Arducopter Quad wordt Hexaspyder

Joebar, die naam heb ik nog wel zien passeren in topics op RCGroups. :D
De topics van Kinderkram toch?

Ze pakken het echt heel slecht aan vind ik. Ze moeten af en toe met stabiele final releases afkomen. Maar dat doen ze niet.
Dat wordt nog de doodsteek van ArduCopter vrees ik.
Iets slecht aanpakken is één iets, er niets aan doen nog veel erger...
Het is gewoon slechte reclame voor het product! Er zullen veel mensen afhaken op die manier.

Ik geef het nog twee maanden. Binnen die termijn wil ik een final release zien die betrouwbaar is.
Ander verkoop ik gewoon m'n board en schakel ik over op iets anders.
Jammer eigenlijk...
 
Joebar, die naam heb ik nog wel zien passeren in topics op RCGroups. :D
De topics van Kinderkram toch?

Ze pakken het echt heel slecht aan vind ik. Ze moeten af en toe met stabiele final releases afkomen. Maar dat doen ze niet.
Dat wordt nog de doodsteek van ArduCopter vrees ik.
Iets slecht aanpakken is één iets, er niets aan doen nog veel erger...
Het is gewoon slechte reclame voor het product! Er zullen veel mensen afhaken op die manier.

Ik geef het nog twee maanden. Binnen die termijn wil ik een final release zien die betrouwbaar is.
Ander verkoop ik gewoon m'n board en schakel ik over op iets anders.
Jammer eigenlijk...

Yep :)
Ben bang dat je op dit moment gelijk hebt. Gezien de roadmap kan je ook verwachten dat de ontwikkeling en goede oplossingen wellicht wat op zich laten wachten. (Arducopter 3.0, totaal andere architectuur en framework).
Hopelijk staat er iemand op die het 2.x platform op een goed niveau kan brengen. Want kwa mogelijkheden in deze prijsklasse staan ze op eenzame hoogte. Neem nu de nieuwe GPS fencing en waypoint recording, prachtig idee!


Samen met kinderkram, jussi, paul (flyduino), wartox, timecop en een aantal amerikanen (hoofdontwikkelaars) zijn we bezig met een totaal nieuw project waar inmiddels de eerste 8 protoypen van vliegen. Als Jussi en flyduino de productie opgang kunnen brengen kunnen we over enkele maanden een totaal nieuw product lanceren die revolutionair is (zie filmpje), zeker kwa prijs (geen commericeel belang) en precisie.
Groundstation is nog het grote probleem, alles kan al alleen nog wat spartaans. (ontwikkelaars te kort :) )
Maar goed, dat is voor later :) en zal dit topic niet vervuilen ...

Zelf heb ik (naast mijn eigen project) de meeste hoop op openpilot, zij pakken het echt goed aan met heel veel kundige ontwikkelaars. Langszaam maar heel betrouwbaar ontwikkelproces. Wel een groot probeem met de beschikbaarheid van hardware.
Multiwii blijft leuk, maar gaat uiteindelijk tegen de grenzen van de atmega aanlopen.

Menno
 
Ik ben erg benieuwd naar jullie ontwikkeling menno, het filmpje ziet er zeer goed uit iig.

Maar nu weer ff :ontopic:

Ik denk dat ik totaal de verkeerde motoren heb gekozen, en ook de props.

Ik lees bij U4eake dat zijn hexa ongeveer 1.6 kilo weegt, en hij vliegt met een 3s5000 13 minuten. Nou ik vlieg nu dus 3 minuten met een 3s4000 en dan geeft de meter aan dat er nog 30 % in zit, dus ergens gaat er iets verkeerd.

Ik hoop dit probleem wel op te lossen, want ik heb eigenlijk de hexa gebouwd om meer stabiliteit, maar zeker ook meer vliegtijd te krijgen........tot zo ver niet gelukt dus.

Heb nu de rc timer motoren met 8x4 props, maar das dus blijkbaar geen goed idee.....
 
Indrukwekkend Menno!!

Gr,

Mario

Baro altitude 'kan' zeer goed werken. Wel een totaal ander project maar om even aan te geven hoe enorm nauwkeurig baro only kan zijn een korte video. (vandaag gemaakt op zlc veld)
(alt + pos hold met maximal drift van 50 cm, maar meestal 10-15 cm).



Menno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
+1

Inderdaad heel indrukwekkend! Dit is zoals alt hold en pos hold moeten zijn!! :D

Wat ik me nou afvraag...
Is het de software die zoveel beter is?
Of is de beter prestatie puur hardwarematig?


Offtopic alarm :)

Combinatie: tipje van de sluier oplichten dan.
De hardware is echt state of the art, een ARM STM32F407 32 bits processor (cortex M4) met FPU unit voor alle in flight mathematical calculations.
Alle assen aparte analoge! gyro's en accelerometers. Een dubbele barometer met differential processing in de baro.
Een net verschenen (alleen nog in sample) ublox GPS module met actieve antenne.
Spektrum, S-Bus en PPM input, 14x PWM in/output

Ok dat is de hardware, maar nu de truuk.
De meeste andere flightcontrol platforms gaan uit van sensors die via een PiD regeling zeg maar gedemped worden, post-activity. Reactief dus, eerst een actie, dan feedin in de Pid loop, een berekening en dan via low pass filters (meestal) doorgeven aan de motors.

In dit project calibreren we ons 'dood'. :), we gaan eerst alle omgevings variabelen simuleren en dat loggen op sd card. Denk aan een statische calibratie van -20 to +50C om het effect van temp en spanningsverschillen op de sensoren en board te meten. Trillings meting op de gyro's ed.
Deze uitkomst wordt doorberekent op de computer en weer in de firmware gestopt.
Dan nogmaals en de variatie berekenen.

Een dynamische calibratie volgt dan, die is specifiek voor een multicopter.
De multicopter moet volledig opgebouwd zijn en onder spanning (zonder props).
Dan volgt een hele lange magnetische calibratie 'dans' om alle assen alle richtingen te meten. Daarmee wordt het totale magnetische profiel van de copter in kaart gebracht.
Dit moet op 3 verschillende plekken en het liefst 3 verschillende temperaturen.
Met deze honderden megabytes aan data staat een 4 core pc 2 dagen te rekenen in een speciaal ontwikkeld calculatie programma.
Daaruit komen dan waardes die ervoor zorgen dat bij de eerste vlucht je achterover slaat. (er wordt een variable matrix opgebouwd die in flight geraadpleegt wordt en herberekend kan worden met een unscented Kalman filter).
NIETS in te regelen, geen PiD of je moet bv meer tilting willen of zoals in dit filmpje een goede weerstand tegen gusting wind.
Als je niet stabiel bent in de eerste vlucht, heb je de calibratie niet goed uitgevoerd of heb je bv een zakmes/horloge omgehad of boven een ijzermassa gestaan :)

Maar alle andere bekende tunings zijn niet meer nodig.

En we zijn nog niet klaar, de ublux GPS heeft de mogelijkheid om zeer speciale timing te gebruiken dat samen met de rest van de sensors (magnetometer/acc) in staat zou moeten zijn een resolutie van 10 cm te krijgen en zelfs in staat is om indoor te kunnen navigeren op basis van een geijkt startpunt. Dat moet nog geschreven worden en getest worden.

Verder krijg ik deze week 6 protoypes van onze zelf (samen met Timecop van RCGroups) ontwikkelde regelaars. Ook weer met een 32 bits processor, een ultrapwm tot 2kHz, I2C,CAN,PWM, datalogging, feedback enz enz.
Daarmee moet het mogelijk zijn om belachelijke nauwkeurigheid te krijgen..

Kortom, superleuk project wat hopenlijk heeeeeel scherp geprijst kan worden. (maar dat is niet mijn zaak)

Zoals je ziet, niet voor de buy, click 'n fly vlieger, maar wel voor diegene die tot het uiterste wilt gaan (holco :) ) en de wetenschap erachter leuk vinden.

Menno
 
Menno,

Doe mij maar zo'n board en 8 regelaars voor onze nieuwe Okto :yes:

Gr,

Mario




Offtopic alarm :)

Combinatie: tipje van de sluier oplichten dan.
De hardware is echt state of the art, een ARM STM32F407 32 bits processor (cortex M4) met FPU unit voor alle in flight mathematical calculations.
Alle assen aparte analoge! gyro's en accelerometers. Een dubbele barometer met differential processing in de baro.
Een net verschenen (alleen nog in sample) ublox GPS module met actieve antenne.
Spektrum, S-Bus en PPM input, 14x PWM in/output

Ok dat is de hardware, maar nu de truuk.
De meeste andere flightcontrol platforms gaan uit van sensors die via een PiD regeling zeg maar gedemped worden, post-activity. Reactief dus, eerst een actie, dan feedin in de Pid loop, een berekening en dan via low pass filters (meestal) doorgeven aan de motors.

In dit project calibreren we ons 'dood'. :), we gaan eerst alle omgevings variabelen simuleren en dat loggen op sd card. Denk aan een statische calibratie van -20 to +50C om het effect van temp en spanningsverschillen op de sensoren en board te meten. Trillings meting op de gyro's ed.
Deze uitkomst wordt doorberekent op de computer en weer in de firmware gestopt.
Dan nogmaals en de variatie berekenen.

Een dynamische calibratie volgt dan, die is specifiek voor een multicopter.
De multicopter moet volledig opgebouwd zijn en onder spanning (zonder props).
Dan volgt een hele lange magnetische calibratie 'dans' om alle assen alle richtingen te meten. Daarmee wordt het totale magnetische profiel van de copter in kaart gebracht.
Dit moet op 3 verschillende plekken en het liefst 3 verschillende temperaturen.
Met deze honderden megabytes aan data staat een 4 core pc 2 dagen te rekenen in een speciaal ontwikkeld calculatie programma.
Daaruit komen dan waardes die ervoor zorgen dat bij de eerste vlucht je achterover slaat. (er wordt een variable matrix opgebouwd die in flight geraadpleegt wordt en herberekend kan worden met een unscented Kalman filter).
NIETS in te regelen, geen PiD of je moet bv meer tilting willen of zoals in dit filmpje een goede weerstand tegen gusting wind.
Als je niet stabiel bent in de eerste vlucht, heb je de calibratie niet goed uitgevoerd of heb je bv een zakmes/horloge omgehad of boven een ijzermassa gestaan :)

Maar alle andere bekende tunings zijn niet meer nodig.

En we zijn nog niet klaar, de ublux GPS heeft de mogelijkheid om zeer speciale timing te gebruiken dat samen met de rest van de sensors (magnetometer/acc) in staat zou moeten zijn een resolutie van 10 cm te krijgen en zelfs in staat is om indoor te kunnen navigeren op basis van een geijkt startpunt. Dat moet nog geschreven worden en getest worden.

Verder krijg ik deze week 6 protoypes van onze zelf (samen met Timecop van RCGroups) ontwikkelde regelaars. Ook weer met een 32 bits processor, een ultrapwm tot 2kHz, I2C,CAN,PWM, datalogging, feedback enz enz.
Daarmee moet het mogelijk zijn om belachelijke nauwkeurigheid te krijgen..

Kortom, superleuk project wat hopenlijk heeeeeel scherp geprijst kan worden. (maar dat is niet mijn zaak)

Zoals je ziet, niet voor de buy, click 'n fly vlieger, maar wel voor diegene die tot het uiterste wilt gaan (holco :) ) en de wetenschap erachter leuk vinden.

Menno
 
Ik ben erg benieuwd naar jullie ontwikkeling menno, het filmpje ziet er zeer goed uit iig.

Maar nu weer ff :ontopic:

Ik denk dat ik totaal de verkeerde motoren heb gekozen, en ook de props.

Ik lees bij U4eake dat zijn hexa ongeveer 1.6 kilo weegt, en hij vliegt met een 3s5000 13 minuten. Nou ik vlieg nu dus 3 minuten met een 3s4000 en dan geeft de meter aan dat er nog 30 % in zit, dus ergens gaat er iets verkeerd.

Ik hoop dit probleem wel op te lossen, want ik heb eigenlijk de hexa gebouwd om meer stabiliteit, maar zeker ook meer vliegtijd te krijgen........tot zo ver niet gelukt dus.

Heb nu de rc timer motoren met 8x4 props, maar das dus blijkbaar geen goed idee.....

Ja 13 min klopt wel. Ik heb een quad met 4 x MT2216 T-Motors/11x4 carbon props en een totaal gewicht van 1.7 kg. Op 3S5000 ongeveer 15 min met 20% rest.
De quad uit het filmpje met 4 MT2212 T-motors/10x4.7 plastic props, gewicht van 1.1Kg kan op 3S3000 ruim 12 min met 25 a 30% rest.

Als je 3 min op 3s4000 en 30% rest zit je aan de 55A totaal gemiddeld. Dat is dus 14A per motor bij een Quad. Veel!
RCTimer motoren zijn niet echt heel efficient, maar het lijkt op wat verlies hier en daar.
Gouden regel, wat heet wordt, daar zit je verlies :).
Kan je wat meer vertellen over de copter?, vorm (quad/hexa). Welke motoren, regelaars, hoeveel K/v, hoe ver je throttle open moet voor hoover.

Menno
 
Menno,

Doe mij maar zo'n board en 8 regelaars voor onze nieuwe Okto :yes:

Gr,

Mario


:),

Als... en een grote als :) het productie rijp is, dan doen de bekende Jussi en Paul Bake (flyduino) de verkoop.. De regelaars gaan wel snel komen lijkt het, in het team zit iemand die contacten heeft bij een bedrijf met een high speed pick 'n place machine en is bezig met prijs quotes.
Maar die regelaars moeten nog in test. De grote public beta moet nog komen en we moeten nog zoveel documenteren daarvoor enz enz.

Maar jij hebt al zo mooie resultaten met de MK en jullie prachtige flexacopter (die ik nog steeds niet gezien heb life:) , dit project heeft op dit moment nog niet de mogelijkheden van management (ground station ed) die MK heeft. Wel zal het een heeeeeele grote factor goedkoper zijn.

Menno
 
Menno,

Volgens mij hadden we binnenkort wat op de club, dan kunnen we al dat moois life aan elkaar showen ;)

MK werkt inderdaad prima, maar wat ik in jouw filmpje zie kan MK echt niet aan tippen!! zo'n rust met die wind is echt indrukwekkend.

Ik neem aan met management dat je bedoeld waypoints en data heen en weer? op zich vindt ik dat niet zo belangrijk meeste gebeurt nu toch in manual mode.

Is er nog meer info over dit systeem, of was dit hot van de pers?

Mario
 
Menno,

Volgens mij hadden we binnenkort wat op de club, dan kunnen we al dat moois life aan elkaar showen ;)

MK werkt inderdaad prima, maar wat ik in jouw filmpje zie kan MK echt niet aan tippen!! zo'n rust met die wind is echt indrukwekkend.

Ik neem aan met management dat je bedoeld waypoints en data heen en weer? op zich vindt ik dat niet zo belangrijk meeste gebeurt nu toch in manual mode.

Is er nog meer info over dit systeem, of was dit hot van de pers?

Mario

Leuk, goed idee. Zal even op de site zoeken..
Waypoints, return to home ed werkt al en waanzinnig goed maar een fraai GCS is nog in ontwikkeling.
Om aan te geven wat je in zo'n project tegen kan komen die sommige dingen tegen kan houden: we zijn het er nog niet overuit waar de waypoints opgeslagen moeten worden :), in flash, in eeprom of op de interne SD card.
Dus waypoints werken prima, maar we kunnen ze nog niet uploaden via mavlink want de storage is nog een punt van discussie :) en de hoofdontwikkelaar die de ideeen moet valideren kan soms hele andere prioriteiten hebben.
Wel is het project al volledig mavlink 1.0 compatible (nou ja, de meeste messages zitten erin) dus telemetry werkt al volledig.

Maar je hebt gelijk, waypoints is erg leuk maar zal in praktijk niet al te veel gebruikt worden.
Ik ben nu bezig met het idee van Arducopter om de waypoint recording te implementeren, dat is denk ik wel een aardige toevoeging om ergens eerst een parcour te vliegen en dat nogmaals op autopilot uit te voeren..


Hot van de pers, nee, er is al eens een kort bericht op diydrones geweest alleen ik werd getriggerd door het feit dat baro altitude hold wel heel goed kan werken.
 
Op de site staat niks (heb Cees al een bericht gestuurd daar over)

Copie van een mailing, (as zaterdag dus)
Op 28 januari 2012 gaan we de erwtensoepcup oftewel de snertcup vliegen, met een uitwijk op 4 februari.

Had die op DiyDrones inderdaad ook gezien maar dan een lagere versie als die van jou.

Vind het iig een heel erg interesante ontwikkeling, en misschien even een nieuw topic hier voor starten zodat een en ander mooi bij elkaar staat, en zonder dat we deze TS hiermee lastig vallen.
 
:offtopic:
Vind het iig een heel erg interesante ontwikkeling, en misschien even een nieuw topic hier voor starten zodat een en ander mooi bij elkaar staat, en zonder dat we deze TS hiermee lastig vallen.

Idd, vind ik ook een goed idee! :yes:
Maak jij een nieuwe topic aan Joebar?


:ontopic:
In hover trekt mijn hexa iets van een 22A volgens mijn telemetrie.
Je motor/prop combinatie zal je nog een moeten checken waarschijnlijk.
Mijn setup = 924Kv motoren met 10x4.5 props.
 
Ja 13 min klopt wel. Ik heb een quad met 4 x MT2216 T-Motors/11x4 carbon props en een totaal gewicht van 1.7 kg. Op 3S5000 ongeveer 15 min met 20% rest.
De quad uit het filmpje met 4 MT2212 T-motors/10x4.7 plastic props, gewicht van 1.1Kg kan op 3S3000 ruim 12 min met 25 a 30% rest.

Als je 3 min op 3s4000 en 30% rest zit je aan de 55A totaal gemiddeld. Dat is dus 14A per motor bij een Quad. Veel!
RCTimer motoren zijn niet echt heel efficient, maar het lijkt op wat verlies hier en daar.
Gouden regel, wat heet wordt, daar zit je verlies :).
Kan je wat meer vertellen over de copter?, vorm (quad/hexa). Welke motoren, regelaars, hoeveel K/v, hoe ver je throttle open moet voor hoover.

Menno

Zoals je in dit draadje kan lezen en zien, heb ik een hexaspider. Deze weegt zonder de camera(gopro) zo'n 1550 gram. Heb dus de rctimer motoren, met 8x4,5 props(2 blads) het frame en de props komen trouwens van flyduino.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik idd betere motoren moet gebruiken en grotere props.
Ook heb ik nu natuurlijk een accu die 1000 mAh kleiner is als die U4eake gebruikt. Maar al met al vind ik het momenteel zwaar teleurstellend.:rolleyes:
Toen ie nog quad was vloog ik iig nog 7-8 minuten met een 2200 accu....
 
Deze weegt zonder de camera(gopro) zo'n 1550 gram. Heb dus de rctimer motoren, met 8x4,5 props(2 blads) het frame en de props komen trouwens van flyduino.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik idd betere motoren moet gebruiken en grotere props.

Hoeveel Kv zijn die motoren die je nu gebruikt?

Meestal worden kleine props (en moteren met bijhorend hoger Kv) slechts gebruikt voor kleinere multicopters met een laag gewicht.

Voor zwaardere setups moet je al snel overschakelen naar 10x4.5 / 11x4.7 of iets dergelijks. Uiteraard in combinatie met een motor met een lager Kv.

Wat zijn de aanbevelingen van de fabrikant m.b.t. de aangewezen prop grootte?
 
Zoals je in dit draadje kan lezen en zien, heb ik een hexaspider. Deze weegt zonder de camera(gopro) zo'n 1550 gram. Heb dus de rctimer motoren, met 8x4,5 props(2 blads) het frame en de props komen trouwens van flyduino.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik idd betere motoren moet gebruiken en grotere props.
Ook heb ik nu natuurlijk een accu die 1000 mAh kleiner is als die U4eake gebruikt. Maar al met al vind ik het momenteel zwaar teleurstellend.:rolleyes:
Toen ie nog quad was vloog ik iig nog 7-8 minuten met een 2200 accu....

Sorry :),

Je spiderframe heb ik ook, dan kan je niet anders dan de 8" props of hooguit 9" gebruiken.
De RC timer motoren heb ik ook (gehad), meen rond de 1200K/v.
Ik heb nu op mijn frame de hobbyking a20-26 van 1130K/v zitten.
Om even aan te geven, exact hetzelfde frame, bijna dezelfde motoren kwa specs, zelfde props, alleen 300 gram lichter en gebruik 10A regelaars.
Waarom 10A, omdat het geheel 22A trekt bij vol 'gas'.
Met een 3S3000 haal ik op dit frame makkelijk de 12 min. Heel zuinig.

Je moet dus ergens echt gaan meten, je totale stroom verbruik kan ik wel inschatten zoals je zag (denk 55-60A max). Bij 10.5V is dat ruim 600-700W, binnen de marge van de motoren maar wel net aan.
Toch kan dat frame vliegen met 250 a 300W. Ergens zit dus een enorm verschil en dat moet gemeten worden.
Als je een watt meter hebt, kijk dan eens wat de motoren trekken. Alle motoren los behalve 1, meten, 2e erbij, meten enz.
Wel uitkijken met de props.
Misschien is er 1 motor of regelaar bij die de boel verziekt?

Menno
 
:offtopic:


Idd, vind ik ook een goed idee! :yes:
Maak jij een nieuwe topic aan Joebar?


:ontopic:
In hover trekt mijn hexa iets van een 22A volgens mijn telemetrie.
Je motor/prop combinatie zal je nog een moeten checken waarschijnlijk.
Mijn setup = 924Kv motoren met 10x4.5 props.

Ga ik doen zodra we op het punt van 'public beta :)' aankomen.
We hebben dringend behoefte aan meer vliegers / ontwikkelaars maar het board design kan nog veranderen en dus blijven we nog op maar 8 prototypes zitten.
Mijn board heeft inmiddels zijn 3e CPU wissel gehad en 2e GPS :)
Kan je vertellen dat SMD reworking met 100 pins MCU's geen grapje is en dus moet eerst het board design final zijn en in productie.

Menno
 
Back
Top