MACH Outdoor open!!

Dat maakt dus niets uit. Zolang je op de final drive ratio van 4.0 uitkomt maakt het niet uit hoe je daar komt. Er is dan geen verschil in optrekken, snelheid en warmte ontwikkeling.

Het getal wat daarmee wel uitmaakt is de FDR en zolang die 4.0 is en blijft maakt het niet uit.

Klopt helemaal wat Joost zegt. Toch is er weldegelijk een klein (theoretisch) verschil.

Als je een klein spur en klein pinion gebruikt zal de motor verder naar achter in de auto zitten, dan wanneer je een groot spur en een groot pinion gebruikt. Terwijl je bij beide op precies de zelfde rolout komt.
Waar je motor in je auto geplaatst zit heeft weer invloed op je rijgedrag.

Daarnaast zul je zien dat wanneer je grotere pinion en spur gebruikt in theorie het geheel "soepeler" loopt dan wanneer je kleine spur's en pinions gebruikt. Dit laatste is vrijwel verwaarloosbaar, maar het eerste punt is zeker wel van belang en kan ook gewoon een tunings optie zijn.

Maar misschien is het nog wat te hoog gegrepen en is het beter om eerst heel veel te trainen. ;-)

Groet Robert

Thanx voor alle input.:D
Zal dan met 31/73 gaan rijden aangezien ik die al heb liggen;)

Ik ga eerst maar eens flink oefenen op de vrijdagavond...
 
Mmm, ik zie een hele reeks tuning optie's erbij komen.
Ik denk dat ik het ga proberen met mijn velgen te verzwaren. Een mooi plakje lood tegen de disc plakken. Ik schat dat dit toch zeker een seconde of 5 moet opleveren.
 
Gelet op de hoogte van de gemiddelde elektro-body - zo'n 10-15 cm - moet je toch wel meerdere grote vliegwielen aan de aandrijving kunnen toevoegen. Okee, de auto wordt een pak zwaarder, maar denk eens aan alle tijdwinst die je kan maken met zes 12 cm diam. vliegwielen onder de kap, een loden spur, en extra zware wielen!

Of je vervangt de accu door een kleiner model, net genoeg om de auto in beweging te krijgen - laten we zeggen 100 mAh. De rest wordt door de 4 dozijn vliegwielen gedaan, die nu de plek van de accu innemen. Hoppakee altijd de eerste plaats!
 
Mmm, ik zie een hele reeks tuning optie's erbij komen.
Ik denk dat ik het ga proberen met mijn velgen te verzwaren. Een mooi plakje lood tegen de disc plakken. Ik schat dat dit toch zeker een seconde of 5 moet opleveren.

Opzich is je wielen balanceren heel zo gek niet. Dit dingen zijn zo hoepel als het maar zijn kan....... :mrgreen:

Gelet op de hoogte van de gemiddelde elektro-body - zo'n 10-15 cm - moet je toch wel meerdere grote vliegwielen aan de aandrijving kunnen toevoegen. Okee, de auto wordt een pak zwaarder, maar denk eens aan alle tijdwinst die je kan maken met zes 12 cm diam. vliegwielen onder de kap, een loden spur, en extra zware wielen!

Of je vervangt de accu door een kleiner model, net genoeg om de auto in beweging te krijgen - laten we zeggen 100 mAh. De rest wordt door de 4 dozijn vliegwielen gedaan, die nu de plek van de accu innemen. Hoppakee altijd de eerste plaats!

Wat je hier zegt is niet eens gek. In Amerika gaan steeds meer rijders niet alleen in de 1:12, maar ook in de TC met zo geheten "shorty's" rijden. Tegenwoordig hebben de Lipo's zo veel capaciteit dat je zeker met "Blinky" klasses toch niet leeg gaat, en daarmee een kleinere accu's kan gebruiken. Een kleinere accu geeft weer een andere (en meer efficiënte) indeling van de auto waardoor je sneller zou gaan.

Groet Robert
 
@vliegwieleffect

Jammer dat ik het nu pas lees, monteer net een kleiner spurgear...
Daar gaat mijn bochtensnelheid :cool:

Wellicht dat de metalen spurgearhouder dit kan compenseren.

De kapotte plastick houder hield het vrijdag lang genoeg uit om de tandwielverhouding op 2S te bepalen. 87/31 is te tam (55km/h), ga de volgende keer met 81/31 rijden. 60+ km/h moet daar wel mee te halen zijn.

Langzaam genoeg om bochten goed in te schatten en snel genoeg om niet in slaap te vallen op het rechte eind.

Met 3S en deze verhouding moet 85-90 mogelijk zijn, maar dan ga ik heel snel het volgende zwakke punt in de aandrijving tegenkomen :p

Tot slot een vraag over vertiming, is dit een soort turbostand / electronische NoS boost?
 
Nog even een reminder voor volgende week;)

Even van de wibesite van Mach geplukt:


Beste rijders,
Maandag 9 april is het weer zover. Dan worden de jaarlijkse MACH Paasraces verreden.
Hieronder vind je de reglementen voor dit jaar.
De inschrijving is inmiddels geopend op www.MyRCM.CH en is ook te vinden op de Mach-site bij 'inschrijven'


Reglement Open Club Wedstrijd MACH 2012

  • 4wd toerwagen Stock 13.5
    [*]4wd toerwagen Modified
    [*]Pro-Ten 10.5
Kwalificaties van toerwagen Stock en Pro10 duren 7 minuten. Finales van toerwagen Stock en Pro10 duren 7 minuten.

Kwalificaties en finales van de toerwagen modified duren 5 minuten.

Er worden 3 kwalificaties verreden en 3 finales.

Accu’s alle klassen hardcased 2S Lipo 7.4 Volt nominaal.

De baan is open vanaf 8.00 uur. De heats starten om 10.00 uur.


Technisch reglement toerwagens

Afmetingen en specificaties voor de 4wd toerwagen

- Schaalverhouding: 1:10

- Maximale lengte: 400mm

- Maximale breedte: 190mm

- Wielbasis: 220-275mm

- Aandrijving: op 4 wielen

- Wielophanging: 4 wielen onafhankelijk

- Mechanische rem: niet toegestaan

- Versnellingsbak: niet toegestaan

- Gyroscoop: niet toegestaan

- Minimale hoogte: 115 mm

- Afmetingen spoiler: max. 190 mm breed, 40 mm lang, 25 mm hoog

Motor Stock 13.5: SpeedPassion 13.5 versie 3.0 maximale vertiming 10 graden.

Regelaar Stock 13.5: Conform NOMAC 2011, 0-graden regelaars/instelling of Cirtix.

Vaste gearratio 4.0.

Modified: Brushless merk en aantal turns vrij.

Regelaar vrij. Gearratio vrij.

Gewicht raceklaar voor toerwagens is minimaal 1350 gram.

Body’s toerwagen: alle 4 deurs sedanbody’s zijn toegestaan.

Banden Stock 13.5: Ride 32. 1 set voor de hele dag. ’s Morgens te laten markeren.

Banden Modified: vrij, 1 set voor de hele dag. ’s Morgens te laten markeren.

Smeren is toegestaan mits reukloos.


Technisch reglement Pro-Ten

Schaalverhouding: 1:10

Maximale breedte 235 mm

Aandrijving: op 2 wielen direct aangedreven met differentieel

Wielbasis 228-280 mm

Alle types 2wd (CCT, Pro-Ten, F103, F104 en Formule 1 worden toegelaten)

Motor: Brushless 10.5 merk vrij.

Gewicht raceklaar is minimaal 1100 gram.

Body’s Pro-Ten: Group-C, GTP, GT, LeMans proto, F1 (Geen brandstofkappen).

Banden: singlestage foam. Smeren is toegestaan mits reukloos.


Algemeen

Let op

Voor de start van elke heat en/of finale worden de lipo-accu’s gecontroleerd op voltage en temperatuur. De lipo’s mogen geen hogere spanning aangeven op de multimeter dan 8,40 Volt (maximale afwijking door meetonnauwkeurigheid van 0,04 Volt). De temperatuur van de lipo mag niet meer dan 5 graden celcius hoger zijn dan de omgevingstemperatuur. Bij geconstateerde overschrijding van een van deze twee regels volgt uitsluiting voor die betreffende heat of finale.


Er moet worden geladen in een lipozak.

Ik zou zeggen: iedereen inschrijven!


Halewijn
 
Wat Halewijn zegt:
Paasraces 2012

Voor recreatief rijden zijn er geen beperkingen maar voor wedstrijdrijden blijf ik met de volgende vragen zitten:
- slipperclutch mag niet tijdens wedstrijden, maar waarom niet? Aandrijflijn krijgt de meeste klappen tijdens remmen, een slipperclutch vangt dit op.
- Vertiming verboden, wat doet vertiming?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
 
- slipperclutch mag niet tijdens wedstrijden, maar waarom niet? Aandrijflijn krijgt de meeste klappen tijdens remmen, een slipperclutch vangt dit op.

Waar zie je dat staan? Ik zie alleen "mechanische rem" (zoals op een brandstof-auto) en "versnellingsbak" (2-speed met 2 spurs dus)...
 
Afgezien van of het wel of niet mag... Heb je wel eens een TC gezien vandaag de dag met een slipper clutch? Die zijn er niet omdat de IFMAR en EFRA stelt dat het niet mag. Dus worden ze ook niet gemaakt. Waarom niet hoef je je dus ook niet af te vragen want ze worden toch niet geproduceerd...
 
En nu? Ga je nu een slipperclutch monteren op je TC? Denk dat er geen ruimte voor is maar goed... En dan nog, de MACH rijd volgens EFRA dus het mag niet maar goed, dat had je al kunnen lezen...

En nogmaals, er zijn geen slipper clutches te krijgen voor een TC dus...

Wat vertiming doet? De motor meer toeren laten draaien... Niks meer en niks minder...
 
Afgezien van of het wel of niet mag... Heb je wel eens een TC gezien vandaag de dag met een slipper clutch? Die zijn er niet omdat de IFMAR en EFRA stelt dat het niet mag. Dus worden ze ook niet gemaakt. Waarom niet hoef je je dus ook niet af te vragen want ze worden toch niet geproduceerd...

Gaan er dus wel komen.
Met de huidige electro vermogens is het een kwestie van tijd dat de fossielen van IFMAR en EFRA dit gaan inzien.

Over fossielen gesproken: UEFA voetbalbond gaat binnenkort ook over op camera toezicht op de doellijn.

Jammer dat er niet meer met grote nitro's geknald kan worden op de MACH buitenbaan.

Hoop van harte dat de baan en club nog vele jaren kan bestaan.
 
En waar haal je die wijsheid vandaan dan? Daar ben ik wel heel erg benieuwd naar. De vermogens houden het tot op de dag van vandaag in de wereldtop nog steeds uit dus die kans is zéér klein. En dáár rijden ze met motoren die nog iets meer vermogen leveren dan de 13,5 motoren die er nu gebruikt worden op de MACH in de TC. Maar als jij ergens info gezien of gelezen hebt wat wij allemaal nog niet weten dan horen we dat graag natuurlijk. Als het slechts een speculatie is dan denk ik dat je het aan het verkeerde eind hebt...
 
Hoezo? Wat wil je juridisch voor elkaar gaan krijgen dan? Maak je toch niet zo druk over het wel of niet gebruiken van een slipper clutch. Ze zijn er niet dus je kan er toch geen gebruik van maken... Welk deel daarvan begrijp je nou niet?

Ik snap best dat je het nut van het gebruik van een slipper clutch ziet in een TC, dat zie ik ook wel maar als ze er niet zijn. Dan kunnen ze ook niet gebruikt worden, hoeft het ook niet in een regelement opgenomen te worden en heb je dus ook geen juridische zaken om te regelen toch???
 
Hoop op Juridisch onderlegde leden ging meer over behouden racebaan/terrein.

Grootste motorclub van Nederland (MCA) is al jaren baanloos.
 
Oh okee, van de hak op de tak gegaan. Kan ook natuurlijk... Ik dacht dat we het nog steeds over een slipper clutch in een TC hadden namelijk.

De baan in Heemstede blijft wel. Daar ben ik niet zo bang voor. Ben nu dan toch ook wel benieuwd waar dát vandaan kwam dat je die opmerking plaatste daarover maar goed, het is al laat en ik hoor mijn bedje roepen... Geschillen tussen een vereniging en de gemeente zullen er altijd wel blijven denk ik en MCA is een totaal ander verhaal denk ik.

Maar dat is denk ik niet iets waar we ons voorlopig zorgen over hoeven maken... Denk dat jouw prioriteit nu meer ligt bij het meters maken en ervaring opdoen met een electro auto toch ;) :D
 
Back
Top