Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Sorry, ik las 28 mm in jouw post en heb dat overgenomen in het propnummer, maar Graupner heeft geen 2318.28.

Een 2318.29, daarentegen wél, zoals je al had gevonden.

Groeten, Jan.

Even een impulsief berichtje:

Ik vind zo'n bootje (hoeft geen Wiesel te zijn) wel leuk lijken, en de elektronica is niet veel of duur, maar wat heb je nog nodig?

Ik veronderstel een roertje, motormount, shaft en propje?

Zijn daar goedkope setjes voor met alles wat je nodig hebt?

Groeten,

Hey

Alles wat je nodig hebt staat in de originele bouwhandleiding die in de 1e post staat ;)
Een aantal originele onderdelen zijn nog te krijgen, en degene die niet meer te krijgen zijn zijn in dit draadje al veel besproken.
Zo ook verschillende setups (motor, esc, enz.).
Even alles doorlezen en je weet alles om een mooie wiesel te maken ;)

Groeten

Maar is dat ook als beginner setje te krijgen? Dan moet ik alleen de elektronica nog bij HK bestellen.

Het is gewoon voor en zelfbouw bootje ong. zo groot als een Wiesel. Dit leek me daarom een goede plek voor de vraag ;).

Grts,

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en doe al een aantal jaren aan rc-auto's. Nu ben ik van plan om de Wiesel te gaan bouwen. Ik heb de bouwbeschrijving en dit topic gelezen en heb nog een vraag over de goede lijm om te gebruiken:In de bouwbeschrijving worden UHU-hart en UHU-greenit gebruikt. UHU-hart is speciale balsalijm, dus waarom wordt er ook UHU-greenit gebruikt? Is alleen UHU-hart ook goed?

Groet,
Daniël

Ok, bedankt voor het snelle antwoord! Dan moet ik nu alleen nog wachten tot het balsahout er is...

Heeft er nog iemand een 1/1 tekening van de wiesel ???
Wil mijn geluk eens proberen en dan de wiesel proberen te bouwen als winter project.

Hallo,

Inmiddels heb ik de wiesel al een tijd bijna af, maar ik heb nog een probleem met het zwaartepunt. Volgens de handleiding moet het zwaartepunt op 24 cm van de achterkant zitten. Daarom had ik aan beide kanten een gaatje in de boot gemaakt (in de opstaande rand waar de kap overheen komt) op 24 cm van de achterkant. Door die gaatjes heb ik een touwtje gedaan, zodat ik hem daar op kan tillen. Als ik hem nu met alles erin optil, helt hij erg over naar de achterkant, terwijl alle elektronica al zo veel mogelijk naar de voorkant zit. Is het erg dat het zwaartepunt niet goed zit, of is het niet zo heel erg?

Daniël

Hey,

het beste resultaat zal je halen met het zwaartepunt op de juiste plaats!
Maar dat betekend niet dat hij niet zal varen als het zwaartepunt niet helemaal goed ligt!
Heb zelf ook een tijdje rondgevaren met een verkeerd zwaartepunt maar heb er niet minder plezier om gehad!

Groeten

Hey allemaal

Ik ben begonnen met de boot uit te tekenen in autocad om dan te laseren (ook om in tienen als schoolproject voor het vak CAD).
Maar ik ben op een aantal problemen gestuit: namelijk dat er dimensie van de technische tekening ontbreken en dat er andere fout zijn.
Zoals bijvoorbeeld stukje 6, daar moet ik kiezen tussen r190 en h 60 of h53 en r 260

Iemand die mij kan helpen?

Als ik radius 190 ingeef, wordt mijn hoogte onvermijdelijk 60.
Als ik kies om mijn hoogte op 53 te krijgen, moet ik gaan voor radius 260.

als ik radius 190 neem, wordt mijn hoogte 60 ipv 53

edit: gelieve dit bericht te verwijderen (vind verwijder functie niet)

Het lijkt er inderdaad op dat de radius 260 moet zijn i.p.v. 190 (tenzij het geen doorlopend deel van een cirkel is).

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De combinatie van part 1 en 2 lukt mij ook niet. Normaal moet de spits van stuk 2 mooi toekomen aan het begin van de inkeping van stuk 1, maar dit is onmogelijk gezien ze beiden 55mm zijn in hoogte.

Klopt, ik denk dat 'ie zo meer in de buurt komt:

full

full

Toch typisch. Ik heb dit bootje ooit zelf gebouwd (ik denk al meer dan 20 jaar geleden) en toen is me dit nooit zo opgevallen. Waarschijnlijk omdat ik gewoon de spanten gekopieerd, op het hout geplakt en daarna uitgesneden heb (aan de verhoudingen te zien kloppen de geschreven maten niet)

Ik kan me nog wel herinneren dat er ook toen iets niet helemaal lekker zat met de lijn van de spanten, maar welk spant toen voor problemen zorgde kan ik me niet meer herinneren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back