Pace FXE is besteld. Nu heb ik jullie hulp nodig.

Jordy,

Jammer dat het zo heeft moeten lopen.
Ik begrijp je wel. Waarschijnlijk had ik hetzelfde gedaan.
Succes met die mooie kist.

Dirk.

Wat Jordie doet moet hij zelf weten, het is zijn geld en daar hebben wij niks over te zeggen.

Helaas heb ik net de andere zijde van de medaille meegemaakt. Toen het mij en mijn gezin slecht ging heb ik met beperkte middelen en een klein beetje hulp van enkele anderen (die ik nooit zal vergeten) mijn hobby kunnen blijven uitoefenen. Ik had heel veel plezier met het afval (afdankertjes) van anderen.
Ook heb ik in die periode geleerd om buiten de box te denken en heb ik diverse modellen ontwikkeld die maar enkele euro's kosten en materialen leren gebruiken die niet zo voor de hand lagen.
Het nadeel hiervan was dat ik ineens op shows en evenementen niet meer gewaardeerd werd. Soms zelfs zo erg dat ik het idee had dat ik met mijn "armmoedige" spullen niet meer welkom was. Of was het doordat ik liet zien dat je met heel wein ig middelen toch nog plezier kon hebben aan deze prachtige hobby............... Ohja, nog steeds heb ik heel veel plezier met die "troep/afdankertjes"...........................

Jordie, laat je niet tegen houden door dit soort idioten die willen bepalen hoeveel jij dient uit te geven, en aan wat je dat schijnbaar moet uitgeven.

Jammer toch dat we elkaar onze eigen beperkingen op leggen.

Ik hoop dat Jordy alsnog, gewoon, zijn belevingen met deze geweldige zwever hier deelt.

Ik ga me van alle meningen geen ruk aantrekken en, als ik het vanavond niet vergeet, je doorgeven wat ik vanuit de Aufwind te melden heb. (Dit 6.5mtr model staat er niet in, wel de 5mtr versie met het zelfde gewicht.) De artikelen had ik igg al gevonden. Uiteraard waren dat weer de laatse tijdschriften van de stapel...:roll:

@ Dirk, voor ons "poldermodel" is dit concept te snel. Basiswelving is van deze zwever 1.7%. Wij komen beter weg met 2.3-2.5%.

@allen: vinden jullie nu werkelijk dat de onderdelen in twee jaar tijd wezenlijk anders worden?

Laatst bewerkt:
Waarom worden dit soort berichten geplaatst??? Frustratie, jaloezie???

Laat ieder zn ding doen, laat ierder persoon in zn waarde.
Als het je niet aanstaat, denk dan na voordat je je ongezoute mening plaatst. Laat het dan voor wat het is en reageer dan niet!
Dit is een forum om elkaar te helpen, ervaringen te delen en niet om elkaar met de grond gelijk te maken.

Wat iemand doet, koopt of wat dan ook is zijn/haar zaak!!

Jordy, ik hoop dat je nog verder gaat met het plaatsen van je vragen/bevindingen maar snap heel goed dat de kous hier af is voor jou.

Succes en hopelijk zien we nog mooie beelden van je Ava voorbij komen ;)

Grt Lyckele

@ Berrie, denk dat het wel mee zal vallen.

Jordy,

Ik ga toelichten per nummer, anders worden de quotes wel heel erg lang.

1) Klopt, maar ik onderbouw dit met de teks ''ter ontnuchtering''. Ik doe dit (ook voor mijzelf) als er grote bedragen voorbij komen. Omdat ik (en meer mensen) met de Gulden opgegroeid ben reken ik terug om de dingen beter op zijn waarde in te schatten. Het grote gevaar is dat men in deze tijd de Euro is gaan uitgeven als de Gulden, met alle gevolgen van dien.

2) Dat is je goed recht, je werkt er hard voor en maakt veel uren. Het is mij idd opgevallen dat je laat in de avond/begin ochtend je berichter schrijft, gezien jouw vakgebied helaas niet anders. Wat dat betreft maakt het mij niets uit waar jij je hard verdiende geld aan uitgeeft, dat is helemaal jouw keuze.

3) het succes voor elk huwelijk. Houden zo, want de meeste kunnen dat niet.

4) Het is niet aan mij om te beoordelen wie wat en welke modellen iemand moet vliegen. Waar het probleem ligt? In mijn ogen aan je jouw onervarenheid wat vliegen betreft. Ik denk dat het daar aan ligt. Als ik naar mijzelf kijk zijn ook de dingen snel gegaan. Maar nooit zo snel met het oog op aankopen voor in de toekomst waarvan ik nog niet weet of ik er uberhaupt aan toe zou zijn.

5) Alles op zijn tijd, en ik zie het niet gebeuren dat ik (ik kan het niet inschatten, maar ik denk ook jijzelf) met een ''formule 1'' zwever goed uit de voeten kan na amper 2 jaartjes vliegen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zie het niet gebeuren. Ik vind dat je in een hele korte tijd erg grote stappen maakt, geheel jouw keuze maar erg moeilijk om te begrijpen. (ik denk dat dat ook tevens mijn ''gebrek en zwakte is'')

6) Mooi dat je mag oeffenen met een 7 meter Salto, maar dat vliegt toch echt anders dan een PACE FXE. Groter vliegt beter, maar als je nog maar net bekomen bent van het vliegen met een Epsilon mag je niet raar staan kijken als je wat (enigzins) scherpe kritiek krijgt als je vervolgens een ''formule 1'' kist koopt.

7) Niet, je bent mij geen enkele manier verantwoording schuldig.

8 ) Kunnen wij elkaar een hand geven, vliegen doe ook ik nog niet zolang. Iedereen doet zoals hij/zij het goed denkt te doen. Jij houd in iedergeval niet van half werk, en idd je hebt hele mooie maar zeker ook goede spullen gekocht. Je voorbereiding op jouw AVA is hier een goed voobeeld van. Een goede voorbereiding wat je in de kist stop, want je weet wél wát je erin stopt.

Om eerlijk te zijn heb ik met bewondering zitten kijken naar het AVA draadje en naar de bouwkwaliteiten. Voor zo'n korte tijd zo kunnen bouwen, dat is knap. Daar twijfel ik ook niet aan. Nogmaals jij bent mij geen enkele verantwoording schuldig, maar als je het vliegen met de Epsilon al spannend vind komt er maar 1 vraag in mij op. Hoe gaat dat over 2 jaar? (je hoeft daar geen antwoord op te geven, ik hoop echt dat dat goed gaat!)

Ik kan mij goed voorstellen dat jij je aangevallen voelt, dat zou zelf ik hebben. Maar beledigen? Nee dat lees je toch echt verkeerd. Ik heb enkel een korte samenvatting gemaakt van wat jij de afgelopen 6 maanden hier geschreven en uitgegeven hebt. Voor mij een 6 maanden van uitersten wat heel moeilijk te begrijpen is. (voor mij dan) Niet meer dan een spiegel voorgehouden, dat is wat ik gedaan heb.

Als je over beledigen wil hebben, hier onderstaande quote. Ik neem het japie G nog niet eens kwalijk, want ik kan mij goed voorstellen hoe hij en meerder hierover denken. Dat mag, net zoals ik mijn mening uit.

Jammer dat sommigen het hier voor jou (en dus ook een beetje voor 'ons') verpest hebben!

Jordy

Ik deel je mening niet dat je ermee wil stoppen. Ik kan mij wel voorstellen dat je met die gedacht rondloopt, maar ik raad je met klem aan om hierover een paar nachten te slapen en terug komt op jouw besluit. Dat je maar gewoon plezier mag hebben in het bouwen, vliegen, kopen (daar ben je ook goed in ;)) en die dingen delen wat deze hobby zo mooi maakt. Delen via dit forum, ipv pasief mee lezen.

Mijn welgemeende exuses aan jou (en ook aan anderen) voor mijn (je mag het bot noemen) optreden. Als het wenselijk voor je is wil ik mijn berichten aanpassen, geen enkel probleem.

Neemt niet weg dat het erg moeilijk wordt om 2 jaar te wachten voordat wij met z'n allen kunnen genieten van jouw PACE FXE. Want als ik het goed begrepen heb ben je nu door je budget heen, en valt er tussentijds niet veel meer te bouwen....;)

@ Dirk, voor ons "poldermodel" is dit concept te snel. Basiswelving is van deze zwever 1.7%. Wij komen beter weg met 2.3-2.5%.
1,7% tot rond de 2,4 % is een nuanceverschil (waarbij ik denk dat 2,3% wel het maximum is ...). Ja, met 1,7% zal er iets sneller gevlogen moeten worden. Maar je kunt er nog uitstekend mee thermieken. Alle moderne F3B-kisten zitten rond die waarde.

@allen: vinden jullie nu werkelijk dat de onderdelen in twee jaar tijd wezenlijk anders worden?
Nee, een S3150 is al jaren een topper, en zal dat ook nog wel even blijven.

Dirk

Hey SRS!

Mijn quote die jij ter voorbeeld aandroeg is by far niet bedoeld als een belediging! Alleen als een verwijzing dat er reacties geplaatst worden, en niet alleen of specifiek door jou, die het voor Jordy klaarblijkelijk verpesten. En daarmee dus indirect ook voor mij, omdat ik het erg leuk vind om over dit soort kisten en de daarbij behorende keuzes te kunnen lezen en leren. Net zoals ik jouw draadje over je Sagitta helemaal verslonden heb. Heerlijk vind ik dat!

Mijn quote teruglezend vind ik nog steeds niet dat daar ook maar enige belediging in te herkennen is. Hooguit een verwijzing, of beschuldiging waardoor jij je aangesproken voelt. Bij dezen wil ik wel mijn excuses maken als dit bij mensen is opgepakt als een belediging, want echt, daar ben ik geenszins op uit!

Kortom, jij verweert jezelf tegen het feit dat je mensen beledigd zou hebben, en ter voorbeeld noem je iets waardoor je je zelf beledigd voelt, maar wat naar mijn mening weer geen belediging is! Haha, het wordt een ingewikkeld verhaal! :cool::D

Dussss... als we nou allemaal weer vriendjes zijn, en Jordy gewoon zijn kist laten bouwen zodat we daar allemaal van mee kunnen genieten, en her en der lekker een mening ventileren die opbouwend is en waar Jordy wat mee kan.. dan zijn we allemaal weer blij toch?

En euh.. Berrie.. dat filmpje..
worshippy.gif
kwijl.gif

Mijn quote die jij ter voorbeeld aandroeg is by far niet bedoeld als een belediging!

Is goed, zoals ik al schreef, ik neem het je niet kwalijk.

Dussss... als we nou allemaal weer vriendjes zijn, en Jordy gewoon zijn kist laten bouwen zodat we daar allemaal van mee kunnen genieten, en her en der lekker een mening ventileren die opbouwend is en waar Jordy wat mee kan.. dan zijn we allemaal weer blij toch?

Dat is de beste optie én idee, nu maar afwachten hoe Jordy daarover denkt....

oef, veel tekst allemaal.
Ik heb een nu een (te) korte middagpauze voordat de middagservice begint.
Ik meld me vanavond na het werk.

Groetjes,

Jordy

Ik maak het steeds vaker mee op dit forum dat er alleen mensen worden afgezeken ik krijg daardoor steeds meer afkeer van het forum.
Is het nu zo moeilijk om mensen in hun waarde te laten.

Wat maakt het uit wat iemand op jaar basis uitgeeft aan zijn hobby ik ken er wat hier op het forum die er over heen gaan zo wat. Ik krijg steeds meer de indruk dat het pure jaloezie is.
Door dit soort gezeik zijn in het verleden meer goede vliegers van het forum verdwenen.

Door dit soort gezeik zit ik de laatste tijd er wel over denken om Robert mijn account maar te laten schrappen

Hoi Jordy,

Mooie bak, kan me voorstellen dat je nu 2 jaar lang kriebels van voorpret hebt in afwachting van de levering :).

Even een paar opmerkingen na kort doorlezen van het draadje:
-Servo's. Voor je een keuze maakt, wat is de maximale inbouwdiepte van de servo? Hoe "dikker" de servo is, hoe groter de tandwielen kunnen zijn en hoe degelijker je servo wordt. De MKS servo's schijnen super te zijn (hoewel ik er nog weinig praktijkervaring mee gezien heb), maar ook daarvoor geldt, dat je een grotere inbouwdiepe goed kunt gebruiken om een degelijke servo te kiezen. In een 10mm dikhuis kun je maar tandwieltjes van een bepaalde grootte kwijt, in een 13mm huis wordt dat al een stuk degelijker.

-Servospanning: voor je een definitieve keuze makt zou ik nog even de nieuwste types afwachten. Niet zozeer om het nieuwste van het nieuwste, wel omdat er steeds meer HV types verschijnen die direct op 2S lipo gebruikt kunnen worden. Dat scheelt weer een BEC systeem, wat in sommige gevallen toch tot problemen kan leiden. Bij deze grootte van model met veel en stevig belastte servo's sluit je door de afwezigheid van een BEC systeem weer een mogelijke bron van problemen uit.

Aandrijving: Neu motoren houden zich erg goed. In de F5B met hele hoge vermogens uit kleine motoren (6kw uit een 1512 type), zijn ze mij erg goed bevallen. Wel even opletten of je een passende meenemer kunt krijgen voor de as van de HD gearbox. Reisenauer is ook een goede optie om eens te raadplegen.
Belangrijk voor de keuze, zeker als je met een vertraagde buitenloper wilt werken (Reisenauers favoriete oplossing), is de ruimte in de romp. Ik ka niet goed inschatten hoe dik de romp precies is voorin.
Hetzelfde geldt voor de beschikbare ruimte mbt accu's..

Mocht je wat meer info hebben wil ik nog wel een beetje meekijken wat je nog meer kunt overwegen vwbt servo's of aandrijving.

Gerben

Zo, SRS heeft klaar en duidelijk excuses gemaakt dus wens ik nu maar dat dit draadje terug naar de essentie kan komen. Die Pace kist is technisch gewoon fantastisch (vergelijk maar met: ik heb een middenklasser auto, maar ik droom van een Ferrari ... Als modelbouwer droom ik niet van een Ferrari maar wel van een Pace FX) en ik hoop dat Jordy ons niet zal onthouden van het verdere verloop (al wordt het wel laaaaang wachten).
Een ding waar ik me wel zorgen om maak is dat Jordy zijn motorvermogen afstemt op een handstart. Mijns inziens moet je hiervoor wel heel overdimensioneren (het vermogen is heel even tijdens de start nodig, niet tijdens de vlucht) Is een start mbv een wagentje niet veiliger/makkelijker?

Jordy gewoon lekker doorgaan en je niet van de wijs laten brengen. Het is jammer dat er soms krasse uitspraken worden gedaan, het lijkt mij beter om respect voor de zienswijze van een ander te hebben, we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn. Verder denk ik dat het een misvatting is dat een grote kist niet voor een minder ervaren vlieger geschikt is. Mijn ervaring is dat hoe groter de kist, hoe rustiger en stabieler (en makkelijker) die vliegt. Mijn DG600 van vier meter vliegt echt veel makkelijker dan mijn Kult Mini van twee meter. Met een grote kist moet je wel je landing circuit zorgvuldiger indelen. Dat wel.
Gelet op het gewicht en formaat is veiligheid wel een issue. Eerst met een ervaren vlieger samen vliegen en dan kom je er wel. Succes!

Verder denk ik dat het een misvatting is dat een grote kist niet voor een minder ervaren vlieger geschikt is. Mijn ervaring is dat hoe groter de kist, hoe rustiger en stabieler (en makkelijker) die vliegt.

Daar heb je een punt.
Ik heb hier in Pottes een K6 van 5m van een vriend gevlogen en moet dit gegeven beamen.
Nooit zo rustig gevlogen.

Er is wel een verschil tussen een grote kist met een lage vleugelbelasting, en een grote kist met een hoge vleugelbelasting.

Die DG600 (Tangent 3,6m?) en een Ka-6 van 5m zitten rond de 60 gr/dm².

De FXE gaat richting de 90 gr/dm², en is wel even heel andere koek dan een AVA of een Ellipsoid. (30gr/dm²)

Een grote kist vliegt niet altijd makkelijker.

Er is wel een verschil tussen een grote kist met een lage vleugelbelasting, en een grote kist met een hoge vleugelbelasting.

Die DG600 (Tangent 3,6m?) en een Ka-6 van 5m zitten rond de 60 gr/dm².

De FXE gaat richting de 90 gr/dm², en is wel even heel andere koek dan een AVA of een Ellipsoid. (30gr/dm²)

Een grote kist vliegt niet altijd makkelijker.

Je heb natuurlijk meer ruimte nodig om te vliegen, maar dan is 90 gr/dm² echt niet moeilijk om te vliegen met deze grote kist.
Het landen is wat anders, dat zal zeker niet zonder een goede hulp gaan wanneer je niet héél ervaren bent (op die vliegplek).

Rick

In Aufwind 5/2010 staat een artikel over de Pace Competition E. Deze Pace heeft 'maar' 4870 millimetertjes spanwijdte. Vlieggewicht tegen de 9 kilo.

De volgende componenten waren gebruikt:

Op flaps, ailerons en rudder S3150. Op hoogteroer een borstelloze Futaba BLS-451. Om deze van voldoende prik te voorzien is een 2s 1500 Lipo met DPSI BIC Dopelstromversorgung van Emcotec.

Een Neu-motor 1521/1.5Y met Superchief getriebe 6:1, gevoed uit 10S 5000mAh LiPo, slingeren een 23x12" RFM CFK klappert in de rondte.

In de Aufwind 1/2011 staat bij de Pictorial een foto van de Pace FX. Er staat wat bijgeschreven over: Stijgen naar grote hoogte op de motor. Typische Hahnenmoos locaties langsvliegen, zoals Lavey, Metsch, Luegli en dan weer terug naar Schalmi. Dan nog wat thermiekcirkelen gevolgt door snelle dynamische low passes. Een beetje natte droom achtig dus...;)

Back