Wat kan er gebeuren als je chinese rommel koopt....

Discussie in 'Model elektronica' gestart door WimBlommaert, 1 feb 2012.

  1. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    :eek::rolleyes::eek:Misschien wat off topic maar..
    Ik was theatertechnieker ( voor mijn pensioen) en regelmatig gingen we naar bijscholingen of demonstraties van bepaalde merken.
    Op gebied van luidsprekers heb ik altijd(met nog veel ervaren techniekers toch in Belgie zo wat gezworen op "Meyer". Een kast van ongeveer 1 kubieke meter die een paar 100 kg weegt. Dus niet zo plezierig om mee op te bouwen en te vervoeren maar.....
    Nu bij één van die demonstraties, uitgevoerd door Bose had men een zwarte doek gespannen voor een paar merken van luidsprekers met Meyer erbij.
    Heel heel eerlijk gezegd(maar niet ter plaatse toegegeven) hoorde " ik " toch geen verschil tussen Meyer en Bose. Weliswaar op mij ouderdom en beroepsmatige minder goed gehoor maar een feit is een feit.
    Bob.
     
  2. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Nou dan zal ik hier ook maar mijn bijdrage doen en misschien ook de knuppel in het hoenderhok gooien:
    Na talloze omzwervingen over de hele wereld (voor bedrijven enz) kan ik jullie zeggen dat de meeste fabrieken in China, Korea en vergeet India niet wel degelijk een QC hebben.
    Waarom? Simpel als jij van je hele batch 50% verkloot hebt en die werken niet zal de tussenhandel direct overschakelen op een fabriek die het wel kan. Door de werking van internet winkels moeten de foute exemplaren toch zeker wel vergoed worden. Een echt "chinese' fabriek bied over het algemeen werk aan duizenden mensen en het is onvoorstelbaar hoe snel er geschakeld kan worden tussen producten!

    QC wil niet zeggen dat ze alles door en door testen. Veelal is het, moet het bewegen? "ja het beweegt!" of spanning erop, lampje brandt "OKE". het is inderdaad zo dat spullen die onder licentie en onder "naam" gemaakt worden een meer rigoreuzere check ondergaan.

    Waarom zijn chinese klonen dan goedkoper? Simpel gezien 2 antwoorden. Onder je eigen naam fabriceren betekent dat je eigen materiaalkeuze hebt ergo goedkoper produceren. 2e Voorbeeld: een grote duitse electronica fabrikant ontwerpt zijn eigen fantastische machine welke hij aan een chinees uitbesteed om te maken. Deze machine is ontwikkeld, berekend, gecalculeerd enz. enz. door duitse ingenieurs die een slordige 200 euro per uur kosten. De chinees die dit apparaat gaat maken heeft deze kosten niet en hoeft ze ook niet door te berekenen! Het eerste apparaat is gemaakt en gaat nagenoeg direct naar het "research and development" departement van de fabriek. Een paar knappe koppen doen daar simpelweg het idee kopiëren en hier en daar veranderen!!
    De wandelingen die ik gemaakt heb door fabrieken waarbij we niet mochten kijken in een R&D departement zijn ontelbaar en hoe vaak heb ik daar wel niet "gerenommeerde" apparatuur naar binnen zien gaan om vervolgens een paar maanden later 1 op 1 gekopieerd op de markt te zien verschijnen is onvoorstelbaar. Let wel, NIET de europese markt!!
    Dat daarna Jan Kaaskop, Piet Friet, Jean Croissant en Heinrich bratwurst alles gaan inkopen bij die fabriek deert hun niet! Denk je in dat meer dan 60% (4 miljard mensen!!) van de wereldbevoling in Azië woont!! Een europese markt van 700 miljoen man is dan niet zo groot vooral als je met allemaal regeltjes enz wordt opgezadeld!

    Bedrijfspionage en het onbeschoft kopiëren van ontwerpen wordt gewoon gedaan. Fabriek Y komt met product A, Fabriek X koopt het en komt met product B!! en nu komt het leuke, Y koopt ook weer een nieuw ding terug van X en kopiëerd dat ook. Op onze vraag waarom ze dat doen werdt geantwoord dat dat zo hoorde, eerbesef zullen we maar zeggen. Ook hier geldt, kopieën gaan niet de europese markt op want dat mag niet van Europa! In Azië denkt men er heel anders over!!
    De wafelijzers van Telaf en Phipils wekkers liggen daar gewoon in de winkel naast de Gundrig en Tefelunken radio's


    Verder moet je bedenken dat de gemiddelde aziaat het niet zo heel breed heeft maar toch wil voldoen aan de "westerse normen". Dat ze daarvoor geen geld hebben om bijv. een Graupner zender te kopen maar wel een "clone" is niet hun fout, de mogelijkheid wordt ze tenslotte geboden en ze doen iets anders dan wat wij ook doen hier. Ergens werkt dit wel in het voordeel van de Europese consument!! Zo lang de mensen daar hun eigen spul kopen zorgt de marktwerking ervoor dat de fabrikanten daar zeker wel hun QC op orde moeten hebben en houden! ook in Azië geld mond op mond reclame als heel sterk!

    Wat betreft het CE keurmerk (bier en chips bij de hand!!). Een goede vriend van mij werkt bij het duitse gerenomeerde testconcern u allen wel bekend denk ik. Hij heeft een keer mijn spullen gecontroleerd uit Azië waar een CE sticker op zat (2,4Ghz zender, ontvanger etc.) en volgens het computer systeem waarin al deze dingen staan die in Europa toegelaten zijn hebben ze GEEN CE keurmerk!!
    De sticker wordt er gewoon opgeplakt en meneer/mevrouw de douanier ziet de sticker en laat het geheel door. Dit is niet alleen bij deze artikelen zo hoor, ook de Xenon verlichting uit china had deze sticker en stond ook niet op de lijst evenals de "prijsstunter" lampen verkrijgbaar in een duitse winkelketen welk ook in NL actief is.
    Zo zie je maar weer dat niet alles te controleren valt en dat weten ze in Azië ook! Als er dan een keer een lading gepakt wordt dan ben je dat kwijt maar de fabrikant wordt niet eens op de vingers getikt! Diegene die het importeert wel!! Wat de fabrikant betreft, het is toch al betaald en te duur om terug te sturen!

    Gesproken met een familielid die sinds kort bij de douane zit. Het is simpelweg niet na te gaan wat er in elke container / vrachtwagen / achterbak en koffer zit. Ze zijn onderbezet voor de hoeveelheden vracht die vooral via Rotterdam binenkomt, simpelweg niet bij te houden. Daarbij komt dat drugs, namaak en illegalen een hogere prioriteit hebben dan controleren of het CE stickertje op het apparaat daar wel echt op hoort te staan!
    Steeksproefgewijs wordt er wel gecontroleerd en ik denk dat diegene in post #1 jammer genoeg de klos is geweest.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.352
    Locatie:
    Harderwijk
    Goed verhaal.
    Dat is wel logisch; Nederland (of België) kan een Aziatische fabriek natuurlijk niet verbieden iets te produceren, als alleen import of/en gebruik verboden is.
    Het is al eerder gezegd: bij een eerder geval heeft Paypal de inbeslaggenomen waar vergoed. Weet niet of ze dat blijven doen natuurlijk... :)

    Wat mij is opgevallen: nog niet zo lang geleden kon je op de HobbyKing site lezen dat alle goederen die geleverd werden vanuit Hamburg, CE gecertificeerd waren. Op dit ogenblik ligt er helemaal niks aan zender/ontvangerspul in Hamburg! dat zegt wel iets denk ik.
     
  4. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Nu pak je me op snelheid Ron ... geeft niet hoor, judo blijft mijn hobby. Electronica is mijn beroep.
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dit geneuzel doet me denken aan Jamara, die vorig jaar een paar chinezen onder vuur nam voor het verkopen van spullen zonder CE sticker, en die daarna zelf keihard betrapt werd met Chinese OEM "rebrand" ladertjes waar ook geen CE keur op zat.

    m.a.w. De afwezigheid van CE maakt het geen rommel.
    Als je overheid vind dat er 10 stempeltjes op je vliegtuig moeten staan,
    dan moet dat maar, of je aanvaard het risico dat ze je pakken.
     
  6. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307

    Wat dacht U van een schip uit India ?




    Geef mij dan maar een Turnigy zender a.u.b.!!!




    Je kan helemaal geen dief van je eigen portomonee zijn,
    is immers al van jezelf.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.867
    Locatie:
    Nootdorp
    Jij hebt blijkbaar nooit een echte zender in handen gehad !
    Qua werking doe ik geen uitspraken, maar je voelt het wel degelijk aan de sticks. (denk aan intertoys) Prima als jij daar gelukkig mee bent, maar laat de "REST" dan in hun waarde.
     
  8. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Sorry, zo meende ik het niet.
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb vroeger bij een nederlands bedrijf in hydraulische installaties gewerkt, zowel bij sales enginering als after sales.
    Ik was betrokken bij zowel inkoop als verkoop en bracht enkele weken per jaar door in Azie (ook veel Zuid Korea), ook voor kwaliteits kontrole.
    Daar maakte ik het volgende mee:
    Een veel verkocht artikel was een simpele messing kraan, deze koste "made in Europe" ongeveer 22 euro.
    De klant betaalde natuurlijk 30 euro (soms wel korting) in een doosje "made in Holland"
    Ter verhoging van de marge ging de afdeling inkoop praten met een Chinees en sloot een kontrakt af voor 6 euro inkoop!
    Natuurlijk gingen die ook over de toonbank voor 30 euro in een doosje "made in Holland". (doosje was toch echt gemaakt in Holland zei de baas :p).
    Maar veel klachten van de klanten, de kranen zaten vol met spaanders en waren grof afgewerkt.
    Ik dus praten met die Chinees, die reageerde dat de koperprijs al zo hoog was dat in de kraan al 5 euro aan messing zat.
    Hij kon dus maar 1 euro besteden aan de produktie.
    De onderdelen nauwkeuriger produceren en schoonmaken voor assemblage zou betekenen dat de kranen 6,50 euro zou gaan kosten.
    Ik schreef een rapport dat 50 cent hogere inkoop een reductie van ruim 10 euro garantiekosten per kraan zou schelen (olie lekkage kan duur uitpakken in europa!)
    De afdeling inkoop besloot echter dat ik die 10 euro per kraan maar moest gaan verhalen op die Chinees en weigerde 50 cent extra te betalen.
    Logisch verbrak de Chinees ieder kontakt.

    Dit probleem zie ik veel meer:
    We kopen dus voor 22 euro in europa
    Voor 6 euro kopen we troep in China
    Maar we weigeren 6,50 euro te betalen voor goed spul uit China.

    Vergelijk ook mijn draaibank, een HBM280 van Herman Buitelaar.
    Kost made in China zeg 2.000 euro
    Een Duitse of Oostenrijkse bank kost 20.000 euro en is stukken beter.
    Maar waarom maken die Chineesen geen goede "made in China" draaibank voor 3.000 euro?

    Die tijd zal wel komen denk ik, in 1975 waren japanse auto's ook goedkoop en van slechte kwaliteit.
    Later ging de kwaliteit met sprongen vooruit, en nu zijn 2012 de auto's van topkwaliteit.
    Gek genoeg zijn Japanse zware vrachtwagens nog steeds zeer slecht en een korte levensduur en hoog brandstof verbruik.
    Oorzaak?
    Het is vrijwel onmogelijk om een Europese truck te (ver)kopen in Japan.
    Ik weet dit uit eigen ervaring, door het gebrek aan concurentie loopt de techniek zeker 20 jaar achter!
    Overgens is het wel de Aziatische mentaliteit om iets te kopen en verder niets aan onderhoud te doen maar X jaar later gewoon een nieuwe te kopen.
    Dit zie je bij auto's maar ook bij gebouwen!

    Samenvattend:
    - Europese handelaren durven ook goedkoop chinees spul voor hoge prijzen te verkopen.
    - China zit nog in een leercurve, kwaliteitscontrole zal omhoog moeten, maar dan moeten wij dat wel betalen!.
    - De productie in Azie maakt naast ons leven ook onze hobby beter betaalbaar.
    - De Aziatische mentaliteit is zoveel anders als de Europese dat dit de communicatie lastig maakt.

    Groeten Willem
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Volgens mij reageerde jij op Windows, of niet?

    Reken maar dat de Chinezen, zoals eerder de Japanners en Zuid-Koreanen, met hun neus in de boeken van William Deming zitten. Leuke voorbeelden in de link.
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ach Ron, op een aantal meer theoretische vakgebieden moeten we nu al hopen dat oorspronkelijke Chinese artikelen snel (en vooral goed) vertaald worden.....

    Groet,

    Ad
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daarvoor hoef je niet zo ver weg hoor.
    Wel eens met Italië zaken gedaan?
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.671
    Locatie:
    Betuwe
    "Pennywise and poundfoolish" zeggen de Engelsen in zo'n geval.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    (a) When people and organizations focus primarily on quality, defined by the following ratio,

    Quality = Results of work efforts/Total costs

    quality tends to increase and costs fall over time.

    (b) However, when people and organizations focus primarily on costs, costs tend to rise and quality declines over time.

    Dat is denk ik héél erg waar en precies waar dit draadje over gaat.

    Ik vraag me trouwens wel eens af of de mensen die keer op keer aan deze (steeds dezelfde) discussie beginnen ook zouden kunnen accepteren dat je er verschillend naar kunt kijken, en dat het niet zal lukken mensen van gedachten te laten veranderen.....?
     
  15. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Wichelen, België
    nog eens, en de laatste keer trouwens, mij ging't erom om erop te wijzen dat zendapparatuur dient voorzien te zijn van een geldige CE keuring, wat blijkbaar niet iedereen weet, maar onderhand is dit verhaal z'n eigen leven gaan leiden......wel grappig om na te lezen trouwens...
    W.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Wim,
    Ik doelde niet direct op jouw "begin" hoor. Het gaat meer om het geheel van de discussie die daar op volgt, die al tientallen keren voorbij is gekomen en waar keer op keer dezelfde argumenten worden gegeven en waarin nooit iemand zijn mening bijstelt.

    Ik hoop dat je uit het door mij geciteerde stukje op kunt maken dat ik aan jouw kant sta.

    Als je kwaliteit belangrijk vind, zal de prijs dalen en de kwaliteit stijgen. Is de kostprijs je belangrijkste overweging dan zal de prijs stijgen en de kwaliteit dalen. En dat is dus niet iets wat ik zelf heb verzonnen maar wat die waarde heer Deming (waar ik nog nooit van had gehoord) heeft bedacht en wat blijkbaar waar is.....
     
  17. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Wichelen, België
    Arjan,

    had ik ook wel zo begrepen hoor, thx..

    Wim
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.352
    Locatie:
    Harderwijk
    Als ik heel eerlijk ben, zal die CE sticker me een beetje worst zijn. Als van een bepaald apparaat bekend was dat het deugde en de prijs was goed, dan had ik er geen probleem mee om het te kopen en te gebruiken.
     
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik durfde het niet te zeggen, maar zo denk ik er ook over.
    Als iets zich al uitgebreid veilig bewezen heeft (soms zelfs beter dan "kwaliteits spul"),
    gaat zon stickertje daar geen extra waarde meer aan toevoegen.
     
  20. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Citaat van mijzelf:
    Oorspronkelijk geplaatst door carbonglider Bekijk bericht
    Zouden Koreanen ook aan modelvliegen doen? Dan wordt het pas echt link..
    (met hun zelf in elkaar geklooide spullen)
    einde citaat.

    Deze uitspraak was cynisch bedoeld. Aan de reacties te zien was dit helemaal niet duidelijk. Ik heb echt geen idee hoe de kwaliteit is die in Korea geproduceerd wordt.

    Draadje loopt trouwens snel, leuk om alle meningen te lezen.
     

Deel Deze Pagina