Pace FXE is besteld. Nu heb ik jullie hulp nodig.

Hallo,

Voordat ik aan de bouw van mijn Super AVA Pro 4 Flaps was begonnen, had ik al dit "zwevertje" op m'n verlanglijstje staan.
Na lang overleggen en heen en weer mailen met Daniel Lesky heb ik begin Januari een Pace FX(Extrem) besteld.
Dit is een hele mooie, snelle en ook stevige zwever.
Helaas is de wachttijd enorm.
Bij mijn bestelling duurt het nog tot ca. Oktober 2013 voordat ik het model persoonlijk in Oostenrijk kan ophalen.

De Pace FXE heeft een span van 6,4 meter en is 2,2 meter lang.
Als alles klaar is gebouwd (met motor etc..) zal dit model ca. 9 - 9,5 kilo wegen.

Omdat ik tot nu toe alleen maar modellen met 3,5 - 3,7 meter gevlogen heb, is dit natuurlijk een heel ander hoofdstuk en daarom zou ik graag een paar ideeën, ervaringen en hulp uit het forum willen vragen.
Het vliegen van zo'n kist lijkt me niet echt een probleem.
We hebben heel veel plaats op onze club waar zelfs een 8,5 meter scale zwever makkelijk kan landen.

Ik ben nu al aan het overleggen wat ik voor servo's, motor, esc, bec, klapschroef etc. erin wil bouwen.
Omdat dit best wel een duur model is, en ook de veiligheid heel erg belangrijk is, wil ik hele goede componenten verbouwen.
Het mogen dus best wel prijzige servo's, esc etc. zijn, maar er moet niet worden overdreven.

Bij de motor, esc en klapschroef heb ik een hele krachtige combinatie (12s) nodig om dit model makkelijk uit de hand te starten.
Liever 1000 watt te veel als 10 watt te weinig.
Ik heb een Pace FXE met 9 kilo zien vliegen met een 2900 watt motor combinatie erin gebouwd.
Dat is wat ik wil, maar het mag best nog wel een beetje meer zijn.
Qua gewicht hoef ik ook niet zo vreselijk op te passen, als de CG maar goed zit, dan mag het ook wel een paar honderd gram meer zijn.

Zo, lange uitleg, maar ik hoop dat jullie kunnen begrijpen wat ik ongeveer bedoel.
Mijn budget (alleen maar de componenten) ligt bij ca. €1800 - €2000.
De volgende componenten heb ik al uitgezocht, maar ik ben helemaal open voor betere of gelijkwaardige alternatieven.

Motor: Neumotor 1527/1.5Y/F/6.7HD met een HD-NeuGetriebe 6,7:1
ESC: Castle Creation Phoenix Ice2 120HV
Klapschroef: RFM Carbon 28 x 12
RFM Spinner
BEC: ???
Ontvanger stroom: Deutsch Powerbox Sensor (voor 2 x 2s lipo's)
Ontvanger: Graupner GR-32, 16 kanaal dual ontvanger.
Telemetrie: Graupner HoTT Electric Air-Module 2-14S + Vario
8 x MKS DS 6125 mini voor in de vleugels
1 x MKS DS 6125 voor het zijroer
1 x Futaba BLS 541 voor het hoogteroer.
Alle servo's worden met servoraampjes van rcsolutions.ch ingebouwd.
De vleugel servo's krijgen raampjes met een extra kogellager
2 x 6S 4000 - 5000 lipo voor de motor
2 x 2s 2500 - 3000 lipo voor de ontvanger en servo's

Met de motor setup heb ik dit uitgerekend:

Prop calculator met motor setup

ca. 3800 watt met 15,5kg "schub"
Dat zou in ieder geval genoeg zijn om zonder hard te lopen de zwever uit m'n hand te laten trekken.
Lig ik hier goed, of heb ik iets overzien?
Wat vinden jullie van de servo's?
Ik heb bewust de mks genomen omdat de futaba S3150 meer speling hebben.
Ook zijn de mks servo's sterker.

Tot slot noch een foto van een Pace FX, een video op youtube en de homepage van de Pace FX

Pace_FXE.jpg


Daniel Lesky (LeskyComposite) Pace FXE

Ik hoop dat jullie me een paar goede tips kunnen geven mbt. motor, servo's etc. en ook een paar bouwtips zijn altijd welcome.
Tijd om te overleggen heb ik genoeg, en omdat ik het optimale eruit wil halen heb ik alvast een thread met een paar vraagjes gemaakt.

Groetjes uit Zwitserland,

Jordy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn mond viel toch wel open toen ik het plaatje erbij zag..... Tjemig wat een kist zeg!

Heel veel succes ;)

Groeten Rick
 
Gelet op je budget zou ik voor de aandrijving ook eens een telefoontje plegen naar Andy Reisenauer. Ik kan mij zo voorstellen dat hij zeker een geschikte aandrijving kan leveren die echt is toegespitst op wat je nodig hebt. Succes met wachten....
 
Er zijn van die dagen dat ik dat geld net niet in mijn binnenzak heb ;vandaag is er 1 van .:D

Maar wat een lap van een vleugel zeg .
 
Gelet op je budget zou ik voor de aandrijving ook eens een telefoontje plegen naar Andy Reisenauer.

Bedankt voor de tip.
Ik heb eventjes op zijn homepage "gesnuffeld" en een paar leuke dingen gezien.
Ik ga eens een mailtje sturen en vragen wat er voor opties zijn.

Groetjes (en welterusten),

Jordy
 
Wat een heerlijk contrast met de Ava he ;)

Manmanman wat ga je hier een mooie kist aan hebben. Es war einfach GEIL!!

Gr Lyckele
 
Fantastische kist. Ik droom ook wel van zoiets, maar vind het toch wel erg veel geld (en wachttijd).

Vwb. de motorisreing sluit ik me aan bij MaartenX: Andy Reisenauer bellen!. Goed spul, goed advies.

Een tweede overweging: voor een goede en zekere start heb je trekkracht nodig. Dat is wat anders dan 'Watt's'. Op de site waar jij die motor+prop hebt doorgerekend wordt ook de trekkacht per Watt (g/W) weergegeven. Jouw selectie levert 4,34 g/W. Dat is zeer matig, 7 g/W is haalbaar. Ik zou gaan voor minstens 6 g/W.
12S is daarvoor ook helemaal niet nodig. Sterker, ik denk dat er combinaties zijn die op 6S tot 8S die ruim voldoende power en trekkracht leveren voor een start zonder aanloop (zeker als je de flaps voor de eerste seconden 5 à 10 mm laat zakken).

Het voordeel van zo'n setup? 500 gr minder gewicht. Hogere vleugelbelasting gaat immers direct tenkoste van de daalsnelheid!

Kijk ook eens in dit draadje. Het gaat weliswaar om kleinere kisten 6-9 kg, maar daar zitten voorbeelden bij van 4S die toch 45 gr omhoog gaan.

Dirk.

edit:
Op de pagina van de Pace FX staat (3e alinea):
"kann auch mit einem Elektroantrieb ab 5S aufgebaut werden, ein sicherer Handstart ist ohne Helfer leicht möglich. Richtig interessant wird es ab 8 bis 10S Antrieben."
12S lijkt me dus nodeloos veel ballast.
 
Laatst bewerkt:
Goeie God, wat een ding...
De enigste manier om zoiets ooit hier te krijgen is een scheiding :-( en dat gaat zelfs mij ietsje te ver....

Veel succes en plezier alvast met deze moordkist!

Groeten,

Paul.
 
Laatst bewerkt:
Du.............

Wanneer je dit soort toestellen wilt vliegen en daarbij hulp nodig hebt ben je vlgs. mij niet helemaal goed bezig....................
 
Laatst bewerkt:
@arno
Kan het nog belachelijker; sorry hoor, maar wanneer je een kist als deze koopt en je hebt hulp nodig ben je niet helemaal goed bezig, tenzij je natuurlijk een geldboom (en niet boompje) in je tuin hebt staan.

mijn onbescheiden mening, hier wordt ik echt ziek van !!!

Je kunt ook geen commentaar plaatsen dit slaat kant nog wal, ik kan me goed voorstellen dat Jordy bij twijfel advies vraag het daarvoor is een forum.
Dus laten we het gezellig houden.
 
Wat een klasbak... sprakeloos.

Enne, mijn zus woont in Zwitserland, dus ik kom wel eens in de buurt. Waar vlieg jij?

Groet,

Jacob Bos
 
Wanneer je dit soort toestellen wilt vliegen en daarbij hulp nodig hebt ben je vlgs. mij niet helemaal goed bezig....................

Ik vindt het leuk en gezellig dat hij dit met ons wil delen. Zo genieten we met z'n allen mee van zo'n mooie zwever.

Volgens mij heeft er ooit een artikel over dit monster in Aufwind gestaan. Ik zal de la eens doorspitten voor je. (of je hebt dat artikel al, maar dan doe ik het nog ;) Wie weet doe ik weer een idee op.)
 
Kan het nog belachelijker; sorry hoor, maar wanneer je een kist als deze koopt en je hebt hulp nodig ben je niet helemaal goed bezig, tenzij je natuurlijk een geldboom (en niet boompje) in je tuin hebt staan.

mijn onbescheiden mening, hier wordt ik echt ziek van !!!

Hoi Arno.

Het spijt me dat dit draadje bij jou in het verkeerde luchtgat schiet..
Ik wil hier niet "de held" uithangen omdat ik zo'n zwever koop.
Het enigste waar ik om vroeg was hulp mbt. motor en servo keuze.
Veel mensen weten veel, daar gaat het me om.
Ik weet drommels goed waar ik mee bezig ben, vooral met zo’n zwever.
Het is gewoon logisch in een Forum te vragen omdat hier een inmense pool aan ervaring voorhanden is.

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen welke componenten ik in dit prachtstuk wil gaan verbouwen en ondanks het vele lezen op diverse foren ben ik er nog niet helemaal uit.
Dat zie je wel aan mijn motor keuze.
Gelukkig heeft Dirk mij al een stuk op weg geholpen met zijn raad.
Daarom gaat het mij.
Niet om hier te gaan showen wat ik alles zo koop.

Even voor de duidelijkheid.
Ik ben een (hardwerkende) Keukenchef die heel vaak 60-70 uur per week werkt.
De (weinige) vrije tijd die over blijft gaat op aan familie (ben sinds 2 jaar vader) en mijn hobby.
Dit jaar wordt er niks meer gekocht, alleen nog maar een nieuwe zender, die ik ook grotendeels met de verkoop van mijn oude zender financieer.
Ook het "hobby-budget" voor 2013 is door de Pace FXE al ver gekrompen.
Ik heb dus geen geldboom (en ook geen boompje) in de tuin staan.

Ik vind het jammer dat er zo’n comentaar van jou komt.
Ook bij de Super AVA had ik een hele hoop vragen en jij hebt me er toch ook bij geholpen (thema accu’s).
Ik sta dus echt versteld van jou commentaar en vind dit echt niet leuk.


@Dirk.
Harstikke bedankt voor de hulp. Dat wist ik inderdaad nog niet dat ik 6g/W nodig heb.
Daniel Lesky heeft mij het volgende setup aanbevolen:

Ich verwende bzw. empfehle:

9 x S3150 Futaba Servos
1 x BLS 451MG Futaba Servo
Emcotec Doppelstromversorgung
2 x Lipo 2S3000 für Empfänger und Servos

Hacker A40-10L V2 mit Getriebe, ca. 220 Euro
Jeti Spin 75 bis 100A Regler, ca. 200 Euro
2 x 4S oder 2 x 5S5000 SLS Lipo für Antrieb
ich verwende bei 10S eine Freudenthaler Luftschraube mit 23 x 12

Diese Kombination mit 10S zieht Ihnen das Modell aus der Hand, ca. 2000 Watt.


Natuurlijk is de motor setup goed, maar ik wil kijken of ik een betere setup kan krijgen.
Met de servo's lig ik zeker al een stuk beter (toch?).


@Jacob.
Ik vlieg tussen Oensingen en Egerkingen.
Onze club heet MFV Gäu en "het vliegveld" ligt schuin onder het dorp Oberbuchsiten
Modellflugverein Gäu

Als er iemand nog een paar info's en tips mbt. motor en servo's heeft zou ik graag deze "hulp" willen aannemen.

Groetjes,

Jordy
 
Beste Jordy,

Laat je niet van de wijs brengen door een paar opmerkingen hoor! Buiten het feit dat je zelf veel hebt aan de hulp, kennis en ervaring van anderen hier, vinden mensen zoals ik het ook heel gaaf om ervaringen, foto's plaatjes en filmpjes van dit soort prachtkisten te zien! Ik geniet ook enorm van je AVA bouwverslag, en leer daar zelf ook weer veel van.

Zo ben ik nu aan het kijken naar zo'n ISII cockpit systeem. Was ik zonder jou draadje nooit op gekomen!! Lijkt mooi samen te gaan met de T8FG zender.

Kortom, ga zo door!
 
Back
Top