Project Thermiekplank: Plankie

Rick,

Als je hem gaat motoriseren: ik heb nog wel een 3S 2200mAh 30C lipo voor je liggen die je tegen een zacht prijsje over mag nemen.

Vincent

slijt ie zo snel accu's? :)

zijn er al fotos van andere plankies, of van de verdere bouw ???

Rick,

Als je hem gaat motoriseren: ik heb nog wel een 3S 2200mAh 30C lipo voor je liggen die je tegen een zacht prijsje over mag nemen.

Vincent

Bedankt, maar zoals op de foto te zien is heb ik aan 3s2200 30C geen gebrek.

Ik denk trouwens wel dat ik er een motortje in gooi.

Rick

PS: Als gewicht op de kernen waren de oude Nicads trouwens een stuk beter.

Besteld!

Gisteren bestelling bij Hobbyking gedaan:
  • HKSCM9-6 HKSCM9-6 Singlechip Digital Micro Servo (6V) 4x
  • 015000010 60CM Servo Lead Extention (JR) with hook 26A
  • KDA2210S KD A22-10S Brushless Outrunner Motor
  • ZC.1000.2S.25 ZIPPY Compact 1000mAh 2S 25C Lipo Pack
  • HKESC20A H-KING 20A Fixed Wing Brushless Speed Controller

Volgende actie: Een propellor. (9" x 5" denk ik)

Gisteren bestelling bij Hobbyking gedaan:
  • HKSCM9-6 HKSCM9-6 Singlechip Digital Micro Servo (6V) 4x
  • 015000010 60CM Servo Lead Extention (JR) with hook 26A
  • KDA2210S KD A22-10S Brushless Outrunner Motor
  • ZC.1000.2S.25 ZIPPY Compact 1000mAh 2S 25C Lipo Pack
  • HKESC20A H-KING 20A Fixed Wing Brushless Speed Controller

Volgende actie: Een propellor. (9" x 5" denk ik)

Het zal wel passen bij elkaar maar levert niet al te veel vermogen.
Reken op 70 a 80 Watt input en een Watt of 50 - 55 Output.
Met een prop rendement van 65% levert dat ongeveer 35 W aerodynamisch vermogen op.
Bij een massa van 700 gr gewicht 7 N levert dit 5 m/s stijgen op, minus de daalsnelheid wat neer komt op iets meer dan 4 m/s.
Voldoende voor rustig weer maar houdt niet over.
Een grotere prop doet het motor rendement inkakken.
Alternatief voor deze motor is 3 cellen en een 8 x 4.5 prop.

Rick

Hacker A30-22S dus. Wel andere prijzen dan de HobbyKing motortjes...

(ik vroeg het nog! Stond op mijn boodschappenlijstje :mad:)

Niet boos worden op ons he :mrgreen:
staat toch echt bij het motortje 3S......
even verder shoppen dan bij hobby als een ander alternatief te duur is.

Lyckele

OK. Ik ben niet boos alleen heb ik geen ervaring met motoren. Ik weet dus niet wat ik moet kiezen en waar ik op moet letten. 2S weet ik nu.

In mijn boodschappenlijstje stond deze:Turnigy L2210C-1200 Brushless Motor (150w). Is die beter? Lijkt mij vergelijkbaar met mijn keuze. Welke van RCtechnics is dan aan te bevelen?

Ter overname

Beste Plankie liefhebbers,

Tijdens en na mijn kleine week hellingzweven heb ik met een aantal mede reisgenoten gesproken over wat je nu echt leuk vind in het modelzweven. Das 1.

Na terugkomst ga je al je meegenomen spullen uitpakken en gelijk je hele bouwhok maar eens opruimen. Om dan te ontdekken dat ik letterlijk met 6 dingen tegelijk bezig ben. Das 2.

Conclusie is daarom dat ik terug wil naar wat ik echt leuk vind. Voor mij is dat bouwen in hout, en dan in 2 maten, tot max een meter spanwijdte, of groot vanaf 3,5 meter tot 4,5 meter spanwijdte. De maten er tussen heb ik al een paar leuke kisten van. Dit betekent ook dat ik een aantal projecten niet ga afmaken. En 1 daarvan is Plankie. Das 3.

Dus wie heeft er belangstelling om mijn Plankie af te bouwen?

foto.JPG

Dit is de huidige toestand. Koolstof buis is ingelijmd, eerste 2 panelen aan elkaar gelijmd.

Voor de helft van de aanschafprijs mag ie naar de volgende eigenaar.

Groet,

Jacob Bos

Ik dan maar?

Opvallend om te lezen (of, om niet te lezen) dat niemand van de 22 Plankie-eigenaren hem nog heeft afgebouwd.

Dan ik maar. Ik werd even opgehouden door de (af) bouw van een Twister 3 DLG. Die is inmiddels klaar en vliegt nu zijn rondjes door het Franse land :).

Vandaag echt begonnen met Plankie. Ik heb een motorschot gemaakt en de romp mooi rond geschuurd.

Bij de vleugel snap ik iets niet :confused: In het documentje wat Dirk heeft gemaakt staan de vleugelkoordes. Op basis daarvan wilde ik de exacte plaats aftekenen waar ik de vleugels moet afsnijden. Maar... mijn vleugeldelen zijn hebben al een kleinere koorde dan de vermelde 105.5mm / 140mm / 160mm / 176mm / 179mm.

Hoe kan dat? :help:

Nog 'n vraagje

Na effe passen en meten blijkt dat de buitenste servo's (die voor de ailerons) dicht in de buurt van de koolstof buit uitkomen.

Zal ik de servokabel door de koolstof buis voeren? Dat scheelt mij het maken van een kanaal voor de servo's. In het midden moet ik dan wel een gaatje boren, maar dat lijkt me niet zo heel erg.

Wat vinden jullie?

Leon

Ik weet niet of koolstof het leuk vindt als je er een gat in boort. Een gat waar een servokabel doorheen moet passen vind ik serieus, je loopt het risico dat je ligger daar gaat splijten.

Maar... mijn vleugeldelen zijn hebben al een kleinere koorde dan de vermelde 105.5mm / 140mm / 160mm / 176mm / 179mm.

Hoe kan dat? :help:
Zonder de div. waardes te controleren: de kernen zijn gesneden met aftrek van 0,2 mm (?, uit mijn hoofd) voor de folie. Alleen daardoor krijg je al een kleinere koorde.
Eenmaar bespannen moet de goede koorde dus worden gecreëerd. De folie boven en onder moet over een stukje op elkaar plakken, en achter de schuimkern uitsteken.

Dirk.

wat je kunt doen is op de plek waar het gaatje moet komen de buis een 20 mm omwikkelen met koolstof en dit doordrenken met CA en daar het gaatje in boren dan splijt de buis ook niet.

Eenmaal bespannen moet de goede koorde dus worden gecreëerd. De folie boven en onder moet over een stukje op elkaar plakken, en achter de schuimkern uitsteken.
OK,. Is dat sterk genoeg? Ik twijfel er over om de roeren te lamineren met dun glasdoek en epoxy, maar als de folie sterk genoeg is, is dat wellicht overbodig.

OK,. Is dat sterk genoeg? Ik twijfel er over om de roeren te lamineren met dun glasdoek en epoxy, maar als de folie sterk genoeg is, is dat wellicht overbodig.
Ik denk het wel. Het is maar een klein kistje, bestemd voor thermieken niet om te raggen, en ook nog eens 4 roertjes ...
Zeker als je de dikke lamineerfolie gebruikt zou dat ruim voldoende moeten zijn.

Glas, ook 25 grams, is m.i. te zwaar.

Dirk.

Back