Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Servo heb ik eerst gemonteerd en afgesteld .Daarna definitief vastgezet en het horntje omgezet .Hierna heb ik dus de vleugel bespannen .Mbv een lineaal en stift de sleuf afgetekend en waar het roerhorn moet komen .Daarna met soldeerbout langs en metalen lineaal de sleuf uitgehaald .Hierna hoef je enkel de servo aan te sluiten op je ontvanger en alles even met de zender aan aan te zetten ,komt je servo hevel mooi naar buiten spieken.Is net zo simpel ,maar scheelt je een keer folie aanbrengen . Okee als de servo stuk gaat moet ik de folie loshalen ,maar dat verwacht ik niet met een HS82mg .

Maar je climax is mooi geworden .Ben benieuwd de 31e maart .
 
@serge, zo doe ik het normaal ook, maar mijn servo's waren nog niet binnen...

@justus, nee, zitten er niet meer bij, is een optie.

Groet, Jacob Bos
 
We have lift off!!

Vandaag lekker hard gewerkt en om een uur of 3 klaarde het wat op, ik mocht vertrekken van mezelf... lekker makkelijk als je de baas bent :D

Rick gebeld en opgepikt, ik had er zin in: de eerste vlucht van de Climaxx!

Richting huis werd het helaas wel wat grijzer en ging het licht miezeren, desalniettemin gingen we doen wat we wilden: vliegen.

Rick heeft de eerste worp gedaan en gelijk bleek al dat er weinig mis was met de uitslagen en hoe de Climaxx reageerde. Volgende worp was met 20-30% gas er op en dat blijk al voldoende te zijn om lekker te stijgen. Met 100% ging ie pas echt los!

Dit is het resultaat, met grote dank aan Rick voor het camerawerk.



Het grijze weer zorgde er voor dat echt even in hoogte doortrekken niet mogelijk was, ik schat dat bij een goede 100 meter de Climaxx al lichtgrijs werd. Dus op lagere hoogte de rondjes gemaakt. Motor heeft meer dan voldoende powerrrr. Met een beetje rugwind en volgas ging de linker vleugel zelfs als wat flutteren. Oeps.. Lekker vlot omhoog is dus geen probleem.

Hoogteroer bij butterfly moet ook nog wat beter ingeregeld worden, rechter rolroer (die verdraaide) staat er nog niet lekker bij, ga ik aanpassen.

Duikvlucht liet zien dat de Climaxx zich niet zelf herstelt en de lijn lekker doorzet. CG kan dus verder terug, zit nu op de achterste limiet. Dat komt mooi uit want ik had nog een paar grammen lood op de staart, kan er dus weer af.

Vrijdag wordt beter weer voorspeld gaan we dan lekker verder vliegen!

Groet,

Jacob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi om te zien! Van harte met de maiden. Dat vliegt wel goed zo te zien.

Duikvlucht liet zien dat de Climaxx zich niet zelf herstelt en de lijn lekker doorzet. CG kan dus verder terug, zit nu op de achterste limiet. Dat komt mooi uit want ik had nog een paar grammen lood op de staart, kan er dus weer af.

Eh, naar voren zul je bedoelen? ;)
 
Mooi om te zien! Van harte met de maiden. Dat vliegt wel goed zo te zien.



Eh, naar voren zul je bedoelen? ;)

Yep! Ik had hem al iets naar achteren gedaan omdat ik dat las in Erik Rukkers zijn verslag. Met terug bedoel ik dus terug naar de originele opgave..

Groet,

Jacob
 
Gefeliciteerd met de maiden van deze mooie nieuwe aanwinst van je:p.

Ziet er goed uit en ook het vliegen lijkt me prima.

Succes met fine tunen

Terence
 
Yep! Ik had hem al iets naar achteren gedaan omdat ik dat las in Erik Rukkers zijn verslag. Met terug bedoel ik dus terug naar de originele opgave..

Groet,

Jacob

Ja dat komt omdat ik hem altijd vrij ver naar achteren heb. En heb hem nu volgens hollein zijn gegevens
En dat is goed
 
Hoi Jacob,

Wat een mooie zwever.
Ik vind zo'n V-Tail in combinatie met doorzichtige vleugels echt "sexy".
Ik wens je heel veel plezier met je Climaxx!

Groetjes,

Jordy
 
Dank allen!

Gistermiddag klaarde het nog een beetje op en heb ik nog een paar vluchten gemaakt. Blijkt dat het vooral laag beter zicht gaf, hoger dan de eerste vlucht kon ik niet. Betekende dat ik telkens na 6 seconde motorloop en verticaal stijgen :p zo'n 3,5 minuten kon uitvliegen. Schat dat ik zo'n 100-120 meter hoog kwam.
Als het vandaag wat opklaart stop ik de Sky-Assistant er even in, kan ik precies zien wat er gebeurt.

Het lood wat op de staart geplaatst was heb ik verwijderd en nu komt ie netjes en rustig uit de duikproef. Voorlopig even goed genoeg. Eerst maar wat vlieguurtjes maken om de instellingen/uitslagen verder naar de zin te maken. Butterfly begint er aardig op te lijken, beetje minder rolroer meegemixt waardoor er bij de landing wat beter te corrigeren valt. Hoogte bijmixen was voldoende maar kwam 'te laat erin'. Is nu ook OK. Toch wel apart om te zien dat zo'n kist dan mooi rustig naar beneden zakt.

Kleurstelling ben ik inderdaad tevreden over, zichtbaarheid in deze grijze dagen is prima, ook op afstand nog. Ben ook blij dat ik de romp in 20 grams glas met epoxy gezet heb, gewichtstoename was 15 gram, en het is nu een mooie harde buitenzijde die niet meer zo kwetsbaar is.

Vanmiddag weer verder, hoop ik... (was ik maar bij mijn zus, in Zwitserland.. daar schijnt de zon, weet Jordy alles van)

Groet,

Jacob Bos
 
Hoog / laag

Vanmiddag de Climaxx weer even laten gaan, met de Skyassistant aan boord.

Resultaten: stijgen doet ie met 12 m/s... Na een seconde of 15 moet het gas er af om niet door de 200 meter hoogte heen te schieten :D

Dalen zit op ongeveer 0,5 m/s. dat kan nog beter, grafiek is nogal jojo'end, finetunen!

Even een plaatje:
Climaxx%20stijgen.gif


Groet,

Jacob
 
De Motor heeft inderdaad veel power.
Hoeveel "motortijd" heb je ongeveer in je accu zitten?
Dat op en neer jojo'en, waaraan ligt dat? CG?


Weltrusten ;)

Jordy

ps. De zonnige dagen zijn vanaf zondag (:D) helaas weer voorbij
 
Dat pompen kan aan een te voorlijk cg liggen ,maar het kan ook net zo goed aan een gevoelig hoogteroer liggen .
 
Mijn ervaring is dat je dit "pompen" zoals je in de log ziet in de lucht niet waarneemt. Tijdens het rondjes draaien in de thermiek zie je dit in ieder geval (bij mij dan toch) altijd in een log, maar niet in de lucht.
In rechte vlucht blijf je het in de log ook altijd zien; het toestel stabiliseert zichzelf en zo hoort het. Pas als het extreem is en je het ook vanaf de grond ziet zou ik er wat aan doen.
 
De Motor heeft inderdaad veel power.
Hoeveel "motortijd" heb je ongeveer in je accu zitten?
Dat op en neer jojo'en, waaraan ligt dat? CG?

Jordy

Accu is 2200 mAh, vermogen wat ie statisch trekt is 360 Watt met een 3S. Dus als ik snel reken heb ik max zo'n 3,5 minuten full-power aan boord. Dan zit ik op ruim 2 kilometer hoogte. Lijkt me voldoende...

Alle gekheid op een stokje: meer dan voldoende om een stuk of 10 starts te maken denk ik. En dan ben ik er ook wel weer flauw van. Want dat betekent zonder thermiek al gauw een klein uurtje zweven.

Dat pompen kan aan een te voorlijk cg liggen ,maar het kan ook net zo goed aan een gevoelig hoogteroer liggen .

Ik denk dat de waarheid waarschijnlijk beide een beetje is. Heb net een standaardje gemaakt waarmee ik het zwaartepunt nauwkeuriger kan bepalen. Mijn vermoeden is dat het wel goed ligt, oorzaak is mede denk ik ook dat ene hoogteroer waarvan de binnen-buitenkabel wat stroef loop. Gevolg is dat hij na een stuurbeweging niet netjes weer in de zelfde positie terugkomt.

Mijn ervaring is dat je dit "pompen" zoals je in de log ziet in de lucht niet waarneemt. Tijdens het rondjes draaien in de thermiek zie je dit in ieder geval (bij mij dan toch) altijd in een log, maar niet in de lucht.
In rechte vlucht blijf je het in de log ook altijd zien; het toestel stabiliseert zichzelf en zo hoort het. Pas als het extreem is en je het ook vanaf de grond ziet zou ik er wat aan doen.

Je hebt gelijk hoor Arjan. Mijn referentiekader is mijn Mosquito. Die laat ook die golfbeweging zien in dead-air. Nu was het gisteren niet compleet dead-air (zacht briesje) en een verschil is dat de golfbeweging van de Mosquito korter is. Samen met het wat stroeve hoogteroer denk ik dat dat de verklaring is. Maar nu eerst toch maar het zwaartepunt exact bepalen.

Groet,

Jacob Bos
 
Back
Top