Reserve 12V loodaccu bijladen tijdes de rit ?

Ik heb deze winter een nieuwe loodaccu in de auto geplaatst .

De oude die noch niet kapot is wil ik als ladehulp voor lipo,s in de auto houden.

Ik kan die dus niet gewoon parallel aansluiten , dat zal de nieuwe accu niet leuk vinden (of de oude)

Ik wil hem dus ook door de dynamo mee laten opladen tijdens de rit .

Hoe zou de schakeling er moeten uitzien of bestaat er een plug&play apparaat

Mvg Johan
 
Om mee te laden tijdens rijden gewoon parallel
zetten met een weerstand in serie met de +
Weerstand 1 ohm 5 watt ongeveer.
 
Tweede Accu

Plotterwelt,

Dit is een configuratie die veel in de camper wereld wordt gebruikt.
Hier werkte men vroeger met een diodebrug en tegenwoordig veelal met een relais dat de twee accu's parralel schakelt zodra de dynamo stroom levert.
Hierbij wordt het relais aangesloten op de aansluiting van de dynamo waarop ook het indicatie lampje zit. Deze aansluiting gaat van - naar +12V op het moment dat de dynamo laad. Op dat moment komt het relais in en gaat de tweede accu meelanden.
De diodebrug is simpeler maar ik weet niet ofdat deze nog bestaan.
Kijk even op de camper en campeerforums rond, hier vindt je schema;s en tips en trucks!

De optie met de weerstand zou ik zeker niet doen, op het moment dat he hierbij de auto start zakt de spanning van de auto accu, hierdoor gaat de tweede accu stroom mee leveren en dat gaat de weerstand niet overleven (of je moet een hele grote hebben).

Succes

mvg Jetman
 
Beste optie: een verliesvrije diodebrug.

Een normale diodebrug heeft een verlies van 0.6V waardoor de accu minder goed geladen wordt.
Met een verliesvrije heb je dit niet, de extra accu wordt goed en vlot geladen en kan de andere accu niet beinvloeden/ontladen.

Gerben
 
Op het camperforum werd een laadstroomverdeler aangeraden die gewoon tussen de + van de starteraccu en de + van de hulpaccu kan word geplaatst .

Deze laad dan pas de hulpaccu mee vol als de starteraccu vol is.

groter_cyrix-i_100a_combiner.jpg


Diodebrug is lastiger te monteren en ook een stuk duurder .

Heb dat relais nu bestelt .

Bedankt voor de reacties .

Mvg Johan
 
Bovenstaande is een goedkoop,goedwerkend, makkelijk weg te werken alternatief, en word heel veel toegepast, vanwege deze eigenschapen...
 
Nog een voor deel van het relais is dat het twee kanten op werkt. Laad je tweede accu op, en het relais ziet dit ook, en zal ook inschakelen.

Gebruik hem nu een jaar of twee en nooit problemen me gehad.

Bart,
 
Beste optie: een verliesvrije diodebrug.

Een normale diodebrug heeft een verlies van 0.6V waardoor de accu minder goed geladen wordt.
Met een verliesvrije heb je dit niet, de extra accu wordt goed en vlot geladen en kan de andere accu niet beinvloeden/ontladen.

Gerben

Gerben, kan jij voor mij ergens zo'n verliesvrije diodebrug bekomen? :mrgreen:

Om direct maar de ballon door te prikken, die dingen bestaan niet! Een diode brug zal ALTIJD spanningsverlies opleveren. Daarom zou ik in dit geval ook nooit een diodebrug gebruiken, het is niet nodig want het is gelijkspanning en dan is één enkele diode al voldoende. Een brug zijn 4 diodes waarvan er bij gelijkspanning maar 2 worden gebruikt dus is er een spanningsverlies van minimaal 2x 0,6V is 1,2V. Loopt de stroom flink op dan zal de spanningsval over de diodes nog oplopen en misschien wel 2V bij 5Ampère kunnen zijn.

Om het spanningsverlies, wat bij gebruik van diodes dus altijd aanwezig is, zo gering mogelijk te houden zou ik voor een Schottkey diode gaan. Deze hebben een duidelijk lagere spanningsval dan andere diodes.

Veruit de simpelste oplossing is het gebruik van een relais dat pas inschakelt als de dynamo voldoende spanning levert. Dan wordt er pas geladen als de dynamo draait en is het spanningsverlies zo goed als 0V.
 
Hoi Ernst,

Dat je het niet kent, wil niet zeggen dat het niet bestaat...

Verliesvrije diodebrug is de naam die dit soort laadstroomverdelers hebben, als een herkenning voor mensen die bekend zijn met de term diodebrug. In de praktijk zitten er natuurlijk geen diodes in, maar schakelelectronica.
In tegenstelling tot diode laadstroomverdelers hebben FET verdelers een zeer gering spanningsverlies: minder dan 0,02 Volt bij weinig stroom en 0,1 Volt bij maximale stroom.

Kijk bijvoorbeeld eens hier:
Battery Mate IG 1602 | Mastervolt

http://images.mastervolt.nl/files/Battery_Isolators_NL.pdf

http://www.victronenergy.nl/upload/...h alternator energize input - rev 02 - NL.pdf

Groet,
Gerben
 
Kan je niet voor een paar tientjes gewoon een simpele computer lader halen?

Een B6 (kloon) of een Turnigy koop je al voor 30 dollar. Effe op PB stand zetten en laden.
 
Heb genoeg laders hier , dat is niet het punt .

Maar dan moet of een lange verlengkabel met de lader naar de auto , of de loodzware (110A) batterij telkens uit de auto .

En bijde wil ik vermijden.
De hulpaccu krijgt ook een vaste plaats in de auto (ford transit)
Op de weekend meetings kan ik hem tussendoor altijd even opladen met een 10A lader .
Maar voor de dagtrips moet de dynamo dat overnemen.
En ik ben de hele seizoen onderweg. :D

Mvg Johan
 
Op het camperforum werd een laadstroomverdeler aangeraden die gewoon tussen de + van de starteraccu en de + van de hulpaccu kan word geplaatst .

Deze laad dan pas de hulpaccu mee vol als de starteraccu vol is.

groter_cyrix-i_100a_combiner.jpg


Diodebrug is lastiger te monteren en ook een stuk duurder .

Heb dat relais nu bestelt .

Bedankt voor de reacties .

Mvg Johan

Waar haal je deze Johan ?
 
Ik heb al een paar jaar een dikke accu in de koffer. Geladen wordt hij met een paar weerstanden met daarachter een schotkey diode.
Aangesloten op de 12 aansluiting in de koffer die alleen stroom krijgt als de sleutel in het contact zit.
Ik rijd minstens een paar uur per dag dus elk WE is de akku terug vol.
Ivo
 
Ik zelf rijdt een polo uit 94.
ik heb dus heel simpel een 85ah accu achter de stoel staan voor op het veld welke ik atijd tijdens het vliegen mee het veld op neem .

ik laad deze mbv 2 krokodillen klemmmen en een sigarettenaansteker plug .
dit gaat dus paralel over de de andere 12v voeding . ik verwijder altijd als ik de motor stop de plug en stop deze past terug in de socket als de motor loopt .
de sigaretten aansteker is afgezekerd met 10A .
de dynamo levert een 55A de accu is een 45 A.


Je zou dus ook een relais schakeling kunnen maken .dat als D+ stroom levert als stuurstroom.(de dynamo werkt dan dus ) het relais ingeschakelt wordt en je 2e accu dan ook opgeladen wordt .

Belachelijk simpel te maken ,zet dan tussen De 1e accu plus en relais ook een zwevende zekering van 10 A.

Bij een diesel dus nooit de w+ aftakken (dan gaat je toerenteller raar doen )

Bij modernere auto's zit er vaak een plug in de kofferbak welke contact geschakelt is . deze is goed voor dit doel te gebruiken .
 
Kun je geen grotere startaccu onder de motorkap kwijt Johan?

Nee , onder de motorkap is helemaal geen plaats voor een Accu .
Daar zit al een turbodiesel met 125pk en een airco .

Bij mijn auto (ford transit) zit al een grote accu direkt onder de rijders stoel in een accubak.
Ik heb nu de oudere accu achter de bijrijders bank geplaatst en vast gezet .

Was een hele act omdat de bank 5 cm naar voren moest .
Gaten waren er al aanwezig maar een grote torx heeft normaal niemand thuis .
Ik ook niet .
Dus van een 10 mm imbussleutel een torx gemaakt met de dremel . :cool:

Vandaag monteer ik het relais er tussen met 25mm² kabel .

Kom ik morgen in Boskoop dus met 2 volle accu,s aan . :D

Mvg Johan

Ps: met weerstanden wou ik niet werken , mijn dynamo kan 120A leveren en dat wil ik goed gemaakt hebben .
 
Hoi Ernst,

Dat je het niet kent, wil niet zeggen dat het niet bestaat...

Verliesvrije diodebrug is de naam die dit soort laadstroomverdelers hebben, als een herkenning voor mensen die bekend zijn met de term diodebrug. In de praktijk zitten er natuurlijk geen diodes in, maar schakelelectronica.......
Helaas Gerben een verlies vrije diodebrug bestaat niet, je zegt het hierboven zelf al met zoveel woorden. ;)
Natuurlijk ken ik die dingen die jij noemt maar hoe je het ook wilt bekijken het is geen diode brug en zal dat ook nooit worden. Dat veel mensen uit gemak die dingen zo noemen wil niet zeggen dat ze het ook zijn.
Je kan het vergelijken met de stroom. In het begin van het elektriciteidstijdperk heeft ooit iemand bedacht dat "de stroom" iets positief geladen is dat van de plus naar de min gaat. Pas veel later kwam men er achter dat deze aanname helemaal fout is. "De stroom" zijn negatief geladen elektronen die van de min naar de plus gaan. Uit gemakzucht heeft men echter dit nooit strikt doorgevoerd en op zich geeft dat ook niet zo heel veel. Pas als je over de interne werking van diodes, transistoren en dergelijk gaat praten en wat daar binnenin werkelijk gebeurt dan zal dus met die andere stroomrichting en de negatie elektronen rekening moeten gaan houden.
Deze schakelelektronica wordt misschien wel vaak een verliesvrije diodebrug genoemd maar is dat dus niet. Elke elektronicus die dus ergens iets leest over een verliesvrije diodebrug zal zich achter z'n oren krabben en zeggen dat zo iets niet bestaat.

...... Ps: met weerstanden wou ik niet werken , mijn dynamo kan 120A leveren en dat wil ik goed gemaakt hebben .
Waarom niet Johan? Dat jouw dynamo 120A kan leveren heeft hier helemaal niets mee te maken.
Stel de accu in jouw auto is netjes vol en dus 13,8V. De andere accu is een beetje verder heen en nog maar 12V. Wanneer jij die parallel zet aan de volle accu zal het spanningsverschil 1,8V zijn. Niet dramatisch en de stroom die er gaat lopen zal ruim binnen de veilige grenzen van de beide accu's blijven.
Om alle eventualiteiten te voorkomen neem je toch een weerstand van 0,5Ohm op in serie met de tweede accu. Die weerstand begrenst de maximale stroom waarmee de tweede accu geladen zal worden tot 3,6A.
Nu start je de motor en de dynamo zet een spanning van 14,4V over de eerste accu. De maximale laadstroom die er nu kan lopen van de eerste accu (met de dynamo) naar de tweede accu wordt nu door die 0,5Ohm weerstand begrenst op 4,8A. Zoals je ziet is dat zeer ruim onder wat de dynamo kan leveren. Er is dus helemaal niets aan de hand, niet met de accu's en niet met de dynamo.
 
Back
Top