In de tekenwinkel zijn ook buigbare linealen verkrijgbaar.
Je kan het ipv met elektriciteitsdraad ook met een dikkere soldeerkern afpassen. Dat laat zich wat makkelijker vormen en veert niet zo sterk terug. Ook voor kleine objectjes gebruik ik de soldeerkern truck.
Nog een andere eenvoudige methode is de vorm ruw geschat knippen uit karton. De contour afmaskeren met strookjes crepe tape of met Post-It plakkertjes. Trucje dat ik bij het plaatwerken wel toepaste. En dat gaat behoorlijk nauwkeurig en vlot.
Een contourkam heeft niet een ieder voorhanden.
Goed centrerend boren doe ik met speedboren, of idd een puntlasboor... met een centreerpunt. Voor het houtwerk althans. Speedboren komen in twee soorten. Het platte peddel-achtige type of als 'gewone boor' maar dan met centerpunt.
Voor exact werken boor ik op werktekening, op het houten werkstuk geplakt.
Daarin heb ik boorkruizen en diameter afgetekend.
Eerst centreer ik met een mini-kruiskopschroevendraaier een punt in het hout. Dan met de proxxon een voor boring met 1,5 mm, door en door. Dan gaat het werkstuk onder de boorkolom. Boor ik zover dat de centerpunt er aan de andere kant uit komt. Draai ik het werkstuk om en boor ik aan de andere kant het gat open. Zo voorkom je splinters op de snede.
Met een beetje geduld krijg je dan keurige perforaties... daar waar het splintert... heb ik te ver geboord... kan gebeuren...
In staal? Dan gaat het met een scherpe centreerpunt of doorn en een goede tik met de hamer... en verder met een verse scherpe boor.
Groet Bas