Project Thermiekplank: Plankie

Al te dunne vleugeldeeltjes kunnen inderdaad een probleem zijn. Wat ik tot nu toe gedaan heb was allemaal redelijk dik en dat is prima recht gebleven. Ergens gelezen dat je twee kanten tegelijk moet doen zodat het gelijkmatig strak trekt.
Ja, en dan nog: als er maar een klein beetje luchtstroming staat droogt het aan de ene kant veel sneller dan de andere.
Dun of dik profiel maakt ook niet uit.

Ik heb op deze manier 2x een combat-schuimpje gemaakt. span 1 meter, wortel 60 cm 11% dik, tip 30 cm 11% dik.
Bespanning: enkele lagen krantenpapier met verdunde witte houtlijm.
De eerste was perfect, de tweede zo krom als een hoepel.
In beide gevallen in de garage een nacht hangend laten drogen met de deuren dicht.

Dirk.
 
Ik heb op deze manier 2x een combat-schuimpje gemaakt. span 1 meter, wortel 60 cm 11% dik, tip 30 cm 11% dik.
Bespanning: enkele lagen krantenpapier met verdunde witte houtlijm.
De eerste was perfect, de tweede zo krom als een hoepel.
In beide gevallen in de garage een nacht hangend laten drogen met de deuren dicht.

Dirk.

Heb je hierbij ook rekening gehouden met de looprichting van het papier? De vezels in het papier staan allemaal in dezelfde richting, en ze zetten, als ze nat worden, in de breedte meer uit dan in de lengte, als het papier dan weer droogt zal het dus ook in de ene richting meer krimpen dan in de andere richting. Je zal dus bij het bespannen moeten zorgen dat de looprichting aan beide zijden evenwijdig loopt om het gelijkmatig te laten krimpen.
Maar ook als je hier rekening mee houdt denk ik dat de kans op krom trekken nog erg groot is.
 
Laatst bewerkt:
Heb je hierbij ook rekening gehouden met de looprichting van het papier? De vezels in het papier staan allemaal in dezelfde richting, en ze zetten, als ze nat worden, in de breedte meer uit dan in de lengte, als het papier dan weer droogt zal het dus ook in de ene richting meer krimpen dan in de andere richting. Je zal dus bij het bespannen moeten zorgen dat de looprichting aan beide zijden evenwijdig loopt om het gelijkmatig te laten krimpen.
Maar ook als je hier rekening mee houdt denk ik dat de kans op krom trekken nog erg groot is.
Ik heb nog nooit een hoofdorientatie in de vezels van krantepapier kunnen ontdekken :confused:

Dirk.
 
Die is er wel. Neem een vel krantenpapier en scheur dat kapot, eerst van boven naar beneden en dan een ander vel van links naar rechts. je zal zien dat in een richting dit netjes in een lijn gebeurd en in de andere richting gaat het alle kanten op.
 
Feitelijk zou je dus twee lagen direct over elkaar (nat in nat) moeten aanbrengen met de richting haaks op elkaar ofzo? Ik heb net mijn vleugels enzo nog even nagekeken maar die zijn allemaal (ook het nogal dunne hoogteroertje en de ailerons) kaarsrecht. Misschien komt dat doordat ik voornamelijk kleine stukjes gebruikt heb? De ailerons heb ik overigens wel in een keer ingerold.
 
De vleugels zijn geschuurd, geplamuurd en van een dun laagje latex voorzien. Helaas alweer 5 gram erbij :(

Ik wil nu de rolroeren en de kleppen gaan snijden maar ik weet niet zo goed hoe ik dit diagrammetje uit Dirk z’n handleiding moet interpreteren. Hier aangegeven klep-/roerkoorden worden groter naar de tippen toe. Dichtbij de tip is dan de roerkoorde bijna 25% terwijl het bij de romp 15% van de vleugelkoorde wordt. En, als ik ervan uitga dat de achterlijst van de binnenste drie panelen een rechte lijn vormen, dan heeft de scharnier een knik.

full


Ideeën...?

Verder nog een nieuw staartje maken, servo’s er in, een manier bedenken om de vleugel aan de romp vast te maken, zender programmeren… bijna klaar dus.

Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja!
  • Teken bij het wortelprofiel een punt 27 mm van de achterlijst (dat is 152 mm van de voorlijst als het goed is)
  • teken bij het laatste knikpunt (begin tippaneel) een punt 32 mm van de achterlijst (waarschijnlijk 108 vanaf de voorlijst)
  • teken een lijn tussen beide punten.
  • teken een lijn vanaf dat 32 mm punt naar de achterlijst van de tip.
  • Als het goed is zie je nu een lijn zoals op mijn schema de overgang rood-wit. Dat wordt de scharnierlijn.
Dat er een knik in zit op het eind is niet erg. Dat zorgt ervoor dat de uitslag aan het eind wat kleiner zal zijn, omdat het inderdaad niet zo goed kan scharnieren. Dat zorgt gewenst gedrag aan de tippen. M.n. voorkomt het vervelend stall gedrag bij grote uitslagen en bochten.

Voordat je de servo's aankoppelt even flink (niet te zot) bewegen, uitslag maken. Dan wordt het wat soepeler. Evt. op de plek van de knik aan de onderkant de folie doorsnijden en het schuim voor de 1/2 - 2/3 doorzagen (van onder naar boven).

Dirk
 
Aha, duidelijk bedankt.
Ik ga er meteen de mes inzetten. Alleen over de knik bij de tippen moet ik nog ff nadenken. Ik ben bang dat mijn rolroeren hiervoor te stijf zijn waardoor de servo te zwaar wordt belast.

Groet, Sinan
 
Nog een vraag...


Wat is de logica achter de oplopende roerkoorde naar de tippen toe? Is dat aerodynamisch of mechanisch wenselijk?
 
Sinan als je bij de knik het roer in tweeën snijd en dan op het binnenste roer onder en boven een dun stukje plastic plakt dan scharnieren ze soepel mee dit wordt ook toegepast in bij DLG's
 
Sinan als je bij de knik het roer in tweeën snijd en dan op het binnenste roer onder en boven een dun stukje plastic plakt dan scharnieren ze soepel mee dit wordt ook toegepast in bij DLG's

Dat klinkt goed.
Ik zat net te denken aan een soort constructie met een meeneem-pennetje om de roeren te verbinden maar eenstukje mylar oid boven en onder is veel makkelijker.
 
Sinan als je bij de knik het roer in tweeën snijd en dan op het binnenste roer onder en boven een dun stukje plastic plakt dan scharnieren ze soepel mee dit wordt ook toegepast in bij DLG's
Dat kan, maar ik zou het eerst zonder proberen. Pas als je de indruk krijgt dat de servo's er te veel moeite mee hebben, kun je alsnog de methode van trebor gebriuken.

N.B.
Ik heb onlangs een DLG gezien waarbij dat laatste driehoekige stukje niet was losgezaagd, en (tot mijn verbazing) werkte dat perfect. En die DLG-vleugel was een stuk stijver dan het vleugeltje van Plankie zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Plankie op weegschaal

Gisternacht flink doorgewerkt met dit stapeltje als resultaat. Alle componenten zitten erbij.

full


Alles bij elkaar en met een eerste laagje verf is het net geen 450g. Ik denk dat dit de voorlopige vlieggewicht wordt. Er komt iets bij voor de laatste laagjes verf maar er gaat ook iets af door het uithollen van de nu massieve romp.

Uiteindelijk is het 20g lichter geworden dan mijn oorspronkelijke inschatting. Ik kan er straks nog 30g uit halen door een kleinere accu van 850mAh (82g --> 64g) en kortere carbonbuis (33g --> 20g) te gebruiken. Uiteindelijk wordt het dus totaal 420g.

Een van de meevallers qua gewicht was de vleugelbevestiging. Ik heb een stukje pankpas om de carbonbuis heen gebogen en de uiteinden in de romp gelijmd met minder dan 2g gewichtstoename inclusief de lijm. Als die lijm uitgehard is kan ik alles in elkaar steken.

Daarna mijn zender programmeren en wachten op een beetje rustig weer.

Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk!! Iemand die hem afmaakt (ik bouw zelf niet zo snel).

Maar... wat heb jij een korte neus? Ik schat in dat je lood nodig zal hebben voor het zwaartepunt (en je dus boven de 450 gram uitkomt).

Ben benieuwd.
 
Dat kan, maar ik zou het eerst zonder proberen. Pas als je de indruk krijgt dat de servo's er te veel moeite mee hebben, kun je alsnog de methode van trebor gebriuken.

N.B.
Ik heb onlangs een DLG gezien waarbij dat laatste driehoekige stukje niet was losgezaagd, en (tot mijn verbazing) werkte dat perfect. En die DLG-vleugel was een stuk stijver dan het vleugeltje van Plankie zal zijn.

Ik heb het eerst geprobeerd zonder los te snijden maar het werkte helaas niet. De hele rolroer ging torderen zonder dat de buitenkant maar een millimeter meegaf en er was echt veel kracht voor nodig. Uiteindelijk heb ik het toch maar moeten doorsneden. Misschien was de hoek van de knik bij die DLG wat vlakker dan bij Plankie.

Groet, Sinan
 
Leuk!! Iemand die hem afmaakt (ik bouw zelf niet zo snel).

Maar... wat heb jij een korte neus? Ik schat in dat je lood nodig zal hebben voor het zwaartepunt (en je dus boven de 450 gram uitkomt).

Ben benieuwd.

Lood toevoegen zou ik heel jammer vinden, ik hoop dat het zonder lukt. Anders maak ik gaauw een nieuw rompje. Dit heb ik trouwens al eens eerder meegemaakt met mijn eerste plank ontwerp en toen moest ik ook een nieuwe romp maken met flink langere neus. Hmm... iets over ezeltjes en stoten, etc...:(

Over een half uurtje weet ik meer als alles in elkaar zit.

Groet, Sinan
 
lamineerfolie?

Ander vraagje:

Een aantal van ons gaat lamineerfolie gebruiken (ik dus ook).
Hoe flexibel is dat? Ik ben de vleugel aan het schuren en heb de neiging om de overgangen tussen de panelen vloeiend te maken. Maar... kan de lamineerfolie dat wel aan? Of moet ik per paneel de lamineerfolie er op strijken?

Oh ja, zo ziet mijn romp er nu uit (iets langer):
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ander vraagje:

Een aantal van ons gaat lamineerfolie gebruiken (ik dus ook).
Hoe flexibel is dat? Ik ben de vleugel aan het schuren en heb de neiging om de overgangen tussen de panelen vloeiend te maken. Maar... kan de lamineerfolie dat wel aan? Of moet ik per paneel de lamineerfolie er op strijken?

Ik heb net mijn tijdelijke staart voor Plankie met lamineerfolie bekleed. Wat me opvalt is dat de lamineerfolie veel minder rekt en krimpt dan de gangbare Oracover-achtige folieen. Het zal waarschijnlijk niet lukken om de dubbelgekromde oppervlakken in één keer te doen.

Btw: Als ik het zo zie, denk ik dat mijn romp langere neus heeft dan deze. Waarschijnlijk is het gezichtsbedrog. Er zijn namelijk twee happen uitgehaald aan de bovenkant. Eén voor de vleugel en één voor de kap, maar de overgang is nauwelijks te zien.

Groet, Sinan
 
Back
Top