Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Hey allemaal

Ik ben begonnen met de boot uit te tekenen in autocad om dan te laseren (ook om in tienen als schoolproject voor het vak CAD).
Maar ik ben op een aantal problemen gestuit: namelijk dat er dimensie van de technische tekening ontbreken en dat er andere fout zijn.
Zoals bijvoorbeeld stukje 6, daar moet ik kiezen tussen r190 en h 60 of h53 en r 260

Iemand die mij kan helpen?

Ik heb ook een hele tijd geleden de tekeningen overgetekend om te kunnen laseren. Weet niet meer wat de exacte foutjes juist waren, maar kwam ook wel een aantal dingetjes tegen. Nadat alle spanten er waren, heb ik er nog een paar opnieuw aangepast en laten laseren om beter te laten passen. En voral: als je in 3D eens de spanten wilt testen, dan gaat dat niet in assembly aangezien een aantal van de plaatjes onder spanning komen te staan als je het echt bouwt.
 
Nu je het zegt, die waren er ook nog! (geen idee of die dingen officieel ook spanten heten)
Net wat ik zei: het is al ruim 20 jaar geleden.
 
Hallo mensen,

Ik ben totaal nieuw op het gebied van modelbouwspeedboten. Nu lijkt het mij ontzettend mooi om zelf een Wiesel te maken en er natuurlijk het nodige van te leren. Ik heb enige ervaring met elektro (zelfbouw audioversterkers end.) Ook het bouwen van de wiesel zelf is niet echt een probleem.

Maar alleen de samenstelling van de componeneten is voor mij nog een beetje een raadsel. Natuurlijk heb ik dit forum al enige malen van voor tot achter doorgespit. Ikzelf ben tot de volgende setup gekomen en zou graag jullie mening wilen:

*Motor: Speed 600 7,2 volt van graupner http://www.netshop.nl/shop/krikkem/contents/nl/p3172.html
*Zender/ ontavanger set: Elektrostartset bouwp./A2R 2,4GHz in de Conrad online shop
*Regelaar: Vliegsnelheidsregelaar T-50 B in de Conrad online shop.

De prop, schroefas en roer lijkt mij nog niet meteen het grootste probleem.

Ps, Ik zou graag een vlot varende wiesel maken. Ik hoop dat jullie mij enige tips kunnen geven.

Vriendelijke groet,
Erwin
 
Laatst bewerkt:
En ik wil er eigenlijk ook wel eentje gaan bouwen. Het bouwen moet nog wel lukken maar inderdaad de elektronica en schroefas + schroef is bij mij nog een raadsel. Ik heb nog een oude graupner multispeed 380 liggen (1139) heeft dat zin? En voor de rest blijf ik nog even dit draadje volgen.

alvast bedankt

PS: ik ben nog helemaal nieuw hier dus het hoeft ook allemaal niet erg hard te kunnen.

Maurice
 
Een Wiesel met een 380 moet kunnen, als je de tekeningen ook flink terug verschaalt. Een 380 is een bar klein motortje t.o.v. de geadviseerde 600 en 700 size motoren...

Krijg je een "mini-Wiesel", om rondjes te varen om mijn BathTub Tugjes :p

Serieus: Ik zou voor een grotere motor gaan, die 380 gaat je bootje niet goed vooruit krijgen.
 
Ik zat zelf voorlopig nog even aan een brushed te denken. Kan na een tijdje, als het bevalt, altijd nog op brushless overgaan.
 
Hallo mensen,
Ik zou graag een vlot varende wiesel maken.

Zoiets vlot genoeg?


Dit draait op deze brushless motor:
HobbyKing R/C Hobby Store : 2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

Met deze regelaar:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC

Even wat vergelijk materiaal; Dit filmpje is nog met speed 500e:
filmpjes.nl - Wiesel in actie -
Moet nog iets sneller kunnen met deze motor, want ik heb het onderwatergedeelte naderhand nog wat verbeterd waardoor ie wat beter in het water ligt.

Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Markjuh:
"Moet nog iets sneller kunnen met deze motor, want ik heb het onderwatergedeelte naderhand nog wat verbeterd waardoor ie wat beter in het water ligt."

Wat pas je aan dan?
 
Hey

Ik had een paar bouwfouten gemaakt, onder andere hoeken rond geschuurd die haaks moeten zijn.
Ook had ik er eerst een beugel onder die zou moeten zorgen dat er geen vislijn in de prop zou komen, maar die gaf veel teveel weerstand!
Verder is de bodem nu nog net wat vlakker geschuurd als eerst.

Groeten
 
Hallo Mark,

Dat is idd een beetje de snelheid waar ik naar toe wil (die met de brushless motor). Ik had nog een paar vragen over de regelaar is. Hoe stel je een nieuwe regelaar eigenlijk in en is het zo dat elke regelaar (die een brushless motor aanstuurt, en op lipo accu's kan functioneren) op een gegeven moment, wanneer de accu's hun 'lege' punt bereiken, dit aangeeft door middel van het afknijpen van de stroomtoevoer. Zodat je nog rustig naar de kant kunt varen zonder je accu's te beschadigen.

Mag ik vragen wat voor lader je gebruikt op je lipo op te laden?

En als laatste vraag, hoe werkt het precies met bestellen uit het buitenland. Ik heb al wat fora door gelezen end. maar weet nog niet precies waar de valkuilen zitten (waar je op moet letten zeg maar).

Ik weet het mensen, een hoop vragen maar ik zoek graag eerst alles precies uit voor ik iets begin.

Groeten
 
Sommige regelaars hebben een lipo-afslag, anders moet je er een losse lipo-saver in zetten, die alarm slaat bij dreigende onderspanning.
 
o, ja, ehhm ik ga dan toch liever gelijk voor brushless...... Kan altijd nog rustig invaren om later iets meer gas te geven maar het lijkt me zo zonde om na 10 keer varen je te gaan vervelen.
 
o, ja, ehhm ik ga dan toch liever gelijk voor brushless...... Kan altijd nog rustig invaren om later iets meer gas te geven.
Hallo Maurice,

Dat rustig invaren is een illusie; als je een lipolading in deellast leegvaart (als je dat haalt) dan zullen je regelaar en motor dusdanig heet geworden zijn, ondanks waterkoeling, dat ze óf uitgebrand (regelaar) of gedemagnetiseerd (motor) zijn.

Veel in deellast varen is dodelijk voor een brushless set-up, je moet dan een kleinere prop kiezen, zodat je minimaal 80% van de vaartijd vol gas kunt varen zonder dat de boot jou de baas is, in plaats van andersom...

Groeten, Jan.
 
Ook heb ik deze motor gezien:
HobbyKing R/C Hobby Store : 2040SL 4800kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

Natuurlijk lijkt mij de 3900Kv beter maar aangezien deze "haast' niet meer leverbaar is en natuurlijk duurder (ik blijf een student hea :P) wou ik graag weten of het ook met deze motor mogelijk is. Het lijkt mij dan echter wel verstandig om de Wiesel iets groter te maken en miss de prop iets kleiner????
Ik hoor graag jullie reactie
Hallo Erwin,

Die 4800Kv op 2S is bijna 32000 toeren onder last, dit is vrij veel voor een onderwaterprop, cavitatie ligt dan op de loer.
Een 'standaard' motor voor dit formaat Eco is de Turnigy BL2845-3600 en wordt veel ingezet bij de ESH wedstrijden, gaat als de brandweer.

Daar ook deze motor bij Hobbyking niet op voorraad lijkt te zijn, hier drie alternatieven:
FSD 3600 KV RC Ship Water-Cooled Brushless Motor for RC Boat BL138 - Brushless Motor & Accessories - RC Boat & Parts
De asmaat is 4 mm en niet de fantasiemaat uit de link..., hier de fabrikant.
::????::???
Datasheet als pdf bij elk motortype.

Dezelfde motor, maar nu zonder aangebreide waterkoeling en een Ø 3,14 mm as:
FSD Ship 3600 KV Cooling System Brushless Motor IM340 - Brushless Motor & Accessories - RC Boat & Parts

En een blauwe versie van de oranje Turnigy:
HobbyHot Marine 3600Kv Brushless Motor BL061/3600 - Brushless Motor & Accessories - RC Boat & Parts
Ook hier heeft weer een 'zwakbegaafde' de schuifmaat gehanteerd, de maten zijn toch écht identiek aan de Turnigy met een Ø 4 mm as.

Groeten, Jan.
 
Ik had nog een paar vragen over de regelaar is. Hoe stel je een nieuwe regelaar eigenlijk in

Een regelaar kan je instellen met een programmeerkaart, via piepjes met je gasstick en sommige kan je via de PC instellen. Dit verschilt nogal per merk en daarom is het aan te raden de handleiding van de gekozen regelaar goed door te nemen!

en is het zo dat elke regelaar (die een brushless motor aanstuurt, en op lipo accu's kan functioneren) op een gegeven moment, wanneer de accu's hun 'lege' punt bereiken, dit aangeeft door middel van het afknijpen van de stroomtoevoer. Zodat je nog rustig naar de kant kunt varen zonder je accu's te beschadigen.

Veel regelaars hebben deze cut-off, maar let goed op het voltage waarbij de regelaar afslaat, dit verschilt nogal!
De regelaar uit de link die ik gaf heeft iig een cut-off, zie filmpje bij 3:10.

mag ik vragen wat voor lader je gebruikt op je lipo op te laden?

Ik gebruik nu een Ultramat 10, maar er is een Imax b6 onderweg omdat ik tegen de grenzen van de lader aanzit.

En als laatste vraag, hoe werkt het precies met bestellen uit het buitenland. Ik heb al wat fora door gelezen end. maar weet nog niet precies waar de valkuilen zitten (waar je op moet letten zeg maar).

Hier vind je alles over bestellen in het buitenland: pakketje-uit-het-buitenland-douane

Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt mensen.

Ik baalde al een beetje inderdaad dat de motor bij hobbyking niet meer leverbaar was maar dit zijn goede vervangers.

Nu nog even uitzoeken mij het beste lijkt voor mijn Wiesel.

Gr,
Erwin
 
Back
Top