Hulpmiddelen voor de (scheeps-)modelbouwer

Inderdaad linkse tappen (geen conventionele) zijn taps gemaakt en je kunt er een defecte bout of vijs waar je een gat in geboord hebt mee uitdraaien.
Ik heb hier zo'n setje, niet van Tel-sel, wel pro-materiaal en het werkt uitstekend. Het is een set met verschillende diameters naargelang de uit te draaien voorwerpen.
 
er zijn ook slagschroevendraaiers.
Daar zit inwendig een schuine kant in.
Goed vast houden en met hamer op slaan.

Dus VOORDAT je de kop helemaal aan bonken hebt gedraaid dat gereedschap er in en zeker weten dat het los gaat.

Moet natuurlijk wel het werkstuk tegen hamer geweld kunnen.
 
eindelijk het plaatje...

Hoi,
@Baggeraar: slagschroevendraaiers e.d. wil je niet los laten op heli-rotorkoppen e.d, is misschien een laatste redmiddel...
Hier dan het plaatje. Gebruik: boor een gaatje in de afgebroken bout/schroef, en draai met dit hulpstuk "linksom" het resterende draadeind er uit. Reeds een jaar of 50 bij de betere ijzerhandel te verkrijgen in allerlei vormen.

misschroef.jpg
 
Laatst bewerkt:
Verwerken van polyesterplamuur

Polyesterplamuur heeft een redelijk korte verwerkingstijd, daarom maak ik steeds kleine hoeveelheden klaar. Om niet steeds tussen twee mengsels mijn ondergrond af te moeten schuren of een nieuwe te zoeken plak ik er enkele repen brede verpakkingstape op.
Na verwijdering van de tape, samen met de uitgeharde restjes,nieuwe erop en je kan weer verder.
Mvg
Johnny
 
Polyesterplamuur heeft een redelijk korte verwerkingstijd, daarom maak ik steeds kleine hoeveelheden klaar. Om niet steeds tussen twee mengsels mijn ondergrond af te moeten schuren of een nieuwe te zoeken plak ik er enkele repen brede verpakkingstape op.
Na verwijdering van de tape, samen met de uitgeharde restjes,nieuwe erop en je kan weer verder.
Mvg
Johnny

Heb even je foto groter gemaakt, Slim idee trouwens... :D

scaled.php
 
Hallo bouwers.

Ik zie in deze topic ingenieuze hulpmiddeltjes staan en ga er ook zeker gebruik van maken.
Mijn hulpmiddel kan je nauwelijks zo mooi noemen maar ik heb geen dremelstandaard en wat ik nu gemaakt hebt werkt wel al ziet het er niet uit en het kost nog geen 2 dubbeltjes. :idea: :D
full


gr. Ruud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi basic ontwerp!

Hallo Ruud,
Mooie constructie, hoeft lang niet altijd wat te kosten.
En als het voldoet, dan is het goed!:D
 
We gebruiken allemaal weleens sekondenlijm,het nadeel van de tube's en flesjes is dat als je kleine hoeveelheden wil doseren er meestal een veel te grote druppel uit de tuit komt.
de volgende oplossing gebruik ik, in een stukje nylon of plastic van ongeveer 5 tot 10 mm, boor ik met een 8mm boor napjes van ongeveer 6mm diep. Verder neem je een stopnaald waarvan je het bovenste stuk van het oog afslijpt je krijgt dan als het ware een vorkje. Je vult een napje met sekondenlijm en doopt denaald (vorkje) in de lijm er blijft nu een kleine hoeveelheid lijm in het vorkje zittenwat je dan nauwkeurig kunt positioneren.
Na gebruik kun je de hard geworden lijm in het vorkje er met een vlammetje uit branden de lijm in de napjes boor ik er na harding voorzichtig uit.

met vriendelijke groet
 
CA? Dat kan je ook met een oude trekpen kunnen doen?!
In deze ook weer verwarmen om te reinigen, maar laat zich ook weer makkelijk schoon schrapen.
 
CA

Hoi H.B.Busking en Vincent,
Je hebt gelijk, stof en dampen van CA-lijm zijn ECHT schadelijk. CA is o.a. ooit verder ontwikkeld als "instant hechtplijster" voor de amerikaanse Vietnam-gewonden met "major injuries". Het kwam van pas om grote wonden direct af te dekken en infecties te voorkomen mede door de agressieve chemische samenstelling, welke bacteriele infecties in de kiem smoorde. Pas later is ontdekt dat het ook als een goede snelle lijmsoort kon worden gebruikt. Maar was een "side effect".
De chemie is echter niet veranderd.. blijft oppassen met verwarmen.
 
Laatst bewerkt:
Tip voor het perfect rond draaien van een (deel van een) bol of het einde aan een stuk staf.

Slede (langs support) en dwarssupport zo stellen dat het draaipunt van het kruissupport exact onder het hart van de te draaien bol ligt.

Kruissupport plaatsen, zonder speling en nog wel met de hand verdraaibaar.

Beitel zuiver op center hoogte.

Voeding geven met kruissupport en rond draaien (positie van de beitel veranderen) met de hand.
 
Voor vrijwel elke lijm-chemie geld wel dat je maatregelen moet nemen op jezelf te beschermen. Lees de waarschuwingen op de wikkel zegt men dan.

Epoxy is bijzonder berucht. Er zijn al aardig wat draadjes aan het onderwerp gewijd. Aanraking en de dampen... en het verbranden bij schoonmaken.

Over oerkwalm gesproken... Epoxyverlijmingen laten zich uitstekend loswerken met een heet gestookt aardappelmesje. 5 minuten, 30 minuten prut. Ook witte houtlijm of UHU Hart. Alles wijkt... en het hout blijft netjes. Laser-cut als het ware...
Vele lijmverbindingen houden op te bestaan bij temperaturen boven de 100 graad. Met natuurlijk de uitzonderingen voor de epoxies.
Handig om een ingelijmd spantje uit te bouwen als er zaakjes aangepast dienen te worden. Menig ARF-model heb ik zo aangepakt.

Ook bevriezen vinden sommige lijmpjes niet lekker. Houdt de lijmverbinding op bij -10C

Hmmm... CA zou het werken tegen verkoudheid?


@Baggeraar... kan je gewoon niet beter een FAQ-cursus machinebank werken voor de MBF-leek opstellen? :p
 
waarschuwingen, GOED OM WEER EENS ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN!!

Hoi,
Helaas lezen weinigen tegenwoordig de waarschuwingen, GOED OM WEER EENS ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN!!!:idea:
vERKOUDHEID: Ik kan het niet adviseren om daarvoor CA oververhitte verbindingen voor te gebruiken...:D
Over de cursus machinebank werken voor de MBF-leek zeg ik niks, heb het al eerder aangekaart;) in algemene zin.



Voor vrijwel elke lijm-chemie geld wel dat je maatregelen moet nemen op jezelf te beschermen. Lees de waarschuwingen op de wikkel zegt men dan.

Epoxy is bijzonder berucht. Er zijn al aardig wat draadjes aan het onderwerp gewijd. Aanraking en de dampen... en het verbranden bij schoonmaken.

Over oerkwalm gesproken... Epoxyverlijmingen laten zich uitstekend loswerken met een heet gestookt aardappelmesje. 5 minuten, 30 minuten prut. Ook witte houtlijm of UHU Hart. Alles wijkt... en het hout blijft netjes. Laser-cut als het ware...
Vele lijmverbindingen houden op te bestaan bij temperaturen boven de 100 graad. Met natuurlijk de uitzonderingen voor de epoxies.
Handig om een ingelijmd spantje uit te bouwen als er zaakjes aangepast dienen te worden. Menig ARF-model heb ik zo aangepakt.

Ook bevriezen vinden sommige lijmpjes niet lekker. Houdt de lijmverbinding op bij -10C

Hmmm... CA zou het werken tegen verkoudheid?


@Baggeraar... kan je gewoon niet beter een FAQ-cursus machinebank werken voor de MBF-leek opstellen? :p
 
bijdragen

Hi all,
Wederom bedankt voor de bijdragen. Binnenkort, van mij, iets over het eenvoudig slijpen van wolfraam-carbide frezen en/of beitels.
Have a nice weekend!:D
 
Iets hééél anders, niets technisch, maar meer voor de aankleding van wat grootschaliger modellen (1:20 en groter)
Bij de meeste van deze schepen wil de bouwer de brug gedetailleerd maken.
Ondanks alle moderne techniek zoals radar, GPS enz enz, zijn kaarten toch wel handig.
Klik op Google "Zeekaarten" in en afbeeldingen en je krijgt prachtige afbeeldingen van zeekaarten te zien.
Kopieer zo'n kaart, plant 'm in Word en verklein tot de juiste afmetingen.
Kopieer dat plaatje nog een paar keer (voor de zekerheid) en print het dan in hoge resolutie uit. Vervolgens doorzichtig tape er overheen (of insealen, maar dan blijft er een dikke rand zichtbaar) en plak de kaart ergens op de brug van je schip.

Vroeger verknipte ik de kaartjes uit de catalogus van Verlinden (Fabrikant van accesoires voor pantservoertuigbouw) maar dit is simpel en stukken goedkoper...
Binnenkort te zien op de stuurstand van mijn stoomsloep "Hanja".
 
Cool! Nu nog een pleinschaal en kaartenpasser....

Absoluut niet lullig bedoeld, eerder als compliment. Toen ik de foto zag kreeg ik echt een "brug-gevoel" en waren het de eerste dingen die ik miste....

Het andere ding wat ik onmiddelijk miste was, lullig genoeg, het koffiezet apparaat.... (maar die kan wel in de ander hoek gestaan hebben)

Geeft toch wel aan dat de foto een heel realistisch gevoel opriep bij mij....

Groet, Bert
 
Back
Top