Hulpmiddelen voor de (scheeps-)modelbouwer

Dan doe je iets niet goed, heeft 3 oorzaken,
1: Botte boor
2: Geen centerpunt geslagen met de centerpons.
3: Je boor niet goed haaks op je plaat.

Het woord slingeren is misschien te overdreven maar je gat is in ieder geval niet zuiver rond.

Maare als je goed gelezen had staat er: Centreer je boor boven je centerpunt op de plaat;-)

Gr. Justin
 
groter gat boren in dunne(re) plaat boren..

Hoi,
Ik heb nog een tip: koop een goede set "hout" speed-boren, je weet wel met die extra snijkantjes aan de buitenkant. Boor langzaam in, en je zal zien dat de buitensnijdende scherpe hoeken perfect een cirkel uitsnijden:D. Eventueel deze boren extra harden...
 
Hoi,
Ik heb nog een tip: koop een goede set "hout" speed-boren, je weet wel met die extra snijkantjes aan de buitenkant. Boor langzaam in, en je zal zien dat de buitensnijdende scherpe hoeken perfect een cirkel uitsnijden:D. Eventueel deze boren extra harden...

Klopt Max daarom zijn plaatwerkboren ook zo geslepen! (met opstaande punten) Ik gebruik boren met een punthoek van 135 gr. die een vrijloop hebben van ca. 8 gr. Dit scheelt een hoop in plaatmateriaal maar ook voor lichtmetaal als alu. alhoewel ze zijn gemaakt (en geslepen) voor taaie metalen. Mijn tip is het boorgat nooit voorboren zodat de de boor niet het materiaal in zakt ahw. Wat ik doe is eigenlijk een aanvulling op het plaatje hout dat eerder werd genoemd in dit topic. Maar ja, als je zoiets roept dan gaan mensen zuur kijken vermoedelijk. Een zeer hoog toerental werkt ook als tierelier..
 
elke tip welkom!

Hallo Zore,
Elke tip is welkom natuurlijk, de verwachting is toch dat de lezers en wij zelf natuurlijk ook er hun/ons voordeel mee kunnen doen.
Bedankt weer voor deze aanvullende bijdrage/toelichting.
 
Laatst bewerkt:
Een standaard maken voor een boot zonder spantenplan beschikbaar te hebben, hoe pak je dat aan? Ik doel dan wel op het klassieke type standaard die uit 2 platen bestaat, met de contouren van de romp.
 
Een standaard maken voor een boot zonder spantenplan beschikbaar te hebben, hoe pak je dat aan? Ik doel dan wel op het klassieke type standaard die uit 2 platen bestaat, met de contouren van de romp.
Gewoon harde kern elektriciteits draad nemen, en dat terplaatse van de standaard over de romp vouwen, en voila, de romp contour.
 
Dat is een goede tip! Dank je!


beetje jammer dat die al genoemd is: profielkam

Dat kan ook, is wel wat bewerkelijker. En die had ik over het hoofd gezien, na al die discussie over de waterlijn etc, heb ik niet meer in de oudere pagina's gekeken, van daarvoor. Zou ik vaker boten bouwen, dan kan ik beter zo'n profielkam maken, maar op dit moment lijkt het dat dit de eerste en voorlopig enige standaard gaat worden. Althans de enige die ik "vanuit het niets" moet maken, bij andere boten waar de standaard aan vervanging door iets beters toe is, heb ik een voorbeeld.
 
In de tekenwinkel zijn ook buigbare linealen verkrijgbaar.
Je kan het ipv met elektriciteitsdraad ook met een dikkere soldeerkern afpassen. Dat laat zich wat makkelijker vormen en veert niet zo sterk terug. Ook voor kleine objectjes gebruik ik de soldeerkern truck.

Nog een andere eenvoudige methode is de vorm ruw geschat knippen uit karton. De contour afmaskeren met strookjes crepe tape of met Post-It plakkertjes. Trucje dat ik bij het plaatwerken wel toepaste. En dat gaat behoorlijk nauwkeurig en vlot.

Een contourkam heeft niet een ieder voorhanden.

Goed centrerend boren doe ik met speedboren, of idd een puntlasboor... met een centreerpunt. Voor het houtwerk althans. Speedboren komen in twee soorten. Het platte peddel-achtige type of als 'gewone boor' maar dan met centerpunt.
Voor exact werken boor ik op werktekening, op het houten werkstuk geplakt.
Daarin heb ik boorkruizen en diameter afgetekend.
Eerst centreer ik met een mini-kruiskopschroevendraaier een punt in het hout. Dan met de proxxon een voor boring met 1,5 mm, door en door. Dan gaat het werkstuk onder de boorkolom. Boor ik zover dat de centerpunt er aan de andere kant uit komt. Draai ik het werkstuk om en boor ik aan de andere kant het gat open. Zo voorkom je splinters op de snede.

Met een beetje geduld krijg je dan keurige perforaties... daar waar het splintert... heb ik te ver geboord... kan gebeuren...

In staal? Dan gaat het met een scherpe centreerpunt of doorn en een goede tik met de hamer... en verder met een verse scherpe boor.

full


full


full


full


Groet Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bas, ik hoop dat hier drijvers onder komen, anders moet ik je helaas rapporteren wegens het posten van een vl***tuig in een verkeerde sub-afdeling van het forum...;)


(Overigens een mooi stukkie houtbewerking... Dat dan weer wel!)
 
Mwahhhh... Roel...
Beetje kruisbestuiving kén geen kwaad... immers ook bootjes in het bloed... Maar't ging idd om de techniek, trucjes en werkwijze.
Ehhhugh... drijvers? Jazekerrrrr! Heb ik ook al liggen. Twee juweeltjes.
Kist wordt overigens elektro... (sleepboot met bijna 5 kg statische trekkracht... maar dan zit er wel een lel van een prop op.. en een beul van een Lipo... is om op de club zwevertjes op te sjorren)
Komen ook bakboort/stuurboord navigatie ledjes in... was de planning... des boots... niet?
Groet Bas

Nog een tip: Schroefdraad afzagen in de bankschroef?
Neem een passende moer... zaag hem aan 1 kant door. Daarmee kan je de draad veilig in de bankschroef klemmen. Andere truc is de bankschroef met kunststof hoekprofiel te beschermen. Dat witte spul van de bouwmarkt om panelen af te werken. Taai spul, werkt prima... ook dan beschadig je met de bekken niet het draad. Is het profie aan flarden... zaag je gewoon weer een nieuw stukkie af...

Afslijpen van doorgezaagd schroefdraad? Alhier... Langs de slijpsteen of Dremel, met draaiende beweging afkanten, om ende nabij 45 graad. Eventueel met moer er al op (zoals RAF aan gaf). Met een sleutelvijltje of tapje is ieder draad wel weer te reparenen. Hoe klein ook.

Tip: Moet je een boutje uit ergens uit tikken? Sla nooit op de draad. Draai er een moer op... daar mag je dan met hartelust op meppen.

Tip: Zit een boutje ongehoord klem? Kan je het aan de kop niet goed lossen? Maar wel aan de draad kant erbij... of gaat het om een tapeind?
Draai dan twee moeren stevig tegen elkaar in met ring- of steeksleutels, dan heb je houvast op de draad, zonder de draad te mollesteren... mocht het dan nog niet lukken... dan gaat bij de auto de brander erop...
 
hallo

er bestaan speciale moeren om de draad terug in orde te brengen
het zijn geen snijkussens maar het gelijkt er wel op alleen zijn ze 6 kantig en hebben ze kleinere snijvlakken met tussen in elke keer een opening

ze zijn van het merk snapon geloof ik

gr raf
 
hallo
ze zijn van het merk snapon geloof ik

gr raf

Klopt idd raf, Snap-On tools heeft dit idd.. er zijn ook vast wel andere merken die dit hebben denk ik..

Kruiskop (phillips) Schroeven verwijderen:
Soms is de kop van een kruiskop schroef zo naar de knoppen dat je deze met geen mogelijkheid meer loskrijgt. wat te doen?!

Pak een kleine ijzerzaag en zaag in 1 van de kruis delen een sleufje voor een passende platte/ conventionele schroeven draaier en voila, je kan weer vollop kracht zetten om de schroef te verwijderen
 
Klopt idd raf, Snap-On tools heeft dit idd.. er zijn ook vast wel andere merken die dit hebben denk ik..

Kruiskop (phillips) Schroeven verwijderen:
Soms is de kop van een kruiskop schroef zo naar de knoppen dat je deze met geen mogelijkheid meer loskrijgt. wat te doen?!

Pak een kleine ijzerzaag en zaag in 1 van de kruis delen een sleufje voor een passende platte/ conventionele schroeven draaier en voila, je kan weer vollop kracht zetten om de schroef te verwijderen
Dat mag jij dan doen als de kruiskop zo.n 2 cm verzonken is
Bij vele apparaten

mvg
Frederik
 
Snijolie en laag toerental... en natuurlijk scherpe boor...

Bij 'tel-sel-bel-snel' zijn daar thans linkse tapjes voor... ik vraag me af of dat werkt...
 
Back
Top