Salto in DE Warehouse

Goeie tip, de versterking in de romp heb ik inderdaad ook bij mijn Focus uitgevoerd bij de neuslijst. Had hier alleen nu nog niet aan gedacht :).

EDIT: Ik bedenk me nu ineens dat dit bij de neuslijst niet mogelijk is ivm de aanwezigheid van de cockpit en het menneke...

Heb nog een mooi stukje rondhout liggen...

Heb al besloten dat ik hem inderdaad toch deel baar ga maken. Hier later meer over.

1. Verlijm nog twee houten balkjes in je romp ter hoogte van de voorkant en achterkant van de vleugel. Bij een ongewilde steeklanding zorgen deze twee balkjes er voor dat je epoxy-romp niet gaat kreuken als de vleugels hun energie kwijt moeten, door naar voren én naar achteren te zwiepen. Eén van mijn vorige modellen stond erom bekend dat de romp aan de achterzijde van de vleugels snel gekraakt werd, smalle romp dus volstond een houtdeuvel.
2. Vast of niet vast? Afhankelijk hoe je 'm kan en gaat vervoeren/opbergen. In principe zou ikzelf het demontabel maken. Mijn ervaring is dat juist als ík iets vast verlijm, ik er binnen de kortste keren weer bij moet zijn. Verlijm ik het niet vast, hoef ik er dus ook nooit bij te zijn :-(
 
Laatst bewerkt:
Mooi kist hoor!
Wat let je om zelfs nog sterker naar schaal toe te bouwen in de staartaanpak?
Hmmm... Je zou zelfs een afneeembaar pendelroeren kunnen overwegen?
Maar wellicht slaat dat een beetje door.
De versmalling oogt echt al stukken beter dan dat oorspronkelijke eendenkontje...

Wat pendel betreft... hier een aardig draadje...
NEW Aero-naut SHK 4M Construction Pics - RC Groups
Ziet er best wel doordacht uit...

Ga je draadje gewoon even volgen. Leuk!
 
Zeker mooi zo'n systeem, maar dit gaat nu even iets te ver. Het blijft een low budget kistje die ik puur en alleen duur manuren nog wat extra's wil meegeven. Op dit moment ligt de staart te drogen. Ik heb een m4 'helicoil' (of iets wat er op lijkt) in het staartvlak geharst met een dikke klodder 30 m epoxy en de handel volgens op zijn kop gelegd. Hopelijk vloeit alles netjes terug rondom het stalen schroefdraad. De M4 nylon bout zit er met een dikke klodder vaseline in zodat de epoxy niet het schroefdraad deel in kan lopen. Nu even afwachten tot alles is uitgehard...



 
Een volgende stap wordt het verlijmen en aanbrengen van de stuurkabels in de romp. Standaard zitten er 1,8 mm dikke stalen stuurstangen bij in 1,9 mm dikke buitenkabels. Deze dingen zijn echter vrij zwaar en lopen door de bocht die de buitenkabel maakt in de romp. Zodoende worden deze vervangen door 1,5 mm massief koostof. Na controle blijken deze mooi soepel en spelingsvrij te lopen.

Bij de V-tail zal er gebruikt worden gemaakt van ball links. Bij de servo's iets zwaardere kwiklinks. Weer wat extra gewicht in de neus ;) .

Het idee is om twee korte 2mm massief koostof pennetjes in de roeren te boren / lijmen met daarop met wat epoxy de balletjes. Naar mijn idee een sterk alternatief voor de bijgeleverde roerheveltjes...

 
Inmiddels zitten de stuurkabels in de romp, maar hier moet nog het een en ander aan worden aangepast. Vooral de speling in de romp (staartboom) moet worden verholpen om speling op de roeren straks te voorkomen. Later meer hierover.

Het volgende aspect wat ik eerst wil behandelen is het inbouwen van een sleepkoppeling. Aangezien ik hem niet in de punt van de neus wil hebben zal deze op de bodem meer naar achteren geplaatst worden. De precieze plek is nu nog een punt van discussie. Wellicht dat Arjan met zijn WIK Salto hier iets meer ver kwijt kan?

De koppeling zelf wil ik maken van een op de bodem gelijmde bowdenkabel. Vervolgens wil ik een smal gleufje maken in de romp die ook in de bowdenkabel eindigt. Vervolgens zal er een verenstalen pen, glijdend in het gele deel van de binnenkabel, de lus van de sleeplijn borgen of loslaten. Aangezien een afbeelding 1000 worden kan vervangen:

 
Zo heb ik het ongeveer.

img1265av_2.jpg
[/IMG]

Ik ben niet kapot van de blauwe buitenkabel gebruiken als geleider. Wat je niet wilt is dat het pennetje kan klemmen in de geleider als er kracht op komt. Met een stalen pen in een messing buisje blijft het altijd soepel lopen.
 
Haha, we zijn samen lekker kunstzinnig bezig Arjan ;). Ik neem je adviezen mee en ga verder even in mijn voorraad met spulletjes snuffelen.
 
Een klein smal sleufje dwars op de romp is voldoende. Het dunne nylon breeklusje kan er dan in de juiste positie door. Hoe wijder je de sleuf maakt hoe meer buigkrachten er op het pennetje komen te staan, hetzelfde als je de sleuf breder maakt (dus langer)

120404_Salto_sleepkoppeling.jpg
 
Mag ik vragen waarom jullie de haak onderin de romp zetten? Bij het origineel zat hij echt in de neus (en dat had ik bij mijn Salto ook zo gemaakt). De aansturing zat bovenin, en een platte akku kon dan onder de stuurstang door tot ver voorin de romp worden geschoven.
Juun
 
Ik had hem eerst ook voorin maar dat gaf wat problemen met de start. De neus wordt dan naar beneden getrokken en dan ging hij nogal zwabberen. Onderin gaat (bij mij in ieder geval) beter.

Daarnaast is een sleepkoppeling zoals deze naar mijn idee veel makkelijker en sneller aan te koppelen dan zo'n buisje in de neus. En zelf te maken.
 
Juun, de positie van de zwever achter de sleper is anders bij modelvliegen dan bij 1:1 vliegen. Modellen hangen over het algemeen hoger achter de sleper dan hun orginelen. 1:1 zwevers werken met een relatief veel kortere kabel en kunnen veel beter de positie van hun vliegtuig achter de sleepkist inschatten, waardoor je er strakker achter kunt gaan hangen. De positie van de haak op de sleepkist is ook heel anders dan bij echte vliegtuigen.
 
Arjan, Raymond,
Ik weet ook wel dat modellen zich anders gedragen dan 1:1 en hoger achter de sleper hangen. En dat de haak op een andere plaats in de romp van de sleper zit (heb er zelf 1).
Maar ik betwijfel ten zeerste of die paar centimeter bij de zwever enig effect heeft. Bij al mijn zwevers zit de haak in de neus en heb nooit problemen. En bij de tientallen andere zwevers in mijn vereniging (want in de Alpenlanden wordt bijna uitsluitend gesleept en zelden gelierd etc.) is dat ook het geval.
Ik gebruik meestal de ronde haken met het KDH systeem; vind de aansturing juist heel praktisch. En een tip: HK heeft ze en ze kosten daar een krats.
 
Hoi Juun,
even een wedervraag, wat is precies jouw bezwaar tegen een sleufje onder in de romp?
Naast het stabieler wegrijden bij mijn Salto vind ik zelf ook wel handig dat ik het lood en de accu nu helemaal voorin kan plaatsen (een kleine (Wik) Salto heeft maar zeer beperkt plaats in de neus). Alles ligt nu op de bodem.
En dat HK ze heeft...die van mij is van restjes afvalhout, kabel en buis gemaakt en kost helemaal niks :-)

Ik heb ze nu in mijn Salto, Minimoa, Cirrus 75, Grunau Baby en SG-38 zitten. Bevalt eigenlijk uitstekend.

Zie ook http://www.flytobiggs.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66:sleephaak&catid=39:tips&Itemid=60
 
Hallo Arjan,
Ik heb in het geheel geen bezwaar tegen het sleufje in de romp. Vroeg me alleen maar af waarom hier van “schaal” is afgeweken. Ik had bij de Salto geen problemen in de start (dat ging voorbeeldig), maar in de vlucht des te meer :(.
Ik heb in een grijs verleden mijn haken ook zelf gemaakt, zo ongeveer volgens het systeem zoals jullie dat hanteren. In de Salto kon de akku nog steeds heel ver voorwaarts worden geschoven; tot in de uiterste punt lukt toch niet door de breedte/dikte van het cellenpakket. En de HK-haak: die kost een kolossale $2,99 (en bleven bij mij tot nu toe steeds prima functioneren).
Groet,
Juun
 
Hallo Arjan,
Ik heb in het geheel geen bezwaar tegen het sleufje in de romp. Vroeg me alleen maar af waarom hier van “schaal” is afgeweken. Ik had bij de Salto geen problemen in de start (dat ging voorbeeldig), maar in de vlucht des te meer :(.
Ik heb in een grijs verleden mijn haken ook zelf gemaakt, zo ongeveer volgens het systeem zoals jullie dat hanteren. In de Salto kon de akku nog steeds heel ver voorwaarts worden geschoven; tot in de uiterste punt lukt toch niet door de breedte/dikte van het cellenpakket. En de HK-haak: die kost een kolossale $2,99 (en bleven bij mij tot nu toe steeds prima functioneren).
Groet,
Juun

Ook ik wil de punt van de neus gebruiken voor lood. Zodoende zit de normale sleephaak in de weg. Een tweede reden is de aanwezigheid van mijn 6v Eneloop pakket in die zelfde neus, waardoor er geen ruimte is voor stuurstangen/servo's/koppelingen. Belangrijker is nu het gewicht van de zwever zo laag mogelijk te houden.

T.a.v. het schaalverhaal is dit toch al niet het geval bij deze kist. Dus hier ga ik dan ook niet krampachtig moeite voor doen. Alles is gericht op het zo goed mogelijk laten vliegen en daarbij wil het ook ook nog wat (versmallen van de V-tail achter).

Inmiddels zit het geheel dus zoals eerder omschreven op de bodem van de romp ter hoogte van de voorrand van de cockpitkap. Foto's volgen.
 
Hierbij enkele foto's van ontwikkeling van de sleephaak en aansturing in de romp:

Sommige foto's zijn helaas wat wazig...



Vurenhouten blokje ingeslepen en voorzien van twee messing buisjes (inwendig 2mm)





Een bodemplaatje geeft wat extra grondspeling. De laatste stap, de dwarsgleuf opnieuw openzagen, heb ik helaas niet vastgelegd...



Servo plankje en reeds verlijmde sleepkoppeling



Servo en bowdenkabel, overlopend naar veren stalen pen...



Gleufje in de onderzijde. met 3,5 mm uiteindelijk ietsje breder Arjan... 8-O ;)
 
hierbij een quote van de website van BIGGS, toch wel bekend met slepen lijkt mij zo.

door Harry van Melick, Spanje.

Positie sleepkoppeling in de zwever.

Meestal gaan we er vanuit dat de beste plaats voor de sleepkoppeling vóór in de neus van het vliegtuig is, dit is in veel gevallen ook de plaats van de sleepkoppeling bij 'full-size' zweefvliegtuigen. Echter onze grotere broertjes slepen vrijwel horizontaal achter de sleepmachine, die dan ook een staarthaak heeft.

Aangezien onze sleeptoestellen een hooggeplaatste sleephaak hebben, is de ideale positie van de zwever enkele meters boven de hartlijn van de sleepmachine.
Een helemaal voorin geplaatste sleephaak is daarbij soms lastiger slepen, dit omdat de neus bij veel toestellen wat naar beneden getrokken wordt. Let wel, het gaat heus wel, maar in veel gevallen is een neushaak niet het optimale.

Ook bij de start kan een neushaak sneller aanleiding geven tot gevaarlijk slingeren, zeker als de romp niet helemaal recht achter het sleeptoestel ligt opgelijnd en de sleper direct vol gas geeft.

In veel gevallen is de plaats van de sleepkoppeling wat meer naar achteren de betere oplossing, hóe ver is van het type vliegtuig afhankelijk. In het algemeen kan worden gezegd dat een sleepkoppeling vóór in de neus bij de zogenaamde 'old timers' dan wel klassieke zweefvliegtuigen geen nadelen heeft, dit komt omdat de punt van de neus vrij ver onder de -0- lijn van de romp ligt. (Een mooi voorbeeld hiervan is de L-Spatz).

Ook hebben deze toestellen vaak een wat hogere instelhoek, zo om en nabij de 1,5 tot 3,5 graden en een sterk dragend profiel.

Bij een schaal vliegtuig zoals de ASW28, LS3 enz., is een lager geplaatste sleepkoppeling over het algemeen van voordeel. Hierbij is de instelhoek meestal ongeveer 1,5 graden en de vleugel profielen zijn niet zo sterk dragend.

Bij aerobatic toestellen is het bijna een 'must', hierbij ligt de neus van het toestel nagenoeg in lijn met de -0- lijn van de romp en moet tijdens de start en het verdere gedeelte van de sleep de trim naar 'UP' bij gegeven worden. De instelhoek is hier tussen de 0 en 0,8 graden met een zeer weerstandsarm/snel vleugelprofiel.


Een vuistregel is: maak bij een "modern" toestel de sleepkoppeling ter hoogte van bovenkant voorzijde canopy en bij een aerobatic toestel ter hoogte van de onderkant voorzijde canopy, in beide gevallen zoveel mogelijk in het midden onderzijde romp.
Ideaal zou zijn precies in het midden onder de romp, maar dat is lastig aankoppelen, dus dan maar op een zodanige plaats aan de zijkant dat men, met één vleugel op de grond, de haak zijdelings kan aanpikken.

Het scheeftrekken tijdens de start, omdat de haak niet precies in de hartlijn ligt, is doorgaans te verwaarlozen.
Voor het uitlijnen van de sleepkoppeling en de servo, zodat deze met minimale wrijving werkt, kan men gebruik maken van een oude kapotte servo waarvan alle tandwielen zijn verwijderd, behalve het hoofd tandwiel met de servo arm.


Zie ook: Schleppkupplung

sleepkoppeling.JPG


Voor deze snelle Salto lijkt mij de door Discus2ct gekozen locatie dan ook perfect.

Bij mijn 1:5 fox zit hij ook onderop omdat hij anders snelheid oppikt tijdens het slepen door het naar beneden trekken van de neus en hij daardoor de sleper in zal halen.
 
Back
Top