Hulpmiddelen voor de (scheeps-)modelbouwer

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 17 feb 2011.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Arm Prutsertje, ik heb met je te doen.
    Apetrots op je creatieve realisatie, komen de forumleden af met kapitaalsinjecties of super goedkope alternatieven.
    Creativiteit, daar draait het hier om, en daar zijn we toch allen door gebeten?
    Dus ik zal niet tonen wat ik gebruik (ik kreeg zo'n loeplamp als van @Marc w vorig jaar voor mijn verjaardag :) ), maar enkel je feliciteren met de inventieve oplossing die je geboden hebt aan het voor handen zijnde probleem. :thumbsup:
     
    Prutsertje, Gerrit-Jan en Armira vinden dit leuk.
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik wilde vooral niet prutsertje zijn werk afbreken hoor want het was wel inventief maar er zijn andere oplossingen .
    en voor die andere oplossingen is er soms een reden voor

    daar ik veel werk met smd ledjes 0402 (das dus heel klein) was ik opzoek naar inderdaad zo een loep
    op een hobby beurs was daar een stand met wel 100 van die dingen
    dus ik vroeg (prijs maakte niet uit)naar zo een ding waarmee ik de onderdelen beter kon zien .
    ze had een printje daar liggen en ik mocht proberen maar ze zei al meteen dat ze mij niets kon verkopen ??????
    dus ik met dat printje onder een groot deel van die dingen en hoera eentje die voldeed aan mijn verwachtingen .
    maar toen gooide die vrouw meteen roet in het eten .
    ze zei probeer nu eens met je vinger zo een smd component te solderen
    en toen begreep ik het wat ze wilde bedoelen
    ik kon er uitstekende mee kijken maar de ruimte tussen de lens en het component was pakweg 5 cm
    en dat is veel te weinig
    toen liet ze me testen met zo een bril en dat was dus de oplossing .
    gr raf
     
    MicropropSport en Prutsertje vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik vind het allemaal mooie oplossingen. En goed dat iedereen het hier toont. Je moet opzoek naar dat wat je hier ziet en kijken of het voor jou werkt. Ik heb een loeplamp op statief gehad zoals Marc. Zelfs van het merk Luxo. Geen succes voor mij, ik heb zo'n overzetbrilletje gehad, goede oplossing maar mijn gewone bril werdt te zwaar en viel van de neus. 2e bril was het net niet en nu gebruik ik zo'n loepbril met verschillende glazen wat je op je hoofd zet. Zag hem hier langskomen. Die werkte wel voor mij. Ik ken ook iemand die geen leesbril nodig heeft maar voor het fijne werk een brilletje gebruikt van +2 van 1 euro en die is daar blij mee. Succes met jullie keuzes en Prutsertje ik vind je creatieve oplossing heel mooi. Denk dat dat zeker gekopieerd gaat worden.
     
    Prutsertje en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik wou zeker ook geen afbreuk doen op je creativiteit, die loeplamp is ook maar voor bepaalde dingen goed, voor de rest heb ik ook zelf mijn creativiteit moeten botvieren. Bij mij is goed zien rechtstreeks gekoppeld aan voldoende licht, heb dus verschillende gereedschappen waar ik ook leds heb bij ingebouwd om beter te zien wat ik doe.
    Als je geld genoeg kan uitgeven is alles te koop,maar met wat creativiteit kan je het zelfde resultaat behalen met een fractie van de kosten. Kan je het uitgespaarde geld netjes rechtstreeks aan de hobby uitgeven ipv aan dure hulpmiddelen.
    Dus.... proficiat met je creativiteit en doe er je voordeel mee tijdens de bouw van je prachtige schepen.
     
  5. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Geen zorgen haha. Ik was verbaasd over de vele andere oplossingen. Ik gebruik sinds kort brillen. Mijn ogen waren lag erg goed.
    Ik heb een aantal brillen van de Action van volgens mij 0.99 ct. De +2 doet wonderen icm met het vergrootglas voor mij.

    De loepbril is mij nog niet echt bekend. Dat lijkt mij ook handig maar vraag me af of die goedkope van bijv. Alieexpress goed werken.
    Ik doe het denk ik hetzelfde als @Marc w Liever een goedkope oplossing en geld over voor de modelbouw.

    Mijn grootste besparing is een zelfgebouwde Static grass applicator voor +/- €10 met de kracht van de Noch / Woodland Scenics etc.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Die van mij is van Aliexpress, doet het prima, zit zelfs een lichtje op
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik heb er dus 2 eentje van die winkel op de beurs en eentje van ali en beide zijn gewoonweg dezelfde alleen de prijs was het verschil

    die aplikator heb ik met 50,000 volt ook zelf bouw
    alleen ik kan die van mezelf voor twee doel einden gebruiken

    zo heb ik hem ongeveer gebouwd

    gr raf
     
  8. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Wat gaaf. Die ken ik niet. Ik heb alles in het handvat van een elektronische vliegenmepper gebouwd.
    Het gras gaat bij mij in een vrij dunne pvc pijp zodat ik op de moeilijke plekken kan komen.


    20210121_000854.jpg photo_2021-06-30_17-18-23.jpg
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    straks en foto van die van mij maken.
    ik kan dus het toestel op meerdere manieren gebruiken
    en daar ik een trafo gebruik waar ik het voltage van kan regelen kan ik ook nog eens de sterkte beïnvloeden
    want 50,000 volt op 12 volt is echt niet normaal
    als je dan de plaat gebruikt ligt heel de tafel vol zo ver vliegen de vezels dan weg
    en dat is niet de bedoeling

    gr raf
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  10. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dat begrijp ik met zo'n hoog voltage. Ik heb 3500 volt en werkt uitstekend.
    UV lamp ernaast en muggen vangen? bzzzt :rofl:
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ja ik moet soms op passen dat de vonken niet over vliegen tussen beide kabels .
    en als de grasjes te lang worden en ze raken de twee platen dan branden ze weg of smelten
    maar het gaat wel heel snel en je krijgt ook een beetje permanent haar

    gr raf
     
    k-k en Prutsertje vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    MarcT, MicropropSport en k-k vinden dit leuk.
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    WhatsApp Image 2022-10-13 at 09.34.08.jpeg
    ik was de foto vergeten te uploaden
    dit is dus mijn begrasser .
    met de staaf breng je dus gras op de baan aan en met de plaat kun je dus gras pollen maken
    er word een schaaltje met grasjes op de plaat gezet en de lijm breng je aan op een plaat waar bakpapier op zit en deze hou je er dan boven
    dan vliegen de grasjes in de lijm en doordat ze omlaag hangen krijg je mooie pollen

    gr raf
     
    Prutsertje, Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Mooie oplossing en ziet er ook degelijk uit. Zo mooi dat je soms zoveel geld kunt besparen en het nog beter kan maken ook.
     
  16. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Pas geleden een mini tafelzaag gekocht op aliexpress. De kwaliteit verbaasd mij en wat is het ontzettend handig. Een Proxxon kost geloof ik rond de €130 terwijl ik voor de Aliexpress zaagtafel maar €54,62 betaalde.
    20230326_215531.jpg

    Het bakje links en rechts (nog niet af) zelf gemaakt en passen perfect bij Hobbyzone. Wit is met de airbrush gedaan Vallejo primer wit (zelfde kleur als Hobbyzone wit). Het bakje rechts wordt een kleine toolbox voor het basis gereedschap.

    https://nl.aliexpress.com/item/1005...t_main.64.531779d2WlOUyn&gatewayAdapt=glo2nld
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Robin Hartogevsld

    Robin Hartogevsld

    Lid geworden:
    3 mrt 2023
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Sibculo

Deel Deze Pagina