Guillows Spitfire 1:16 elec. maken

Euhh, welke bass dreun??

Bruno, volgens de tekeningen moest ik juist zoveel V-stelling geven als ik hem rc maak. Ik kan het allemaal nog veranderen hoor dus zeg t maar :D verder staan ook de roeruitslagen nog niet vast, ik wilde met t filmpje alleen laten zien dat het werkt. Hoeveel uitslag raad jij aan?
De washout is nu 1cm aan de tips, moet dat ook minder?

Greetsz

Laatst bewerkt:
Hoi Michael, erg leuk project waar je mee bezig bent. Het bouwwerk ziet er prima uit. Met de juiste tips van de echte "experts" hier moet dit tot een vliegend geheel gemaakt kunnen worden. De V-stelling is idd wel erg groot, lijkt me enkel geschikt wanneer je puur met de staart zou moeten sturen, dus zonder rolroeren. Staat daar iets over in de handleiding?

Succes verder met de bouw!

Emanuel, in de handleiding staat dat een normale V-stelling 1,5 inch is. Maar als er een RC model van gemaakt word moet deze vergroot worden met 1 inch en dat is hij nu.

Ik kan dit makkelijk veranderen gelukkig dus ik wacht bruno even af en dan ga ik weer verder :)

Op de bouwtekening staat bij iedere vleugeltip (vleugelprofiel is geheel getekend) 1,5" Dan staat er in tekst het volgende bij: For radio control flying the best performance is obtained with added wing dihedral. Raise the tips 1"in addition to the standard dihedral.

Oftewel, er komt 1" bij.

Dat is erg onlogisch.
Bij vrije vlucht wil je een grote rol stabiliteit hebben, dus veel V-stelling.
Als je gaat sturen (met name met ailerons) wil je dat juist niet, anders rolt de kist steeds terug en is niet strak te vliegen....

ja dat weet ik niet :) ik ging er vanuit dat de tekeningen en teksten wel zouden kloppen.

Maargoed, ik ga een nieuwe wingspar maken en laat de tips per kant 2 cm omhoog komen.

iemand nog een advies hoeveel uitslag mijn roeren mogen hebben?

Bruno, niet zeuren;
Ik sinds kort de e-flite P51d micro mustang, (30gr) en daar zit ook best veel v-telling in EN rolroeren.

Zowel met de rolroeren als met de richting kan helling voor een bocht worden aan gestuurd.
Verder knijp ik er net t indoor C-programma uit, incl rugvlucht circel.

Ding vliegt heerlijk!

Laatst bewerkt:
Ik weet bijna zeker dat je dit tot een vliegend geheel gaat krijgen, en dat je er ook zelf mee zal kunnen vliegen, maar het is wel erg handig om de eerste vlucht door een ervaren piloot te laten doen zodat hij het toestel kan trimmen en evt. het zwaartepunt bij kan stellen voor je er zelf mee gaat vliegen. Zou echt jammer zijn als je hem tijdens de eerste vlucht al prakt.

Wat de uitslagen betreft denk ik dat +/- 5mm al heel wat is. Zet er wat expo op en programmeer in je zender dual rates zodat je snel om kan schakelen naar meer of minder uitslag wanneer blijkt dat je er te ver naast zit. Ik baseer deze uitslg op een snel houtbouw kistje wat ik zelf heb en wat hiermee goed te vliegen is. Ik heb het vermoeden dat dit ook een vlot vliegend ding gaat worden.

Komt er een landingsgestel onder of land je hem lekker op z'n buik? Gezien de 3blads prop is dat laatste waarschijnlijk niet handig. Voor de constructie en het gewicht is een buikschuiver wel het makkelijkst. Ja kan dan natuurlijk een 2 blads propje nemen.

euhm.. nu word het wel lastig voor mij.. Moet ik nu me V-stelling aanpassen of niet?!?!

Ik zat zelf te denken aan 1cm uitslag, is 5mm niet erg weinig? De gehele zender moet ik nog programmeren maar dat doe ik pas als hij af is. Expo en dual-rates komen er zeker in, altijd makkelijk natuurlijk!

Ik ben nog een manier aan het verzinnen hoe ik me landingsgestel intrekbaar kan maken, mocht dit niet lukken dan komt er een vast gestel onder.

Alleen al voor het zicht zou ik de V-stelling aanpassen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel werk dit is.
Retracts onder dit ding lijkt me voorlopig echt overkill. Je moet dan vanaf een asfaltbaan gaan starten want vanaf gras moeten de wielen veel te groot worden. Ik zou het landingsgestel weglaten en boven heeeeel hoog gras gaan vliegen, dan heb je een mooi kussen op zachtjes in te landen en bij een crash vangt het ook heel veel van de klap op.

V-stelling aanpassen is een werkje van 10min, dus dat valt alles mee. Moet ik dus alleen wel even weten hoeveel :) Retracts maken valt denk ik wel mee, heb al een paar ideetjes namelijk :) en ik kan dan altijd nog landen op t buikje.

HEEEEEEEL hoog gras, dat hebben we niet denk ik :P

Voorlopig vliegt t kistje nog niet hoor, dus het gras kan nog even groeien hahaha

V-stelling aanpassen is een werkje van 10min, dus dat valt alles mee. Moet ik dus alleen wel even weten hoeveel :) Retracts maken valt denk ik wel mee, heb al een paar ideetjes namelijk :) en ik kan dan altijd nog landen op t buikje.

HEEEEEEEL hoog gras, dat hebben we niet denk ik :P

Voorlopig vliegt t kistje nog niet hoor, dus het gras kan nog even groeien hahaha

Hoeveel weegt dit kistje nu ongeveer??
Want, wat mij altijd verteld wordt, elke gram die eraf kan, moet je meenemen.
Het maakt heel wat verschil. Als je hier een intrekbaar landingsgestel onder zet, heb je iig één servo nodig, die je dan in het midden zou moeten plaatsen, maar anders 2. Dit is, exclusief het landingsgestel al een +/- 10 gram meer?
Dan nog het de poten. Dit zou ik je dus afraden. Waarom niet doen wat Emanuel zegt. Dat is niet zo'n gek idee. 2-bladsprop erop. En buiklandingen maken. Hiermee voorkom je ook dat je neuslandingen maakt, wat niet raar is met zo'n kistje.

Groet.

Maar jij komt niet verder als 1 poging . :D

En tijd om na te denken wat je moet doen heb je niet , alleen er na kan je er over denken wat je gedaan hat moeten doen .

Het model van Roel kon wel tegen een stootje. ;)

Waar ga je het model mee bespannen ?

Mvg Johan

Op het moment dat je moet gaan na denken gaat het fout en ben je te laat.
Vliegen moet als een tweede natuur zijn, Johan weet wel wat ik bedoel.
Wat ik hier me wil zeggen;
Als je om een of andere reden met je toestel in een benarde positie komt en je krijgt er hem heel uit, ga je na het voorval redeneren wat je gedaan hebt om het toestel te redden.
Vaak sta je versteld over de vele handelingen die je heb verricht in die enkele seconden, en dit doe je zonder na te denken.

Oefenen, oefenen, en nog eens oefenen.

Succes.

PS, het ziet er netjes uit.

Mvg Pascal.

@ jasper,

kistje zit nu op nog geen 100gr. servo's wegen 4,5 gr de stuk en ik denk dat ik het met 1 servo moet redden. Ik ga gewoon kijken of ik het voor elkaar krijg, word t te zwaar gaat het er weer vanaf :)

Maargoed mannen, ik ga weer verder met de bouw.maar.wil graag wat concrete antwoorden hebben. V-stelling naar de 2cm per kant zetten of tekening aanhouden?
Washout is nu 1 cm aan de tips.. Verstellen naar een half of niet?

Alvast bedankt!!

Tekening aanhouden, dan heb je het meeste stabiele vlieggedrag als orgineel vrijvliegend rubbermodel en maak je meer kans als beginner.

3 kanalen, richting, hoogte, gas zijn dan voldoende en lichter..
rolroersturing, flaps en wielen ed gewoon weglaten.

Hij hoeft nog niet / zal niet overleven als volledig kunstvlucht waardig model.

@ Niek,

Rolroeren en flaps zijn al ingebouwd zoals te zien is op de foto's. Die ga ik er ook niet meer uithalen.

Mijn gevoel zegt ook tekening aanhouden, maarja wie ben ik.. en echte beginner en de experts zitten hier zou je denken.

Dus Ron, Bruno..wat vinden jullie?

Back