Op de Wasserkuppe

Ik zat op wetter.de de lange termijn voorspelling te bekijken.

Ach, m'n Grunau Baby heeft een skie onder de romp. Wordt'ie eindelijk echt goed gebruikt! ;)
 
Ach ieder jaar hebben we wel een dag met minder weer
En sneeuw zal er hier en daar nog liggen maar al is het maar
10 a 12 graden met zon, is het heerlijk vertoeven ;)

Flesje snaps mee :mrgreen:
 
Het was weer gezellig

Gisterenavond thuisgekomen van weer 4 dagen vliegen op de Wasserkuppe.
Het was koud. Kouder dan andere jaren. De wind was vaak zwak en niet constant. Geen weer om een motorloze kist zomaar het dal in te kieperen. Het gevolg was dat er veel is ge-DLG't en met electro zwevers is gevlogen. We hebben ons wel prima vermaakt.

Ook wat avonturen meegemaakt. Een kleine greep:

De jaarlijkse onenigheid met de Flugleiter hoort er gewoon bij. Na een kleine discussie waren ze verder weinig tot last. Prima zo!

Op een dag dat het matig droeg op de Abtsroda kwamen 2 vliegers met een enorme 5,5 meter schaalbak (die we vaker hadden gezien) aanzetten en mieterden deze zonder te aarzelen meteen het dal in. Het droeg zoals gezegd matig en de schaalbak kwam dan ook steeds lager. Zo ver onder je is het heel moeilijk inschatten wanneer je de grond gaat raken. De vlucht van deze kist eindigde dan ook abrupt tussen 2 bomen... Zonde.
Om te laten zien dat de vlieger echt wel kon sturen gooide hij even later zonder pardon zijn Blaster (zonder motor) diep het dal in om even later triomfantelijk weer naar boven te cirkelen. Indrukwekkend!

We hebben gevlogen met het vliegende hakbijl, de Hermes. Die heeft wel heel veel wind nodig om boven te blijven. Da's meer voor windkracht 6 op Langevelderslag. Tijdens deze vakantie heeft Vincent de Slopium afgebouwd. Op vrijdag was hij af en klaar voor de proefvlucht. Een groot success. Er moet nog een en ander afgesteld worden maar de eerste vlucht ging heel behoorlijk. Zaterdag hebben we de Habicht van Johan geprobeerd. Heeft ook even gevlogen maar was wat nerveus. Daar gaat het zwaartepunt van gecontroleerd worden.

Berrie zijn Furio (in 2010 in de buurt van de Wasserkuppe gekocht) en Raymond zijn Typhoon hebben van grote hoogte fluitend de helling gepasseerd. Beide zwevers vlogen geweldig.

Verder zijn er natuurlijk Schnitzels gegeten en wat biertjes gedronken :proost:

Foto's en Films volgen natuurlijk.
Volgend jaar weer :)
 
De intro is inmiddels klaar. Midden van de week verwacht ik een filmpje te hebben. Hij wordt weer wat langer dan gemiddeld, maar je wilt toch een beetje laten zien wat er in 4 dagen zoal gebeurd is. Er zitten leuke beelden bij!
 
De intro is inmiddels klaar. Midden van de week verwacht ik een filmpje te hebben. Hij wordt weer wat langer dan gemiddeld, maar je wilt toch een beetje laten zien wat er in 4 dagen zoal gebeurd is. Er zitten leuke beelden bij!
Gezien je opmerking op Facebook: "En nu de auto weer uitpakken..... O nee! Eerst filmpje brouwen!"
Moet die auto zooo lang wachten ... :shock:

Dirk
 
Hier een filmpje met een greep uit onze belevenissen.
De oplettende (en plaatselijk bekende) kijker ziet dat een flink deel van de beelden niet op de Wasserkuppe zijn gemaakt, maar op de Weiherberg (enkele km verderop). Zelfs het beeld met de titel "Wasserkuppe 2012" is op de Weiherberg gemaakt..... Ach, enige vrijheid heb ik me maar veroorloofd.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na acht minuten worden er fervente pogingen gedaan een kleine Reihe (wat is het precies?) de lucht in te krijgen.

Is dat uiteindelijk nog gelukt?

Wat was er aan de hand?


jan.
 
Dat was een kleine Habicht. Het was niet bekend waar het zwaartepunt moest komen, en dat lag bij de vliegpogingen ruim te ver naar voren. De beelden zijn op de laatste dag geschoten (daarvoor werd 's avonds in het pension nog druk gefolied). De uiteindelijke (lichte) schade is niet meer op het veld gerepareerd en volgende pogingen zullen dus in NL worden ondernomen.
 
Morgen hoop ik een daagje naar de wassekuppe te gaan.
Op uitnodiging van Berrie.
Ik ben benieuwd hoe het daar is, het weer schijnt prima te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Yep helaas is een poosje geledden mijn excel weggevlogen, morgen moet het met de mini excel gaan gebeuren.
Ik ben erg benieuwd ik heb nog nooit op die hoogte gevlogen.
Nu snel onder de wol het wordt een kort nachtje.
 
Ik ben net terug maar wat heb ik genoten het is zeker voor herhaling vatbaar al is het wel een eind.
Berrie je vrouw kan lekker koken, nogmaals bedankt voor de geweldige dag.
Een hele berg voor ons zelf wat een rust.
Nu ga ik snel pitten strakjes naar het strand hehe.
 
Bertus,

Heb je soms een olieput in je tuin staan? Even 1200km karren voor een paar uurtjes vliegen en een lekkere maaltijd... ;)

Wel heerlijk dat dat gewoon kan!
 
We hebben een fantastische dag gehad. Inderdaad de helling op de Weiherberg vrijwel voor ons zelf! Op de Waku was het stikdruk, dus dit beviel ons wel.

Bertus en Wim hebben nu voor het eerst ervaring opgedaan met deze manier van vliegen. Bertus is een natuurtalent. Zijn Talon heeft onder een wolk geplakt gezeten. Hij adviseerde mij eens een metertje of 10 op ons toe, te gaan cirkelen waarop mijn zwever in eens in kurkentrekker vorm naar boven vloog. De lastig te thermieken mini Excel deed het in Bertus' handen niet gek! Na een paar uurtjes bakken en braaien op de helling, gingen we terug naar de camping en hebben we lekker gegeten. Daarna reden Bertus en Wim weer naar Nederland.

Overigens was het een beetje heiig. De thermiek ontwikkelde zich pas wat sterker op grotere hoogte. Vandaar dat we relatief vaak de motor gebruikte om weg te komen. De ruimte tussen de bellen was ook vrij groot, maar als je eenmaal een bel te pakken had....

Even een plaatje van de laatste vlucht van mij die dag met de grotere electrothermiek zwever.



Leuk speeltje, zo'n logger.
 
Bertus,

Heb je soms een olieput in je tuin staan? Even 1200km karren voor een paar uurtjes vliegen en een lekkere maaltijd... ;)

Wel heerlijk dat dat gewoon kan!

Haha nee een poosje geleden mijn auto op lpg laten bouwen.
dan rustig rijden (1 op 16 a 1 op 17) is 44 euro aan brandstof kosten.
(je ben een dief van je portemonee als je nog op benzine rijd en je die zelf betaald, je heb de inbouwkosten er erg snel uit en de wegenbelasting wordt nauwelijks meer)

Berrie leuk man de gps.
Verder was het inderdaad lachen toen ik het advies gaf 10 meter om de gaan vliegen je was zo hoog toen hehe.

Ik heb wel weer het voordeel van een goede thermiekkist gezien.
Als jij nu een torretje in je supra maakt koop ik je huidige kist wel.:p

Verder hoop ik meer naar de Wassekuppe te gaan het is daar heel erg mooi.
Van het echte vliegveld kan ik trouwens ook heel erg genieten
 
Als jij nu een torretje in je supra maakt koop ik je huidige kist wel.:p

Oei, dat is een heftige vraag! Ik verkoop nog eerder die Supra die nu gemaakt wordt. Ik zal er eens over na denken.

Die GPS is leuk. Ook het bovenaanzicht verraste me. Ik had nooit enig idee van de afstanden die je vliegt. Nu bleek ik in de laatste vlucht een soort driehoek van 1.3km te vliegen.

Ook als je kijkt naar de afstand die je op een middag vliegt. Dat is toch een dikke 90km geweest! Erg leuk om te weten.



Straks gaat de logger in de ADAMAS, direct vanaf de eerste vlucht. En dan houdt ik wellicht wel een statestiek/logboek bij van gevlogen tijd en afstand.
 
Hoy Berrie,
Ziet goed uit die vlucht met een logger aan boord.
Zo zie je ook de afstand die je aflegt op een middag vliegen.
Met welk model logger heb je gevlogen? Je hebt het verteld op de Weihersberg maar ik ben het vergeten (SM model)?
Ben er ook over aan het denken om er een aan te schaffen maar weet nog welk model.

Conrad
 
Back
Top