"MAGNUM" Hughes 500D jongensdroom





Ziet er wel leuk uit niet? Helaas is de huidige motor wel aan vervanging toe...
 
Laatst bewerkt:
Ghehe... electro zou een optie zijn maar ik wil het schluterframe intact laten zodat alles origineel blijft. Al zou electro wel mijn voorkeur hebben eerlijk gezegt...

Ik kwam afgelopen week op het net nog een 450 size MD500 Magnum rompje tegen, ook heel aantrekkelijk. Afgelopen zaterdag een 5 blads kop besteld voor mn 450 MD500, die gaan we ombouwen tot rigid :yes:

Diezelfde MD kwam gisterenavond tijdens de 2e vlucht onverwachts naar beneden zetten... esc hield om een of andere reden in (spanningsdip?) waardoor ik nog amper vermogen had om te blijven vliegen. Gelukkig had ik aardig wat snelheid op 10m hoogte dus de heli is nog redelijk netjes aan de grond gezet. Schade: 1 torquetube tandwieltje mist een paar tandjes. Schrikeffect: vele malen erger :p Direct de lipo gemeten en die was 80% vol en alle 3 de cellen net boven de 4 volt... snap t niet helemaal :(
 
Tis nog vakantie dus ik dacht laat ik eens kijken of het geleende SkyFox mechaniek in de Hughes romp gaat passen zoals gepland. Omdat de romp heel erg licht gebouwd is, is een zelfdragend mechaniek eigenlijk de beste oplossing.

Hughes_Skyfox003.jpg


Gaatje gemaakt voor de rotoras...

Hughes_Skyfox002.jpg


Zou precies kunnen met slechts een bodemplaat voor het mech & de onderstel-poten...

Hughes_Skyfox001.jpg


een gedetailleerde cockpit is niet echt een optie...

Hughes_Skyfox004.jpg


Hierboven zie je dus het probleem... de staartaandrijving zit erg laag waardoor het mech erg ver voorover gekanteld moet worden. De rotoras staat schuin voorover, en het mech kan niet meer hoger gemonteerd worden. Dit is geen zicht en komt ook niet overeen met de echte. Het Heim-mech zal dezelfde problemen hebben omdat de staartaandrijving op dezelfde hoogte zit, ik weet dat men vroeger wel eens een gebogen lopende 2mm staartaandrijving durfde maken, maar daar ga ik niet aan beginnen.

Wat nu :(... ik denk erover een Trex 600 mechaniek te gaan passen, iig ben ik blij dat ik de SkyFox die ik op het oog had nog niet gekocht heb!

Grt, Marco.
 
Kan wel hoor, Vario bestelnummer 9005 is ook een MD500 mét SkyFox mechaniek.
Daar lossen ze het op door kardankoppelingen tussen mechaniek en hekrotor-as te zetten.
Zelf vlieg ik de Bell 47G die ook een in een bocht lopende 2 mm aandrijf as heeft, dus met wat beleid moet het toch wel kunnen.

Maar 't is aan jou natuurlijk...

Groet, Bert
 
Ik zie in de ROTOR voor volgende maand een aankondiging staan dat ze een 20 jaar oude Hughes met Heim mech elektro gemaakt hebben. Ik wacht dat artikel wel even af om te zien hoe ze dat daar opgelost hebben.
 
Eindelijk weer een stevige vooruitgang in het Hughes Project!

Zoals eerder gemeld past het SkyFox mechaniek niet, en ben ik op zoek gegaan naar een TRex600 mech. Omdat die van een collega van Han gecrashed was, kon ik voor een habbekrats een HK600 overnemen waar het meeste van wat ik nodig heb nog opzat. De een zijn dood... :roll: Het mechaniek bleek perfect te passen in de romp, indien er een 10cm van de rompstaart afgezaagd werd!
Hierbij had ik vooraf een paar overwegingen:
-De staart van de eigenbouw romp was te lang gezien de schaalverhoudingen met een echte Hughes
-Mijn 5 stuks Vario 600mm bladen waren zodanig verknoeid door de spuiter (bij de vorige eigenaar) dat uitbalanceren hiervan niet meer mogelijk was
-De rotordiameter voor de HK (ondanks "standaard lengte" 600mm bladen) te groot uitpakte vanwege de 5-bladskop waar de bladhouders verder uit elkaar staan. De bladen zouden in de staartrotor happen
-De HK kan heel eenvoudig van draairichting gewisseld worden
-De HK600 kan ook van een 10-cellen LiPo aandrijving voorzien worden

Na een aantal onderdeeltjes vervangen te hebben ben ik begonnen met de opbouw.

PICT0023.jpg


Hier zie je de rotorkop met Vario tuimelschijf en Peka/Knipprath rotorkop. Alles wat op deze foto staat was alleen maar een kwestie van monteren, nog niet eens modificeren!

PICT0025.jpg


Afgelopen week kon ik een gebruikte Kohler Actro 32-3 op de kop tikken, een monster van een helimotor die ik ook al in mijn eigen JetRanger heb zitten. Deze is geschikt voor 10S en ca 5kW.
Omdat de vorige eigenaar de zijplaten al had aangepast aan een "dikke" motor kon de Actro er zo in.

PICT0026.jpg


De toegepaste servo's heb ik afgelopen week bij RCHeliparts gekocht, deze worden in ALLE trainers van hen toegepast en zijn maar 20 euro per stuk NIEUW! De juiste arm etc moet nog bepaald worden bij het afstellen.

PICT0028.jpg


Onderstaand het tussentijdse resultaat. Nu het mech afbouwen en een vloerplaat in de romp lijmen waar dan ook direct de poten van het landingsgestel in gelijmd worden. Superlicht!

PICT0029.jpg
 
Tof om hier opnieuw wat vooruitgang te zien.
Je bedachte oplossingen zijn origineel en inspirerend.
Ben benieuwd naar het vervolg van dit bouwverhaal...

Heligroeten,

Nick
 
Het is lekker vakantie en dus schieten we goed op. Ik heb wel een beetje mezelf afgeremd omdat mijn planning te krap bleek. Wil je zaken goed doen, dan kost het tijd. En de kids vinden het ook wel leuk als je af en toe wat met ze gaat ondernemen.

Vloerplaatje erin, alles loopt net vrij met de rotor zo laag mogelijk
Foto0092.jpg


Staartrotor, een mix van Vario en Align. Ik wilde de Vario look houden
Foto0086.jpg


Uitlijnen van de staanders en de skids, een erg moeilijk en tijdrovend werkje maar wel bepalend voor de "looks" van de heli!
Foto0097.jpg

Foto0095.jpg


Het staartvlak met stabilo. Het bestaat uit een eigen brouwsel carbon-balsa-carbon sandwich met balsa neus- en achterlijsten.
Foto0127.jpg


En eindelijk zijn de rotorbladen binnen! Inmiddels voorzien van matzwarte vinyl coating omdat de typische "3D wannabe" look me niet aanstond
Foto0128.jpg


Nu verder met schuren, plamuren, schuren, plamuren enz enzzzzzz..... :lol:
 
Nou dit weekend is het geen vliegweer maar bouwweer, het is een beetje langzamer gegaan omdat ik afgelopen week helemaal futloos was door een griepje. Het vorig weekend was het geweldig windstil en is er toen een begin gemaakt met vliegen met het airframe.

Vliegklaar!
marco5bladNR2.jpg


Trillende knietjes....
Marcivliegt5bladnr21.jpg


Probleempje oplossen met de staartrotor, de aansturing liep wat zwaar. Inmiddels opgelost!
Marco5bladnr6.jpg


Intussen is alles compleet gespoten op de staartvin na, die wil maar niet strak worden en vergt nog wat schuur- en plamuurwerk voordat die in kleur gespoten mag worden. Het mechaniek is inmiddels ingebouwd in de romp, nadat het mechaniek was voorzien van schuine vertanding op de hoofdaandrijving. Ik vond het "gillen" van de standaard Trex aandrijving niet mooi, en in een romp gaat dat nog extra galmen ook. Met dank aan Han met zijn draaibankje voor het aanpassen van de nieuwe as voor de Actro 32-3 motor op het nieuwe Align pinion. Ik heb wel 2 magneten van de motor opnieuw moeten lijmen (kwaaltje van Actro) dus hoop ik dat dit goed gaat en niet de motor aan gort blijkt...

Ik ga eerst de heli afbouwen en dan zal ik foto's plaatsen. Even geduld nog :lol: !
 
Hey Marco,

Ziet er goed uit, mooi hoor zo'n vijfblads!
Hoe zit het met je zwaartepunt? Op de laatste fotos is te zien dat je accupack helemaal aan de zijkant zit. Gaat hij niet schuinhangen?

Is de rechterzijde bewust gekozen ivm het toch al van nature iets scheefhangen van de heli?

Gr, Roy
 
Hoi Roy,
Inderdaad hangt de accu "tegen" voor de druk van de staartrotor. Deze staartrotor heeft een 4cm grotere diameter dan de Align rotor om het hoge koppel van de 5-blads tegen te gaan. Daardoor zou de heli met het pakket in het zwaartepunt juist scheefhangen. En met de BeastX wordt de heli toch al vlakker gehouden dan met een flybarkop. Er komt nog een grotere ontvangeraccu op die weer aan de andere kant van het frame zal worden geplaatst.

Groet, Marco.

Hey Marco,

Ziet er goed uit, mooi hoor zo'n vijfblads!
Hoe zit het met je zwaartepunt? Op de laatste fotos is te zien dat je accupack helemaal aan de zijkant zit. Gaat hij niet schuinhangen?

Is de rechterzijde bewust gekozen ivm het toch al van nature iets scheefhangen van de heli?

Gr, Roy
 
Hoi Roy,
Inderdaad hangt de accu "tegen" voor de druk van de staartrotor. Deze staartrotor heeft een 4cm grotere diameter dan de Align rotor om het hoge koppel van de 5-blads tegen te gaan. Daardoor zou de heli met het pakket in het zwaartepunt juist scheefhangen. En met de BeastX wordt de heli toch al vlakker gehouden dan met een flybarkop. Er komt nog een grotere ontvangeraccu op die weer aan de andere kant van het frame zal worden geplaatst.

Groet, Marco.

Volgens mij gaat dit niet werken: de hekrotor oefent een zijwaartse kracht uit, zeg dat die X Newton groot is. de heli heeft een gegeven gewicht, zeg Y kilo.
Dan moet de hoofdrotor een zijdelingse helling Alfa hebben, om de zijwaartse kracht van de hekrotor op te vangen, en die zou je uit moeten kunnen rekenen. Volgens mij kom je een aardig eind door X gelijk te stellen aan de tangens van de hellingshoek maal 9.8 maal Y.
Dan zou Tan Alfa gelijk moeten zijn aan X/Y*9.8. (kan me vergissen, mijn wiskunde is ERG roestig....)

Nu is de zijdelingse druk van de hekrotor niet bekend, maar in elk geval komen er in deze formule geen momenten voor, en dus maakt de plaatsing van de accu naar mijn idee geen fluit uit voor de uiteindelijke hellingshoek die nodig is om de hekrotor te compenseren.
Want waar je die accu ook plaatst, de plaatsing van de accu op zich veroorzaakt geen zjdelingse kracht, net zo min als dat je auto linksaf wil als de kinderen op de achterbank opeens allemaal naar links kruipen....

De plaatsing van de accu veroorzaakt echter wel een moment op de hoofdrotor-as (zwaartepunt ligt niet meer recht onder het aangrijpingspunt van de lift) en je zult dus noodgedwongen met een scheefstaande tuimelschijf moeten vliegen om dit moment te compenseren. En dat gaat weer ten koste van je vliegtijd (rotor gaat meer vermogen vragen in "neutraal getrimde" toestand vanwege de energie die het vraagt om de bladen continue cyclisch te verstellen (en het rotorkoppel neemt lichtjes toe, de stuwdruk van de hekrotor dus ook en daardoor ook de benodigde hellingshoek)....

Volgens mij houd de Beast-X de heli ook niet "vlakker" in de zin van een kleinere hellingshoek, tenzij er een kunstmatige horizon in zit. En al deed ie dat, dan nog, zal de heli wegens gebrek aan compensatie voor de hekrotorkracht, zijdelings gaan wegdriften en MOET je wel handmatig weer een tegenhelling aanbrengen.

Is allemaal niet lullig of neersabelend bedoeld, maar ik denk gewoon niet dat het zijdelings plaatsen van de accu het effect gaat opleveren wat je ervan verwacht.

Groet, Bert
 
Hey hey,

ik vind die theoretisch doordachte opstellen van Bert steeds opnieuw schitterend plezant om lezen. Van al je wiskunde heb ik zelf geen kaas gegeten en inhoudelijk snap ik dus van je uitleg totaal niks... maar 't is zo mooi om te lezen... precies abstacte kunst...

Wat ik wel weet is dat er op een heli enorm veel verschillende krachten en invloeden werken. Door een bout of moer wat harder of zachter aan te spannen kan er al een verschil in vlieggedrag zijn... Dus gewoon uitproberen die handel en kijken wat het in de praktijk heeft.

Heligroeten,

Nick
 
Omdat ik alleen maar "vaste" 10S pakketten heb ben ik dit probleem eerder tegengekomen & vanalles mee uitgeprobeerd. De Star-Ranger had het accupakket ook uit het midden liggen. En in de praktijk bewezen ligt de heli dan vlakker.

Wel nog een vraagje Bert, ik lees in de laatste Rotor over een 4-blads BO-105. Daar staat dat je (statisch gemeten) een 90 graden phasing in moet stellen, maar dit in de praktijk altijd op minder uitkomt (zo'n 60-65 graden) om het ding rechtuit te laten vliegen. Hier begrijp ik niets van. Jij enig idee? Ik heb zelf nu 45 graden phasing gemeten & ingesteld op de 5-blads rotorkop.

Groeten, Marco.
 
Laatst bewerkt:
In de praktijk werkt alles en niemand weet waarom...
In theorie werkt niks en iedereen weet waarom...

Vaak gaan theorie en praktijk samen,

Niks werkt en niemand weet waarom.....

Gr.Tino;)





Hey hey,

ik vind die theoretisch doordachte opstellen van Bert steeds opnieuw schitterend plezant om lezen. Van al je wiskunde heb ik zelf geen kaas gegeten en inhoudelijk snap ik dus van je uitleg totaal niks... maar 't is zo mooi om te lezen... precies abstacte kunst...

Heligroeten,

Nick
 
Omdat ik alleen maar "vaste" 10S pakketten heb ben ik dit probleem eerder tegengekomen & vanalles mee uitgeprobeerd. De Star-Ranger had het accupakket ook uit het midden liggen. En in de praktijk bewezen ligt de heli dan vlakker.

Wel nog een vraagje Bert, ik lees in de laatste Rotor over een 4-blads BO-105. Daar staat dat je (statisch gemeten) een 90 graden phasing in moet stellen, maar dit in de praktijk altijd op minder uitkomt (zo'n 60-65 graden) om het ding rechtuit te laten vliegen. Hier begrijp ik niets van. Jij enig idee? Ik heb zelf nu 45 graden phasing gemeten & ingesteld op de 5-blads rotorkop.

Groeten, Marco.

Het enige wat ik over die accuplaatsing nog kan zeggen is dat als je de accu links of rechts legt, moet je een tegen-rolmoment opwekken met de hoofrotor (swash) om de heli in ligging te houden. Voor een rolmoment zitten de cyclische uitslagen aan de voor en achterkant van de heli. Linksdraaiend, en de accu aan de rechterkant, moet dan het voorste blad negatief worden, het achterste blad positief. Aangezien je niet met nul putch hoovert, heeft het achterste blad dus meer weerstand dan het voorste, en dat levert een zijdelingse kracht op naar....Euhh.... links... precies de kant die je nodig hebt om de zijdelingse kracht van de hekrotor (gedeeltelijk) te compenseren....

Ahum.... Verdomd, je hebt nog gelijk ook! Echter, het kost wel meer vermogen (zal niet heel veel zijn) want de swash zal niet neutraal staan....

Sorry da'k er weer eens zo eigenwijs door heen kwam lullen, maar bij dit effect had ik even niet stil gestaan.

Wat de phasing betreft: da's een best lastig verhaal, en er is veel kans op misverstanden. Het is ook een lang verhaal, maar jullie zijn denk ik niet anders van mij gewend.... :D

Feitelijk is de phasing voor iedere heli gelijk, en de waarde is theoretisch vast op 90 graden achterlopend op de stick.. Dat wil zeggen: als je de stick naar voren duwt, moet de neus naar beneden. Gevoelsmatig zeg je dan dat het blad wat recht naar voren wijst, negatief moet worden. In werkelijkheid dus niet: Dan moet je de rotor 90 tegen de draairichting in draaien, en DAAR moet het blad negatief draaien (zijn maximale negatieve cyclische uitslag hebben). Dit even om duidelijk te maken, dat phasing altijd gerelateerd is aan de beweging van de stick in relatie tot de positie van het blad wat beïnvloed word.

Vaak praten we over een phasing van 45 graden, als de tuimelschijf 45 graden scheef op de stick beweegt, maar dan verzorgt de constructie van de kop de overige 45 graden. Daarom is het beter om gewoon te praten over de hoek tussen "stick" en "blad", dat is eenduidiger.

Er zijn echter wat invloeden die lichte invloed hebben op het gedrag van de heli, zoals de eigenschappen van de bladen (hoe snel word de lift opgebouwd) maar vooral de invloed van de luchtstroming gooit roet in het eten.
Je weet waarschijnlijk, dat de heli bij voorwaartse snelheid de neus opsteekt. Je moet dus continue wat nick voorover houden bij fast forward flight. Dit is effect 1 en word veroorzaakt door de ongelijke luchtsnelheid over de bladen: het voorwaarts draaiende blad levert meer lift, en dus wil de heli achterover (2e tolwet: een moment, uitgeoefend op de as van een draaiende tol, openbaart zich als een precessie-beweging van die as die de richting heeft alsof de kracht 90 graden met de draairichting van de tol meegedraaid is)

Effect 2 staat hier helemaal los van, en dat is de "flow induced roll" die de heli naar rechts wil rollen (rechts voor jouw heli, de rolneiging is altijd TEGEN de draairichting van de rotor in, dus bij rechtsdraaiende rotor is het naar links). De verklaring hiervoor is wat lastiger: het word veroorzaakt, doordat de heli aan de bovenkant van de rotor lucht "aanzuigt". Als je stilhangt is dit gelijk over de rotor verdeelt, maar als je vliegt, dan passert de heli een punt in de ruimte, en tijdens het passeren versnelt de lucht in neerwaartse richting doordat de rotor er onderdoor passeert. Hierdoor word het voorste blad getroffen door lucht met verticale snelheid nul, het achterste blad met lucht die al een zekere neerwaartse snelheid heeft. Dit achterste blad heeft dus een licht kleinere effectieve invalshoek, en levert dus minder lift.
Het gevolg is dan die "flow induced roll". (alweer ook hier die 2e tolwet van toepassing)

Nu de combinatie: je vliegt vooruit, en je moet nick voorover geven om de neus vlak te houden, en je moet licht roll houden om die flow induced roll te compenseren. In de praktijk inderdaad ongeveer in de verhouding 2 eenheden nick, 1 eenheid roll (bij mijn grote BO 105 in elk geval wel), en uit goniometrie volgt, dat je dan inderdaad ergens in de buurt van de 60 graden of 30 graden zit, afhankelijk van of je uitgaat van de feitelijke hoek of "90 graden minus de correctie".

Dus als je de phasing ongeveer 60~65 graden maakt, krijg je dat je dan de heli vlak houd met uitsluitend "nick" en de heli goed rechtuit loopt. Als je het artikel (post #1) van "meerbladskoppen afstellen en vliegen" goed doorleest, dan zul je dat verhaal tegenkomen als "de methode van Ben (Mantra)".
Het voordeel van deze methode is dat de heli over een groot snelheidsbereik relatief neutraal rechtuit loopt. Er zit ook een nadeel aan.
De heli nickt en rolt alleen zuiver bij phasing (ongeveer) 90 graden. Dit geld ook voor voorwaartse vlucht. Ga je nu die phasing op 65 graden zetten, dan vliegt de heli netjes rechtuit, maar reageert op rolcommando's met een lichte up of down neiging, en op up en down met een lichte rolneiging. M.a.w. het vliegen word er wat asymetrisch door. Dit is een kwestie van wennen, veel mensen vliegen zo en die kunnen er prima mee overweg
Hooveren word ook licht "scheef" en ook dit went redelijk snel, omdat je tóch continue met zowel nick als roll in de weer bent, en de correcties, en dus ook de afwijkingen maar klein blijven.

Hou je de phasing op die (ongeveer) 90 graden, dan vliegt je heli ontzettend krom in voorwaartse vlucht (je moet continue zowel roll als nick voorover houden) en dat vliegt ook niet echt prettig, maar de heli stuurt wel min of meer symetrisch.
Als je deze methode gebruikt, is het sterk aan te raden om een tweede geheugen te gebruiken, waarin de heli voor kruissnelheid neutraal getrimd is (dit is wat de "grote" luchtvaart doet, en wat ook Uli Streich (Vario) aanraadt)
Zelf geef ik sterk de voorkeur voor die laatste, omdat het voorover trimmen van de heli er toe leid, dat de snelheid een beetje zelfregulerend word: daalt de snelheid dan duwt de heli uit zichzelf de neus naar beneden, loopt de snelheid teveel op dan steekt ie vanzelf de neus omhoog, en trek je in de landingsaanvlucht de pitch terug, dan mindert de heli vanzelf vaart zonder de neiging "stil te vallen" (wat de heli heel sterk wil doen als je zónder die tweede trim werkt).
Dit zelfregulerend effect is niet heel sterk, maar ik kan mijn BO 105 aan de ene kant van het vlieggebied uit de bocht trekken en vlak leggen, de sticks loslaten, en het ding loopt geheel uit zichzelf kaarsrecht naar de andere kant van het vlieggebied, en dat absoluut zonder E-stab. Je praat dan over 10~15 seconden ongestuurd en stabiel rechtuitvliegen. (moet het niet al te turbulent zijn uiteraard). Ook de landingsaanvlucht vergt maar weinig correctie, alleen bij de overgang van vliegen naar hooveren moet je even goed opletten.

Groet, Bert

EDIT, PS: bovenstaand is uiteraard uitsluitend geldig voor non-Estab. Als het goed is zou een E-stab die rolneiging en nose-up neiging nagenoeg volledig moeten onderdrukken, en dan moet de phasing gewoon op de vaste waarde van 90 graden (tussen stick en blad, kan dus anders zijn tussen stick en swashplate) moeten zijn. Durf ik niet met 100% zekerheid te stellen wegens gebrek aan ervaring met E-stab, maar zou theoretisch moeten kloppen
 
Laatst bewerkt:
hoi Marco,

even uit permalink 47:

-De romp zat vastgeplakt door vermoedelijk niet de juiste lossingswas en is vanwege mijn ongeduld er te vroeg uit gehaald. Daar heeft hij schade van opgelopen in de vorm van barstjes in de witte gelcoat hier en daar.
-Het neusstuk moest er met geweld uitgetrokken worden en ook dat is te zien.

Ik ben benieuwd wat nou de uiteindelijke conclusie is en hoe je het opgelost hebt. Ik heb zelf onlangs een shark romp voor een 30er ontmald en die wilde er ook niet uit. Ik heb ook flink wat geweld moeten gebruiken waarna er ook schade is ontstaan aan de romp. jammer maar het was toch maar een proefstuk. Ik kreeg zelf het idee dat ik de mal wel weer eens opnieuw in de was mocht zetten daar ik naar mijn idee de PVA wel goed aangebracht heb.......

Laat me je ervaringen eens weten.

he Bert ,je hebt een uurtje zitten rammen op je toetsenbord zeg! Ik heb nog niet alles gelezen maar ik ga er nog even voor zitten wanneer er iets meer tijd voor is!!

Steven.
 
Back
Top