Guillows Spitfire 1:16 elec. maken

Oei, dat antwoord moet ik je even schuldig blijven. Vleugelspan is 80cm, dat weet ik nog wel uit me hoofd maar oppervlak moet ik vanavond even nameten.

Als ik er van uit ga dat de spit redelijk schaalgetrouw is, dan zou het vleugeloppervlak uitkomen rond de 875cm2
wetende dat de 1:1 een span heeft van 11.23m en een vleugelopp. van 22.48m2
 
Laatst bewerkt:
Edit: Dat had je al bedacht zie ik nu.
Sorry:p

De kist is schaal toch Michael? En een schaal van 1:16.
Kan je dan niet de oppervlakte van de echte spit zoeken, en die door 16 delen?
Of is dat een domme suggestie?

Groet
 
@ jasper,

haha inderdaad, dat bedacht ik me dus ook ineens :P dus ik had me post ook al ge-edit :P

je kan alleen niet zomaar de opp delen door 16, maar je moet even terugrekenen naar lengte x breedte :)

Kom je dus uit op een vleugelbelasting van 0.24gr / cm2.
Verder kom ik ook niet want dit betekend??
 
@ jasper,

haha inderdaad, dat bedacht ik me dus ook ineens :P dus ik had me post ook al ge-edit :P

je kan alleen niet zomaar de opp delen door 16, maar je moet even terugrekenen naar lengte x breedte :)

Kom je dus uit op een vleugelbelasting van 0.24gr / cm2.
Verder kom ik ook niet want dit betekend??

0.24gr/cm2?
Volgens mij betekent het zoiets als het gewicht van het vliegtuig verspreid over de oppervlakte van de vleugel, en het heeft dus met draagvermogen te maken.

Groet.
 
Ja dat begrijp ik, en het lijkt mij zo weinig, maarja het is wel een grote vleugel.
210 gram, verdeeld over 875cm2 is toch hetzelfde als 210/875=0,24gr/cm2

Maar is dit veel, is dit weinig? Ik kon op internet ook niet zo 123 wat vinden.Alleen een algemene stelling, een vliegtuig met een 150cm span heeft een vleugelbelasting van 60gr/dm2.

Mijn vleugelspan is 70 dus in verhouding (150/70=2.14) (60:2.14=28.03gr/dm2) moet ik dus onder de 28gr/dm2 blijven. Ik heb 0.24gr/cm2 = 24gr/dm2..

Lijkt wel aardig dus??

Greets
 
Ik vond in een topic toch nog wat mooie antwoorden op mijn, en misschien wel vele hun vraag.

wat-zijn-acceptabele-waarden-qua-vleugelbelasting

Paar formules om het effect te kunnen benaderen:

minimum snelheid (minimale horizontale vliegsnelheid)

Vmin = 5,445 x wortel uit (vleugelbelasting/profielconstante)
profielconstante is hier voor een charter ongeveer 1,0 voor sterk liftende profielen met holle onderzijde kan dit oplopen tot ongeveer 1,3. dik- symmetrische profielen zitten op 0,8 - 0,7 en dunne nog lager. (5,445 is een constante die onderandere wordt bepaald door luchtdichtheid, viscositeit er van en de grote van het luchtmolecuul)

Maximumsnelheid van een gegeven motor-propcombinatie (daar boven trekt de prop niet meer: )

Vmax = 0,00122 x toerental x propellerspoed

Aangezien we ook nog moeten stijgen dient Vmax in een zekere verhouding te staan tot Vmin. Voor prettig buiten vliegen dient de waarde Vmax zeker een factor 2,0 zo groot te zijn als Vmin. we noemen dit het snelheidsbereik

snelheidsbereik = Vmax/Vmin

rekenvoorbeeldje 1:
bovengenoemde Charter met 75 gram/dm2:

minimum snelheid = 47,2 km/uur
max snelheid prop uitgaande van 6,5cc met de eeuwige 10 x6 en 12000 toeren= 87,8 km/uur

snelheidsbereik is dan 1,86 = nog steeds ondermaats, ondanks de grote motor.

rekenvoorbeeldje 2:
charter met een 'Normale" vleugelbelasting van 40 gram/dm2:

minimumsnelheid is dan 34 km/uur
laten we uitgaan van de zelfde motorisering dan komen we op een snelheidsbereik van 2,58.

rekenvoorbeeldje 3:
stel:een gemiddeld vliegveldje is 80 meter lang, dan doet de Charter uit voorbeeld 1 daar bij minimale vliegsnelheid 6 seconden over (minder in de praktijk omdat je liever iets boven je overtrek vliegt)
de De Charter uit voorbeeld 2 doet over het zelfde veld bij minimale snelheid 8,5 seconden. Dit betekent dat een beginner bij aanvliegen met de lichte Charter liefst 42% meer bedenktijd heeft (verschil = 2,5; 2,5/6 x 100 = 41,7)

Dit zijn toch wel heel intressante berekeningen.
Voor mijn spitfire kom ik dan uit op:

Vmin 26.6km/h
Vmax 38.6km/h (volgens de andere berekening 39.6km/h)
Snelheidsbereik 1.44 / 1.48

Dit is dus ver ondermaats.. dit betekend dus OF een sterkere motor, OF de vleugelbelasting drastisch verlagen!

Greetsz
 
Laatst bewerkt door een moderator:
24 gr dm voor een 80 cm kist.. Wordt aaardig vlot. Te vergelijken met de ima holiday.
 
@ niek, lijkt mij bijna onmogelijk vlot, want dan moet ik ook aan een grotere lipo dus word alles weer zwaarder...

@ jasper, vleugelbelasting kan je natuurlijk verlagen door het gewicht van de kist omlaag te brengen. Ik ga dus maar met de dremel en de boormachine aan de gang om hier en daar wat hout weg te boren / frezen.

En dan zal ik een compromis moeten sluiten tussen gewichtreductie en meer motorvermogen.
 
@ niek, lijkt mij bijna onmogelijk vlot, want dan moet ik ook aan een grotere lipo dus word alles weer zwaarder...

@ jasper, vleugelbelasting kan je natuurlijk verlagen door het gewicht van de kist omlaag te brengen. Ik ga dus maar met de dremel en de boormachine aan de gang om hier en daar wat hout weg te boren / frezen.

En dan zal ik een compromis moeten sluiten tussen gewichtreductie en meer motorvermogen.

Maar 24gr/dm2 is niet veel. Dan kan je toch redelijk langzaam vliegen?
Ik denk, naar aanleiding van jou eerdere post, nr 04/01/2012 om 16.08, dat je het vrij goed voor mekaar hebt qua vleugelbelasting.

Ik zou eerst eens kijken wat de mogelijkheden met aandrijving zijn, en dan zou je eventueel kunnen besluiten om nog wat gewicht van je toestel te halen.

Mocht je per se de vleugelbelasting willen verlagen, dan kan je natuurlijk ook nog wat schuiven met je set-up.

Bovendien, wanneer je besluit om de vleugelbelasting zo te houden, zou je een wat krachtiger motortje kunnen overwegen, welke de paar gram extra die het motortje met zich mee brengt, compenseert met wat extra stuwkracht.

Groet.
 
@ jasper, 24 gram/dm2 is redelijk normaal ja, volgens de berekening mag ik ipc nog hoger zitten. Maar als ik zou gaan vliegen met deze setup kom ik snelheid tekort om lekker te vliegen.. Ik ben bang dat de kist dan wel loskomt van de grond maar erg lastig wil stijgen.

Zet ik er een snellere motor op dan pak ik wel extra snelheid maar dan klopt de schaalsnelheid niet meer. Niet dat dat een ramp moet zijn maar zou mooi zijn als ik daar niet teveel van afwijk.

Ik heb gisteravond nog het een en ander aan de spit gedaan. Hier en daar met de dremel aan de gang om nog wat balsa weg te halen. Verder moet ik op verschillende punten nog overtallige exopy weghalen en ik ga nog wat gaatjes boren in de vleugelribben.
Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Misschien de pushrods die door de romp lopen vervangen voor carbon?
Ik zie nu in ieder geval wel af van het landingsgestel. Dit word vast of misschien wel helemaal niet. Twijvel alleen nog over de 9gr servo die ik gebruik voor mijn ailerons. Deze stuurt links en rechts aan en ik ben bang dat de 4,5gr servo dat niet trekt tijdens t vliegen...

GreetsZ
 
vleugelbelasting kan je natuurlijk verlagen door het gewicht van de kist omlaag te brengen. Ik ga dus maar met de dremel en de boormachine aan de gang om hier en daar wat hout weg te boren / frezen.
Ho nou even....;)
Stel nu eerst eens vast, hoeveel het airframe weegt en hoeveel aandrijving + RC componenten.:rolleyes:
Waarschijnlijk zie je dan in waar de werkelijke winst te behalen is. Of niet natuurlijk.....:confused:
 
Heb je gelijk in Bruno, het airframe weegt 120, hier zitten al 4 servo's (3x 4,5gr en 1x 9gr) bij en een ontvanger.

Motor weegt 26, esc 10 en de lipo 50gr.

Dit samen komt uit op 206. Maar ik moet nog bespannen en hier en daar wat stringers plakken. Dus had het even afgerond naar 210 in de berekening.

Qua motorcomponenten kan ik zowat niet lichter denk ik.. ja een andere lipo maar dan hou je helemaal geen vliegtijd over. Mijn ontvanger is wel een echte grote ontvanger. Dus wellicht die vervangen door een micro ontvanger maar ik zou moeten nakijken wat de winst daarmee is.

En was even te laat met ho nou zeggen :P ben gister al aan de slag gegaan. Foto's volgen nog!
 
Met dit gewicht zou ik voor vlotheid gaan m,dus met een gunther propje ern 2oookv motortje. Of een speed 280.

Hij wordt dezelfde maat en wat zwaarder dan een default beborstelde IMA holiday, dus met jouw gebrek aan vliegervaring... suc6!
 
dus met jouw gebrek aan vliegervaring... suc6!

En bedankt Niek voor de positieve ondersteuning :D
EDIT: Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik hem toch wel een beetje begin te knijpen voor de 1e vlucht. Weet niet of ik dit wel zelf wil doen. Hadden jullie dus toch gelijk :)
De modelvliegclub die het dichtst bij mij in de buurt zit is alleen geen optie... Daar moet je eerst lid worden voordat je alleen al kan komen kijken. En daar zit ik, zeker om alleen te kijken, niet op te wachten.


Ik ga nog even wat puzzelen, vanavond nog weer even met de dremel aan de gang en dan gaan we weer wegen :)

Kan iemand mij wel vertellen of ik met de berekeningen in de goede weg zit om op deze manier een goede motorkeus te maken?

EDIT 2:
De foto's. Let niet op de bramen, moet er allemaal nog vanaf geschuurd worden :)

full

Voor

full

Na

full

Doorkijk

full

Schuurtooltje, kan ik tussen de stringers door bramen schuren.

GreetsZ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar woon je?

Ik zou t eerug zonde vinden om dit stuk te laten gaan, dus als ik kan helpen..

Je kunt wat gewicht besparen door 3 kanaals te maken, gas, rol, hoogte, 5 gr servootjes.
Hij gaat qua maat en gewicht op de genoemde IMA holiday lijken.
Edit: of op de IMA warbirds, zie combat link verderop.

http://home.scarlet.be/~wb144242/hol280.html

Maar die is niet meer, dus maak eerst eens een Hollidep.

http://home.scarlet.be/~wb144242/holidep.html

Zo kun je vlug vlieg ervaring op doen met stuiterbaar en goedkoop piepschuim.
Als je dat kunt vliegen (2 a 3 hollideps verdeR)
Dan kun je de profile combat spitfire proberen

http://home.scarlet.be/~wb144242/combat.html

Alles te vinden op

http://home.scarlet.be/~wb144242/downloads.html

DAARNA deze fragiele balsa spitfire..
 
Laatst bewerkt:
@ Niek

Ik woon, zoals mijn locatie aangeeft, in Anna Paulowna. Noord Holland, zowat tegen Den Helder aan.

Servo's eruit halen is inderdaad ook een optie. Maar, ja er is weer een maar, dat vind ik toch wel zonde als hij functies verliest. Dus ik ga eerst gewicht proberen te besparen op andere manieren. Mocht ik dan echt niet anders kunnen kan ik altijd nog servo's verwijderen.

Die depron modellen zien er leuk uit! Daar kan ik het natuurlijk altijd eerst mee proberen. Dan kan de spit nog even pronken op de kast :D

Thanks!
 
Wat ik me afvraag. Je geeft in post #114 aan dat er 4 servo's komen.
Hoogte, Richting en 1 rolservo. Waar is die 4e servo dan voor? Of is die voor het landingsgestel waar je van af ziet.?

Verder kan je natuurlijk wel gewoon doorbouwen aan de spit, terwijl je oefent met een schuimpje.

Wat voor zender heb je? I.v.m. de ontvanger. Nl, bij Spektrum (orange) ontvangers is het mogelijk om het plastic kapje eraf te halen. Dus misschien ook mogelijk bij jou ontvanger. Scheelt ongeveer 10 gram.

Groet.
 
@ Jasper,

ik heb er nu 4 servo's in hangen. 3x 4,5 grams, hoogte, roer en flaps en 1x 9gr, rolroeren.
De 5e is een 4,5gram servo en die had ik voor het landingsgestel, maar daar zie ik vanaf.

Aan de andere kant, ik heb eens zitten rekenen en voordat mijn stallsnelheid echt drastisch zakt moeten er echt grote grammen vanaf. Nu telt alles natuurlijk mee maar als ik ervoor kies om gewoon een veel te krachtige motor erin te zetten kan ik misschien toch nog een landingsgestel maken. Dit word dan wel een vaste ivm ruimte.

ik heb een Futaba 6EXAP 35mHz zender, en ik heb het kapje al van mijn ontvanger afgehaald :)

Vandaag nog het een en ander gedaan aan de spit en we gaan morgen weer verder. Gaten boren in de flaps, deze zijn nu massief balsa dus daar kan wel wat uit.

Greetsz
 
Back
Top