Ik heb vroeger bij een nederlands bedrijf in hydraulische installaties gewerkt, zowel bij sales enginering als after sales.
Ik was betrokken bij zowel inkoop als verkoop en bracht enkele weken per jaar door in Azie (ook veel Zuid Korea), ook voor kwaliteits kontrole.
Daar maakte ik het volgende mee:
Een veel verkocht artikel was een simpele messing kraan, deze koste "made in Europe" ongeveer 22 euro.
De klant betaalde natuurlijk 30 euro (soms wel korting) in een doosje "made in Holland"
Ter verhoging van de marge ging de afdeling inkoop praten met een Chinees en sloot een kontrakt af voor 6 euro inkoop!
Natuurlijk gingen die ook over de toonbank voor 30 euro in een doosje "made in Holland". (doosje was toch echt gemaakt in Holland zei de baas

).
Maar veel klachten van de klanten, de kranen zaten vol met spaanders en waren grof afgewerkt.
Ik dus praten met die Chinees, die reageerde dat de koperprijs al zo hoog was dat in de kraan al 5 euro aan messing zat.
Hij kon dus maar 1 euro besteden aan de produktie.
De onderdelen nauwkeuriger produceren en schoonmaken voor assemblage zou betekenen dat de kranen 6,50 euro zou gaan kosten.
Ik schreef een rapport dat 50 cent hogere inkoop een reductie van ruim 10 euro garantiekosten per kraan zou schelen (olie lekkage kan duur uitpakken in europa!)
De afdeling inkoop besloot echter dat ik die 10 euro per kraan maar moest gaan verhalen op die Chinees en weigerde 50 cent extra te betalen.
Logisch verbrak de Chinees ieder kontakt.
Dit probleem zie ik veel meer:
We kopen dus voor 22 euro in europa
Voor 6 euro kopen we troep in China
Maar we weigeren 6,50 euro te betalen voor goed spul uit China.
Vergelijk ook mijn draaibank, een HBM280 van Herman Buitelaar.
Kost made in China zeg 2.000 euro
Een Duitse of Oostenrijkse bank kost 20.000 euro en is stukken beter.
Maar waarom maken die Chineesen geen goede "made in China" draaibank voor 3.000 euro?
Die tijd zal wel komen denk ik, in 1975 waren japanse auto's ook goedkoop en van slechte kwaliteit.
Later ging de kwaliteit met sprongen vooruit, en nu zijn 2012 de auto's van topkwaliteit.
Gek genoeg zijn Japanse zware vrachtwagens nog steeds zeer slecht en een korte levensduur en hoog brandstof verbruik.
Oorzaak?
Het is vrijwel onmogelijk om een Europese truck te (ver)kopen in Japan.
Ik weet dit uit eigen ervaring, door het gebrek aan concurentie loopt de techniek zeker 20 jaar achter!
Overgens is het wel de Aziatische mentaliteit om iets te kopen en verder niets aan onderhoud te doen maar X jaar later gewoon een nieuwe te kopen.
Dit zie je bij auto's maar ook bij gebouwen!
Samenvattend:
- Europese handelaren durven ook goedkoop chinees spul voor hoge prijzen te verkopen.
- China zit nog in een leercurve, kwaliteitscontrole zal omhoog moeten, maar dan moeten wij dat wel betalen!.
- De productie in Azie maakt naast ons leven ook onze hobby beter betaalbaar.
- De Aziatische mentaliteit is zoveel anders als de Europese dat dit de communicatie lastig maakt.
Groeten Willem