de lagers.
Let wel op, dit is erg brandbaar;)

mvg Roy
 
Koudontvetter is in ieder geval niet zo vluchtig, niet zo brandbaar en gaat echt heel lang mee. Ik hebt het weken/maanden in het bakje voordat het ververst moet worden...
 
Oke, ook maar een litertje koudontvetter in huis gehaald.

Zoals beloofd, mijn ervaringen met de Tamiya band en de Solaris.
Met de Tamiya banden ging ik met mijn crappy schokdempers een stuk minder over de baan. Hij dribbeld echte door de bochten. Misschien de secondelijm iets vlakker aanbrengen voor de volgende keer. Ik zal dat van het weekend nog eens bekijken.
Maar in mijn geval scheelde het een zelfs hele seconde per ronde (gemiddelde, alles tussen de 14 en 19 seconden meegeteld).
Maar aan het einde van de avond ging ik ook pas echt lekker met de Solaris bandjes, en ben ik drie keer onder de 15 gekomen.
Enfin, eerste run met de M-grip was gemiddeld 18.781, om daarna met de solaris een gemiddelde van 17.628 neer te zetten. Beste serie was een gemiddelde van 16.101
Volgende week eens proberen iets meer rondjes onder de 15 te komen, of zelfs eens de 14,7 aan te tikken. Hopelijk heb ik dan mijn olieshocks in huis.
 
Gister avond met de "echte" shocks gereden. Ik kon wel janken. duidelijk nog niet de goede setup gevonden. Ik zal de pistons maar eens gaan wijzigen van 2 gaten naar 3 gaten, en misschien maar eens wat stijvere veertjes er onder stoppen. Ik heb nu de bijgeleverde veertjes (3M shocks) erin gestopt. Ook zal ik het geardif weer schoonmaken. Heb er 60K olie in gestopt. Al met al te veel wijzigingen in een keer.
Zondag is er weer een wedstrijd, en zoals het er nu voor staat wordt het voor mij zeker een podiumplaats. Ik ben nog maar de enige Mini :-(

Verder is het een beetje stil hier.
Zullen we het maar weer over topsnelheid gaan hebben?
 
Ik weet niet precies hoe het daar (MACH) werkt moet ik eerlijk zeggen. De vorige clubwedstrijd was er wel een delegatie uit Gouda. En of die ook bij de Mach lid zijn weet ik niet.
Maar ik voel de hete adem al in mijn nek komen, dat kon voor mij wel eens een tweede plaats gaan worden:o
 
Laatst bewerkt:
MRC te Culemborg heeft zondag ook een indoor wedstrijd.
Mag met foam gereden worden in de TC zowiezo maar er mag NIET gesmeert worden.

mvg Roy
 
piejuw, daar is het helemaal druk zeg. Al twee inschrijvingen:confused:

De indoor clubwedstrijden bij MBC de sluis zijn gewoon open voor niet leden.
Tegen een kleine vergoeding natuurlijk ;)

We rijden de Mini klasse en de 1:18 klasse in ons clubgebouw.
Lekker warm en de bar altijd in de buurt :)

Bij ons is het niet verplicht om je voor in te schrijven met MyRCM vandaar dat je weinig inschrijvingen ziet. Gewoon lekker in de ochtend aankomen, de baan opbouwen en lekker een rondje meerijden.
We hebben kwali'svan 8 minuten en een finale van 15 minuten!

Grt,
Michael
 
Back
Top