Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Ronald ik heb jouw ontwerp met de mesing profielen is bekeken
Ik zou mesing aanhouden
verders lijkt jouw eigen ontwerp me het mooiste
met de beste werking
 
Beste,

Ik volg je project met veel interesse, heb ook plannen om de P-38 te bouwen , maar ben nog in de planningfase.

Als fowler flaps zou ik deze aanraden, werkt goed.

RE: Ziroli P38 construction

Us53736.jpg


Pn35439.jpg


Groeten,
Patrick

Hoi Patrick,

Ja ziet er inderdaad goed werkend uit. Hmm is nog wel een test waard denk ik. Bedankt.
 
Ronald ik heb jouw ontwerp met de mesing profielen is bekeken
Ik zou mesing aanhouden
verders lijkt jouw eigen ontwerp me het mooiste
met de beste werking

Hoi Jeroen,

Ik heb gisteren nog getest met de sullivan binnenkabel en de kunststof (tochtstrip). Dit systeem is ook spelingsvrij en glijdt heel soepel naar voor en achter. Ben er nog niet helemaal uit. Het systeem dat Patrick aan heeft gegeven bevalt me ook wel maar dan zit je wel weer met het verzwakken van de vleugel en een extra stuurstang voor de hoekinstelling.
 
Beste,

Ik volg je project met veel interesse, heb ook plannen om de P-38 te bouwen , maar ben nog in de planningfase.

Als fowler flaps zou ik deze aanraden, werkt goed.

RE: Ziroli P38 construction

Us53736.jpg


Pn35439.jpg


Groeten,
Patrick

lijkt ontzettend veel op mijn constructie uit 1990 voor de Short Sunderland, alleen hier wordt alleen in het midden naar achteren geduwd. Bij mijn constructie gebeurt dat aan beide zijden en bovendien is de flap dan scharnierend opgehangen aan beide schuifstangen, zodat de achterlijst niet onnodig verzwakt wordt door een lange sleuf.

groetjes,
Jan

SS025FowlerFlapsdrawning.jpg


SS028TrueFowlerflapswerefittedUnderside.jpg


SS027Truefowlerflapswerefittedtopside.jpg


SS026LeftwingwithrearedgeandFowllerflaps.jpg
 
Hallo Jan,

Klopt. Wat denk je van de afstand van 9,5 cm zal de flap gaan klapperen als ik jou constructie gebruik? Welke dikte schuifstangen zou ik dan moeten gebruiken?




lijkt ontzettend veel op mijn constructie uit 1990 voor de Short Sunderland, alleen hier wordt alleen in het midden naar achteren geduwd. Bij mijn constructie gebeurt dat aan beide zijden en bovendien is de flap dan scharnierend opgehangen aan beide schuifstangen, zodat de achterlijst niet onnodig verzwakt wordt door een lange sleuf.

groetjes,
Jan

SS025FowlerFlapsdrawning.jpg


SS028TrueFowlerflapswerefittedUnderside.jpg


SS027Truefowlerflapswerefittedtopside.jpg


SS026LeftwingwithrearedgeandFowllerflaps.jpg
 
(Hallo Jan,

Klopt. Wat denk je van de afstand van 9,5 cm zal de flap gaan klapperen als ik jou constructie gebruik? Welke dikte schuifstangen zou ik dan moeten gebruiken?)


Hoi Ronald,

9,5 cm is geen probleem, bij de Sunderland gingen ze ook 9 cm naar achteren.
De Schuifstangen waren 3mm veerstaal. In 1990 waren er nog geen koolstof staven of buizen, maar dat zou natuurlijk ook kunnen (lichter).

groetjes,
Jan
 
Nou mijn systeem werkt helaas niet. Wringt teveel. Ga het systeem van Jan testen.

hoi Ronald,

bij de Sunderland heeft mijn systeem 15 jaar lang zonder één hapering altijd feilloos gewerkt. Met mijn computerzender wel de servo tot 5 sec vertraagd, zodat het mooi schaal werkte.
Ik ga het ook weer toepassen bij mijn nieuw projekt, de A-26 Invader (spw. 3,60m)

groetjes,
Jan
 
Heeft iemand constructiefoto' s van de ailerons? Zit het internet af te zoeken maar zie alleen dat ze schijnbaar via een piano scharnier bovenin scharnieren. Vreemd een pianoscharnier voor zo'n geavanceerde kist.
 
Nou, ik denk ook niet dat het zo is maar is op de diverse foto`s slecht te zien.

Kijkend naar de manier van uitslaan denk ik toch dat het geen pinanoscharnier is:
dsc00730.jpg



Moeten eigenlijk ook wel "Dive Flaps" op ;-) (let ook were op het rolroer).
diveflap.jpg


Als er een pianoscharinier op zou zitten dan zou de kier aan de onderzijde groter zijn en zou de gelijke "uitslag" een verschil te zien zijn tov van het kleine vleugeldeel tussen flaps en aileron in.

Tevens lijkt de voorzijde van de aileron gewoon rond wat volgens mij duid op scharnierpunten voor het aileron ipv pianoscharnier.


Grt,
Berto.
 
Nou, ik denk ook niet dat het zo is maar is op de diverse foto`s slecht te zien. Kijkend naar de manier van uitslaan denk ik toch dat het geen pinanoscharnier is. Als er een pianoscharinier op zou zitten dan zou de kier aan de onderzijde groter zijn en zou de gelijke "uitslag" een verschil te zien zijn tov van het kleine vleugeldeel tussen flaps en aileron in. Tevens lijkt de voorzijde van de aileron gewoon rond wat volgens mij duid op scharnierpunten voor het aileron ipv pianoscharnier.

Dat hoeft niet Berto, kijk maar eens naar de werking van een frise-aileron (wat dit in principe ook is).
Is toch een pianoscharnier over de gehele bovenzijde van de aileron:

Ec88502.jpg


The 38 is top hinged all the way. Here is my top setup. The hinge pin pulls out so you can remove control surface anytime. I used the piano hinges from Nelson Hobbies. Differential throw as called out by Ziroli and this setup makes rolls and turns sooooo smooth for precision flying.

In deze pdf-file staat het duidelijk beschreven: http://legendsintheirowntime.com/P38/P38_draft.pdf (pagina 12)

P-38.jpg


(plaatje uit het pdf bestand)

Succes ermee,
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Ben eerst verder gegaan met andere onderdelen. Motorkappen uitfrezen, stringers in staartbomen lijmen, servo's voor hoogte toch maar in de staartboom gezet. Compleet gewicht zit nu op 12,5kg incl. servo's, landingsgestel, motoren en ontsteking etc etc. Alleen nog geen akku's. Daarbij moet e.e.a. nog worden beplankt maar het valt me niet tegen moet ik zeggen.
Maar nu nog wat foto's:

phoca_thumb_l_20012012%20001.jpg


phoca_thumb_l_20012012%20002.jpg


phoca_thumb_l_20012012%20003.jpg


phoca_thumb_l_20012012%20004.jpg


phoca_thumb_l_20012012%20005.jpg


phoca_thumb_l_20012012%20006.jpg


phoca_thumb_l_20012012%20007.jpg


phoca_thumb_l_20012012%20008.jpg
 
Weet ik. Met de flaps wil het niet vlotten. De combinatie lengte uitschuifsysteem en plek van de vleugelbuis nekt me. Ga nu met de carbonstaafjes kijken of ik het voor elkaar kan krijgen.
 
zou het helpen als iemand een CAD opzetje van de beweging voor je maakte?
dan wil ik wel een handje helpen mbv SolidWorks als je wilt?

hoor het wel
 
Back
Top