De deelnemers en hun plannen voor 2012!

Discussie in 'F5J' gestart door PH_AJH, 17 nov 2011.

  1. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ik wil mij ook aanmelden voor de belangstellende lijst. Ik vlieg nu een Reichard Maxx en werk momenteel aan een Reichard Cumulus. De staart vind ik minder mooi en bouw een lichte V staart.
     
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ja Jacob. Ik volg dit forumdeel de hele winter en heb drie weken terug één van de laatste drie Cumulussen bij Staufenbiel besteld.
    [​IMG]
    de hele staart (nog enigzinds in aanbouw)
    [​IMG]
    Twee balsa plankjes tegen een koolstof buisje (hengel) gelijmt.
    De rode flaps komen van de bouwdoos. De onderzijde van mijn grote vleugels zijn blauw.

    Groetjes Frans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Oeh! Maakt de kist wel een stukkie mooier! Heeft dit aërodynamisch nog consequenties?


    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  5. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Er van uitgaande de dat we langzaam vliegen is het minder critisch. De gezamelijk oppervlakte van de stabilo en richtingsroer moet ongeveer gelijk blijven aan de oppervlakte van de nieuwe flaps. De lengte van de staartboom blijft gemiddeld gelijk. Ik verwacht geen problemen met de besturing.
    Door de korte neus, waardoor de sterkte van de romp weer wat toeneemt, moet alleen het gewicht zo licht mogelijk worden.
    Groetjes Frans
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, zo op het oog lijkt jouw eigenbouw me zwaarder dan het origineel.
     
  7. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Uit het deel van Arjan blijkt het roer en stabilo samen 22 gram te zijn zonder bevestiging. Mijn opschuif deel, nog zonder heveltjes, is 30 gram.
    Het oog wil ook wat en ik vind het een mooiere vormgeving.
    Groetjes Frans
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat valt mee... ik had het idee dat er veel grotere gaten in hadden gekund.
    Dat is denk ik niet waar - hoe langzamer we vliegen, des te kritischer is het oppervlak van de staartvlakken. Immers, de luchtweerstand neemt kwadratisch toe bj verdubbeling van de snelheid. Hoe langzamer je vliegt, des te grotere staartvlakken je dus nodig hebt.
    Recht van boven gezien zou het geprojecteerde oppervlak van de vlinderstaart overeen moeten komen met het authentieke stabilo; van opzij gezien moet het geprojecteerde oppervlak (minstens) de helft zijn van die van het authentieke kielvlak. Verder heeft een vlinderstaart nog wel wat eigenaardigheden - zo had mijn Nova altijd de neiging om wat na te kwispelen als ik een bocht uitstuurde. (Inmiddels heb ik daar ailerons op gemaakt dus dat kan nu wel heel anders zijn.)
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar ik moest wel nog 8 gram lood op de staart plakken dus je zit precies goed :)
     
  10. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Bart je hebt gelijk, een V staart heeft eigenschappen. Op mijn defecte staartboom van mijn Maxx (2 meter spanw) heb ik een eigenbouw V staart gemaakt. Daarna vloog ik bijna 7 minuten bij windstil weer en 220 meter hoogte. De vluchtlog kwam uit een ANWB doosje.
    Deze staart is voor verbetering vatbaar en er kan naar misschien 5 gram af. Daardoor zou het motortje lichter kunnen want daar schat ik maar 190 Watt voor nodig te hebben. Een stijging van 8 meter per seconde is ruim voldoende.
    Arjan. Jij vliegt nu met 1350 mAuur. Daar kun je ongeveer 7 starts van 200 meter uit halen. Ik wil proberen uit te komen met 800 mAuur en drie ruime starts.
    Op zoek naar balans is één kunst vliegen een tweede.
    Groetjes Frans
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja klopt maar deze accu's had ik liggen. 850 of 1000mAh zou ook goed (prima) kunnen.
     

Deel Deze Pagina