Pace FXE is besteld. Nu heb ik jullie hulp nodig.

Zit ik Lesky's site te bekijken zie ik dat ik er een krijg ;)
Pace FXH, Silberhaube, Textremeleitwerk mit blauer Folierung für Robert aus den Niederlanden
wel aardig weet van niks zit wel aan de Pace VX te denken maar ik heb geen zin tot november 2013 te wachten, bovendien wie weet wat er dan is.

Goeden Avond.

Ik ben weer thuis en kan nu ook uitgebreid reageren.

@ SRS.
Ik neem je welgemeende excuus graag aan.
Ik begrijp ook jouw standpunt en respecteer ook jouw mening.
Je hoeft je voorgaande postings ook niet te veranderen, waarom ook, het is tenslotte jouw mening.
Ik voelde me gisteren echt „aangevallen“ en begreep eigenlijk niet waarom.

Nogmaals, ik heb het echt goed overlegd wat ik hier doe.
De Pace FX is geen speelgoed, dat snap ik drommels goed.
Ik ga ook niet onverantwoord vliegen; als ik er nog niet klaar voor ben, dan wordt er niet gevlogen. Punt.
Ik zelf denk dat ik in 2 – 2.5 jaar wel zo ver ben en de Pace kan vliegen (en landen!).
Natuurlijk kann ik de Pace niet vanaf het begin helemaal aan z’n maximale grenz vliegen, maar dat komt dan wel in de loop der jaren die ik met dit model hoop te kunnen genieten.
Daarvoor is zo’n model ook gemaakt vind ik.
Niet voor 1 zomer, maar voor een jaar of 10 en langer.
Zo denk ik er over.

Ik weet nu ook wel wat je bedoeld.
Ook ik heb hier langer over lopen nadenken.
„Fietsen leer je op een oude fiets“ zegt het spreekwoord en zo is het ook.
M’n eerste auto was een oude kever.. krassen en deuken, maar ik heb er wel mee leren rijden.
Dat ging ook door m’n hoofd toen ik de eerste (van vele) emails aan Daniel Lesky had gestuurd.

Ik zou hiermee heel graag „de strijdbijl“ willen begraven en weer terug naar de zakelijke dingen willen gaan.
Ook mede door jouw reactie will ik dan toch verder hier in het forum actief blijven.
Ik voel me er ook echt thuis, en dat na korte tijd.
Bij deze dan de symbolische „streep eronder“

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@ Gerben.
Bedankt voor de tips.
Ook ik probeer zo min mogelijk verschillende componenten te gebruiken vanwege een mogelijke fout of storing.
De HV servo's zijn natuurlijk een goede optie.
De NeuMotors bevallen mij eigenlijk ook heel goed, maar ik ga eerst maar eens met Reisenauer kletsen.
Ik heb van hem en zijn Firma al heel veel goeds gehoord.
Alvast bedankt voor je hulp en raad. Ik kom er graag nog eens op terug.

@ Alpha21
Ik heb ook aan een startwagen gedacht, en zo zal ik ook wel de eerste paar keren starten, al is het alleen maar dat ik m'n beide handen op de knuppels heb.
We hebben bij ons op de club zo'n wagentje van Robbe.
Grappig ding, ik heb er ook als eens mijn Epsilon Competition mee gestart.
Het liefste is en blijft voor mij toch een handstart.
Ik ben daardoor onafhankelijker en hoef geen startwagen mee te slepen.
Bovendien vind ik het gewoon mooier zo'n grote zwever met de hand te starten.
Als groot pluspunt vind ik een wagenstart wel veel veiliger omdat je meer tijd hebt om te reageren, en dat ook sneller kunt
Hier is een video van een aandrijving in een Pace FXE zoals ik het qua kracht het liefst zou willen hebben.
De aandrijving bestaat uit volgende componenten:

Antrieb Strecker (330.20.14 10p)+Reisenauer(6:1) an 12S4000er LS 23x12

Pace FXE op RCMovie.de

@ Maarten
Ja, deze ervaring heb ik intussen ook kunnen maken.
De Salto vliegt veel rustiger als mijn Epsilon.
Een beetje wind maakt een zwever met bijna 20 kilo niet zo veel uit.
Wel is het landen behoorlijk moeilijk met zo'n kist.
Het gewicht en de 7 meter zijn niet zo eenvoudig te landen.
Daarmee had ik in het begin ook moeite met m'n Epsilon.
Van 2,6 meter en 1,6kg naar 3,5 meter en 3,3kg.
Dat was voor mij toch wel een behoorlijk voelbaar verschil.
Intussen ben ik er al aan gewend en land ik de Epsilon ook al heel goed in een bepaald "doelgebied".
Ik ga zeker de opbouw en de eerste vluchten met een paar ervaren mensen uit de club doen.
Ook tijdens de AVA bouw had ik wel eens vaker een deel mee naar de vliegplaats genomen en om raad gevraagd.

@ Berrie
Bedankt voor de info.
Dit model wat jij beschrijft is van Robert Deutschmann.
Ik heb hem hier in Zwitserland al zien vliegen.
Wel heeft ie hem bijna helemaal in de gort gevlogen tijdens een "show"
3 van de 4 vleugeldelen waren tot stof overgegaan toen hij een boom landing had gemaakt. De romp is nagenoeg heel gebleven en de Pace Competition vliegt (geloof ik) alweer.

Hier is nog zijn bouwbericht van de Pace Competition

Zo, het is weer een aardige lap tekst geworden.
Ik hoop dat het nu alleen nog maar om de Pace FX en de componenten gaat die ik er graag in zou willen hebben.
De rest kunnen we graag met een privéberichtje doen.

Theoretisch kan iedere fabrikant een leuk stukje techniek maken, maar wat uiteindelijk telt is de ervaring die ermee gemaakt worden is.
Vooral de motorkeuze, klapschroef en vertraging is een hele wetenschap waar ik nog een heleboel van jullie kan leren.

Groetjes uit (het inmiddels zeer koude) Zwitserland,

Jordy

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Jordy en Douglas,

Ik wil jullie hierbij laten weten dat ik het knap vindt hoe jullie met deze `crisis`omgaan:D

sterkte met je zoektocht Jordy en we volgen je op de voet

groet

Terence

Hoi,

Allereerst toch ook mijn complimenten hoe jullie beiden het verschil van mening als 'grote mensen' weer hebben bijgelegd. Houden zo! Daar wordt dit een te leuk draadje voor.

Mbt. tot vleugelbelasting en landen kan ik je vertellen dat 90 gr/dm2 toch echt een 3x grotere stap is dan van '2m60/1,6 kg naar 3m50 3,3 kg'.
Ik heb in het verleden een 'ASW 19' van 4m50 en 5,5 kg gehad, en nu een Alpina van 4m en 7!! kg. Dan ga je van 60 gr/dm2 naar 85 gr/dm2. Ik kan je vertellen dat die Alpina toch heel veel meer aandacht vergt tijdens de landing dan die ASW 19. Ik raad je aan om veel proeflandingen te gaan maken (low & slow passes) en wellicht leraar-leerling besturing.

Om dezelfde reden (vleugelbelasting) zou ik de motorisering baseren op een zo laag mogelijk aantal lipo-cellen, en natuurlijk ook vanwege de thermiek-gevoeligheid (maar dat speelt hier in NL een grotere rol dan in CH, waar de thermiek gewoon 2-3 maal zo sterk is).

Stroomvoorziening voor radio en servo's: direct alles op 2S lipo is wat voor te zeggen. M.n. door die lange vleugels verlies je nogal wat spanning vanwege de weerstand in (die lange) servosnoeren. Een hogere basisspanning beperkt de grootte van de stroom een beetje, en daarmee de verliezen in de draden (die gaan met het kwadraat van de stroomsterkte).
Ik weet niet of er voor jouw merk zender ontvangers bestaan die rechtstreeks op 2S lipo's aangesloten kunnen worden. Servo's die dat kunnen zijn er ondertussen aardig wat (zeker de high-end types) en het worden er steeds meer.

Dirk.

Goeden Avond.

Ik weet nu ook wel wat je bedoeld.
Ook ik heb hier langer over lopen nadenken.
„Fietsen leer je op een oude fiets“ zegt het spreekwoord en zo is het ook.
M’n eerste auto was een oude kever.. krassen en deuken, maar ik heb er wel mee leren rijden.
Dat ging ook door m’n hoofd toen ik de eerste (van vele) emails aan Daniel Lesky had gestuurd.

Ik zou hiermee heel graag „de strijdbijl“ willen begraven en weer terug naar de zakelijke dingen willen gaan.
Ook mede door jouw reactie will ik dan toch verder hier in het forum actief blijven.
Ik voel me er ook echt thuis, en dat na korte tijd.
Bij deze dan de symbolische „streep eronder“

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jordy

Een modelvliegtuig kopen voor 5000 euro is geen alledaagse zaak.
In onze hobby is dit een extreem gebeuren.
Geen wonder dat dit bij bepaalde entiteiten extreme emoties oproept.
Volkomen normaal trouwens.
En op het forum heeft iedereen het recht zijn mening daaromtrent te ventileren.
Voorwaarde is dat je uw mening op een elegante wijze kunt verpakken.
Dit gebeurt jammer genoeg niet altijd.
We zijn nu eenmaal mensen.
Elk heeft zo ergens zijn hoek.
Nu, als zo'n controversiële discussie kan resulteren in een verzoening of overeenkomst (zoals hier blijkbaar het geval) betekent dit ongetwijfeld een meerwaarde voor alle betrokkenen.

Dit buiten beschouwing gelaten, Jordy, doe je ding en houdt ons op de hoogte.
We zijn zo te zien allen benieuwd.

Mvg,
Aurectar

Een half jaar geleden een Elipsoid besteld waarbij ik een half jaar abonnement kreeg op de Modell Aviator.

In de December uitgave die ik hier voor mijn neus heb liggen stond een stukje in over een Junior Sperber van Decker Planes. (ik had, of heb daar nog steeds interesse in, maar vind het het model persoonlijk te duur voor zijn formaat :rolleyes:) Dat blad heb ik van haver tot gort doorgelezen, waarbij mij het nét pas opviel dat er een hele reportage van wel 5 bladzijdes lang vol geschreven staan over een PACE FXE.... (ze praten ook hier over het ''zwarte goud''...)

Dat dat artikel toen mijn aandacht niet trok zegt jullie denk ik wel genoeg, (sorry ;)) maar ik wil het Jordy toch niet onthouden. Een uitgebreid verslag met verschillende setups van motoren, getriebe en props worden er besproken en ik denk dat je daar zeker iets aan hebt.

Jordy, als je interesse hebt in een stukje interessant leesvoer, wil ik het artikel wel voor je inscannen en opsturen.

Jordy, als je interesse hebt in een stukje interessant leesvoer, wil ik het artikel wel voor je inscannen en opsturen.

Hallo Douglas,

Hartelijk bedankt voor de moeite
Ik heb deze berichten toevallig vanavond noch gelezen.
Je hoeft dus niet meer in te scannen.
Ze staan op de site van Daniel Lesky

Aviator Interview
Aviator Pace FX

Ik had die eigenlijk al langer willen lezen, maar heb het elke keer vergeten.
De motor opties die daar worden besproken zijn best wel goed te noemen.
Vooral de 2 sterkste opties (Antrieb 4 en 5) zijn heel interessant.
Allerdings zijn ze wel 12S.
Ik ben ook aan het overleggen of het echt niet te veel van het goede is.
10S scheint eigenlijk meer als genoeg te zijn.
Daniel zelf vliegt een Pace FXL (Light) met een 5s set-up.
Ook best wel leuk en zeker een super thermiek zwever.

Vandaag heb ik tijdens het werk (ja, dat kan af en toe ook wel eens ;)) steeds meer over de startwagen lopen te denken.
Ik heb de startwagen alleen maar nodig als ik ga vliegen op de club.
Buiten de club zal ik deze zwever vermoedelijk alleen maar aan een hang gaan inzetten.
Daar heb ik geen al te sterke motor voor nodig en zeker ook geen startwagen.
Ik moet dat nog eens goed overleggen.
De tijd heb ik er in ieder geval voor.

@Dirk
Als ik het goed begrijp zijn de HV servo's steeds meer aan het komen.
De ontvanger die ik voor de Pace gedacht heb (Graupner GR-32) kan tot 8,4V dus dat zal wel gaan.
Als ik nu de nieuwe MKS DS61xx HV servo's (waarvan Rick had gesproken) in de vleugels en zijroer inbouw, blijft er toch nog een "normale" servo over.
De Futaba BLS 451.
Ik weet dat dit een hele goede servo is voor het hoogteroer, maar helaas maximaal 6V.
Is er een (goede) alternatieve HV servo voor de BLS 451?

Groetjes,

Jordy

Jordy,

wat me een beetje verbaasd is dat je een vliegklaar gewicht van ca. 9kg verwacht. Huidige F3J kisten liggen onder de 2.1 kg voor 3.5-4.0m spanwijdte en de Pace bouwwijze lijkt mij gelijkaardig (vleugels in schalenbouw). Ik heb op de site geen vlieggewichten kunnen vinden, maar als pure zwever lijkt ie mij toch onder de 5kg te moeten komen. OK, er zitten meer servos in, dubbele voeding, etc, maar dan moet 7kg vliegklaar gewicht toch haalbaar zijn??

Oeps, ik lees net in het bijgevoegde artikel dat ie net geen 7kg weegt als pure zwever...

Jordy,

wat me een beetje verbaasd is dat je een vliegklaar gewicht van ca. 9kg verwacht. Huidige F3J kisten liggen onder de 2.1 kg voor 3.5-4.0m spanwijdte en de Pace bouwwijze lijkt mij gelijkaardig (vleugels in schalenbouw). Ik heb op de site geen vlieggewichten kunnen vinden, maar als pure zwever lijkt ie mij toch onder de 5kg te moeten komen. OK, er zitten meer servos in, dubbele voeding, etc, maar dan moet 7kg vliegklaar gewicht toch haalbaar zijn??

Oeps, ik lees net in het bijgevoegde artikel dat ie net geen 7kg weegt als pure zwever...

Mijn VXH van 2.5 meter weegt vliegklaar zonder ballast 2.3 kg.
Licht gewicht is niet de hobby van Lesky, sterk en stijf wel.

Is er een (goede) alternatieve HV servo voor de BLS 451

De BLS156HV High-Torque is even groot, brushless en HV.
Leuk dat jouw voorpret ook onze voorpret wordt.

Rick

Hallo Rick en Dirk.
Bedankt voor de info en de link.
Op de servo site kan ik me eens lekker uitleven ;)

Groetjes,

Jordy

Zo, een kleine update.

Jullie hebben mij toch een beetje bang gemaakt (grapje ;))
Ik heb me dus afgevraagd of ik wel zo'n hele sterke (en dus zware) versie nodig heb.

Daniel vliegt zelf met een FXL met ca. 7,8 Kilo en een 6S Motor-Setup.
Dat is een vleugelbelasting van ca. 67g/dm2
De FXE met mijn toekomstige Setup gaat ongeveer 9,5 Kilo wegen (dat hoop ik althans)
Dat is een vleugelbelasting van ca. 82g/dm2

Nu was ik nieuwsgierig of het ook mogelijk is nog lichter te bouwen als de FXL van Daniel al is.
Het zou mogelijk zijn, maar dan alleen maar ca. 300 gram.
Dat is niet zo veel en daardoor komt de vleugelbelasting op ca. 65g/dm2

Daniel heeft mij ook verteld (per mail en op het RC-Network forum) dat een lichtere en dus niet meer zo sterke versie onverantwoord zou zijn.
Het zou wel mogelijk zijn, maar dan is de Pace niet meer zo stabiel (in zijn ogen).
Hier de link naar het RC-Network Forum:

Pace FX Flugbereit: Wie "schwer"?

Ik ga dus toch maar niets aan mijn bestelling veranderen en laat de FXE bestelling staan.

Ik ben nog steeds met de motor setup aan het stoeien en aan het twijfelen tussen een Reisenauer combinatie of een NeuMotors setup.
Lekkere luxus problemen dus ;)

Ik heb een Excel lijstje gemaakt om de verschillen tussen een FXL en een FXE qua prijs en gewicht eens goed te kunnen vergelijken.
Als iemand mijn tabelletje wil zien, kan je het hier downloaden:

Pace FX Einkaufsliste.xls

Interessant om te zien dat ik bij de FXE 1 Zwitserse Franc per centimeter "kwijt" ben en dat de 2 kilo lichtere FXL bijna 1000 Zwitserse Franc goedkoper is.
Dat is toch best wel een een groot verschil.
De "hoofdschuldige" daaraan zijn de accu's, motor en ESC.
Het prijsverschil tussen FXE en FXL is niet zo groot.

Ik krijg volgende week een paar MKS DS 6125H Servo's die ik mag gaan uittesten in een [URL="
Addiction X[/URL] (doe ik samen met een collega opbouwen).
Ik ben heel benieuwd of ze echt zo veel beter zijn dan de Futaba S3150

Groetjes uit Zwitserland,

Jordy

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, een kleine tussenstand.

Ik heb de MKS DS6125H kunnen testen in de Addiction X en moet zeggen dat ze echt veel beter zijn als de Futaba S3150.
Ze zijn dan ook wel bijna dubbel zo duur, maar dat is het me wel waard.

Mijn bestelling ligt op schema.
Levering (tot nu toe) eind Oktober 2013.

Maaaaaaar.........

Daniel Lesky heeft een nieuw "wapen" in de Pipeline zitten.
De Pace VX 3,8
Normaal had ik er niet zo intensief naar gekeken omdat het "maar" 3,8 meter is, totdat ik gisteren te horen kreeg dat de Pace VX 3,8 er als 3,8 meter en als extra noch als 7,4 meter zwever kan gebouwd worden.

Dit heeft hij geschreven:

Hallo Kollegen,

Infos, Fotos, Daten, Liefertermine und Preise gebe ich erst auf die Homepage sobald ich mit der Serie starte, es gilt ja

- 3 Härtevarianten
- Segler und Elektro
- Vollcarbon- und 2.4GHz- Rumpf

als Prototypen zu fertigen und ausgiebig zu testen. Recht viel Arbeit da ich neben dem VX3.8 noch andere Modelle bauen muss um meine Steuern fristgerecht bezahlen zu können :-D
Diejenigen unter euch die schon vorbestellt haben werden dann mit einem Liefertermin angeschrieben.

Die Eckdaten, bevor hier noch wildest spekuliert wird :-D :

- Spannweite 3.8m
- 2-teilige Fläche, Flächenverbinder ist auf meiner Homepage
- 1,33 bis 1,27% Wölbung
- 6 Klappen
- Erweiterung auf 7,4m vorgesehen

Nu gingen dus alle alarmklokken luiden...
Dat is natuurlijk nog beter.
Een 3,8 meter kist met verschrikkelijk veel power en zo hard als een stuk staal.
Tegelijkertijd in een een paar minuten tijd d.m.v. 2 extra "stukken" vleugel om te kunnen bouwen naar een 7,4 meter zwever.
Het project is nog in de testfase, maar ik ben toch echt aan het overleggen of dat niet de betere keus zal zijn.
Namelijk 2 zwevers voor de prijs van 1.
Meer flexibiliteit, meer opties, meer zwever.

Ik bel Daniel volgende week op en vraag wat de opties zullen zijn.
Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes,

Jordy

Als je een kist, die is ontworpen voor 3m80, naar 7m40 gaat opschalen, zonder een andere (langere) romp te nemen, krijg je een kreng. Zelfs als de oorspronkelijke romp voor een 5 meter kist bestemd zou zijn geweest.

Dirk.

Mee eens, maar misschien dat Daniel daar iets slims op heeft gevonden. (Die is namelijk ook niet van gisteren, natuurlijk)

Als je een kist, die is ontworpen voor 3m80, naar 7m40 gaat opschalen, zonder een andere (langere) romp te nemen, krijg je een kreng. Zelfs als de oorspronkelijke romp voor een 5 meter kist bestemd zou zijn geweest.

Dirk.

Ja, dat was ook het eerste wat ik dacht.
Ik heb namelijk Vladimir een tijdje terug gevraagd of het mogelijk zou zijn om de Super AVA groter te maken d.m.v. vleugel verlenging.
Hij zij ongeveer het zelfde en dat het (aërodynamisch) onzin is.

Mee eens, maar misschien dat Daniel daar iets slims op heeft gevonden. (Die is namelijk ook niet van gisteren, natuurlijk)

En dat was dus mijn tweede gedachte. ;)
Daniel Lesky heeft zeker aan zoiets gedacht.

Ik ben zelf reuze benieuwd naar de VX 3,8.
Ik sta op de wachtlijst, of ik nu een Pace FXE of een Pace VX 3,8 neem maakt in princiep niks uit.
Ik wacht gewoon geduldig en kijk hoe de VX 3,8 zich ontwikkeld.
Tijd is er nog volop.

Groetjes,

Jordy

eigenlijk zijn die kisten niet duur. als in waarde voor geld, is extreem. valt me vaker op
vanuit die landen (ik bedoel oostenrijk en zwitserland daarmee) :)
voor zelfbouwers zoals ik ook op een dag hoop ik, zijn zijn kisten een zeer goed schoolvoorbeeld. (ik tenminste haal er veel inspiratie uit).

dit is weer een mooi project :) *popcorn en gereedschapskist :P

jawadde.... kleiner en goedkoper hadden ze niet zeker???
gelukkig heb je daar stevige bergen waar je dat prachtig ding van af kan smijten!
wel lang wachten.... maar zoals men wel vaker zegt... mooie dingen groeien langzaam!

Ik ben benieuwd naar de truuk.

Dirk.

Een van zijn trucs is om de vleugels van een kleinere kist te gebruiken als buitendelen voor een grotere.
Er komt dan een nieuwe romp, staart en middendelen.
De Pace Competition b.v. heeft de vleugels van de VX als buitendelen.

Rick

Back