Hulpmiddelen voor de (scheeps-)modelbouwer

Mogge Bert,
Koffie moesten we beneden in de kombuis halen, geen voorzieningen op de brug,
pleinschaal en passer heb ik toen wel proberen te maken , maar dat is me niet gelukt.
 
Haha, als er geen koffie op de brug was, is het ook niet schaal om er een apparaat neer te zetten.... Ben het zelf nog niet tegen gekomen, geen koffie op de brug, maar dat zegt niet veel natuurlijk. (als het er niet is, bestel ik een koffiezet apparaat....)

Pleinschaaltje lijkt me nog wel te doen, maar een kaartenpasser is inderdaad wel erg klein en priegelig....

Was ook niet als commentaar bedoeld, ik miste ze gewoon....

Mooi brugje!

Groet, Bert
 
Dankjewel voor het kompliment!
In 1975 bouwjaar van dat schip had je nog geen koffiezetters op de brug en ook geen drinkwater voorziening,
1 trapje naar beneden , hoekje om en je stond in de kombuis.
 
Ah.... 1975.... tsja, toen was mijn secundaire voedselbron nog mijn linker neusgat, en had ik nog nooit van koffiezetapparaten, laat staan watermakers gehoord....

Er is een hoop verbeterd in de omstandigheden aan boord.

Aan de andere kant: in 1975 had je volgens mij ook nog geen verkeersscheidingsstelsels (foto kaart....), toch?;)

Groet, Bert
 
Aan de andere kant: in 1975 had je volgens mij ook nog geen

Niet alles vertellen.
Dit soort kaart is van 2000 en later.
Daarvoor had je geen losse vellen maar een soort boek met (roestige nietjes).
En volgens mij had je voor 1985 enkel van die tafelkleden voor buitengaats.

(dit formaat is pas gekomen toen de hoeveelheid jachies explodeerde.)
 
Niet alles vertellen.
Dit soort kaart is van 2000 en later.
Daarvoor had je geen losse vellen maar een soort boek met (roestige nietjes).
En volgens mij had je voor 1985 enkel van die tafelkleden voor buitengaats.

(dit formaat is pas gekomen toen de hoeveelheid jachies explodeerde.)

Euh.....????? Ik heb toch echt al rond 1990 met zeilraces meegedaan en toen hadden we gewoon dit soort kaarten hoor.
Nooit die boeken (met of zonder roestige nietjes) gezien, of het moest de BA kaart catalogus zijn, maar daar kun je niet echt in navigeren....:p
Ik voer in 1985 weliswaar nog niet, maar ik heb nooit anders gevaren als met die "tafelkleden" tot een jaar of wat de ECDIS voor tankers min of meer verplicht werd. Daarna was het over met de papieren pret van iedere week kaartverbeteren, routes uitzetten in tientallen kaarten, iedere reis de kaarten van vorige reis uitgummen (mocht niet eerder dan NA aankomst...) etc etc.

Groet, Bert
 
Euh.....?????

full

Boven de moderne losse vellen met plastic hoes en onder het boek

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, die.... Wel van gehoord, ben ik aan boord nog nooit tegen gekomen. Altijd met BA kaarten gewerkt (op één reis na: Amerikaanse kaarten, echte bagger)
Hoe verbeter je die? Of moet je gewoon om de zoveel tijd nieuwe kopen?

Groet, Bert

EDIT: sorry.... we zijn geloof ik verschrikkelijk off-topic aan het gaan. Excuses!
 
blijf het geweldig mooi vinden idd!!
aangekleedde brug en hutten, echt super! hoop dat t bij mij ook zo goed gaat lukken haha
 
Als je een scheepskraan aan boord hebt, lopen de hydrauliekleidingen meestal aan de buitenzijde. "Vaste" leidingen hebben als nadeel dat je je kraan niet meer kan bewegen. Een oplossing om goed geleidkende leidingen te maken en ze tóch flexibel te houden is:
Soldeertin in krimpkous.
Voor de uiteinden van de leidingen gebruik je een stukje messingstaaf (1 cm lang en iets dikker dan het te gebruiken soldeertin) wat je vastzet op de kraan en op de giek. Vervolgens druk je een eind soldeertin in dun zwart krimpkous. Laar het krimpkous aan beide zijden een cm oversteken. Zet dan de "leiding" op z'n plek en ga er met een fohn overheen. Het krimpkous krimpt en zorg voor een goede verbindingen tussen de "leiding" en de "slang".

Zo kan je kraan toch bewegen en bewegen de leidingen soepel mee.
 
Soldeertin is best wel duur.... kun je niet veel beter een restantje dun, soepel snoer in die krimpkous duwen?? is nog beweeglijker ook volgens mij.

Voor het mooie kun je beter de "slang" IN korte stukjes buis steken: een hydrauliekslang heeft aan het uiteinde vrijwel altijd een schroefdraad koppeling die in de slang geperst zit, maar die koppeling heeft weer een beschermhuls die OM de slang gekrompen is.

Volgens mij geeft dat een realistischer resultaat.

Groet, Bert
 
Ik meende wel eens ergens een tip hiervoor te hebben gezien, maar kan hem momenteel niet vinden. Het gaat om het volgende, touwtje om een vlag mee vast te zetten is een beetje "rafelig". Nu meen ik me te herinneren dat je het dan snel door een vlammetje moest halen om de losse "haartjes" af te branden, maar er staat me ook iets van bij van blanke lak. Het is wel de bedoeling dat het touw nog wat soepel blijft, zodat de vlag kan blijven wapperen.
 
SMD led's solderen

Ik ben bezig om aan SMD led's draadjes te solderen.
eerst met dubbelzijdig plakband geprobeerd, het voorkwam in ieder geval dat de led's wegsprongen als vlooien.
maar als je met de soldeerstift te dichtbij komt smolt het plakband.
nu gebruik ik aluminium tape op dubbelzijdig tape en dat werkt beter, om de led vast te houden.
gelukkig ben ik in het bezit van een regelbare voeding die ik op 3 volt kan zetten.
eerst soldeer ik de draden,(voor vertinnen), dan zet ik de draden onder spanning, en vervolgens soldeer ik de draden aam de led.
nu weet je gelijk of de led functioneerd
 
Back
Top