Hoi Ernst,
Dat je het niet kent, wil niet zeggen dat het niet bestaat...
Verliesvrije diodebrug is de naam die dit soort laadstroomverdelers hebben, als een herkenning voor mensen die bekend zijn met de term diodebrug. In de praktijk zitten er natuurlijk geen diodes in, maar schakelelectronica.......
Helaas Gerben een verlies vrije diodebrug bestaat niet, je zegt het hierboven zelf al met zoveel woorden.

Natuurlijk ken ik die dingen die jij noemt maar hoe je het ook wilt bekijken het is geen diode brug en zal dat ook nooit worden. Dat veel mensen uit gemak die dingen zo noemen wil niet zeggen dat ze het ook zijn.
Je kan het vergelijken met de stroom. In het begin van het elektriciteidstijdperk heeft ooit iemand bedacht dat "de stroom" iets positief geladen is dat van de plus naar de min gaat. Pas veel later kwam men er achter dat deze aanname helemaal fout is. "De stroom" zijn negatief geladen elektronen die van de min naar de plus gaan. Uit gemakzucht heeft men echter dit nooit strikt doorgevoerd en op zich geeft dat ook niet zo heel veel. Pas als je over de interne werking van diodes, transistoren en dergelijk gaat praten en wat daar binnenin werkelijk gebeurt dan zal dus met die andere stroomrichting en de negatie elektronen rekening moeten gaan houden.
Deze schakelelektronica wordt misschien wel vaak een verliesvrije diodebrug genoemd maar is dat dus niet. Elke elektronicus die dus ergens iets leest over een verliesvrije diodebrug zal zich achter z'n oren krabben en zeggen dat zo iets niet bestaat.
...... Ps: met weerstanden wou ik niet werken , mijn dynamo kan 120A leveren en dat wil ik goed gemaakt hebben .
Waarom niet Johan? Dat jouw dynamo 120A kan leveren heeft hier helemaal niets mee te maken.
Stel de accu in jouw auto is netjes vol en dus 13,8V. De andere accu is een beetje verder heen en nog maar 12V. Wanneer jij die parallel zet aan de volle accu zal het spanningsverschil 1,8V zijn. Niet dramatisch en de stroom die er gaat lopen zal ruim binnen de veilige grenzen van de beide accu's blijven.
Om alle eventualiteiten te voorkomen neem je toch een weerstand van 0,5Ohm op in serie met de tweede accu. Die weerstand begrenst de maximale stroom waarmee de tweede accu geladen zal worden tot 3,6A.
Nu start je de motor en de dynamo zet een spanning van 14,4V over de eerste accu. De maximale laadstroom die er nu kan lopen van de eerste accu (met de dynamo) naar de tweede accu wordt nu door die 0,5Ohm weerstand begrenst op 4,8A. Zoals je ziet is dat zeer ruim onder wat de dynamo kan leveren. Er is dus helemaal niets aan de hand, niet met de accu's en niet met de dynamo.