Raptor 30/50 naar electro

De bedoeling is om heel eenvoudig en goedkoop van een nitro Raptor 30/50 een electro heli te maken.
De volgende onderdelen heb je nodig:

PV0033 Servo frame R30/50
PV0033 Servo frame R30/50 - RC Heliparts
Prijs: 14,45 Euro

PV0544 Main gear 111T E550/620
PV0544 Main gear 111T E550/620 - RC Heliparts
Prijs: 11,05 Euro

PV0546 Motor Pinion 10T, E550/620
PV0546 Motor Pinion 10T, E550/620 - RC Heliparts
Prijs: 10,95 Euro

Totaal rcheliparts.nl: 36,45 Euro

HK600GT motor mount (H60033)
HobbyKing R/C Hobby Store : HK600GT motor mount (H60033)
Prijs: 2,38 Euro

TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
er.html
Prijs: 29,79 Euro

Turnigy Typhoon 600H Heli Motor 1100kv (600 class)
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Typhoon 600H Heli Motor 1100kv (600 class)
_600_class_.html
Prijs: 30,49 Euro

Totaal HK: 62,65 Euro
Verzending: 7,44 Euro
Totaal HK (incl. verz.): 70,10 Euro

Eindtotaal: 106,55 Euro

Recuperatie TT .50 Motor
Brandstoftank
Headertank
Servoframe

Je hoeft maar een paar stappen te ondernemen (verslag volgt) en je hebt een E550 of E620.

Mvg,
Dirk
 
OMBOUW RAPTOR 30/50 NAAR ELECTRO


De opzet is om op een heel eenvoudige en goedkope manier een raptor 30/50 om te bouwen van nitro-versie naar electro-versie.
Hierbij is gekeken naar de opbouw van de E550/E620 omdat deze heli’s allemaal dezelfde mechaniek hebben.
De motor van een E550 is in die mate krachtig dat er meer dan vermogen genoeg is om eventuele gewichtverschillen op te vangen.
De motor van Hobbyking heeft een gelijkaardige opzet met name levert 1100 kV (ipv 1050kV E550), dezelfde asdiameter (belangrijk voor het pinion) en werkt optimaal met 6S Lipo.
Wat je nodig hebt aan onderdelen is beschreven in de stuklijst onderaan dit document.
De onderstaande foto geeft weer waar we de motor monteren. Achteraan de hoofdrotor, daar waar meestal een gyro geplaatst wordt.

full


We demonteren het hele frame (dit is het meeste werk vanwege het aantal schroefjes).
Dit is eveneens het moment dat we de nitro-motor, brandstoftank en eventuele headertank verwijderen.
Daarna frezen we de overtollige plastiek achter de hoofdrotor weg.
Op deze plaats komt het HK-600GT motormount.

full


Op de foto staat de motor er al op.
Ook frezen we aan beide zijden van het frame de extra uitsparingen voor het grotere hoofdtandwiel.

full


De rode pijlen geven waar je een beetje frame moet weghalen.
Uiteraard ook aan de rechterkant van het frame.
Vooraan het frame halen we het servoframe weg en vervangen het door het nieuwe servoframe waarvan we de onderste 2 servoplaatsen wegfrezen.
De servo om de nitromotor aan te sturen vervalt, evenals de servo voor de staartrotor (die dienen we op de staart te monteren).

full


Op de foto zit het lipo-pack al op zijn plaats.
We monteren de electro-motor op het motormount en plaatsen eveneens het nieuwe pinion op de motor.
Nu kunnen we het frame terug in elkaar schroeven.
Het motormount niet vergeten.
Als laatste monteren we ook nog het nieuwe grotere (witte) hoofdtandwiel.
Ziezo, je electro-heli is klaar.
De verdere rc-afstellingen zijn van de E550 aan te houden.
De gyro kan je onderaan het frame plaatsen (daar waar voordien de brandstoftank zat).
De regelaar kan je op de zijkant van het frame monteren.
Je zou ook een groter lipo-pack kunnen monteren op de plaats waar voordien de brandstoftank zat.
De gyro kan je dan vooraan monteren.
Let wel op het zwaartepunt.

Reacties (ook positieve) steeds welkom.

Succes !!!

Onderdelenlijst:

PV0033 Servo frame R30/50
http://www.rchelistore.org/shop/product.php?id_product=49
Prijs: 8,5 Euro

PV0544 Main gear 111T E550/620
http://www.rchelistore.org/shop/product.php?id_product=422
Prijs: 5,6 Euro

PV0546 Motor Pinion 10T, E550/620
http://www.rchelistore.org/shop/product.php?id_product=424
Prijs: 9 Euro

Totaal rchelistore.org: 23,1 Euro

HK600GT motor mount (H60033)
HobbyKing R/C Hobby Store : HK600GT motor mount (H60033)
Prijs: 2,38 Euro

TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
Prijs: 29,79 Euro

Turnigy Typhoon 600H Heli Motor 1100kv (600 class)
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Typhoon 600H Heli Motor 1100kv (600 class)
Prijs: 30,49 Euro

Totaal HK: 62,65 Euro
Verzending: 7,44 Euro
Totaal HK (incl. verz.): 70,10 Euro

Eindtotaal: 93,2 Euro

Om de resterende grammen op te vullen bestel je onderstaande ook nog bij:
PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS (20PC)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=68
Prijs: 1,12 Euro

Wire Mesh Guard Black 10mm (1mtr)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=9554
Prijs: 0,37 Euro

Turnigy Heat Shrink Tube 10mm BLACK (1mtr)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10433
Prijs: 0,59 Euro

Turnigy Heat Shrink Tube 10mm RED (1mtr)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10434
Prijs: 0,59 Euro

Turnigy Heat Shrink Tube 10mm Blue (1mtr)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11426
Prijs: 0,59 Euro

Recuperatie TT .50 Motor
Brandstoftank
Headertank
Servoframe
1x servo (gasregeling nitro-motor)

Indien je een andere motor wenst te installeren let dan op de volgende specificaties:
Vermogen: tussen 1000 en 1100 kV.
Max. diameter motor: 49 mm.
Asdiameter : 5 mm. (als je 6mm. wenst, dan dien je dit pinion te bestellen: http://www.readyheli.com/HO-0800H-10T-RevCo-Hard-One-10M-Hardened-Pinion-Gear-6mm-Shaft-Diameter-10T_p_33820.html)

Alternatieve HK-motoren (6mm. as):
Turnigy T600 Brushless Outrunner for 600 Heli (1100kv)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11102__Turnigy_T600_Brushless_Outrunner_for_600_Heli_1100kv_.html
Turnigy 600 H3736 Brushless outrunner 1000kv (600 Class Heli)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11185__Turnigy_600_H3736_Brushless_outrunner_1000kv_600_Class_Heli_.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey dirver

als jij hier een degelijke vlucht mee kan doen en dit kan vastleggen en er een link van in dit draadje zetten zodat ik het met eigen ogen kan zien
Dan ben ik de eerste beste die je zal volgen want bij ons is alles en iedereen aant overschakelen op elektro.
daar ik zo graag met men raptor vlieg is dit voor mij een zeer mooi cadeau om in te volgen.

grts SAR scott

P.S. ik weet niet waar je woonachtig bent maar indien niet te ver van brussel wil ik hem zelfs wel eens life zien vliegen.

desnoods op de helidays bij ons in edingen tijdens de meeting.
 
Scott,

Filmpje komt er aan.
Je kan overigens altijd al naar een filpmje zoeken van een E550/E620.
Het resultaat is hetzelfde,

Mvg,

Dirk
PS: Woonachtig in Merksplas.

Hey dirver

als jij hier een degelijke vlucht mee kan doen en dit kan vastleggen en er een link van in dit draadje zetten zodat ik het met eigen ogen kan zien
Dan ben ik de eerste beste die je zal volgen want bij ons is alles en iedereen aant overschakelen op elektro.
daar ik zo graag met men raptor vlieg is dit voor mij een zeer mooi cadeau om in te volgen.

grts SAR scott

P.S. ik weet niet waar je woonachtig bent maar indien niet te ver van brussel wil ik hem zelfs wel eens life zien vliegen.

desnoods op de helidays bij ons in edingen tijdens de meeting.
 
Scott,

Filmpje komt er aan.
Je kan overigens altijd al naar een filpmje zoeken van een E550/E620.
Het resultaat is hetzelfde,

Mvg,

Dirk
PS: Woonachtig in Merksplas.

Oja merksplas is niet ver

dat is te doen dan spreek ik nog wel eens af.

jij vliegt toevallig niet in brecht bij de golden wings?

grts danny
 
Scott,

Neen, ik ken de club wel.
Vanavond zet ik het filmpje er op.
Overigens verbaasd me dat er een aantal piloten curieus zijn.
Het gaat 'em gewoon om een simpele ombouw naar electro zoals een E550.
Dus motor vanachter erop, een groter tandwiel en klaar is kees.
Wel een gelijkaardige motor nemen zoals de E550 maar bij HK is dat ook simpel en goedkoop.
Niets speciaal en toch heb ik het gevoel dat ik het warme water opnieuw uitgevonden heb.

Mvg,

Dirk

Oja merksplas is niet ver

dat is te doen dan spreek ik nog wel eens af.

jij vliegt toevallig niet in brecht bij de golden wings?

grts danny
 
Sigert,

Ja helaas, je kan ook de originele Thunder Tiger motor nemen, alleen stuk duurder.
Let wel op de omtrek vd motor, de asdiameter, aantal lipo's en vooral de kV (rond de 1050kV).
Bij HK heb ik nog geen andere motor gevonden met dezelfde specs.
Anders moet je gaan rekenen en een ander pinion aanschaffen.

De motormount vd E550/E620 kan je inderdaad ook gebruiken, alleen wederom iets duurder dan HK.

Servoframe heb ik nieuw gekocht omdat je dan altijd terug kan naar nitro.
Hoeft dus niet als je op electro blijft (of het lipopack plaats waar de brandstoftank zat).

Mvg,

Dirk

Ik vind het wel jammer dat er geen enkele van de hobbyking onderdelen op stock is.

Heb je enig idee of de motormount van TT ook kan gebruikt worden?
Rc-Helistore.com - PV0574 Engine mount

Waarom zet je een servo frame in het lijstje? Dit is toch het originele van de nitro versie?
 
Laatst bewerkt:
Beste Dirk,

de motormount van TT lijkt mij toch geen optie. Die is iets langer voorbij de gaten.
Ik denk dat je dan teveel van het frame moet wegdoen.

Weet je toevallig ( of kan je eens meten ) voor hoeveel mm as die pinion is.

mvg,

Sigert
 
Sigert,
De asdiameter van zowel de TT als de HK-motor is 5mm.

Mvg,

Dirk

Beste Dirk,

de motormount van TT lijkt mij toch geen optie. Die is iets langer voorbij de gaten.
Ik denk dat je dan teveel van het frame moet wegdoen.

Weet je toevallig ( of kan je eens meten ) voor hoeveel mm as die pinion is.

mvg,

Sigert
 
Dirk,

ik zou graag weten of de pinion 5mm of 6mm is.
Ik wil deze conversie met een Kontronik proberen.

Sigert
 
Hoi Dirk,
Ziet er goed uit, die ombouw! Het is een bekend fenomeen, je denkt dat iets erg eenvoudig te doen is door eenieder maar je moet er maar opkomen.

Ik heb een kleine opmerking: Laat je regelaar met softstart aanlopen anders beschadig je de tandwielen en motor. Omdat de krachten erg hoog zijn (een elektromotor levert koppel direct vanaf nul toeren) kan je steeds de motoras even buigen waardoor hij op een gegeven moment afbreekt. Bekend fenomeen ook bij Align 600 motoren.

Groeten, Marco.
 
Hoi Marco,

Ik dacht de regelaar op softstart te hebben staan maar dat zal ik checken.
Wel moet ik ook kijken om mijn rotorbladen iets vaster te zetten.
Het idee voor deze ombouw lag al maanden op de plank.
Ik heb nl ook een E550 en het leek me eenvoudig om dit principe aan te houden.
Zo moet je niet rekenen en experimenteren. (Thunder Tiger heeft de research al gedaan met de E550/E620).

Mvg,

Dirk

Hoi Dirk,
Ziet er goed uit, die ombouw! Het is een bekend fenomeen, je denkt dat iets erg eenvoudig te doen is door eenieder maar je moet er maar opkomen.

Ik heb een kleine opmerking: Laat je regelaar met softstart aanlopen anders beschadig je de tandwielen en motor. Omdat de krachten erg hoog zijn (een elektromotor levert koppel direct vanaf nul toeren) kan je steeds de motoras even buigen waardoor hij op een gegeven moment afbreekt. Bekend fenomeen ook bij Align 600 motoren.

Groeten, Marco.
 
Back
Top