"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Ben benieuwd naar de foto's.
Heb ik het goed begrepen dat jij jouw Flappie Pro laat bouwen, of bedoel je het bouwpakket wat volgende week klaar is?

Mijn Flappie Pro is intussen al een paar uurtjes met de Graupner MC-32 HoTT gevlogen worden.
Alles vliegt nog steeds perfect.
Ik vlieg zeker niet beter met de nieuwe zender, maar ik heb het gevoel dat alles makkelijker is, vooral het programmeren en de fijn-tuning gaan (voor mij) veel makkelijker.

Wel heb ik een lichte speling op het zijroer.
Het gaatje van de servoarm waar het "bevestigingsdraadje" inhangt is een beetje "uitgeschuurd" en dat heeft dus een lichte speling.
Dat ga ik van de winter verbeteren met een CFK staafje en een kogelkop.

Ik ben nog steeds heel erg tevreden met de Super AVA Pro 4 Flaps.
Het vliegen is heel rust gevend en werkt ontspannend.
Een echte Floater.

Groetjes,

Jordy
 
FVK heeft hem net gebouwd, en ik bouw hem zelf verder af... (net als jij gedaan hebt)

maar de persoon via wie ik hem besteld heb gaat hem pas zaterdag halen... dus ik moet nog even geduld hebben ;)
ik ben erg benieuwd, maar volgens mij is het een JUWEELTJE!
ik vind het op fotos al erg strak en netjes gebouwd.
 
mijn super flappie is er eindelijk! knap staaltje bouwkunde...

en wat is ie GROOOOT :o men halve woonkamer vol, en ik heb nog maar enkel de vleugel in elkaar geduwd! :p

verder heb ik 6 S3150 servo's gekozen (omdat ik deze met een groepsaankoop kon inkopen)
de S3150 servos gaan al niet mooi in het bijhorende plaatje... de opening is te kort, en de servo heeft maar 1 gaatje om vast te zetten, en in het plaatje zitten 2 gaatjes per zijde... dus ik heb er al een houten latje onder gelijmd.

de bouw van mijn super flappie pure glider kan beginnen!

ps, kan het zijn dat de fotos op de eerste pagina van het forum verwijderd zijn??? ik zie allemaal kruisjes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi, dan maak maar eens een paar foto's van jouw "flappie pro"

Ja, ik ben mijn webspace aan het opruimen en een hele nieuwe structuur aan het opbouwen.
Het kan zijn dat de één of andere foto een paar dagen niet zichtbaar is.

Groetjes,

Jordy
 
Haha, das ook een naam... Wel leuk dat een kreet zo een wending kan krijgen.
Wel wat foto's plaatsen he?

ik zal wat fotos plaatsen van zodra hij wat vorm krijgt.... kheb gisteren de gehele staart gemonteerd en verlijmd.... (knap hoe alles mooi afneembaar blijft)
vandaag eens de vleugel bekijken hoe ik alles gesoldeerd krijg :)
mooi toestel, echt wel!
 
Als ik je nog een tip mag/kan geven.
Doe in de staart zo licht mogelijke servo's
Jiri Kukulj had mij dat ook verteld, maar ik (eigenwijs) moest de al gekochte zwaardere servo's erin bouwen.

Je kan daardoor een hele hoop gewicht in de neus sparen.
10 gram meer in de staart is ca. 35 gram meer gewicht in de neus om op het zwaartepunt te komen.
Als een een 8,4 gram servo (Hyperion Atlas DS-09-AMD) neemt ipv. een 23 gram (Futaba S3150) kan je ca. 30 gram in de staart en ca. 105 gram in de neus sparen.
Dat is een total 130-135 gram die je aan gewicht kan sparen.
Dat is behoorlijk veel.

En als je het helemaal licht wil hebben, dan kan je ook in de vleugels de Atlas servo's erin bouwen.
dan heb je in het totaal ca. 200 gram gespaard.
Dat is dan echt heel veel.

Ik vermoed dat je dan helemaal vliegklaar ca. 1650 gram hebt.
En dat bij een span van 3,7 meter!

Groetjes,

Jordy
 
de bouw van mijn super flappie pure glider kan beginnen! !

haha, didier heeft de zweefversie gekocht! dus geen lompe grote servos in zijn staart, maar in zijn neus ;) trouwens, alle servos zijn S3150... deze gaan onder 6volt werken , dus sterk zat...
(ik vermoed toch een 100gr lood in de neus) dus mss een reserve accu aan boord?


verder ben ik nu de stekkers en servo's aan het solderen... helaas geen goede stekker, zoals jouw, maar van die groene... deze ga ik dus niet gebruiken, ze zijn te straf om uit elkaar te trekken... morgen is naar de elektrowinkel fietsen hier...

de romp is haast helemaal klaar... alles is verlijmd, behalve de servoplank (om te kunne schuiven zo ver als mogelijk)

en dan ben ik al ver klaar ;) veel werk is er niet aan een pure zweefversie ava!

ik ben nog iedere keer verwonderd als ik een onderdeel ophef... zo licht!
 
Aaah.. klopt, jij bouwt een pure zwever.
Doe je er nog een sleepkoppeling inbouwen of gaat de flappie ook aan de lier?
Ben benieuwd naar jouw versie!

Ik heb er elke keer weer een enorm plezier van.
Toen het hier de laatste dagen zo heet was heb ik voor de grap de motor al na 3 seconden uitgezet.
Ik had ca. 20 meter hoogte.
Naast onze landingsbaan heeft een boer zijn veld afgedekt met wit zijl/plastic.
Daar heb je een enorme thermiek boven dat veld.
De rest ging vanzelf.

Dit model is echt super.
Als iedereen aan het landen gaat denken draai ik nog wel een uurtje mijn rondjes... zonder motor wel te verstaan.
Geniale zwever, elke eurocent waard.


Groetjes,

Jordy
 
ik heb zonet mijn servo plankje vanvoor ingelijmd... ook de heveltjes in de vleugelstukken.... deze heb ik met schuimlijm ingelijmd.

ik zit helaas met een maandag ochtend model...
2fouten ontdekt...

de eerste is niet zo erg... een sleufje waar het heveltje in komt van de Rechter rolroer is 1mm te breed... ik heb dus naast het heveltje nog een stukje 1mm balsa in verlijmd...

het 2e is net iets erger...
in het hokje waar de flap servo komt, heb je een carbon dekseltje zitten... (daar waar achteraf het afdekkapje mooi op past...)
helaas zit 1 omgekeerd verlijmd..

het geeft geen verzwakking ofzo, maar het stoort me...

ik heb een foto als je het wil zien.

ik moet nu eigenlijk nog alles doen in de romp (bekabelen, heveltjes, ballastbuis, stekker voor vleugel, etc)
en de stekker in de vleugel verwerken... jij had een formidabel voorbeeld van hoe het kan, dus ik ga morgen op zoek naar een mooie stekker.

(kan dit met zowat eender welke stekker?)

en morgen ook proberen de vleugel volledig klaar te krijgen...
servos inlijmen, aanstuurstangen maken en aankoppelen...

ik ben al meer dan halfweg ;)
helaas kan ik hier nergens een foto nemen, dan moet ik hem hier op de stoep gaan leggen int midden van de stad...
ik hoop hem voor het weekend nog klaar te krijgen, dus de foto's komen nog wel ;)
 
ik ben een D-connector gaan halen met 15 pinnen , ikzelf heb er 12 nodig. (bij gebrek aan andere zaken in de elektrowinkel... )
de man vroeg hoeveel Mah ik er door zou sturen... stond ik daar ff :p khad geen antwoord...

iemand ervaring met D connectoren als stekker tussen romp en vleugel?
 
ja, is in veel zwevers (o.a. F3J) zeer gebruikelijk. Per pin kun je 1 draadje aansluiten en zul je dus niet meer dan 0,5A trekken. Dat zal geen enkel probleem zijn.
 
ja, is in veel zwevers (o.a. F3J) zeer gebruikelijk. Per pin kun je 1 draadje aansluiten en zul je dus niet meer dan 0,5A trekken. Dat zal geen enkel probleem zijn.


ja dat vertelde ik die man ook... dat het nooit veel meer zal zijn dan 0.5A...
hij vertelde me als ik de juiste bedrading gebruik er zelfs 1A door kan ...

het zal een heel gedoe zijn, 24 draden aansluiten :) zolang er maar een duidelijk schema van is, kan er niet veel misgaan...
 
Die stekkers (of eigenlijk de pinnetjes) kunnen dat echt makkelijk aan. Daar hoef je niet over in te zitten. Een pinnetje in een normale servo-stekker is niets dikker. Er zou misschien een probleem kunnen ontstaan als je 8 servo's hebt en de voeding daarvan over 1 pinnetje laat lopen maar dat ga je vast niet doen. Je moet 4 servo's aansluiten, 2 per kant, en ik denk niet dat het zin heeft draden te combineren. Dus als je alle draden op een eigen pinnetje zet kan er gegarandeerd niks mis gaan.

-edit- even zitten zoeken, die D-sub stekkers zijn afhankelijk van het merk geschikt voor 3A tot 7A per pinnetje.
 
ik heb echt elk draadje een appart pinnetje gegeven... met als gevolg een heel geprul en gedoe (zeker omdat de stekkerdraden naar de ontvanger iets te dik zijn) om ze elkaar niet te laten raken.

na een voorzichtige check van servo per servo heb ik de hele vleugel ingestoken en de butterfly functie geprogrameerd... zo trek ik de volle spanning (uiteraard stilliggend) erdoor die ik nu kan testen, en alles werkte naar behoren op 6volt.

de stekker heb ik ook mooi ingewerkt met een houten plaatje net als mijn collega bouwer.

morgen servo's inlijmen en proberen de romp klaar te krijgen! het ziet er naar uit dat ik van het weekend sta te vliegen!
 
heb je een idee hoe je het pendel instelt??? want men duits is zero dus ik ben niets met de handleiding :)

als je een idee hebt hoever de voorlijst van de pendel van de bovenzijde van de staartboom afstaat, dan ben ik al een eind op weg
want ik heb niets om de instelhoek te meten.
 
Normaal gesproken kun je de onderzijde van de vleugel en het pendelhoogteroer parallel zetten. Dat kun je doen door de vleugel op een waterpas te leggen en hem precies horizontaal te houden; en dan het stabilo ook waterpas trimmen. Dat geeft een instelhoekverschil van ongeveer 2 graden en is zeker vliegbaar voor een eerste handstart.
 
verdikke, die carbon stuurstangetjes zijn zo kwetsbaar... ik ga zo snel als mogelijk op zoek naar een staaldraad...

ik was mijn rudder aan het instellen, en bij het oplijmen en knijpen van het horntje moet de carbon gekneusd zijn, en bij het instellen kwam de fatale knik, nu moest ik mijn servo omdraaien om hem nog lang genoeg te houden... maar ik vrees dat bij een slechte landing dit al snel zal falen

vind het op zich veeels te dun en te broos, zo carbon stuurstangen.

voor de rest is ie klaar.... vleugel ingesteld, al kwamen de ailerons niet op de gewenste 30mm (omhoog) omdat de scharnier het niet toe laat.

enkel de stabilo nog doen, en het CG ook nog.
 
Zo, de foto's zijn er weer.

Ja, de CFK stangetjes zijn inderdaad heel kwetsbaar.
Maar zolang ze 100% in orde zijn kunnen ze ook bijna niet kapot gaan aan de AVA.

Waar blijven de foto's? :wink:
 
Zo, de foto's zijn er weer.

Ja, de CFK stangetjes zijn inderdaad heel kwetsbaar.
Maar zolang ze 100% in orde zijn kunnen ze ook bijna niet kapot gaan aan de AVA.

Waar blijven de foto's? :wink:


de fotos zullen voor bij de maiden vlucht zijn he ;) ik heb geen prachtige tuin waar ik elk model kan tentoonstellen.

hoe zit het met de rolroer uitslagen bij jou? kon jij tot 30mm UP komen?

ik denk dat ik staaldraden ga trekken naar achter... ik vermoed dat lierstarten wel eens voor problemen gaan geven voor het carbon.

ik ben benieuwd, maar ik hoop dat ik zaterdag de maiden kan doen... enkel stabilo nog aanstuiten op de stuurstang, haak der onder, en CG uitmeten
niet zo veel werk dus, maar vandaag heb ik ontzettende rugpijn, dus dan moet het maar even wachten.
 
Back
Top