Hype U can fly (aka ST Models Discovery Trainer)

Hoi Jasper,
bedoel je echt 220 mah of 2200 mah? Met laatste doe ik 10 tot 15 minuten als ik rustig vlieg. Als ik veel bezig ben met parachutes afwerpen en zo en dus veel wissel van vlieghoogte dan minder
Ik gebruik in de hype YCF nu ook een 2600 mah, die steekt iets boven de batterytray uit, blijft zitten door post elastiek om de neus te doen, daar vlieg ik 15 tot 20 minuten mee.
Ik vlieg tot ik merk dat er minder vermogen lijkt te zijn, dan laat ik naar beneden zweven en geef nog dotje gas om goed uit te komen
Groeten Marc
 
Hoi Jasper,
bedoel je echt 220 mah of 2200 mah? Met laatste doe ik 10 tot 15 minuten als ik rustig vlieg. Als ik veel bezig ben met parachutes afwerpen en zo en dus veel wissel van vlieghoogte dan minder
Ik gebruik in de hype YCF nu ook een 2600 mah, die steekt iets boven de batterytray uit, blijft zitten door post elastiek om de neus te doen, daar vlieg ik 15 tot 20 minuten mee.
Ik vlieg tot ik merk dat er minder vermogen lijkt te zijn, dan laat ik naar beneden zweven en geef nog dotje gas om goed uit te komen
Groeten Marc

Noohh.. Natuurlijk bedoelde ik 2200mAh. TiebVaudt:D.

Oke, Vanavond even de neus eraf gesneden. Wat een K-klus. De neus is dus op een soort van huls geschoven en met een hele hoop lijm bevestigt. Dus hele neus eraf. Motortje blijkt doorgebrand, niet de regelaar. Even een nieuwe bestellen dus. Het wordt deze: NTM Propdrive 380W 1100Kv
200 Watt op 3 cellen met een 10x5 prop. Misschien schaf ik tzt ook nog wel een 4S aan, een 1800mAh oid. Voor nu.

Groetjes.
 
Noohh.. Natuurlijk bedoelde ik 2200mAh. TiebVaudt:D.

Oke, Vanavond even de neus eraf gesneden. Wat een K-klus. De neus is dus op een soort van huls geschoven en met een hele hoop lijm bevestigt. Dus hele neus eraf. Motortje blijkt doorgebrand, niet de regelaar. Even een nieuwe bestellen dus. Het wordt deze: NTM Propdrive 380W 1100Kv
200 Watt op 3 cellen met een 10x5 prop. Misschien schaf ik tzt ook nog wel een 4S aan, een 1800mAh oid. Voor nu.

Groetjes.
Hoi Jasper,
De neus eraf halen is eigenlijk niet te doen althans wil je hem er netjes afhalen alles is namelijk verlijmt met elkaar.
Eigenlijk jammer dat er geen andere oplossing is voor dit probleem.
Vandaar dat ik maar een nieuwe besteld heb welke volgende week binnenkomt.
Ik vindt persoonlijk dat ze van hype daar een andere oplossing voor moeten vinden.
je krijgt hem bijna niet meer netjes in elkaar.
Ben benieuwd hoe jij dit gaat oplossen? laat het me aub weten hoe het gegaan is.
Grz,
Ronald.
 
Hoi Jasper,
De neus eraf halen is eigenlijk niet te doen althans wil je hem er netjes afhalen alles is namelijk verlijmt met elkaar.
Eigenlijk jammer dat er geen andere oplossing is voor dit probleem.
Vandaar dat ik maar een nieuwe besteld heb welke volgende week binnenkomt.
Ik vindt persoonlijk dat ze van hype daar een andere oplossing voor moeten vinden.
je krijgt hem bijna niet meer netjes in elkaar.
Ben benieuwd hoe jij dit gaat oplossen? laat het me aub weten hoe het gegaan is.
Grz,
Ronald.

He Ronald,

Is waar. Maar heb het gister dus al gedaan:mrgreen:
Nu dus dat motortje bestellen. Ik zal kijken of ik wat foto's kan maken, om te laten zien wat we al gedaan hebben. En hoe het er uit ziet.

Hype zou dat idd anders moeten doen, maar ja. Ik heb voorlopig nog wel wat anders te doen, namelijk een Liddle Stik vliegklaar maken vóór vanmiddag. :D

Groetjes.
 
Ik zet die van mij binnenkort te koop.
Eerst zet ik er een nieuw motortje in, namelijk deze: HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 35-30 1100kv / 380w
Met de 10x5 prop erop tuft dat vast en zeker lekker weg. Iets meer vermogen dan standaard het geval is, maar ja. Je moet wat, als deze de helft goedkoper is dan het standaardmotortje. Verder passen de specificaties precies. En met 26Ampère met 14.8V met een 10x5 past het net(jes) binnen het constante bereik van de regelaar.

Dus, eerst motortje erin. Dan vliegen, en kijken hoe hij het doet. Of het leuk vliegt, en dan bied ik hem dus te koop aan. Alvast belangstellenden?

Trouwens Marc. Hoe heb jij de neus vastgelijmd? Gewoon epoxy? Dat zal vast goedkomen trouwens, maar ik vraag me gewoon af hoe jij dat hebt gedaan.

Groetjes.
 
Hallo,

ik heb vandaag ook mijn U can fly ontvangen en gelijk wel eerst effe die über lelijke (mijn mening natuurlijk) letters verwijderd.

DSC03098.jpg


DSC03099.jpg


verder vind ik het wel een degelijk aanvoelend toestel. wel jammer dat ze niet gelijk een extra prop erbij doen. ook de dean stekker op de regelaar vind ik minder. maar niet zo erg daar ik gelijk voor een upgrade wil gaan. ik wil de neus er af snijden en de regelaar en motor vervangen omdat ik er niet veel goed over lees. ik zet er een 50Amp regelaar in en de motor ben ik nog aan het uitzoeken.

@ Jasper:

heb je foto's van hoe je de neus er af gesneden hebt ?? ik heb er wel veel baat bij om die te zien.

mvg,
Marco
 
Hoi Marco,

Allereerst, wat leuk dat je ook een UCF hebt gekocht. Als ik mijn mening mag geven, ik vind die groene wel überlelijk :mrgreen: Nee, gekheid.

Wat is volgens jou het nut om de motor/regelaar te vervangen? Het vliegtuig is een trainer, die is niet bedoeld om indrukwekkende figuren mee te vliegen, of heel hard te gaan. Het is de bedoeling om er mee te leren vliegen, of, om rustig en makkelijk even te vliegen. Dat mijn motortje doorbrandde was compleet mijn eigen schuld, omdat ik de motor té lang constant belastte, zonder dat deze voldoende koeling kreeg. Slechts de propellerwind.

De neus eraf snijden is doodsimpel. Je ziet de naad, daarlangs beginnen. Je moet, zoals je kan lezen een behoorlijk stuk de diepte in.
Echter omdat er al vaker een verzoek om foto's is geweest, zal ik kijken of ik morgen in de gelegenheid ben om wat foto's te maken.

Vriendelijke groet,

Jasper
 
Eerlijk is eerlijk ..... Ik vond een rode of blauwe mooier, maar deze kleur was voorradig, die andere kleuren niet. Ik lees en zoek veel op het net op voordat ik iets koop, en vond op duitste en engelse rc forums nogal wat verhalen over verbrande regelaars en motoren van deze vlieger. Wel is iedereen enorm te spreken over het vlieg gemak en de vlieg eigenschappen van deze. Sommigen hebben er een andere regelaar met een iets sterkere motor in gezet en spreken na deze upgrade van geweldig vliegend vliegtuig voor zowel trainer als gevorderd gebruik.

Dus dit is mijn doel.
 
Hallo U Can Fly piloten.
Ik heb al wat pb's rondgestuurd, maar stel mijn vraag ook maar even publiekelijk:

Zijn er inmiddels al piloten die hun Hype U Can Fly hebben voorzien van een andere Brushless motor?
En zoja........welk type motor dan en met welke propmaat?
Ik wens graag in mijn Hype U Can FLy een sterkere motor en sterkere regelaar te plaatsen.
Niet dat de stock set up mij niet bevalt, maar meer omdat ik een tweede Hype hoogdekker wil gaan aanschaffen en die wil voorzien van een sterkere motor met regelaar.
Maar vraag me af of er al mensen zijn die mij hierin zijn voorgegaan.
Ik zou graag een motor wensen die zo 1 op 1 over te zetten is met de stock motor.
Dus geen gedoe met andere motor mounts te moeten plaatsen of assen van de nieuwe motor te moeten omdraaien enzo.
Ik hoor graag van jullie.
Vr Gr Erwin
 
Pm ontvangen, maar zet mijn info effe hier neer om dit in het algemeen te discusieren.

ik ben nog niet begonnen met de ombouw daar ik nog niet ermee gevlogen heb. ik wil eerst effe een paar rondjes ermee vliegen in orginele toestand. mischien volgt er nog wel een crash of zo, en vliegt de neus er wel zo vanaf .... wie weet. heb ik werk gespaard .......

maar ik ben al driftig op zoek naar de juiste setup om deze conversie te doen. ik heb op RC Group al wat info vergaard en heb daar al wat foto's gevonden van de ombouw die ik hier al met jullie deel:

dit is de stock motor:
MotorHypeucanfly.jpg


Hype geeft schijnbaar geen tot weinig info over deze motor. dus zoeken naar een sterkere motor is daardoor moeilijker omdat je de KV waarde van deze niet weet. dus je moet op gevoel naar een betere zoeken.

wel weet ik nu dat de gebruikte regelaar rond de 30Amp zit.

een motor 1 op 1 overzetten zal niet gaan. ik heb nog nergens een vergelijkbare motor gezien die meet power zal leveren. dus je moet zelf creatief zijn. hier wat foto's die ik gevonden heb. helaas wel een beetje waazig:. ligt niet aan mij, maar aan de orginele poster ervan:

hier een foto hoe de stock motor bevestigd zit:
IMAG0605.jpg


hier de motor die de poster heeft gemonteerd:
IMAG0606.jpg


een beetje creatief een grondplaat gemaakt en deze met staven door de schuin geprikt en aan de achterzijde verankerd. daarop de motor gemonteerd. let wel dat je deze plaat goed recht monteer. anders moet je goed gaan trimmen en vliegt je vlieger schuin door de lucht .....
IMAG0618.jpg


en hier heeft hij het neusje weer terug verlijmd:
IMAG0621.jpg


ik zelf ga waarschijnlijk voor de Turnigy G10 Borstelloze Outrunner 1100kv met een 60Amp regelaar. regelaar kan lager, zo'n 40Amp, maar de 60Amp heb ik al hier liggen, vandaar dus. deze motor is getest met de zelfde prop maat als de hype nu heeft, de 10x5 en vraagt daarbij 22 Amp.

ga dus op zoek naar een motor met voet bevestiging en wees erg creatief met montage. maar het is te doen. de verhalen die ik zelf gevonden heb zijn erg positief na de upgrade.

zo gau ik zelf ga beginnen laat ik het hier weten met foto's enz.
 
Dank voor je reactie en tijd/energie die jij hebt gedaan om het bericht te plaatsen en de foto's erbij. Super!!

Ik heb er nog even zwaar over nagedacht.
Kom net van het veld en heb heerlijk gevlogen met miene vliegmaatjes.
Al mijn Lipo packs zijn leeg en dan benne er toch al gauw 15 stuks.
Had de U Can Fly mee en mijn Parkzone Corsair.

De Hype hoogdekker ( even voor het naamsgemak) vloog weer voorbeeldig.
Zelfs als stock versie is het een lust om mee te vliegen.
Heb veel starts en landingen gemaakt en allemaal uit het boekje.
Ik laat mijn Hype hoogdekker nr 1 zoals zij fabrieksaf is.Dus helemaal stock.
Heb er nu bijna 100 vluchten probleemloos mee gemaakt en wil eens bekijken wat er het eerst mee uitscheid.( kan kiezen tussen: servo's/motor/regelaar)

Afgelopen nacht een verhelderende droom gehad en na het lezen van het relaas van Marco vind ik de stock versie fijn vliegen en toch niet doende om het zaakie van een sterkere motor/regelaar te voorzien.
Wat ik wel ga doen is dit: heb me vanochtend een tweede Hype U Can Fly besteld.
Weer een groene versie in PNP vorm.(PNP= zonder Lipo en ontvanger)
Die ga ik van de week gelijk nog ongevlogen verbouwen naar een Twin.
Ik ben al bezig met de motorgondels en plaats 2 stuks 1400KV Turnigy Brushless outrunners onder de vleugels.( elke motor heeft 205W aan vermogen)
Ik heb ook al 2 stuks 7x4 en 2 stuks 7x5 props besteld.
In de romp plaats ik 2 stuks 60A regelaars en de stock motor en regelaar die in het voorronder zitten gaan eruit.

Dit project is nieuw voor mij, maar ik heb de bof dat mijn beste vliegmaat al met 2 stuks Twin vliegtuigen vliegt.( helemaal zelfbouw en van zulke vliegen er waarschijnlijk zeer weinig van op deze aardbol)
Met zijn hulp en kennis van bouwen gaat dit lukken.
Het gaat mij er even om hoe en waar exact de motorgondels geplaatst worden.
Heb erg veel zin in dit project en begin eerst eens met deze 1400KV motoren van 50gram.
Die zitten doorgaans ook in een MPX Twin Star.
Vliegen zal het straks zeker, maar ben erg benieuwd hoe.
Mocht het qua vermogen tegenvallen dan zet ik er grotere motoren in.
Heb nog 2 stuks 1450KV outrunners (elk 110gram) liggen van elk 450W aan vermogen.
Dat zal een bak meer power geven, maar hoogstwaarschijnlijk niet nodig voor dit type toestel.
Ik laat het weten tzt.
Vr Gr Erwin
 
Vandaag ook de eerste maiden laten doen door een meer ervaren vlieger. daarna in de lucht het roer overgenomen, wat rond getuft en voor de landing het de zender weer af gegeven. ik moet zeggen, de Hype vliegt verbluffend goed. maar zoals ik al dacht, het vermogen mag meer.
er stond bij de 2e vlucht veel wind en met tegen wind nam de snelheid wel drastisch af. maar verder een prima toestel. wel een beetje gefriemel om de lipo in het lipo vakje te proppen en er weer uit te nemen. ik denk dat ik de lipo's ga voorzien van een lipje van ducktape of zo.

hoe lang vliegen jullie met de 2200mAh lipo's ? ik was mijn lipo tester vergeten, maar bij de eerste vlucht werd de Hype na 3.5 minuten netjes neer gezet. een beetje uitrollen ..... maar toen we wilde keren en de Hype naar ons toe wilde laten rollen was er niets meer. geen power meer. dus net op tijd geland zeg maar. zoals gezegd was ik de lipo tester vergeten mee te nemen en kon niet ter plekke testen of de lipo echt leeg was getrokken. maar eenmaal thuis gelijk de lipo tester aan de lipo, en er zit nog 73% in. raar .....

aangezien het comartiment met het valluikje erg groot en verspilde ruimte is, ga ik een 2e lipo parallel aansluiten voor meet vliegtijd. het compartiment lig mooi in het middenpunt en kan voor de balance geen kwaad om daar een lipo in te leggen.

update volgt .......

gr,
Marco
 
Super dat je vlucht goed gelukt is.
Het vermogen houdt inderdaad niet over.
Maarja...........wat mogen we verwachten van zo'n stock kistje voor dat geld.
Ik vlieg met Turnigy 3S 2200Mah 40C Lipo in de Hype hoogdekker.
Geen enkel probleem om de Lipo in het batterij vakje te friemelen eerlijk gezegt.
Wat wel zo is, is dat de Lipo wat los ligt in het compartiment.
Ik heb dat opgelost door de draden van de regelaar die naar de Lipo gaan te verlengen en als ik de Lipo in het compartiment steek dan leg ik de 2 draden erachter zodat de Lipo tussen de draden en wand geklemt zit.Kan geen kant uit bij mij zo.

Wat vliegtijden betreft: ik houdt maximaal 8 minuten aan.
Met af en toe vol gasje en gemiddeld half gas houdt ik na 8 minuten vliegen ±23% over in het Lipo pack.
Ik mag gaan tot 15% dus heb nog over.
In jouw geval is er dus iets anders aan de hand.
Wellicht een slecht Lipo pack of een beetje 'verrot' van binnen.( misschien een slechte cel)

Vanmiddag zal ik mijn Hype hoogdekker weer volop gaan inzetten.
Op deze prachtige vrijwel windstille en zonnige Koningendag zal het straks flink genieten worden.
Ik fiets straks samen met een vliegmaatje op, maar zit me nu al te bedenken hoe ik in Godsnaam zo veel mogelijk vliegmodellen kan meenemen op de fiets.Ha ha ha ha.
De Hype hoogdekker gaat zowiezo mee.
Alsmede mijn Gaui 500X QuadCopter, Walkera HM-UFLY,Micro Sbach342 en de Corsair op wielen.
Oja......2 dozen met Lipo packs en 2 zenders om de 'leerlingen) te begeleiden.
Die fiets is een pak-ezel.Ha ha ha ha ha ha.
Wat die ruimte betreft achter het bommenluikje dat ligt inderdaad recht onder het CG van het toestel.
Ik heb onderwijl al veel zaken mee naar boven genomen.
Houtzaagsel, paardebloemen en stenen.
De stenen werken super en zelfs met het ruim behoorlijk vol stijgt het toestel gewoon op.
Oke, wel iets meer baan nodig maar het gaat.
Echt lachen dat luikje.
Om het te gebruiken als extra Lipo storage is perfect.
Zat er ook wel eens aan te denken wat kan er zo een tweede 3S 2200Mah Lipo bijsteken om er dan 4400Mah van te maken.
Maar vind die 8 minuten rondvliegen wel genoeg.
Wellicht een idee voor mijn Hype Hoogdekker Twin straks om er dan wel een tweede Lipo bij te steken.

Vr Gr Erwin
 
Ikke ook :-)

Gisteren een hele mooie vliegdag. Met mijn Decathlon leuk aan het rondtuffen en eens een loopinkje maken.
En nog maar eens eentje. Ben ik bijna rond, zie ik de kist ineens in een flits een snoekduik naar de grond maken en met een grote stofwolk in het zand ploffen. De vleugel kwam daar vervolgens rustig achteraan gedwarreld... :rolleyes:

Nu dus óók maar een U can fly besteld. Hij zal er donderdag wel zijn. Misschien krijg ik hem nog klaar voor komend weekeinde.

De schade aan de Decathlon: Neus in mekaar, propeller in tweeën, kromme motor as, uitgebroken vleugel-breekboutjes en een gebroken hoogteroer.
Verder ziet ie er nog prima uit, vooral de vleugel...:D
Is wel te repareren, maar moet ik ff wat tijd voor hebben... Hij begint zo langzamerhand steeds minder op een Decathlon te lijken...
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen.
Deze week maar eens begonnen om mijn Hype Hoogdekker toch maar te upgraden met een sterkere motor en andere regelaar.
Ben er net mee klaar. ( de voorzijde van het toestel zit nog in de Epoxy en te drogen)
Kan helaas geen foto's plaatsen op dit Forum, maar heb het bijna net zo gedaan als in het verslagje met bijgaande foto's een paar berichten terug die iemand had geplaatst.

Ik heb er nu een 1450KV Brushless outrunner inzitten van rond de 655W met 9x7.5 prop.
Een HiModel 60A regelaar die ik in het bommenluikje heb geplaatst.
Ik verwacht dat dit wel erg goed zal gaan vliegen.
Testvlucht gaat morgenochtend plaatsvinden en hoop dat het dan droog is.
Anders wordt het zaterdag.
Het ombouwen viel ansich wel mee.
Paar zaken om rekening mee te houden zijn het netjes uitsnijden van de voorzijde op de lijmrand en het nog netter uitsnijden van het voorste stukje schuim van de neus om zo bij het motor mount gedeelte te kunnen komen.
Ook had ik erg veel last met loskrijgen van een drietal kruiskop schroefjes waarmee de mount en de motor vastzaten.
Dat scheelde niet veel of ik het het zaakje uit moeten boren.Ze waren namelijk helemaal verlijmd.Super verstandig van die Chinezen, maar om het los te krijgen was wel effe wat goed gereedschap voor nodig en een stevige hand om kracht bij te zetten.
Maar met wat geluk is het me toch gelukt om alle bouten eruit te krijgen.
Gelijk vervangen voor degelijke inbusbouten, want kruiskop vind ik 10 keer niets.

Ik heb overigens de upgrade-motor direkt net alsdat de stock motor zat op de motormount vast kunnen zetten.
Er was ruimte genoeg en alles paste precies.
Dus 1 op 1 overzetbaar.Hoezo een wonder!!!
Hierbij heb ik dus geen gebruik hoeven maken van net als in de bijlage dat iemand een houten motormount zelf moest fabriceren om zo een andere motor wel in te kunnen bouwen.
Dat probleem is mij gelukkig bespaard gebleven en de manier waarop de motormount stock vastzit is bewezen goed.

Ben heel erg blij dat de ombouw zo is meegevallen.
Mijn dank gaat hierbij nog even uit naar Brutus ( vliegmaat van me) die vanochtend nog even voor mij wat assen van motoren heeft omgezet.
Super bedankt Brutus en mag gezegt worden!!

Ben zeer benieuwd hoe dit toestel met deze set up gaat vliegen.
Heb een bak meer aan vermogen en ben ook erg benieuwd hoe het toestel zich gaat verhouden en ook ten aanzien van het eventuele meer motorgeluid wat zou kunnen optreden.
De resonantie door het loshalen van de voorzijde in 2 stukken en het weer terug verlijmen gaat hopenlijk ook goed.
Zodra de test vlucht is geweest meld ik mijn relaas wel hier.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Mijn UCF staat inmiddels te koop..
Te koop Hype U Can Fly rood

Met de aanpassingen, zonder noemenswaardige schade zou ik er graag €95 voor hebben.
Denk dan ook dat dit een zeer redelijke prijs is.

Groeten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Erwin;

Heb je specificaties van de door jou gebruike motor, of linkje naar een site ?
En vanwaar de kleinere prop keuze ?
Heb je wel foto's gemaakt ? Zo ja, stuur me een pm. Dan krijg je mijn mail adres en zou ik graag de foto's willen zien.
Ik heb nu zelf hier een 70amp regelaar liggen en deze motor:

Turnigy L3010B 1300KV Brushless Motor (420w) - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland

Deze is getest met een 11x5.5 prop. Ik hou gewoon de 10x5 prop voor een lager stroom verbruik.

Gr.
Marco
 
Hoi Marco.
Om te beginnen maak ik gebruik van de zelfde motor set up die ik ook in mijn Parkzone Warbirds gebruik.
Die motor met 60A regelaar en 9x7.5 prop voldoen echt goed.
Bakken vermogen en vrijwel geen herrie door jankend prop geluid alla Funjet of impeller vliegtuig zeg maar.
Ik ben waarschijnlijk net iets te vroeg met antwoorden, want ga over een paar uurtjes de Hype hoogdekker uittesten en wellicht valt het vlieggedrag zo tegen dat ik er een andere motor met prop insteek.
Dat zal zich straks uitwijzen.
Maar vooralsnog denk ik dat het wel goed zal gaan.
Ik gebruik een RC-Timer 3536/5 Brushless Outrunner die ± 400W genereert.
Dat in combinatie met een HiModel 60A regelaar die ik dus in het bommenluik heb gezet.( DE plek bij de Hype hoogdekker die CG neutraal is)
Propmaat is nu 9x7.5 maar kan ook 9x6 of een 10x6 want dat ging ook op de Warbirds goed maar bracht in snelheid niet echt noemenswaardig extra op.
Daarom houdt ik het bij de 9x7 prop.
Ik post straks hoe de testvlucht ging.
Vr Gr E
 
Back
Top